Författare Ämne: Rälsbussar-tyska-Södertälje södra 1966  (läst 1583 gånger)

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 944
Rälsbussar-tyska-Södertälje södra 1966
« skrivet: sön 11 feb 2018, 18:54:34 »

Rälsbussar-tyska-Södertälje södra 1966
DB Ultraljudsmät"bussar" - Södertälje södra 1966

Hej
I SJK Postvagnen har jag fått syn på en bild visandes något jag aldrig trodde hade förekommit:
Tyska röda rälsbussar på svenska spår!
På en bild tagen vid Södertälje södra den 15 juni  1966 hänger det  två Uerdingen rälsbussar i Deutsche Bundesbahns röda skrud sist i ett persontåg på Södertälje södra på väg mot Södertälje C.
Kan någon bekräfta denna bilds äkthet,  berätta vad de gjorde i Sverige, hur länge de fanns här och på vilka andra sträckor de rullade runt  under sitt besök ?
/Curt

Södertälje södra 1966 (Bildvagnen)

Citat från: av Ulfe, Fagersta, måndagen 4 juli 2016, 07:50:50
Här är en bild som min bror tagit 15/6 1966. Tyska motorvagnar kopplade till persontåg. Var de här för något test inför ev. anskaffande av nya motorvagnar?
Citera
Citat från: Södertälje södra 1966 av Niklas Bygdestam @, Uppsala, måndagen 4 juli 2016, 17:41:36
Nu har det framgått att detta inte är vanliga rälsbussar utan ett arbetståg för mätning. Här har vi verkligen Postvagnen stora fördelar när man lyckas reda ut små "mysterier" :-tu

Att SJ eller TGOJ skulle ha funderat på att köpa in tyska rälsbussar av denna typ 1966 är nog inte speciellt sannolikt. Svenska rälsbussar av både Y6-generationen och TGOJ:s elrälsbussar typ X20-23 var betydligt modernare än de här tyska rälsbussarna. I Sverige skulle dessa tyska rälsbussar mer ses som en lite moderniserad version av de äldre Hilding Carlsson-rälsbussarna.

Arbetståg som lånas ut över gränserna i andra länder tycks ha förekommit hur länge som helst på vårt sameuropeiska normalspårsnät. Detta är ju den stora fördelen vi har med den spårvidd vi har. Vi behov kan fordon lånas ut till andra länder och ibland sparar man också pengar med att slippa köpa in egna fordon, utan istället låna fordon från något annat land :)
/Curt
« Senast ändrad: mån 12 feb 2018, 11:33:48 av qrt »

qrt

• Stammis
Rälsbussar - tyska - Södertälje södra 1966
« Svar #1 skrivet: mån 12 feb 2018, 11:32:03 »
Tack för alla svar. (I Postvagnen).
Men det borde finnas personer vid liv som vet ännu mer.
Jag kanske skulle ha skrivit rubriken annorlunda.

Eller finns det ett bättre forum där jag kan få kontakt med äldre järnvägsanställda som har sett fordonen ifråga, kanske till och med var med när det hände,  och vet att berätta mer därom ?

/Curt

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.501
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Rälsbussar-tyska-Södertälje södra 1966
« Svar #2 skrivet: mån 12 feb 2018, 11:44:33 »
Jvmv forum känns som ett bättre ställe att fråga på...
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

qrt

• Stammis
« Svar #3 skrivet: mån 12 feb 2018, 13:36:40 »
Det tyckte jag också.....men ingen träff där än.
/Curt

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.375
« Svar #4 skrivet: mån 12 feb 2018, 15:39:13 »
TGOJ köpte ju i alla fall en som var ombyggd för kontaktledningsarbeten. Det var väl samma rälsbuss i botten.
Bengt W
H0 2R DCC

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 657
    • Min hemsida
« Svar #5 skrivet: mån 12 feb 2018, 19:04:42 »
Citera
TGOJ köpte ju i alla fall en som var ombyggd för kontaktledningsarbeten. Det var väl samma rälsbuss i botten.

Kanske glider iväg från ursprungsfrågan men här är iallafall en bild som visar denna tyska rälsbuss för kontaktledningsarbete, fotot från Nyköpings C.

Foto från samlingsportalen.se, id: Jvm.KBEA00773
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.741
« Svar #6 skrivet: tis 13 feb 2018, 12:24:43 »
Jag är inte helt säker men jag tror att DB's och TGOJ's kontaktledningsbussar var tillverkade i original och inte ombyggnader som vi gjorde i Sverige.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

qrt

• Stammis
« Svar #7 skrivet: tis 13 feb 2018, 18:30:53 »
Ni har rätt allihop. Och jag är helt säker.
TGOJs båda elrevisionslok typ Q13 (TGOJs terminologi) byggdes av samma firma som byggde DBs TVT 55.

Tack för bilden. Av dekorlinjerna att döma är dock "loket"redan ommålat i TGOJs orange färg.

TGOJ Q13 färgsättning

/Curt
« Senast ändrad: tis 13 feb 2018, 18:34:42 av qrt »

BenWah46

• Veteran
« Svar #8 skrivet: tis 13 feb 2018, 18:35:40 »
Ja, det är nog inte ombyggda gamla rälsbussar utan nybyggda fordon med samma drivkoncept och möjligen samma "bottenplatta". Karossen på tornvagnen sägs vara av stål medan passagerarbussen väl hade en lättmetallkaross. Tillverkade inte av Uerdingen utan av Donauwörth.

Det som tråden börjande med när nog en gammal utrangerad rälsbuss dock. Det förekom en gulmålad exrälsbuss (eller rälsexbuss) som mätte på deras induktiva tågsäkring.
Bengt W
H0 2R DCC

ArneL

• Användare
  • Antal inlägg: 452
« Svar #9 skrivet: tis 13 feb 2018, 21:18:25 »

...
På en bild tagen vid Södertälje södra den 15 juni  1966 hänger det  två Uerdingen rälsbussar i Deutsche Bundesbahns röda skrud sist i ett persontåg på Södertälje södra på väg mot Södertälje C.
...

Jag har svårt att tro att tågsättet ska fortsätta till Södertälje C. Vagnarna i persontåget är inte av en typ som normalt gick dit ner. Något annat än Bo6’or och en Bo13 i södra änden var ytterst ovanligt 1966.

/A
/Arne
MMM, Järfälla MJK, (kör H0)
Behöver inte gummi

qrt

• Stammis
« Svar #10 skrivet: ons 14 feb 2018, 20:06:13 »
Ja, det är nog inte ombyggda gamla rälsbussar utan nybyggda fordon med samma drivkoncept och möjligen samma "bottenplatta". Karossen på tornvagnen sägs vara av stål medan passagerarbussen väl hade en lättmetallkaross. Tillverkade inte av Uerdingen utan av Donauwörth.

Det som tråden börjande med när nog en gammal utrangerad rälsbuss dock. Det förekom en gulmålad exrälsbuss (eller rälsexbuss) som mätte på deras induktiva tågsäkring.
Tack för tillrättaläggandet.
Men det är lätt att ta fel i dessa sammanhang.
Som vanligt i Tyskland blir många tillverkare inblandade i vad som på ytan ser ut att vara en och samma fordonstyp.
Och man kan ju inte vara säker på nånting trots att det står tryckt i en bok (för att inte tala om i väven).
Missuppfattningarna och därtill tyrkfelen är ju legio numera. (Om en firma ligger i Donauwörth så är nog akronymen snarare WMD än WDM....)

Till och med svenska historiska hemsidor listar TGOJs båda Q13 som tillverkade i Uerdingen medan tyska katalogarior anger Donauwörth som födelseort.

Men även mätvagnarna som denna tråd handlar om anges som tillverkade av WMD.

Samtliga rälsbussar/mätfordon byggda under den här tiden var DB röda från början, precis som TGOJ Q13.
Först flera år senare blev färgen gul respektive orange för arbetsfordonen.
(Medan de vanliga rälsbussarna under senare tid fick olika färger alltefter vilka linjer som de gick på.)

Man får heller inte glömma att redan under de åren som röda rälsbussar av "Uerdingen" typ tillverkades så slogs fabriker samman och /eller bytte namn.

Den som vill gräva djupare kan ju böra med länkarna nedan. 

http://www.roter-brummer.de/

http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/7er/721_722/721-722.htm

http://www.roter-brummer.de/fahrzeuglistedetail4.php?fahrzeugnummer=1209

/Curt

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 771
« Svar #11 skrivet: tor 15 feb 2018, 06:46:14 »
Varför ligger denna tråd under "Allmänt om MJ"?

BenWah46

• Veteran
« Svar #12 skrivet: tor 15 feb 2018, 15:47:46 »
Det var kul att gå igenom länkarna som qrt lade dit!

Jag ska försöka masa mig iväg till Kungliga Biblioteket och be att få titta på tidningen Malm som var TGO:s personaltidning. Där borde de ha skrivit en del som kan vara av intresse och rentav publicerat en bild.
Att tråden ligger just här beror väl på att den diskuterar rälsbussmodeller. Ursäkta vitsen.
« Senast ändrad: tor 15 feb 2018, 15:53:01 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

qrt

• Stammis
« Svar #13 skrivet: tor 15 feb 2018, 18:06:31 »
Därför att jag avser att visa och berätta mer i tråden om hur jag omsätter de vunna kunskaperna på modelljärnvägen.
Framledes tänker jag alltså ställa i ordning ett ekipage av det här nämnda slaget men ännu är jag inte säker på i vilken eller vilka skalor. (Det lutar åt både N och H0 skala.)

Dessutom tänker jag att det kanske finns någon enstaka annan utövare av hobbyn som är intresserad av att ha sådana häringa mackapärer rullandes på sin bana.

/Curt

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 683
« Svar #14 skrivet: fre 16 feb 2018, 11:23:56 »
Därför att jag avser att visa och berätta mer i tråden om hur jag omsätter de vunna kunskaperna på modelljärnvägen.
...
/Curt

Det är naturligtvis en vacker tanke som förtjänar uppmuntran. Men om detta projekt så småningom förverkligas har det ändå inte naturlig hemvist i den valda kategorin. Det finns för just dessa ändamål några tydligt dedicerade ämneskategorier under rubriken "Interaktivitet".
Därtill är det väl inget som hindrar att man knyter ihop framställningen genom att länka mellan trådar i olika kategorier för att få en sammanhängande diskussion om såväl förebilder som byggtekniker och specifika byggprojekt, och på så sätt få vart och ett på sin plats.
Att med berått mod samla "hött som mött" under rubriken "Allmänt ..." upplever jag som ett underkännande av hela idén med att ämneskategorisera forumets diskussioner.
- o000oo -

qrt

• Stammis
« Svar #15 skrivet: mån 19 feb 2018, 00:40:28 »
Efter ovanstående inledande studie har "projektledningen" i samförstånd beslutat att gå vidare med att försöka skapa en avbild av verkligheten såsom den visas på bilden.

Det kommer dock att dröja flera veckor innan ytterligare information kan meddelas i denna tråd.
Den tilltänkta basen för det hela, ett rälsbusspaket från Roco, kommer nämligen i en ny utgåva i år som ännu inte finns i handeln.

/Curt