Författare Ämne: Mmm 680  (läst 1595 gånger)

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
Mmm 680
« skrivet: tor 01 mar 2018, 09:52:00 »
Någon som har ritningar på lågprofils-gavlar för MMM med 680mm djup?
« Senast ändrad: tor 01 mar 2018, 09:53:31 av PerH »
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Anton Torstensson

  • Chef Månadens Mj-bild
  • ****
  • Antal inlägg: 1.353
    • http://www.hattifnatt.se/
SV: Mmm 680
« Svar #1 skrivet: tor 01 mar 2018, 11:09:27 »

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.400
SV: Mmm 680
« Svar #2 skrivet: tor 01 mar 2018, 12:26:00 »
OT: då jag sett i andra trådar att du håller på med en station så behöver de interna modulgavlarna vara standard utan enbart de som skall ansluta mot andra moduler.

/Lars

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
SV: Mmm 680
« Svar #3 skrivet: tor 01 mar 2018, 14:57:25 »
OT: då jag sett i andra trådar att du håller på med en station så behöver de interna modulgavlarna vara standard utan enbart de som skall ansluta mot andra moduler.
Visst har du helt rätt, men då jag fått sådan dålig erfarenhet av mitt eget bygge så tänkte jag att det var säkrast att följa en befintlig standard.Därav mitt önskemål om ritning. :)
Tack för att du tänker till i all fall, det uppskattas...
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
SV: Mmm 680
« Svar #4 skrivet: tor 01 mar 2018, 14:59:03 »
Borde väl finnas här

http://malarmodulmote.com/wp-content/uploads/2012/01/MMM2R-2-1.pdf
Man tycker ju det, men där finns enbart hålbild för 480 bredd även om det finns gavelprofil i 680.
Dessutom är det väl version 2-2 som gäller numera trots det inte finns upplagt på MMM sidan?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Anders_S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 192
SV: Mmm 680
« Svar #5 skrivet: tor 01 mar 2018, 17:25:48 »
Version 2.2 av MMM normen finns här i sista inlägget.

https://www.modulsyd.se/forum_3.2.1/viewtopic.php?f=4&t=2648

Mvh
Anders S

Borde väl finnas här

http://malarmodulmote.com/wp-content/uploads/2012/01/MMM2R-2-1.pdf
Man tycker ju det, men där finns enbart hålbild för 480 bredd även om det finns gavelprofil i 680.
Dessutom är det väl version 2-2 som gäller numera trots det inte finns upplagt på MMM sidan?

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
SV: Mmm 680
« Svar #6 skrivet: tor 01 mar 2018, 18:32:43 »
Version 2.2 av MMM normen finns här i sista inlägget.

https://www.modulsyd.se/forum_3.2.1/viewtopic.php?f=4&t=2648

Mvh
Anders S
Tack Anders, men inte heller där finns det hålbild för 680 modul. :(
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.561
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Mmm 680
« Svar #7 skrivet: tor 01 mar 2018, 19:05:56 »
Hålbilden borde vara samma, att man adderar 100 mm för varje hål "bakåt"?
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.503
SV: Mmm 680
« Svar #8 skrivet: tor 01 mar 2018, 22:08:44 »
Hålbilden borde vara samma, att man adderar 100 mm för varje hål "bakåt"?

Inte borde utan är samma. Se texten 3.1: hål  med 100 mm avstånd utefter hela bredden är det som gäller.
Bengt W
H0 2R DCC

Anders_S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 192
SV: Mmm 680
« Svar #9 skrivet: fre 02 mar 2018, 00:15:53 »
Hålbilden borde vara samma, att man adderar 100 mm för varje hål "bakåt"?

Inte borde utan är samma. Se texten 3.1: hål  med 100 mm avstånd utefter hela bredden är det som gäller.

Ger dig denna bilden en bättre förklaring? Nu har jag enbart tagit med huvudhålen med 100 mm.



PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
SV: Mmm 680
« Svar #10 skrivet: fre 02 mar 2018, 07:47:26 »
Hålbilden borde vara samma, att man adderar 100 mm för varje hål "bakåt"?
Inte borde utan är samma. Se texten 3.1: hål  med 100 mm avstånd utefter hela bredden är det som gäller.
Ger dig denna bilden en bättre förklaring? Nu har jag enbart tagit med huvudhålen med 100 mm.


Tack snälla snälla!
Om jag skall ha en ”rak” profil mellan mina stationssektioner, hur mycket lägre än de 106 mm skall det vara då?
Är det bara rälsen som skall gå över gaveln, så eventuell kork skall inte räknas in i gaveln?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.241
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Mmm 680
« Svar #11 skrivet: fre 02 mar 2018, 10:12:35 »
Om du minskar RÖK = 106 mm med banvall och räls så bör det väl bli en rak gavels höjd.
Jag använder Tillig flexräls 4 mm och korkbanvall 5 mm så det blir 106 - 9 = 97 mm.

