Författare Ämne: Inköpsställen i Tyskland  (läst 2015 gånger)

Rudolf

• Användare
  • Antal inlägg: 32
Inköpsställen i Tyskland
« skrivet: ons 14 feb 2018, 17:47:21 »
Det är nog många här på forumet som handlar i Tyskland, kanske någon som kan tipsa om bra butiker i norra Tyskland.
Jag kör 3-räls, både analogt och digitalt så det är passande lok och vagnar jag är ute efter.
Rudolf P

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 436
SV: Inköpsställen i Tyskland
« Svar #1 skrivet: ons 14 feb 2018, 21:33:04 »
Utbudet i Norra Tyskland har tyvärr krympt en del sista åren, det är nog inte unikt för Norra tyskland men jobbigt är det.

I Hamburg finns en del fortf, du har "Züge und Mehr" supercentralt, men han är inte jättebillig direkt. Finns några till som jag inte besökt. Googla - "Modelleisenbahn shop Hamburg" eller nåt i den stilen kan ge mkt. En av dom stora hyfsat centrala är "Uwe Hesse" men dom kör bara DC/Likström, har inte MÄrklin alls. Det torde vara extremt ovanligt i en tysk butik!

Modellbahn Altona var bra på Märklin, nerlagd sen ett år.

I Kiel finns en bra shop på torget en bit ovanför Gågatan, den är fin tycker jag. Säljaren är lite svår enligt vissa, men jag har köpt lite godis där.

Eutin hade en bra, nerlagd.
Modellbahnshop Lippe i Bremen har bommat också, nyligen. Lär ligga en mkt bra i centrala Bremen, googla där med!

Ser fram emot vad ni övriga tipsar om - mina vatten hål har delvis försvunnit tyvärr.  :disapprove:

I Cuxhaven vid havet ligger en fin beg-shop med mest Märklin. Sunkigt, Rökigt, och alldeles underbart. Och bra priser! Köpte 2 lok och lite vagnar där i höstas. Tar bara cash...

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.032
« Svar #2 skrivet: ons 14 feb 2018, 22:24:20 »
Meises finns

http://www.meisesmobacenter.de/shop/index.php

De sponsrar även en av de riktigt stora FB forumen, Märklin HO forum (just nu  11500 medlemmar) https://www.facebook.com/groups/Maerklin.H0.Forum/ så är man med där och anmäler det till Meises innan så får man rabatt.

Har för mig att de har butik i och utanför Hamburg, var i deras gamla butik utanför Hamburg för 2 år sedan, nu har de flyttat till en större.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.493
« Svar #3 skrivet: ons 14 feb 2018, 22:45:23 »
I Cuxhaven vid havet ligger en fin beg-shop med mest Märklin. Sunkigt, Rökigt, och alldeles underbart. Och bra priser! Köpte 2 lok och lite vagnar där i höstas. Tar bara cash...

Du har inte någon adress till denna affär?

/Lars

Turbocab

• Användare
« Svar #4 skrivet: tor 15 feb 2018, 14:02:13 »
http://www.eisenbahn-paradies.de/   Här är länken till Cuxhaven!

Tack för tips om Hamburg, ska kolla in den snart på nästa resa neråt.

A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 289
« Svar #5 skrivet: tor 15 feb 2018, 17:22:16 »
Michas Bahnhof, Nürnberger Str i Berlin. Nära KaDeWe. U Augsburger Str.

x137abe

• Användare
  • Antal inlägg: 45
« Svar #6 skrivet: tor 15 feb 2018, 17:31:48 »
Donnerbüchse i Köln är trevlig.

Vogteistrasse 18, ett tunnelbanestopp från Hauptbahnhof, men också på gångavstånd ca 10 minuter. När man kommer ut på platsen framför Kölnerdomen går man typ åt vänster. Antar att det är bäst att sätta på gång-GPS.

Besökte den i januari då jag fick ett uppehåll där pga av tågförseningar. Har också en begagnataffär inne på gården. Även den trevlig.

Det finns fler i Köln.

Vänligen
Anders
Vänligen
Anders

x137abe

• Användare
« Svar #7 skrivet: tor 15 feb 2018, 17:34:45 »
Skrev jag vänster? Menar höger!

Anders
Vänligen
Anders

Janne L

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #8 skrivet: tor 15 feb 2018, 21:38:25 »
Vid Mierendorf Platz i Berlin ligger en stor butik. Har ofta fyndlådor i begagnatavdelningen.
https://www.modellbahnen-am-mierendorffplatz.de/
JL

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 121
« Svar #9 skrivet: tor 15 feb 2018, 23:30:12 »
93 besökte jag en hobbyaffär i Flensburg, där på övervåningen fanns en halvtrappa upp till en liten mj-avdelning. Det var en kedja över trappen så att man inte förirrade sig in där hur som helst. Vill minnas att den låg på Norderstrasse men nu hittar jag bara Gandalph som verkar vara nåt figurspelsorienterat på Grosse Strasse (söderut på samma gata). Den som har vägarna förbi får gärna rapportera.

Det blev en del plastmodeller på denna resa men det enda jag har kvar idag är ett visitkort från Hobby Shop Dietrichs i Kiel men de verkar ha upphört. Annars är det bestående minnet från resan att någon hade bajsat på golvet utanför toaletterna på ett av varuhusen i Flensburg.

benlin

• Användare
  • Antal inlägg: 34
« Svar #10 skrivet: lör 17 feb 2018, 19:53:37 »

Butiken i Flensburg heter Brüning Spiel + Freizeit och ligger på Grosse Strasse 2.
Var en 5-6 år sedan jag var där men enligt hemsidan http://www.postorder.de så finns Mj-avdelningen kvar.
Kör n-skala - helst efter tidtabell

Patjo

• Användare
« Svar #11 skrivet: lör 17 feb 2018, 22:13:35 »
Jag är till 5/7 säker på att det där är en annan butik. Jag minns en ganska liten butik, på andra sidan gatan, inte i ett hörn, och betydligt närmre Nordertor i vars närhet vi parkerade.

Det som fyller mig av tvivel är att även denna verkar vara i två plan och den lilla utbyggnaden till vänster som skulle kunna rymma en liten specialavdelning som nås via en halvtrappa.

Synd att google streetview inte verkar vara en grej i Tyskland.

Jag var dock inne och vände i en butik som låg i ett hörn men lämnade denna nästan omgående då en kvinna tilltalade mig högt på tyska så fort jag klev innanför dörren. Jag hann dock notera att de hade delar av Tamiyas sortiment som jag inte sett i Sverige. Det kan ha varit denna butik men jag hade inte gissat på att det var i Flensburg, vi stannade till i Kiel och några ställen till. Detaljminnet sviker efter 25 år!  :'(

Turbocab

• Användare
« Svar #12 skrivet: lör 17 feb 2018, 23:06:55 »
Skrämde hon ut dig?  :) Har haft lite märkliga upplevelser också ärligt talat. Vissa butiker har försvunnit troligen för att dom kort och gott inte var bra speciellt.

Just i Tyskland kan det ju lätt bli väldigt stelt om man inte pratar tyska. Jag har även blivit lite halvdåligt bemött några gånger tills man börjar plocka på sig lite grejor och lasta upp på disken, varvid plötsligt stelansiktet på andra sidan tinar upp och blir ett under av serviceminded.... Men lika ofta har jag lämnat igen innan man hunnit plocka fram nåt, just pga bemötandet. I dessa tider med butiksnedläggningar så kommer ju dom riktigt bra troligen överleva. Kanske blir det lite rensning.

Jag saknar "Schellhass" på Lange Reihe - han var inte störst och inte superinsatt heller kanske, men jösses han ville sälja. Fick rabatt om man handlade Cash (!), och vi fick gå in på lagret och rota runt om vi ville och det blev alltid asdyrt, hahaha. Sen skulle huset renoveras och hyran dubblades (har vi hört den förut?), så för en 10 år sen kanske så tog det slut och han gick i pension istället då utsikterna att göra vinst försvann. Samtidigt försvann gamla "modellbahnkiste" på Lange Reihe och den gatan vart till öken. En saga som tyvärr upprepats på många gator i Tyskland sen dess, det pågår fortfarande.

Att MSL i Bremen lade ner nyligen kom tydligen som en chock för vissa i Tyskland också, men dom är ju alltjämt störst Online skulle jag tippa. Det är där dom satsar.

Magnus Brage

• Användare
  • Antal inlägg: 398
« Svar #13 skrivet: sön 18 feb 2018, 08:51:27 »
Skrämde hon ut dig?  :) Har haft lite märkliga upplevelser också ärligt talat. Vissa butiker har försvunnit troligen för att dom kort och gott inte var bra speciellt.

Just i Tyskland kan det ju lätt bli väldigt stelt om man inte pratar tyska.

Tyskarna är kända för sitt bedrövliga kundbemötande. Vad gäller mj i Tyskland så minns jag mina resor dit under 1980-talet, då fanns det mj-avdelning på varenda KARSTADT, där det såldes allt från z till LGB, på stormarknaderna såldes PRIMEX. Köpte även produkter från PIKO & VERO under mitt besök i DDR. Nu verkar det som nätet har tagit över. Iaf gick jag in i en välsorterad mj-butik mitt emot domkyrkan i Aachen, men det var år 2009, det var ett dyrt ställe med personal som strängt kollade på kunderna med blickar som sa "se, inte röra men köp gärna "

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.183
« Svar #14 skrivet: sön 18 feb 2018, 11:33:00 »
Tyskarna är kända för sitt bedrövliga kundbemötande.

Jaha!!??
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.534
« Svar #15 skrivet: sön 18 feb 2018, 12:50:43 »
Det kanske kan vara värt att tipsa om gott uppförande. När man kommer in i någons privata butik med alla dyrbarheter så börja man med att säga goddag och kanske tala om vad man är intresserad av. Säger man ingenting kanske man inte blir så väl emottagen.

Den sedvanan är inte lika stark i Sverige, men man får ta seden dit man kommer.
Bengt W
H0 2R DCC

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 637
« Svar #16 skrivet: sön 18 feb 2018, 15:49:32 »
Det kanske kan vara värt att tipsa om gott uppförande. När man kommer in i någons privata butik med alla dyrbarheter så börja man med att säga goddag och kanske tala om vad man är intresserad av. Säger man ingenting kanske man inte blir så väl emottagen.

Den sedvanan är inte lika stark i Sverige, men man får ta seden dit man kommer.
Eller kanske återinföra gott uppförande här på hemmaplan så man inte behöver känna sig ovälkommen utrikes  :up:..
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

Patjo

• Användare
« Svar #17 skrivet: sön 18 feb 2018, 17:22:23 »
Ska jag ta era kommentarer som ett angrepp på mitt uppträdande?

Nu minns jag naturligtvis inte vad som sades och mina tyskkunskaper var lika obetydliga då som nu men jag uppfattade inte den långa harang jag fick som någon hälsningsfras.  Tonfallet var dock mer åt hände hoch än guten tag. Möjligen var det nära stängningsdags, lustiga öppettider kan väl sammanfatta min erfarenhet från dessa resor.

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 637
« Svar #18 skrivet: sön 18 feb 2018, 17:53:14 »
Ska jag ta era kommentarer som ett angrepp på mitt uppträdande?

Nu minns jag naturligtvis inte vad som sades och mina tyskkunskaper var lika obetydliga då som nu men jag uppfattade inte den långa harang jag fick som någon hälsningsfras.  Tonfallet var dock mer åt hände hoch än guten tag. Möjligen var det nära stängningsdags, lustiga öppettider kan väl sammanfatta min erfarenhet från dessa resor.

Inget angrepp från min sida och jag var inte där. Ber om ursäkt om du tog illa vid dig. Bara en allmän reflektion om att sociala koder skiljer sig och att de kan ställa till det i synnerhet om man inte delar ett språk när de ska iakttas.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

Lokomotion 189 917

• Användare
  • Antal inlägg: 42
« Svar #19 skrivet: tis 20 feb 2018, 23:52:14 »
Hej!

