Författare Ämne: Hur såg slutsignalen ut på SJ's 60-talsvagnar?  (läst 1170 gånger)

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 230
Hur såg slutsignalen ut på SJ's 60-talsvagnar?
« skrivet: tis 13 feb 2018, 17:51:25 »
...alltså innnan de fick dessa inbyggda på 80-talet.

Jag har sett några varianter, men inte på 60-talsvagnarna. Jag är nyfiken på hur det såg ut på 70-talet.

Skulle väl tippa på att nedanstående är en bra bild på hur man gjorde på 70-talet, men skulle väldigt gärna vilja hitta en motsvarande bild på 60-talsvagnarna, så att man ser montaget ordentligt.

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.045
SV: Hur såg slutsignalen ut på SJ's 60-talsvagnar?
« Svar #1 skrivet: tis 13 feb 2018, 19:53:43 »
Jag har sett några varianter, men inte på 60-talsvagnarna. Jag är nyfiken på hur det såg ut på 70-talet.
Skulle väl tippa på att nedanstående är en bra bild på hur man gjorde på 70-talet, men skulle väldigt gärna vilja hitta en motsvarande bild på 60-talsvagnarna, så att man ser montaget ordentligt.
Den slutsignal du visar, användes även på 60-talsvagnarna. Den användes ända fram till att slutsignalerna blev inbyggda.

Spirit

• Användare
« Svar #2 skrivet: tis 13 feb 2018, 21:35:57 »
Den slutsignal du visar, användes även på 60-talsvagnarna. Den användes ända fram till att slutsignalerna blev inbyggda.

Ja, jag antog det. Men hur satt den, hur såg det ut? Det jag far efter är bild. Googlat som en råtta, men inte hittat något vettigt...

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.856
    • http://hakang.zmn.se/
« Svar #3 skrivet: tis 13 feb 2018, 22:27:08 »
På slutsignalen finns flärpar som sätts ner i en 'bygel' på vagnssidan. Jäkligt svårt att förklara... Hoppas det här gör det klarare:

Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

HJP

• Veteran
« Svar #4 skrivet: tis 13 feb 2018, 22:28:42 »

Ja, jag antog det. Men hur satt den, hur såg det ut? Det jag far efter är bild. Googlat som en råtta, men inte hittat något vettigt...
http://www.jarnvag.net/images/bild/vagnguide/extA2K_5043_Stockholm050421CT.jpg

De satt precis likadant som på din bild. Du ser hållaren mellan dörren och 1:a klass-ettan.
Hakangs skiss visar detta på ett utmärkt sätt. "Flärparna" syns på din bild.
« Senast ändrad: tis 13 feb 2018, 22:30:55 av HJP »

Spirit

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 14 feb 2018, 08:22:04 »
De satt precis likadant som på din bild. Du ser hållaren mellan dörren och 1:a klass-ettan.

:up: Perfekt, tack för svaren! Visste inte att det var detta som "flärparna" var till för. Höjden på monteringen blir också oerhört tydlig!

Nu är nästa steg att åstadkomma något som åtminstone har en avlägsen likhet med dessa ljus... hmm...  :geek:
« Senast ändrad: ons 14 feb 2018, 08:23:49 av Spirit »

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.790
  • Lindome
« Svar #6 skrivet: ons 14 feb 2018, 09:46:32 »

:up: Perfekt, tack för svaren! Visste inte att det var detta som "flärparna" var till för. Höjden på monteringen blir också oerhört tydlig!

Nu är nästa steg att åstadkomma något som åtminstone har en avlägsen likhet med dessa ljus... hmm...  :geek:
Om jag minns rätt så höll väl sign BO på med sådana slutljus som etsark, kolla in hans hemsida  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

HJP

• Veteran
« Svar #7 skrivet: ons 14 feb 2018, 10:40:57 »
Så här ser de ut. Höjd 360 mm+rem. Längd 150 mm. Bredd 130 mm. Dessa slutsignaler användes förstås även på godsvagnar.
Vill du göra dem fungerande, så ska de visa rött blinkande sken bakåt, och vitt blinkande sken framåt. En ljuskälla räcker således.

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.856
    • http://hakang.zmn.se/
« Svar #8 skrivet: ons 14 feb 2018, 12:12:42 »
Den varianten som syns på HJPs bilder finns (/fanns?) att få tag i från TeknoBygg. Artikelnr 87-73 för ett omålat par, 87-74 för ett målat. Inte fungerande men en färgklick icke desto mindre. http://privat.bahnhof.se/wb616757/
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 620
« Svar #9 skrivet: ons 21 feb 2018, 20:06:29 »
En otroligt korkad (förmodligen) följdfråga. Satt slutsignalerna monterade i par eller bara på ena sidan, dvs. den sidan lokföraren sitter på i loket? Hittar i hastigheten ingen bild där man ser båda sidorna av vagnen...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

Spirit

• Användare
« Svar #10 skrivet: ons 21 feb 2018, 21:11:51 »
En otroligt korkad (förmodligen) följdfråga. Satt slutsignalerna monterade i par eller bara på ena sidan, dvs. den sidan lokföraren sitter på i loket? Hittar i hastigheten ingen bild där man ser båda sidorna av vagnen...

Ingen fråga är korkad! Svaret är båda sidorna.

HJP

• Veteran
« Svar #11 skrivet: ons 21 feb 2018, 22:14:28 »

Ingen fråga är korkad! Svaret är båda sidorna.
Det stämmer, men om endast en fanns tillgängligt, så skulle den sitta på förarsidan.
Vitt sken framåt, visades för att man skulle kunna se att sista vagnen var med, under färd. Det var en av lokbiträdets/eldarens uppgifter, att ha koll bakåt, men om inget biträde var med, så måste lokföraren kunna se slutsignalen.
Nar man fick linjeblockering, och senare ATC, så var inte behovet, att kunna se slutsignalen, lika stort, så de monterades in på personvagnarnas gavel. Dessutom är det så, att om man tappar en vagn, så går huvudledningen (den genomgående bromsledeningen) av. Nödbroms uppstår då, på både främre delen av tåget, och den tappade delen.

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 620
« Svar #12 skrivet: tor 22 feb 2018, 17:15:00 »
Det stämmer, men om endast en fanns tillgängligt, så skulle den sitta på förarsidan.
Vitt sken framåt, visades för att man skulle kunna se att sista vagnen var med, under färd. Det var en av lokbiträdets/eldarens uppgifter, att ha koll bakåt, men om inget biträde var med, så måste lokföraren kunna se slutsignalen.
Nar man fick linjeblockering, och senare ATC, så var inte behovet, att kunna se slutsignalen, lika stort, så de monterades in på personvagnarnas gavel. Dessutom är det så, att om man tappar en vagn, så går huvudledningen (den genomgående bromsledeningen) av. Nödbroms uppstår då, på både främre delen av tåget, och den tappade delen.

Tack! Hade för mig att det som så ofta "beror på". Hittade samman information på Tydal.se.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

hemi392

• Användare
  • Antal inlägg: 66
« Svar #13 skrivet: fre 23 feb 2018, 17:19:01 »
lade in några bilder på slutsignaler i fint skick som vi har hos utby rallare  lägger in bilder även här om det kan vara till någon hjälp

HJP

• Veteran
« Svar #14 skrivet: fre 23 feb 2018, 22:27:31 »
lade in några bilder på slutsignaler i fint skick som vi har hos utby rallare  lägger in bilder även här om det kan vara till någon hjälp
Lite fräschare än min, några inlägg upp  :up: