Författare Ämne: Löda på Minitrix-räls...  (läst 912 gånger)

Miccas

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.068
Löda på Minitrix-räls...
« skrivet: ons 21 feb 2018, 18:27:40 »
Hej, vet inte om jag lagt den här frågan under rätt rubrik, men jag kör.  :cool:

Kanske redan vet svaret, men inte lösningen.

Visst har Minitrix Nysilver i sin räls men inte Peco ?
Försökte löda fast kabel i Minitrix men det bara lossnade, lödde istället i skarvjärnet.
Tror någon sitter på svaret på min fråga, hur löder man på Minitrix-räls ?

//Micke
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul och för att jag kan, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Mär64klin

• Användare
  • Antal inlägg: 160
SV: Löda på Minitrix-räls...
« Svar #1 skrivet: ons 21 feb 2018, 20:07:41 »
Hej, vet inte om jag lagt den här frågan under rätt rubrik, men jag kör.  :cool:

Försökte löda fast kabel i Minitrix men det bara lossnade, lödde istället i skarvjärnet.

//Micke

Är det lika med Roco också?! Jag tänkte fråga här i forum o jag tycker det får inte bra fäste på den Roco som jag lödde då lödde jag också i skarvjärnet då blev det bättre.. Men jag tycker det är lite mer jobbigt för att jag vill välja fritt vart jag vill löda på rälsen än att löda på den skarven.. Peco känner jag inte till hur den är bra att få ett fäste att löda.. Intressant att få veta om dom ska svara mer här..

Miccas

• Veteran
« Svar #2 skrivet: ons 21 feb 2018, 20:17:07 »

//Micke

Är det lika med Roco också?! Jag tänkte fråga här i forum o jag tycker det får inte bra fäste på den Roco som jag lödde då lödde jag också i skarvjärnet då blev det bättre.. Men jag tycker det är lite mer jobbigt för att jag vill välja fritt vart jag vill löda på rälsen än att löda på den skarven.. Peco känner jag inte till hur den är bra att få ett fäste att löda.. Intressant att få veta om dom ska svara mer här..
Jag använder Peco Code 80 för att kunna använda Minitrix kontaktskenor, avkopplingsskenor och stoppbockar.
Inga problem med att löda i Peco-rälsen.
Ska inte löda så mycket i Minitrix-rälsen, men skulle löda en kabel i en kontaktskena, då kom frågan upp.  :cool:

//Micke
För att det är kul och för att jag kan, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 157
« Svar #3 skrivet: ons 21 feb 2018, 20:42:44 »

Använde du flussmedel? I så fall, vilken typ?

Nej, jag vet inget om Minitrix-räls. Men flussmedel gör underverk i de flesta lödarbeten. Det lilla flussmedlet som finns i lödtenn för elektronik räcker inte för andra jobb än just elektronik.

Miccas

• Veteran
« Svar #4 skrivet: ons 21 feb 2018, 20:48:33 »

Använde du flussmedel? I så fall, vilken typ?

Nej, jag vet inget om Minitrix-räls. Men flussmedel gör underverk i de flesta lödarbeten. Det lilla flussmedlet som finns i lödtenn för elektronik räcker inte för andra jobb än just elektronik.
Yepp, det gjorde jag, det som jag blivit rekommenderad och inköpt hos Kjell & Company, fungerar hur bra som helst på Peco och alla kablar jag lödit.

Tack för svar !

//Micke

Skala N, Peco Code 80.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.503
« Svar #5 skrivet: ons 21 feb 2018, 22:34:45 »
Det finns ju även fluss för mjuklödning på rostfritt. Någon visade att detta funkar fint för någon månad sedan.
Bengt W
H0 2R DCC

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 622
« Svar #6 skrivet: ons 21 feb 2018, 23:42:23 »
Lödde fast en kabel i Minitrix sektionsräls för bara ett par dagar sedan. Använde lödvatten som jag inte kommer ihåg var jag köpte. Det bet... Övriga sektioner på banan lödda på samma sätt sedan flera år.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.055
« Svar #7 skrivet: tor 22 feb 2018, 16:53:01 »
Använde lödvatten som jag inte kommer ihåg var jag köpte.
Menar du 12% fosforsyra? Tror att Rimbo Grande säljer det.

