Författare Ämne: Behöver hjälp och tips för lödning av motstånd på flertrådig kabel!  (läst 1654 gånger)

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 951
Hej!

Jag ska löda ett motstånd på en flertrådig kabel!
Normalt ska man ju förtenna båda delarna först innan man löder dessa på plats! Vad jag förstår är det risk att benet på motståndet går av om man böjer det för mycket!

Tänker jag rätt om jag gör så här. Att vira den flertrådiga kabeln med början av benet på motståndet och sedan vira det uppåt ca 10mm
utmed benet på motståndet därefter använda fluss och lödtenn! Efter att det sitter, dra på krympslang och säkra!
Det gäller ett motstånd till en lysdiod!

En annan fråga jag har är om jag vill ha 3st lysdioder som jag vill tända och släcka med en strömbrytare!
Behöver jag 3st motstånd eller går det att använda ett motstånd gemensamt för alla 3 lysdioder?

Hoppas ni begriper mina frågor!  :emm:

Mvh

Alf K

En som inte kan men vill mer!

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.930
Jag gör en krok på benet, blir nästan en ögla. Sedan trär jag kabeln genom öglan så kabeln blir en annan ögla. Därefter fluss och löda.
Torbjörn

AlfTm36

• Stammis
Jag gör en krok på benet, blir nästan en ögla. Sedan trär jag kabeln genom öglan så kabeln blir en annan ögla. Därefter fluss och löda.

Tack Torbjörn!

Ingen risk att benet går av, då vet jag!

Mvh!

Alf K

kattjaevel

• Stammis
Om du är osäker på om benet går av så kan du testa att böja så långt ut som möjligt först.
Torbjörn

Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 934
Själv gör jag som du beskrivit, virar kardelerna runt benet på motståndet. Flussmedel använder jag aldrig. Vet inte om det finns i Biltemas tunna lödtenn. Sen skulle jag själv använda 1 motstånd per lysdiod.

Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 934
Och ska jag löda ihop två kablar så lägger jag de båda uppskalade ändarna omlott och något korslagda. Därefter tvinnar jag ihop dem och löder.

AlfTm36

• Stammis
Själv gör jag som du beskrivit, virar kardelerna runt benet på motståndet. Flussmedel använder jag aldrig. Vet inte om det finns i Biltemas tunna lödtenn. Sen skulle jag själv använda 1 motstånd per lysdiod.

Tack Railroader!

Då skulle man med andra ord kunna använda någon typ av kopplings platta och fästa alla 3 motstånden där och sedan koppla in kablarna på dessa
om man använder fler lysdioder och vill använda en strömbrytare gemensamt för dessa!

Mvh!

Alf k

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.055
....Därefter fluss och löda.
Jag har lärt mig, att till skillnad från "vanlig" lödning (t.ex. mässing mot mässing), där det bör vara rikligt med fluss (fosforsyra 12%), ska det inte användas vid elektroniklödning, som väl detta får räknas till.
Man bör använda lödtenn som innehåller fluss (Harts). Detta för att elektroniska konstruktioner är för känsliga, för rengöring, efter lödning. Rengör man inte lödstället, där flussmedel använts, så riskerar man framtida problem, genom bl.a. oxidering. Det slipper man med detta tenn.

« Senast ändrad: ons 21 feb 2018, 12:22:24 av HJP »

AlfTm36

• Stammis
Tack för tipset HJP!

Det lödtenn jag har heter fixpoint, Super solder wire! Vet inte om det innehåller fluss (Harts). Det är 0.56mm och Pb 38, Sn 60 och Cu 2.
Jag har precis lött dit mitt första motstånd utan flussmedel och det gick bra! Använde verktyget "extra händer" och det behövdes verkligen
för jag har svårt hålla löd spetsen stilla!  :( (Lite teori om lödning och elektronik har jag läst men dålig praktisk användning av det!)

Mvh!

Alf K
« Senast ändrad: ons 21 feb 2018, 14:15:55 av AlfTm36 »

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.055
Tack för tipset HJP!

Det lödtenn jag har heter fixpoint, Super solder wire! Vet inte om det innehåller fluss (Harts). Det är 0.56mm och Pb 38, Sn 60 och Cu 2.
Jag har precis lött dit mitt första motstånd utan flussmedel och det gick bra! Använde verktyget "extra händer" och det behövdes verkligen
för jag har svårt hålla löd spetsen stilla!  :( (Lite teori om lödning och elektronik har jag läst men dålig praktisk användning av det!)

Mvh!

Alf K
Jag är ingen överdängare på lödning, men har tillgång till sådana som vet. Det är de som lärt mig. Med "mitt" tenn värmer man tills tennet blir blankt. Då är det klart. "Ditt" tenn kan jag inte uttala mig om. Kan heller inte säga, vad som händer i framtiden, om man löder utan fluss.

AlfTm36

• Stammis
SV: Behöver hjälp och tips för lödning av motstånd på flertrådig kabel!
« Svar #10 skrivet: ons 21 feb 2018, 15:35:26 »
Ingen fara HJP!

Jag vet inte heller vad som händer, men hittade uppgifter på, att lödtennet jag använder innehåller lite fluss, så det är nog bra!
Beroende på vad man ska löda för material mm, så finns det väl olika sorters tennblandningar samt olika temperaturer man bör
löda mer! Jag har löd station med utbytbara spetsar!

Tack!
 :)

Mvh!

Alf K

warrnambool

• Användare
  • Antal inlägg: 27
« Svar #11 skrivet: tor 22 feb 2018, 11:14:48 »
risken att bryta av en tråd på motståndet är nästan obefintlig , värm lödstället med kolvspetsen , tillför sedan lödtennet. Ang dioderna , paralell kopplar du den räcker det med ett motstånd till alla tre,  seriekopplar du så kan du klara dig utan motstånd. Om du har en drivspänning på te.x 12 V så blir spänningen på var diod 4V.

MattsP

• Användare
  • Antal inlägg: 267
    • Matts Hobbysida
« Svar #12 skrivet: tor 22 feb 2018, 11:40:17 »
Ang dioderna , paralell kopplar du den räcker det med ett motstånd till alla tre,  seriekopplar du så kan du klara dig utan motstånd. Om du har en drivspänning på te.x 12 V så blir spänningen på var diod 4V.

NEJ NEJ !! helt fel.
Om man parallellkopplar lysdioder med bara ett motstånd kommer dessa antagligen att lysa olika starkt beroende på toleranser i framspänningsfallet.

Ännu mer fel är det att seriekoppla utan motstånd. Även om du har lysdioder med exakt 4 volts framspänningsfall och spänningsaggregatet kanske ger 12,5 volt i stället för 12,0 så kommer lysdioderna snart att gå sönder.

/Matts

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.236
« Svar #13 skrivet: tor 22 feb 2018, 13:48:30 »
Ang dioderna , paralell kopplar du den räcker det med ett motstånd till alla tre,  seriekopplar du så kan du klara dig utan motstånd. Om du har en drivspänning på te.x 12 V så blir spänningen på var diod 4V.

NEJ NEJ !! helt fel.
Om man parallellkopplar lysdioder med bara ett motstånd kommer dessa antagligen att lysa olika starkt beroende på toleranser i framspänningsfallet.

Ännu mer fel är det att seriekoppla utan motstånd. Även om du har lysdioder med exakt 4 volts framspänningsfall och spänningsaggregatet kanske ger 12,5 volt i stället för 12,0 så kommer lysdioderna snart att gå sönder.

/Matts

Dessutom om en av de parallellkopplade dioderna går sönder kommer de andra att få för mycket ström och även dom med tiden att gå sönder.

Kom ihåg att motståndet är till för att begränsa strömmen, inte spänningen.

AlfTm36

• Stammis
« Svar #14 skrivet: fre 23 feb 2018, 09:29:43 »
Tack för all hjälp!

Det blev ett motstånd till respektive lysdiod och
det gick bra att löda samt det fungerar!
 :)

Mvh

Alf K

AlfTm36

• Stammis
« Svar #15 skrivet: fre 09 mar 2018, 09:31:31 »
Idag skulle jag fortsätta löda trådar på motstånd mm, men det gick ur spår två ggr. Hade förberett allt och använde verktyget extra händer, men lik  :evil: :evil: :evil: släppte tråden från motståndet så fort jag skulle börja värma med lödpennan. Hände vid två försök så nu blir det ingen lödning den närmsta månaden! Har tappat lusten! Jag hade virat tråden ordentligt och fint runt ena benet till motståndet men inte hjälpte det! Förra gången jag lödde gick allt perfekt men idag ville inte mina händer vara mer!

Suck!

Alf K

kattjaevel

• Stammis
« Svar #16 skrivet: fre 09 mar 2018, 09:41:54 »
Jag lägger trådarna på bordet och ställer tyngder på trådarna ( krafthylsor) sedan går det bra.
« Senast ändrad: fre 09 mar 2018, 10:15:06 av kattjaevel »
Torbjörn

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 762
« Svar #17 skrivet: fre 09 mar 2018, 10:34:48 »
Ett annat sätt att tackla problemen som AlfTm36 beskriver är att planera koppling av sin el så att man undviker situationer där man behöver löda RK-kabel mot annat än lödstöd eller lödöar på kretskort. Att redan i ett stadium där man "nyanlägger" skapa svårlödda fogar bör man försöka undvika. Om man drar kabel i trånga och kompakt uppbyggda utrymmen och huvudsakligen mellan fast monterade och anslutna komponenter kan det vara betydligt enklare att använda EK-tråd. Den är dessutom betydligt enklare att skarva tråd mot tråd om man nu verkligen behöver det. RK blir oumbärlig först om man behöver ansluta rörliga komponenter eller annat där man verkligen behöver dess flexibilitet. Visst kan man integrera komponenter med trådben i kabeldragning men de blir ju betydligt enklare att hantera om man monterar dem på kretskort eller åtminstone mot lödstöd.
En vacker dag skall serviceinsatser också kännas överkomliga. Då kommer man att tacka sig själv för att man även tänkte framåt. Så bygg inte värre kabelhärvor än nödvändigt!
- o000oo -

AlfTm36

• Stammis
« Svar #18 skrivet: fre 09 mar 2018, 13:02:34 »
Tack för tipsen!

Här handlar det inte om några kretskort utan endast motstånd som sitter mellan
kablar för lysdiod! Ska vara ganska enkel lödning, men tyvärr är jag ovan och
har klumpiga händer! Ibland fungerar det och ibland inte!

Suck!

Alf K

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 762
« Svar #19 skrivet: fre 09 mar 2018, 14:03:04 »
Tack för tipsen!

Här handlar det inte om några kretskort utan endast motstånd som sitter mellan
kablar för lysdiod! Ska vara ganska enkel lödning, men tyvärr är jag ovan och
har klumpiga händer! Ibland fungerar det och ibland inte!

Suck!

Alf Kf

Vilket inte hindrar att man tänker till på hur både lysdioder och deras strömbegränsningar placeras för att få lättsam montering och lödning. Det är ju inte givet hur motstånden fysiskt ansluts till lysdioderna bara för att kopplingsschemat kanske visar dem "in line".
- o000oo -