I Munchen finns det en Modelltågsaffär.
 http://gleis-11.de

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 314
« Svar #20 skrivet: ons 21 feb 2018, 00:04:29 »
Min favorit på Feldmochinger Strasse 35 slog igen för en del år sedan, men det verkar finnas en del kvar. https://www.google.se/search?client=firefox-b&dcr=0&q=modellbahn+m%C3%BCnchen&npsic=0&rflfq=1&rlha=0&rllag=48133379,11601419,3523&tbm=lcl&ved=0ahUKEwjNyZnXy7XZAhXQCewKHZ-bB_MQtgMIKw&tbs=lrf:!2m1!1e2!2m1!1e3!3sIAE,lf:1,lf_ui:10&rldoc=1#rlfi=hd:;si:;mv:!1m3!1d114682.85105677762!2d11.664555449999998!3d48.151033149999996!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i977!2i517!4f13.1;tbs:lrf:!2m1!1e2!2m1!1e3!3sIAE,lf:1,lf_ui:10
Gleis 11 ligger onekligen bra till vid ankomst, vid spår 11 på Hbf. Modellbahncentrum på Orleansstrasse, nära Ostbahnhof kan också rekommenderas, jag har köpt många bättre begagnade bilar där.

Anders Johansson

• Användare
  • Antal inlägg: 269
« Svar #21 skrivet: ons 21 feb 2018, 09:46:16 »
I Hamburg har jag en klar favorit och det är Uwe Hesse. Affären ligger vid Landwehr på S-bahn mot flygplatsen.
(Två stopp från Hbf)
Tidigare åkte jag alltid först till Altona men den är borta sedan ett år.

Lite längre upp på gatan vid Uwe Hesse finns dessutom en mycket bra Whisky-affär.
Brukar bli minst lika dyrt som Uwe Hesse, men Vi har ju alla våra laster.

x137abe

• Användare
« Svar #22 skrivet: tor 22 feb 2018, 21:04:25 »
Har de slagit igen på Feldmochingerstasse 35? Jag var där i maj 2016 och i mars 2017. Verkar vara kvar om man letar efter hemsidan.

Hur som helst, skrev jag efter mitt första besök:

Modellbahnprofis Riffler. Feldmochingerstrasse 35. Ta U3 till Mossacher St-Martinsplatz. Alldeles runt hörnet ligger affären. Mycket trevlig butik! Jag hade scoutat den en sen eftermiddag för att sedan besöka på väg till flyget. Såg då ett Liliput E44 för AC digital nedsatt till 130 Euro! Jag han tyvärr inte njuta av denna trevliga affär någon längre tid. Naturligtvis hade jag inte tänkt på att ta ut kontanter. De tar inte kort pga avgifterna. Innehavaren erbjud dock att skjutsa mig i sin bil till närmsta bank för att ta ut pengar! Så loket kunde säkras. Fick då också reda på att det Gasthauss som ligger på hörnet och som jag gästat för Currywurst och Weissbier på onsdagskvällen är Munchens äldsta. Denna affär skulle jag sätta först på min lista av affärer att besöka.
Vänligen
Anders

Turbocab

• Användare
« Svar #23 skrivet: tor 22 feb 2018, 21:32:41 »
Nu gällde ju eg frågan NORRA tyskland. :) Men det är nog i söder och väster som dom maffigaste butikerna finns. Jag besökte Apitz i Wuppertal i somras, som är en av dom riktigt stora. OMG vilken butik, det var som en käftsmäll av utbud. Hade utan problem kunna bränna av flera hundra tusen därinne. Ja, om dom hade funnits på kontot vill säga.... :) Nu blev det dyrt ändå, och semesterbudgeten fick en rejäl knäck uppåt. Plus hemlängtan som ökar när man vill provköra alla tågen man köpt.

Schweickhardt är stora som sjutton, Matschke (googla...). Har några av dom på listan över kommande bilsemestrar.

Senast i förrgår hade jag en dust i Hamburg med "Avis", apropå sura tyska biträden över disk.  :D Haha, herregud vad dåligt det gick. Men dom har blivit bättre generellt - men nog har vi alla våra erfarenheter av butiksfolk som borde hitta andra jobb.
Fick även smaka på butiksdöden, då resan som vanligt gick på A1 förbi Hamburg där MSLs stora butik låg till den sista Januari i år.