Författare Ämne: Stationsmodul  (läst 606 gånger)

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.086
Stationsmodul
« skrivet: ons 28 feb 2018, 20:31:27 »
Jag har försökt bygga en bana bestående av 4 bord som jag gjorde ”liknande” moduler med gavlar med färdigborrade hål för sammanfogning samt rälsen kapades i skarvarna.
Dock blev det ofta differens både i höjdled och sidled när jag försökte montera ihop borden, varpå jag funderar på hur man löser det smidigast?

Har man ”bara” en spårsträcka (oavsett enkelspår eller dubbelspår) så är jag övertygad att de olika modulstandarderna har smarta lösningar, men hur löser man det vid stationsmoduler?
Där handlar det ju kanske om 4-6 spår och ”platta” då man väl inte har direkt landskap med nivåskillnader på stationsmodulerna? En station kan ju även vara djupare än de 480 mm så tar man då en befintlig gavel och ”förlänger” men bibehåller hålmallen för första 480-delen?

Om jag vill bygga en stationsmodul med 6 spår och djupare än en dubbelspårsmodul, hur gör jag?
Misstänker att när väl ”modullådorna” är klara så lägger jag ut all räls över alla modulerna, limmar fast rälsen och kapar sen rälsen i skarvarna?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.241
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Stationsmodul
« Svar #1 skrivet: ons 28 feb 2018, 21:26:01 »
Hej,

Det sista du skriver om att sammanfoga modulerna och lägga räls som fixeras och kapas som sista momnet ger bäst resultat. Jag har gjort så och då handlat om sektioner med upp till 10 spår.

Delar till en stationsmodul som kan vara 2, 3 eller fyra moduler kan i detta sammanhang betraktas som en sammanhängande "modul" och därmed också hanteras så vid tillverkning.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

ArneL

• Användare
  • Antal inlägg: 466
« Svar #2 skrivet: ons 28 feb 2018, 23:14:54 »
...
Där handlar det ju kanske om 4-6 spår och ”platta” då man väl inte har direkt landskap med nivåskillnader på stationsmodulerna? En station kan ju även vara djupare än de 480 mm så tar man då en befintlig gavel och ”förlänger” men bibehåller hålmallen för första 480-delen?

Om jag vill bygga en stationsmodul med 6 spår och djupare än en dubbelspårsmodul, hur gör jag?
Misstänker att när väl ”modullådorna” är klara så lägger jag ut all räls över alla modulerna, limmar fast rälsen och kapar sen rälsen i skarvarna?

Min station Saltskog är att betrakta som en modul som är ca sju meter lång och som mest 85 cm djup. Som framgår av bilden är den långtifrån platt. För att göra det möjligt att transportera den är den uppdelad i sex sektioner på längden och de tre sektionerna i mitten med berget har också tre bakgrundssektioner, ca 20 cm djupa.

Vid sektionsskarvarna lade jag spåren kant-i-kant och måttade in dem, två sektioner i taget. Det går om man är noggran. Jag lade alltså inte spåren över skarven och kapade, men det går naturligtvis också.

/A

/Arne
Stins å Saltskog
MMM, (kör H0)

PerH

• Stammis
« Svar #3 skrivet: ons 28 feb 2018, 23:26:02 »
Min station Saltskog är att betrakta som en modul som är ca sju meter lång och som mest 85 cm djup. Som framgår av bilden är den långtifrån platt. För att göra det möjligt att transportera den är den uppdelad i sex sektioner på längden och de tre sektionerna i mitten med berget har också tre bakgrundssektioner, ca 20 cm djupa.
Du har inte någon ”skiss” uppifrån hur sektionerna är delade vid växelgatan? En växelgata blir ju lätt längre än 120 cm (dina 7 meter delat på 6 sektioner) och man skall ju ha marginal mellan växelmotor och modulkant, även om man inte behöver följa standard i de interna skarvarna behöver man ju få plats med händerna så man kan skruva ihop sektionerna.

Är inte 120x85 klumpigt att bära på egen hand?

ArneL

• Användare
« Svar #4 skrivet: tor 01 mar 2018, 07:44:16 »

Måtten framgår av denna bild. De tre sektionerna i mitten är 68 cm djupa och till det kommer de tre bakgrundssektionerna som bygger ytterligare 17,5 cm (ej med i bilden).

Du har rätt, man behöver vara två för att hantera dem.
/Arne
Stins å Saltskog
MMM, (kör H0)

PerH

• Stammis
« Svar #5 skrivet: tor 01 mar 2018, 08:26:45 »
Hej,

Det sista du skriver om att sammanfoga modulerna och lägga räls som fixeras och kapas som sista momnet ger bäst resultat. Jag har gjort så och då handlat om sektioner med upp till 10 spår.

Delar till en stationsmodul som kan vara 2, 3 eller fyra moduler kan i detta sammanhang betraktas som en sammanhängande "modul" och därmed också hanteras så vid tillverkning.
Om man i sin ”sammanhängande modul” använder styrstift enligt dessa som Svante tidigare tipsat om borde det väl bli exakt alltid ka man tycka?

Funderar över hur man löser växelgatan, då en växelgata ofta blir längre än 120cm och man skall ha utrymme för att skruva ihop delarna? Hur brukar uppdelningen se ut vid växelgatorna, kapar man i själva växeln (undantaget de rörliga delarna) och hur löser man då utrymmet att montera ihop?

PerH

• Stammis
« Svar #6 skrivet: tor 01 mar 2018, 08:28:18 »

Måtten framgår av denna bild. De tre sektionerna i mitten är 68 cm djupa och till det kommer de tre bakgrundssektionerna som bygger ytterligare 17,5 cm (ej med i bilden).

Du har rätt, man behöver vara två för att hantera dem.
Tack Arne, så växelgatan blir typ 120x68?
Snyggt löst med bergsbakgrumden som ger ett bättre djup. :)

ArneL

• Användare
« Svar #7 skrivet: tor 01 mar 2018, 13:51:22 »
De två sektionerna med växelgatorna är 140x68, vilket definitivt är för stort att hantera på egen hand - rekommenderas inte! (Men det förstod jag inte när jag började för 14 år sedan.)

/A
/Arne
Stins å Saltskog
MMM, (kör H0)

PerH

• Stammis
« Svar #8 skrivet: tor 01 mar 2018, 15:00:53 »
De två sektionerna med växelgatorna är 140x68, vilket definitivt är för stort att hantera på egen hand - rekommenderas inte! (Men det förstod jag inte när jag började för 14 år sedan.)
Hur skulle du lösa det idag om du skulle bygga en ny station? För en växelgata blir ju lätt 140 cm lång och det är väl himla dumt att kapa mitt i en växel (även om man inte kapar i de rörliga delarna) då jag misstänker det då blir trängt för handen att komma åt att skruva ihop delarna med tanke på servo under växlarna?

ArneL

• Användare
« Svar #9 skrivet: tor 01 mar 2018, 15:47:16 »
Hur skulle du lösa det idag om du skulle bygga en ny station? För en växelgata blir ju lätt 140 cm lång och det är väl himla dumt att kapa mitt i en växel (även om man inte kapar i de rörliga delarna) då jag misstänker det då blir trängt för handen att komma åt att skruva ihop delarna med tanke på servo under växlarna?
Jag har inte funderat så långt eftersom jag inte kommer att bygga någon mer station.

För de sex spåren skulle det räcka med ett djup på 48 cm, som sedan skulle kunna kompletteras med landskapssektioner både framför och bakom, och djupet på dessa kan variera inom modulen. Det är bara vid de yttre modulgavlarna de standardiserade djupmåtten gäller.

Det löser dock inte "växelgatsproblemet". Längden bör absolut inte överskrida 120 cm om man vill hantera sektionerna ensam. Inom en modul är man fri att använda vilka sektionslängder man vill, alltså inte nödvändigtvis multiplar av 20 cm. Det kan göra det lättare att kapa växlar "på rätt ställe".

För att undvika att växelmotorer hamnar för nära skruvhålen är det möjligt att göra länkarmar av t.ex. pianotråd så att växelmotorerna kan placeras på mer lämplig och skyddad plats. Pyssligt, jodå, visst ... Men det går.

/A
/Arne
Stins å Saltskog
MMM, (kör H0)