Författare Ämne: Roco A/B7  (läst 1693 gånger)

Regent

• Användare
  • Antal inlägg: 257
    • Malmö Brandkår - Stadens Räddningskår
Roco A/B7
« skrivet: fre 09 feb 2018, 09:34:59 »
Hejsan!

Finns det någon historik över dessa vagnar? Första utgivningsår m.m. Och om det skiljer kvalitetsmässigt på de tidigare utgåvorna jämfört med de senaste.

Det verkar ju finnas hur många som helst där ute. Nästan varje dag dyker där upp en ny på Tradera. Personligen tycker jag det är den vackraste moderna passagerarvagn som har byggts  :beer:
Malmö Brandkår Bil 63. IH Travelall 1966.

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 231
SV: Roco A/B7
« Svar #1 skrivet: fre 09 feb 2018, 11:25:48 »
Jag har inte sett några större skillnader mellan nya och gamla, även om färger, skyltar etc gjorts om ett antal gånger. Buffertarna ramlar fortfarande av på löpande band även på de nya  :) och redan de gamla vagnarna hade en fantastisk detaljrikedom. På den tiden de kom, så minns jag att det var så helt makalöst outstanding jämfört med Märklin och Fleischmann. Det håller klass än idag.

Också nyfiken på om det finns några större skillnader som jag inte observerat...

The Tram Man

• Användare
  • Antal inlägg: 342
« Svar #2 skrivet: fre 09 feb 2018, 12:15:59 »
Det finns några skillnader, vissa mer märkbara än andra. Den största är att Roco förstörde sin enda gjutform för taket när de släppte AB9 och B9, så nu har alla vagnar ventiler i båda ändarna, vilket de inte ska ha.

En mindre ändring jag lagt märke till, som stör mig, är att man i stort sett har vänt på tampongtrycket på de bruna vagnarna så att platsnumren bytt plats. Numren för den stora salongen är vid den lilla, och tvärtom.

Bortsett från det så har man väl bara förbättrat trycken, och kanske kvaliteten rent generellt, men det är inga enorma förändringar.

Regent

• Användare
« Svar #3 skrivet: fre 09 feb 2018, 12:52:08 »
Tack för intressanta kommentarer  :)

Rc5:an kom ut 1984. Var det 1985 som de första vagnarna kom?

The Tram Man

• Användare
« Svar #4 skrivet: fre 09 feb 2018, 13:02:57 »
Enligt "Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001" så är 1985 korrekt uppfattat. Då släpptes A7 5237 och 5258 samt B7 5331 och 5382.

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 721
« Svar #5 skrivet: fre 09 feb 2018, 13:10:42 »
Det kommer fler bruna vagnar nu! Ser jag här:
http://www.roco.cc/en/productsearch/0-0-0-1-1-0-0-003002_334/products.html
Är det för att man kommer med en orange Rc3´a?

Här finns mycket att läsa om Roco´s utgivna Svenska personvagnar. Riktigt bra sidor!
http://www.modelltag.se/viewforum.php?f=47

BJ
« Senast ändrad: fre 09 feb 2018, 13:17:21 av BJ »

Regent

• Användare
« Svar #6 skrivet: sön 11 feb 2018, 16:26:59 »
Tack BJ  :handshake:

Här fick vi svar på många frågor  :)

Sweden

• Användare
  • Antal inlägg: 65
« Svar #7 skrivet: mån 12 feb 2018, 21:37:21 »
Eftersom det är...

...jag som har skrivit artiklarna som BJ vänligen refererar till så kan jag påpeka att de inte är riktigt 100% färdiga. Bland annat är några få saker diffusa. Men jag arbetar på det och siktar mot perfektion.

Sweden - The One... And Only.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter.

Regent

• Användare
« Svar #8 skrivet: mån 12 feb 2018, 22:59:41 »
Väldigt bra jobb får jag säga  :clap:

Sweden

• Användare
« Svar #9 skrivet: tis 13 feb 2018, 20:12:14 »
Regent

Tusen tack. :up:

Festliga fakta om Rocos A7/B7

Något som forumsignaturen BJ och jag konspirerade om (ett skämt) bakom kulisserna var något som jag själv inte hade lagt märke till men som han uppmärksammade om förebilderna och modellerna. Från början så hade A7/B7 i de första serierna helt bruna dörrar vid leverans för att sedan få dem målade svarta nertill i jämnhöjd med rambalken. Rocos modell 44721 B7 5201 från 1998 har den tidiga målningen med helbruna dörrar.

En annan sak jag upptäckte med just denna modell är att taket inte är svart/mörkgrått utan mera grått med en dragning åt blått.

Senare versioner av bruna vagnar från Roco från 2013 fick ljusgråa tak. Stämmer verkligen detta med förebilderna? Sitter BJ eller någon annan inne med information om takfärgerna?

Vad det gäller all den modell-data som jag har lagt upp så är det vad jag tror som kan vara av intresse för samlare och rallare.

Lasse alias Sweden.

Regent

• Användare
« Svar #10 skrivet: ons 14 feb 2018, 16:36:01 »
Oh... Det är mer än jag vet, Lasse... Tror och hoppas att Roco har koll på detta men det har som sagt missats för.

Jag fick tag på den blå varianten med röd rand (Text InterRegio) på Tradera som var helt ny. Inga tillbehör var påsatta. Vilken tidsperiod ligger denna vagn i? Har för mig att den har nytillverkats fast den låg i "90-tals" kartongen.
« Senast ändrad: ons 14 feb 2018, 16:39:17 av Regent »

The Tram Man

• Användare
« Svar #11 skrivet: ons 14 feb 2018, 16:55:05 »
Just med InterRegio texten så är det väl mitten till sent 90-tal? Minns inte när man skrotade det projektet.

Regent

• Användare
« Svar #12 skrivet: ons 14 feb 2018, 17:25:16 »
Just med InterRegio texten så är det väl mitten till sent 90-tal? Minns inte när man skrotade det projektet.

Ja, så vill jag också ha det till det nu när jag läst Lasses utmärkta text en gång till  :)

A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 286
« Svar #13 skrivet: ons 14 feb 2018, 20:36:44 »

AB9 och B9 med IR-märkning såldes runt 1999-2000. De kom igen 2011, men då utan InterRegio-texten. De nyare vagnarnas färg är klarare och dekalerna tydligare än de äldre. Det är synd att det aldrig kommit en serietillverkad BFS9, ett IR-tåg bestod ju ofta av AB9+B9+BFS9+B9+(B9). BFS9 kunde ersättas av BF4 eller B5. Gemensamt för BFS9, BF4 och B5 är att de har/hade tjänstekupé.

Sweden

• Användare
« Svar #14 skrivet: ons 14 feb 2018, 22:36:28 »
Regent

Ungefär som signaturen "A4 4468 The Mallard" skriver. Artikelnummer 45290 B9 5336 & 45292 AB9 5240 med InterRegio-text kom ut 1998. Nyutgåvorna utan InterRegio-text kom ut 2011.

Sedan så fanns B7 med InterRegio-målning utan InterRegio-text i tre utgåvor.

The Tram Man

Ja det var något sådant ja. Vad det gäller förebildernas mer exakta tidsperioder så har jag inte kommit så långt ännu i guiden.

A4 4468 The Mallard

Intressanta förebilds- och modellfakta. Ska notera detta. :up:

Angående guiden med avdelningen Roco Personvagnar

Denna med alla de modeller som finns upplagda är inte 100% färdig men jämfört med när allt lades upp 2013 så har väl c:a 80% information tillkommit.

Uppmärksamheten till ära så har jag "skruvat till" artikeln om Rocos modeller av A7. Jag har tagit bort layout-tester från när jag sist skrev i den artikeln. Det som framförallt är uppdaterat och klart med artikeln om Rocos modeller av A7 är det jag kallar "modell kontra förebild" där jag recenserar modellerna. Kan vara värt att kolla in detta.

SJ - Statens Järnvägar litt A7
http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=47&t=1105

Frågor om förebilderna

Vilka takfärger har vagnarna i brunt utförande haft?

Fanns hörntakventilerna på vagnarna vid leverans eller tillkom de senare?

De fyra små rören/pitorören/antennerna eller vad sjutton de är, ja vad är de för något, som sitter upptill på gavlarna, och satt de där vid leverans eller är de ett senare påfund?

Lasse alias Sweden.

Rickard95

• Användare
  • Antal inlägg: 494
    • HNoll
« Svar #15 skrivet: tor 15 feb 2018, 00:36:59 »

Frågor om förebilderna

De fyra små rören/pitorören/antennerna eller vad sjutton de är, ja vad är de för något, som sitter upptill på gavlarna, och satt de där vid leverans eller är de ett senare påfund?

Lasse alias Sweden.

Hallå Lasse. :)
De bruna vagnarna har endast haft mörkgråa tak. Allt annat som liknar ljusgrå är en kraftig solblekning.

De 4 små rören skall vad jag jag hört innehålla temperaturgivare. De satt där när vagnarna var bruna. Vet ej om det var från leverans.

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

The Tram Man

• Användare
« Svar #16 skrivet: tor 15 feb 2018, 01:05:05 »
AB9 och B9 med IR-märkning såldes runt 1999-2000. De kom igen 2011, men då utan InterRegio-texten. De nyare vagnarnas färg är klarare och dekalerna tydligare än de äldre.

Hans fråga gällde dock vilken tidsperiod vagnarna låg i, vilket jag tolkar som att han vill veta mellan vilka år vagnarna hade den texten i verkligheten.

Regent

• Användare
« Svar #17 skrivet: tor 15 feb 2018, 10:41:29 »
AB9 och B9 med IR-märkning såldes runt 1999-2000. De kom igen 2011, men då utan InterRegio-texten. De nyare vagnarnas färg är klarare och dekalerna tydligare än de äldre.

Hans fråga gällde dock vilken tidsperiod vagnarna låg i, vilket jag tolkar som att han vill veta mellan vilka år vagnarna hade den texten i verkligheten.

Nej, jag tänkte på modellernas utgivningsår  :)

Regent

• Användare
« Svar #18 skrivet: tor 15 feb 2018, 10:42:53 »
Regent

Ungefär som signaturen "A4 4468 The Mallard" skriver. Artikelnummer 45290 B9 5336 & 45292 AB9 5240 med InterRegio-text kom ut 1998. Nyutgåvorna utan InterRegio-text kom ut 2011.

Sedan så fanns B7 med InterRegio-målning utan InterRegio-text i tre utgåvor.

The Tram Man

Ja det var något sådant ja. Vad det gäller förebildernas mer exakta tidsperioder så har jag inte kommit så långt ännu i guiden.

A4 4468 The Mallard

Intressanta förebilds- och modellfakta. Ska notera detta. :up:

Angående guiden med avdelningen Roco Personvagnar

Denna med alla de modeller som finns upplagda är inte 100% färdig men jämfört med när allt lades upp 2013 så har väl c:a 80% information tillkommit.

Uppmärksamheten till ära så har jag "skruvat till" artikeln om Rocos modeller av A7. Jag har tagit bort layout-tester från när jag sist skrev i den artikeln. Det som framförallt är uppdaterat och klart med artikeln om Rocos modeller av A7 är det jag kallar "modell kontra förebild" där jag recenserar modellerna. Kan vara värt att kolla in detta.

SJ - Statens Järnvägar litt A7
http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=47&t=1105

Frågor om förebilderna

Fanns hörntakventilerna på vagnarna vid leverans eller tillkom de senare?

Lasse alias Sweden.

Tack för svar, Lasse  :handshake: