Författare Ämne: PIKO's Hectorrail Taurus 2R  (läst 627 gånger)

Magnus Brage

• Användare
  • Antal inlägg: 398
PIKO's Hectorrail Taurus 2R
« skrivet: fre 16 feb 2018, 13:06:55 »
Beställde PIKO's Hectorrail-lok för 599kr +frakt.

Jag är helnöjd faktiskt, loket är tungt och stabilt. Gången är jämn och strömförsörjningen verkar vara mycket tillförlitlig. Kör analogt.
Loket kräver inte alltför snäva kurvor dock.
Visst är loket aningen sparsamt detaljerat med tryckta räcken vid dörren, men det är ändå klart godkänt som modelljärnvägslok, det är definitivt inget leksakståg.

Bra prisvärt lok !  PIKO kommer ta mycket av marknaden med sina modeller, det går att tillverka mj som alla har råd med utan att tumma på kvaliteten.
Minns 1970 & 80-talens billiga LIMA-lok, de var plastiga, sköra och billiga. PIKO's lok är tunga, robusta och billiga.

Kul också att de satsar på lok med svenska förebilder. Nu kör snälltåget inte med Taurus längre, utan de drar med Vectron.
Undrar bara varför PIKO's analoga Snälltågs-Vectron kostar 1794kr ? det är rätt mycket i förhållande till vad jag betalade för mitt Hectorrail Taurus.

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 434
SV: PIKO's Hectorrail Taurus 2R
« Svar #1 skrivet: fre 16 feb 2018, 13:30:11 »
Fint!

Piko har "Hobby" serien och "Expert" serien, den tidigare är enklare men mkt billig, denna Taurus kommer därifrån. Expert loken är dyrare men mer detaljerade mm. Men även Expert serien är prisvärd i mina ögon. Man ser att Roco fått anpassa sig lite prismässigt på vissa lok, i tuff konkurrens.

Jag är mkt nöjd med allt Piko jag köpt senaste åren, inte ett endaste litet pytte problem har jag haft med dom loken och vagnarna. :)

Blå Tåget har dragits mkt av Taurus från hector, tips till er som vill ha ett sånt från Märklin. Nu senaste är det RC från Hector i Grått/Orange som dragit det, men det växlar lite.
« Senast ändrad: fre 16 feb 2018, 13:35:34 av Turbocab »

Magnus Brage

• Användare
  • Antal inlägg: 398
« Svar #2 skrivet: fre 16 feb 2018, 16:06:24 »
Fint!

Piko har "Hobby" serien och "Expert" serien, den tidigare är enklare men mkt billig, denna Taurus kommer därifrån.

Då undrar jag om PIKO kommer släppa Snälltåget-Vectron i hobbyutförande ?

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.243
« Svar #3 skrivet: fre 16 feb 2018, 20:07:53 »
Fint!

Piko har "Hobby" serien och "Expert" serien, den tidigare är enklare men mkt billig, denna Taurus kommer därifrån.

Då undrar jag om PIKO kommer släppa Snälltåget-Vectron i hobbyutförande ?

Eftersom Pikos Vectron är en Expertmodell så kommer inte det att hända.