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #8 skrivet: tor 22 feb 2018, 17:06:18 »
Inte inköpt på RG och jag har inte flaskan här. Det enda jag vet är att innehållet är en flytande klar vätska och att det fungerade. Någonstans där började jag med roligare saker, som att provköra rälsavsnittet :oops:. Om intresse finns kan jag titta efter nästa gång jag är i min "man cave"..
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 294
« Svar #9 skrivet: tor 22 feb 2018, 23:58:43 »
Det finns ju även fluss för mjuklödning på rostfritt. Någon visade att detta funkar fint för någon månad sedan.

https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/lod-svetsmaterial/lod-svetsmaterial/z-fluss-9925

Robban
V8

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.047
« Svar #10 skrivet: lör 24 feb 2018, 07:59:06 »
Glöm inte att tvätta bort flussmedlet från rälsen när du är klar, så slipper du överraskningar när det hamnar på hjulen på lok och vagnar.
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 951
« Svar #11 skrivet: lör 24 feb 2018, 09:32:22 »
Se till att ytorna är rena ordentligt innan lödning!
Finns någon typ av penna med stålborste i ena ändan man kan gnugga
rent med! Glömt bort vad jag såg den! Se till att ha bra med värme gärna
upp mot 300 grader! (Använd löd station) På med fluss medel och värm upp ytorna först och använd
en löd spets med större anläggningsyta. Typ spade och inte nål spets formen!
När ytorna är varma smälter du lödtennet på dessa och tennet flyter ut där det
ska vara! När det svalnat gnugga rent med isopopanol och tandborste för
att få bort oxider!

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

AlfTm36

• Stammis
« Svar #12 skrivet: lör 24 feb 2018, 10:29:32 »
Hittade borsten nu!

https://www.micromark.com/Scratch-Brush

Mvh

Alf K

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #13 skrivet: lör 24 feb 2018, 12:55:28 »
Hittade borsten nu!

Mvh

Alf K

Borde inte en glasfiberraderare fungera lika bra?
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 286
« Svar #14 skrivet: lör 24 feb 2018, 15:41:41 »
Det där är en glasfiberpenna med annan insats. Det finns även i mässing. Räkna bara inte med att du ska kunna byta stålborsten mot glasfiber och kunna senare sätta tillbaks samma stålborstinsats igen. Den kommer att spreta alltför mycket. Jag tror alla tre modellerna finns hos både Elfa och Conrad, har i vart fall gjort, men att hitta på hemsidorna är inte helt lätt.
Jag tycker det är sällan man behöver mer våld än glasfiberborsten, om det inte är rejält rostigt.
Efter lite sökande hittade jag mässingborst, en stunds bläddrande och gissande så kanske även stålborsten dyker upp.
https://www.conrad.se/Reservpensel-%28m%e4ssingstr%e5d%29-f%f6r-glasfiberraderare-12-pack-Diameter-4-mm.htm?websale8=conrad-swe&pi=800216&ci=SHOP_AREA_17611_1511040
« Senast ändrad: lör 24 feb 2018, 15:45:42 av PeO »

AlfTm36

• Stammis
« Svar #15 skrivet: sön 25 feb 2018, 09:02:30 »
Hittade borsten nu!

Mvh

Alf K

Borde inte en glasfiberraderare fungera lika bra?

Tror jag säkert att det går!
Jag läste nån stans att det fanns en sån penna med borste jag nämnde!
Det viktiga är inte vad man har utan att man gör rent ytorna så gott
det går före lödning!

Mvh

Alf K

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.047
« Svar #16 skrivet: sön 25 feb 2018, 13:57:09 »
Annars går det bra att dra ett par tag med en vanlig fil. Det viktiga är att man får bort det tunna oxidlagret som bildas naturligt på rälen.
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.503
« Svar #17 skrivet: sön 25 feb 2018, 14:24:27 »

//Micke
Är det en sammanblandning mellan silverstål och nysilver? Nysilver är mycket lödbart men silverstål ( kolstål) är svårlött. Nysilver är en legering som är ungefär som mässing men med "vit" färg. I de fall rälsen inte är nysilver har det väl dock handlat om rostfritt material.
Bengt W
H0 2R DCC

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 762
« Svar #18 skrivet: sön 25 feb 2018, 15:03:37 »
...
...

//Micke
Är det en sammanblandning mellan silverstål och nysilver? Nysilver är mycket lödbart men silverstål ( kolstål) är svårlött. Nysilver är en legering som är ungefär som mässing men med "vit" färg. I de fall rälsen inte är nysilver har det väl dock handlat om rostfritt material.

I fallet Minitrix handlar det varken om nysilver eller silverstål utan om just rostfritt stål

Citat från: Conrad skrev i sin produktbeskrivning av Minitrix spår
Description

Minitrix tracks have solid profile rails made of a special stainless steel alloy. Along with the model-scale cross-section, this guarantees the best possible contact between wheel and track.
- o000oo -

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 286
« Svar #19 skrivet: sön 25 feb 2018, 18:46:39 »
Rostfritt är svårlött, men med 25% fosforsyra går det med vanligt lödtenn. Jag upptäckte detta av misstag, när jag glad i hågen blandade starkare lödvatten i tron att mer var bättre och lödde fast de rostfria stiften på keramiklödplattan. I övrigt gick det inte alls bättre att löda mässing, bara luktade starkare och gav lite kladdigare rengöring.

Härav travesterar vi Spirre: lär dig av andras misstag, du blir aldrig gammal nog att göra alla själv.