Författare Ämne: Mer gamla grejer... Combo card reader....  (läst 344 gånger)

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 438
Mer gamla grejer... Combo card reader....
« skrivet: lör 10 feb 2018, 10:11:36 »
Go förmiddag, river tungt i alla lådor med glömda projekt, hittade denna Combo 21 in 1 card reader.

Naturligtvis saknas adaptern, testar forumets breda "kunskaps bank", mätte plug till ca 2mm utvändigt.

Sorry mörkbild, finns tyvärr inget notering varken i plasten eller på kretskortet vilken spänning det kan röra sig om, en bra gissning är väl 5volt?
Men innan jag testar...   + på pinnen och - på yttersidan av pluggen??? Men sitter det någon där ute  med lika/liknande produkt så tar jag gärna i mot den informationen tacksamt. Den skall serva en äldre dator så småningom.

Med vänlig hälsning Hans O

Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.037
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Mer gamla grejer... Combo card reader....
« Svar #1 skrivet: lör 10 feb 2018, 10:22:02 »
Om detta är samma pryl skall det stämma med 5V-matning.
Pröva med att ohm-mäta mellan yttersidan av pluggen mot jord i någon av USB-portarna.
Kan hända att det inte är samma jord... men testa.

https://www.konigelectronic.com/computer/memory-storage/card-reader-usb-hub-combo-usb-20-powered-black-56027733

« Senast ändrad: lör 10 feb 2018, 10:25:03 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.865
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #2 skrivet: lör 10 feb 2018, 12:46:10 »
Behöver den verkligen separat matning? Alla de kortadaptrar jag sett (och det är i alla fall en handfull) drivs direkt från USB-porten.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.375
« Svar #3 skrivet: lör 10 feb 2018, 13:23:23 »
Matningen är väl till för det skall fungera om man har stora förbrukare på huben. Annars behövs det nog inte.
Bengt W
H0 2R DCC

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 438
« Svar #4 skrivet: lör 10 feb 2018, 15:58:33 »
.... tack för svar,  ja förmodligen är behovet av extern mating först när tunga förbrukare finns på usb'n. Mäte "jorden" det var kontakt ytter höljet plugg och höljet usb,  har förmodligen lagt adeptern i hop med alla andra ( hade en samling) och sedan slängt den  :???:    Dock har jag nu möjlihghet för att löda in  kablar om problem uppstår. 
Mvh Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner.