Författare Ämne: Hjälp att förstå Z21...  (läst 1143 gånger)

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.613
    • http://arstuga.se/jvg.htm
Hjälp att förstå Z21...
« skrivet: mån 19 feb 2018, 10:41:06 »
Jag försöker begripa mig på funktionerna på Rocos Z21 (den svarta). På baksidan finns bl.a uttagen CAN och Snifferbus - vad gör dom egentligen? Jag förstår efter googling att Roco för några år sen inte hade bestämt vilken CAN-bus de skulle stödja, men det ger mig ingen förståelse för vad en CAN-bus egentligen innebär specifikt för funktionen hos Z21.

Samma egentligen med Snifferbus, jag tror jag har förstått att det handlar om att ansluta andra slags körhandtag till Z21, men inte vad det egentligen betyder rent praktiskt och faktiskt.

Nån som kan förklara? Vore tacknämligt...! :up:

(Kan också nämna att vi blev överraskade i helgen när det framkom att Z21 bara kan hantera tre boostrar direkt anslutna till B-busuttaget, och att det krävs en specialkomponent och specialkoppling för att få in fler. Det tycker jag inte framgår nånstans i de illustrationer man ser över hur boostrar ska anslutas till en bana och en central. Med fyra blev systemet överbelastat, och samma hände när vi anslöt en Digikeijs DR5000, tre funkade men inte fyra, och det var snudd på att det gick med tre...)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.910
    • www.mj-magasinet.se
SV: Hjälp att förstå Z21...
« Svar #1 skrivet: mån 19 feb 2018, 11:06:25 »
CAN-bussen är väl tänkt att bli kompatibel med något av CAN-systemen på marknaden, men jag vet inte om Roco bestämt vilket än.
För att vara lite förutseende implementerade de hårdvaran, så att de senare kan implementera det de bestämmer sig för i mjukvara.

Snifferbussen är för att man ska kunna lyssna på DCC från annan central och på så sätt använda befintliga körkontroller.

Att boosterbussen är klen är känt, och finns faktiskt beskrivet någonstans på Rocos hemsida. Lösningen som flera använder är att inte koppla Z21 till rälsen utan använda köströmmen, ihop med några strömbegränsande motstånd, till boosterbuss. Klarar massor med boostrar :)
Kolla t.ex. http://www.mollehem.se/index.php/electronics/rscld-detail

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.318
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: tis 20 feb 2018, 09:03:27 »
Jag fick besked från Möllehem angående våra problem i Kilkörningen i helgen att som nämnes att B-bus från Z21 är för klen för att driva mer än 3 st slavboostrar och därmed förslag på flera alternativa lösningar. Vi använde Roco 10764 med Möllehems ombyggnads kit.
Denna slavbooster belastar inte Z21 B-buss mer än någon annan booster.

Ett sätt är ju som NOHAB nämner att använda DCC spårmatningen via en RSCLD strömbegränsare som matning till en booster-bus med slavboostrar. Nackdelen är här att DCC signalens flanker kan vara väldigt fula och ställa till andra problem.

En annan lösning föreslås att ta en standard ROCO 10764 booster ansluten till Z21 B-bus och låta denna Roco-enhet mata en boosterbus med slavboostrar. Nackdelen här är avsaknad av strömbegränsning. Vilket kan ställa till problem vid kortslutning av booster bus

Så av två onda ting valde tydligen senaste Dreamtrack det senare med Rocobooster som mellandrivning.

Ett tredje alternativ är att ansluta Rocos egen lösning på problemet för att förstärka B-bussen med en 10789.
Stefan (Arstuga) har beställt en 10789 för test inför nästa körning.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Arstuga

• Veteran
« Svar #3 skrivet: tis 20 feb 2018, 09:09:12 »
Tack för svar! :up: Klokare och fler frågor hela tiden... ;) Vi får som sagt testa Rocos 10789 och se hur det funkar, plus det andra.

Intressant om Roco ännu inte bestämt sig för vad CAN ska användas till, inlägget jag läste om det var nog från 2015.
Hälsningar
Stefan Nilsson

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.795
  • Lindome
« Svar #4 skrivet: tis 20 feb 2018, 10:32:39 »
Ursäkt mig om jag inte fattar så bra men är Roco`s 10789 en booster eller är den en B-bus förstärkare? Om så är fallet vad är en B-bus?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Arstuga

• Veteran
« Svar #5 skrivet: tis 20 feb 2018, 10:38:17 »
Som jag fattat det är den en förstärkare för Z21:ans boosterbuss (= B-bus), dit sen boostrar ansluts, då betydligt fler än vad som går att ansluta annars. Rocos specifikation säger max 4 boostrar utan förstärkare, men vi kunde som sagt bara köra med max 3 nu i helgen. B-busutgången ger tydligen bara drygt 30 mA ut, och om varje booster drar 10 mA räcker den bara till 3...

Ursäkt mig om jag inte fattar så bra men är Roco`s 10789 en booster eller är den en B-bus förstärkare? Om så är fallet vad är en B-bus?

Varma mj-hälsn Stefan
Hälsningar
Stefan Nilsson

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.795
  • Lindome
« Svar #6 skrivet: tis 20 feb 2018, 10:40:47 »
Okej då fattade jag ju nästan ändå  :oops: tihi tack så mycket. :up:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.250
« Svar #7 skrivet: tis 20 feb 2018, 13:37:18 »
Roco 10789 är en adapter mellan Rocos boosterbus och CDE-bus som är Lenz bosterbus (det finns fler tillverkare som använder den)

Det är bara att gå in på Roco och läsa. https://www.roco.cc/de/product/229249-0-0-0-0-0-0-006001/products.html

Johnny

• Användare
  • Antal inlägg: 171
« Svar #8 skrivet: tis 20 feb 2018, 13:37:37 »
Ett sätt är ju som NOHAB nämner att använda DCC spårmatningen via en RSCLD strömbegränsare som matning till en booster-bus med slavboostrar. Nackdelen är här att DCC signalens flanker kan vara väldigt fula och ställa till andra problem.

Denna lösning är väl beprövad och har använts på hundratals modulträffar. Det finns antagligen boostrar med dålig kurvform som inte kan användas, men de flesta är OK. Dock får man förstås inte använda railsyncboostern till att mata något spåravsnitt med.
« Senast ändrad: tis 20 feb 2018, 13:43:23 av Johnny »
//Johnny

Aktiv i Fremo

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.703
    • http://www.mollehem.se
« Svar #9 skrivet: tis 20 feb 2018, 14:38:45 »

Denna lösning är väl beprövad och har använts på hundratals modulträffar. Det finns antagligen boostrar med dålig kurvform som inte kan användas, men de flesta är OK. Dock får man förstås inte använda railsyncboostern till att mata något spåravsnitt med.

Standardlösning som använts på "hundratals träffar" är att mata en snygg boostersignal (railsync) genom en bra booster och sedan RSCLD som strömbegränsning.
Det är en standardlösning och fungerar utmärkt.

Det som nämns ovan, "att använda DCC spårmatningen via en RSCLD strömbegränsare", är lite mer ovanligt och har använts för "Z21 med Ekebuss".
Problemet här är att Z21'ans inbyggda booster är rätt dålig (för detta). Vid minsta belastning så blir boosterkurvan deformerad och är inte längre en snygg fyrkantvåg.
Så länge man kör med en typ av boostrar eller boostrar med likartat ingångssteg, då ser man inga problem.
Men om man kopplar in boostrar med olika konstruktion på ingångssteget, då kan två sådana boostrar som hamnar bredvid varandra ge upphov till fenomen i boostergränsen.
T.ex. så ger TAMS-boostern en variant på fyrkantvåg där det blir en "paus" vid varje nollgenomgången ("fyrkantvåg med markerad nollgenomgång"), medan t.ex. MERG ger en ren fyrkantvåg men som är asymmetrisk.

Alltså det klassiska "shit in, shit out" - undvika att mata boosterbussen med en dålig källa, t.ex. Z21'ans DCC-utgång.
Med Z21 är det bättre att använda dess boosterutgång tillsammans med en extern bra booster.
Båda varianterna bör därefter matas genom en RSCLD för att minska risken för höga kortslutningsströmmar i kablarna.

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.910
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #10 skrivet: tis 20 feb 2018, 21:55:43 »
I MMM-3R hört vi kört direkt ut från Z21 vid flera träffar, nu senast i Norrköping för några veckor sedan, med 8 boostrar (1 TAMS och 7 LDT), men visst kan det vara värt att prova med en extra booster däremellan.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.096
« Svar #11 skrivet: tis 20 feb 2018, 22:20:37 »
Ett tredje alternativ är att ansluta Rocos egen lösning på problemet för att förstärka B-bussen med en 10789.

Så med denna lösning kan man koppla in Rocos dubbelbooster 10807 från 10789:ans CDE-utgång och från dubbelboosterns ”track”-utgång till rälsens spårmatning (den ena kabeln skall då gå genom någon detektor (MGP’s eller PAJ2förslagsvis) för att få en korrekt kopplad strömmatning vid en stor bana?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

paj2

• Veteran
« Svar #12 skrivet: ons 21 feb 2018, 00:27:30 »
Jo så är det tänkt. Men med endast 1 st 10807 dubbelbooster bör väl Z21:an orka driva denna från B-bus utan någon 10789?
Tanken med 10789 "förstärkare" är att vid modulträffar kunna driva 5 - 8 st valfria slavboostrar eller mer.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.096
« Svar #13 skrivet: ons 21 feb 2018, 07:57:37 »
Jo så är det tänkt. Men med endast 1 st 10807 dubbelbooster bör väl Z21:an orka driva denna från B-bus utan någon 10789?
Tanken med 10789 "förstärkare" är att vid modulträffar kunna driva 5 - 8 st valfria slavboostrar eller mer.
Nu tänkte jag nog fler boostrar och bara nämnde principen. Sen kostar ju 10789 bara nån hundring så lika bra att göra grunden rätt från början tänkte jag.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

paj2

• Veteran
« Svar #14 skrivet: ons 21 feb 2018, 08:28:02 »
Nu tänkte jag nog fler boostrar och bara nämnde principen. Sen kostar ju 10789 bara nån hundring så lika bra att göra grunden rätt från början tänkte jag.

OK... jag förstår.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 936
« Svar #15 skrivet: tor 08 mar 2018, 22:26:57 »
Har missat denna tråden och vill förtydliga lite.

Senaste Dreamtrack använde inte en Roco-booster som mellandrivning, på 2R använde vi spårutgången och RSCLD som strömbegränsning som skydd mot höga kortslutningsströmmar.
Spårutgången på Z21 har mycket riktigt dålig kurvform men då vi endast hade Lenz och Tams B4 boostrar som lirar mycket bra tillsammans så funkar det mycket bra ändå och vi hade exemplariskt beteende i boostergränserna utan minsta missljud eller problem.
Att använda Rocos booster som mellanbooster ger mycket fin kurvform har jag hört, men spänningen går inte att reglera och jag vill inte riskera att någon booster får skador på ingången på grund av dom 18-20 volt som en roco-booster kan kräma ur sig. Alla boostrar är inte konstruerade för dessa spänningar så jag brukar normalt ställa spårspänningen som kopplas till boostrarna till 12,5 volt för att inget ska kunna hända.

Det blir samma lösning på årets DreamTrack om vi inte får någon booster över och som kan användas som mellanbooster med nedjusterad spänning.

Rocos CDE-adapter är inte bara en förstärkare för boosterbussen utan skapar även den negativa delen av dcc kurvan som om jag fattat det rätt saknas på
Rocos B-BUS utgång.

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.777
« Svar #16 skrivet: fre 09 mar 2018, 09:10:31 »
Det här låter ju inte superbra om man måste planera in en 10789 (eller något annat fiff) bara för att de som byggde Z21:an inte kunde

* Bygga en boosterbus som ens kan leverera 100mA (hur snikigt är det på en skala)
* Bygga en inbyggd booster som håller vågformen konstant under belastning (inte lika trivialt, men en Z21 är ju inte precis "budgetsegment")

Varför kunde de inte stoppa in motsv det som finns i 10789  i Z21:an frågar man sig.

Gör 10789 nåt annat med X-bussen än att ta ström därifrån? Skickar den kortslutningsinfo den vägen till Z21?

Harald.