Sedan är det ju en smaksak om man vill höja profilen något på banvallen som på bilden
och då hamna på dryga 90 mm gavelhöjd.

Om jag förstår gäller din fråga staionsmodulen och där gäller väl inte "höga" banvallar utan endast korkunderlaget
så då lär du väl hamna på ca 95 mm.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

PeO

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 286
SV: Mmm 680
« Svar #12 skrivet: fre 02 mar 2018, 10:37:27 »
Om jag skall ha en ”rak” profil mellan mina stationssektioner, hur mycket lägre än de 106 mm skall det vara då?
Är det bara rälsen som skall gå över gaveln, så eventuell kork skall inte räknas in i gaveln?
Titta överst på sidan 6, punkt 3.4 i MMM-normen. Då ser du: Banvall+ spår 9mm + underbyggnad 6mm => 15 mm under R:Ö:K:, d.v.s. 91 mm gavelprofil. Glöm inte att dra av "lockets" tjocklek om du lägger det ovanpå den borrade gaveln. Gissa hur jag vet. :censor:

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
SV: Mmm 680
« Svar #13 skrivet: fre 02 mar 2018, 10:55:47 »
Om du minskar RÖK = 106 mm med banvall och räls så bör det väl bli en rak gavels höjd.
Jag använder Tillig flexräls 4 mm och korkbanvall 5 mm så det blir 106 - 9 = 97 mm.

Sedan är det ju en smaksak om man vill höja profilen något på banvallen som på bilden
och då hamna på dryga 90 mm gavelhöjd.

Om jag förstår gäller din fråga staionsmodulen och där gäller väl inte "höga" banvallar utan endast korkunderlaget
så då lär du väl hamna på ca 95 mm.
Frågan gäller primärt stationsmodul men även dom skall ju ha "yttre gavlar" och jag skall ju bygga vanliga moduler med är tanken...
Du skriver 97 mm medan PeO skriver 91 då han även tagit med underbyggnad vilket jag tolkar är samma som du menar med "höga banvallar".

Fast om normen säger 91 m gavelprofil på sidan 6 punkt 3.4 så bör man ju verkligen följa de måtten kan man tycka, för de yttre gavlarna iaf...
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
SV: Mmm 680
« Svar #14 skrivet: fre 02 mar 2018, 10:57:29 »
Om jag skall ha en ”rak” profil mellan mina stationssektioner, hur mycket lägre än de 106 mm skall det vara då?
Är det bara rälsen som skall gå över gaveln, så eventuell kork skall inte räknas in i gaveln?
Titta överst på sidan 6, punkt 3.4 i MMM-normen. Då ser du: Banvall+ spår 9mm + underbyggnad 6mm => 15 mm under R:Ö:K:, d.v.s. 91 mm gavelprofil. Glöm inte att dra av "lockets" tjocklek om du lägger det ovanpå den borrade gaveln. Gissa hur jag vet. :censor:
Skratt, skall inte plåga dig genom att fråga hur du vet utan frågar istället vad "lock" menas med?
Förmodar du menar ett lock över hela modulen, men den kan ju oavsett inte sluta helt tätt om man inte skär ut för rälsen?
Jag har inte sett några bilder på lock så jag förstår inte detaljerna tyvärr...
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Anders_S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 192
SV: Mmm 680
« Svar #15 skrivet: fre 02 mar 2018, 11:29:56 »
Hej Per,

med lock så menar man att man lägger en plywood skiva över hela delen.
Man kan tänka så här:
Gavelns höjd + tjocklek på banvallsunderbyggnad (lock) + tjocklek på banvallsöverbyggnad (korkplatta) + höjd på räls inkl sliper = 106 mm

Rekommenderat är en bra kvalitet av plywood med minst 10 mm tjocklek och 7 lager.
Vet inte var i vårt avlånga land du befinner dig, har du möjlighet att göra ett besök hos en modulklubb eller modulträff?
Många gånger är det lättare att förklara direkt.

Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig.

Mvh
Anders S

PeO

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 286
SV: Mmm 680
« Svar #16 skrivet: fre 02 mar 2018, 22:33:18 »
Jag lånar en bild av J-J

Med "lock" menar jag den horisontella plattan ovanpå gavlar och sidor. Här ser du att Jonas bygger med maskinfrästa gavlar och mall för spårens läge. Är man noggrann vid bygget ska det passa direkt att koppla ihop två moduler med 8 mm pluggar i styrhålen. De här gavlarna har dessutom extra styrhål 57 mm från dem enligt standarden, om man vill koppla ihop en enkelpårsmodul med "andra spåret" på en dubbelspårsmodul. Du ser att mallen har form efter banvall och underbyggnad + ett "timglas" som pekar på "lockets" överkant.
 Gavelns höjd är 82 mm, plattan ovanpå (locket) 9mm, summa 91 mm.
Den här modulen är såpass stabil att den håller att hoppa på. (Ja, jag har provat)
 Om man bygger stationsmodul använder man hela skivan, vill man ha dalgångar sågar man bort det som ej önskas
6 hål i hörnen och mitt är ej genomgående, deras enda uppgift är att hålla fast gaveln i CNC-fräsen, när hålen borras. Om man störs av dem, kan man sätta i en plugg och kapa jäms med ytan.
Edit: Kanske skulle förklara banvallens uppbyggnad  också. Underbyggnad av 6 mm kork, (MDF om man så önskar, men den är mycket jobbigare både att böja och att få sneda kanter på), banvall av 5 mm kork. Code 75-spår bygger knappt 4 mm. Detta tillsammans med tunna limfogar blir tillsammans just 15 mm.
« Senast ändrad: fre 02 mar 2018, 23:37:06 av PeO »

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
SV: Mmm 680
« Svar #17 skrivet: sön 10 jun 2018, 22:23:06 »
Tack snälla för detta.
De maskinfrästa gavlarna verkar ju smidiga, tänkte bygga egna i aluminium och funderar på en ”dynamisk hålbild”, dvs det skall fungera från bägge hållen.

Första raden (med 10mm hål) blir: 40-43-57-57-43-100-100-43-57-57-43-40 (eller skall det hela tiden vara en kombination av 57-43? I så fall blir det väl två 43 i rad?)
Andra raden (med 8mm hål) blir: 60-160-240-160-60

Med vänlig hälsning, Pelle
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

tummenmittihanden

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 491
SV: Mmm 680
« Svar #18 skrivet: mån 11 jun 2018, 22:04:02 »
Kolla normen, där står allt du behöver veta och lite till, finns ju bilder på gavlar och hur hålen skall vara.
/ mvh Micke

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
SV: Mmm 680
« Svar #19 skrivet: mån 11 jun 2018, 22:33:18 »
Kolla normen, där står allt du behöver veta och lite till, finns ju bilder på gavlar och hur hålen skall vara.
Nä, finns inget i normen om en gavel med hål från bägge hållen.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.400
SV: Mmm 680
« Svar #20 skrivet: tis 12 jun 2018, 18:12:18 »
Lite historia kan nog förklara hålens placering.
Utgå från spårets placering, 140 mm från kanten ("framkanten"). Mitt under spåret, 56 mm från räl överkant placeras ett hål. Utifrån detta hål placeras sedan hål åt sidorna med 100 mm delning så långt gaveln räcker. För att klara att ansluta mot en dubbelspårsmodul lade man till hålen med 57 mm vid sidan om hålet mitt under spåret. Spåravståndet på dubbelspårsmoduler är 57 mm.

/Lars

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
SV: Mmm 680
« Svar #21 skrivet: tis 12 jun 2018, 21:03:09 »
Tack LLJ, då stämmer det ju med att ha 40 - 43 - 57 - 57 - 43 från ytterkanten vilket ger 240 mm.
Kör man sen samma från ”baksidan” får man en 480 modul och lägger till två 100 mellanrum däremellan för en 680 modul.

Totalt sett blir det då: 40 - 43 - 57 - 57 - 43 - 100 - 100 - 43 - 57 - 57 -43 - 40 (= 680)
Vill vi kolla ”100-avstånd” framgår färgkombinationerna i paren ovan.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
SV: Mmm 680
« Svar #22 skrivet: tis 12 jun 2018, 22:39:33 »
Här är då en ritning på gaveln, notera att måttet 38 blir 40 eftersom plåttjockleken på 2mm tillkommer på själva bordet, samma med 39 som blir 41 (plus de 15mm för underlag/banvall/räls) så vi får 56mm från räl överkant.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

PeO

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 286
SV: Mmm 680
« Svar #23 skrivet: ons 13 jun 2018, 01:48:27 »
För att styrhålen i den nedre raden (8mm) ska fungera vid koppling av enkelspårsmodul till "fel" spår på dubbelspårsmodul, får du ha hål med 57 mm förskjutning även där.
För att få användning av de hålen, krävs det att spåren verkligen ligger där de ska, men det gör det om man bygger efter mall, noga.

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
SV: Mmm 680
« Svar #24 skrivet: ons 13 jun 2018, 16:29:16 »
För att styrhålen i den nedre raden (8mm) ska fungera vid koppling av enkelspårsmodul till "fel" spår på dubbelspårsmodul, får du ha hål med 57 mm förskjutning även där.
För att få användning av de hålen, krävs det att spåren verkligen ligger där de ska, men det gör det om man bygger efter mall, noga.
Ahhhh, lite som appendix B på sidan 15 i nya normen? Alltså ett extra 8mm hål 57mm ”inåt i kodulen” för alla fyra 8mm hålen?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)