Författare Ämne: Kan man lita på TrainController?  (läst 1006 gånger)

botor

• Användare
  • Antal inlägg: 21
  • mer digitalstyrning - mindre lokhistorikt intresse
Kan man lita på TrainController?
« skrivet: sön 04 feb 2018, 22:47:19 »
Jag hittade AnyRail och TrainController på nätet. Och sedan Rydy's YouTube videos. Kunde sedan inte motstå att bygga. Efter lite eftertanke valda ett lite mer rimligt bygge än jag först tänkte för testa om jag kunde få det att fungera. Tur var väl det. Är fortfarande inte 100% nöjd.
Jag använder enbart Märklindelar med klippta skenor och en isolerad räl. Jag har aldrig sett några som helst problem med återkopplingen.

Mina problem är kopplade till "AutoTrain Drag and Drop". Om jag drar något av mina 3 tågsätt längst ned i bilden till en ny position och sedan fortsätter med nästa innan det första nått sin destination så uppstår såsmåning problem. Säg kanske efter 10-15 fortlöpande order där ofta kanske inte de övriga tågsätten nått sina mål.

• Ibland uppträder "dead lock" situationer på grund av att mina order inte är möjliga att utföra. Här sker aldrig några kollisioner men TC borde skicka upp meddelande kan man tycka...
  • Ibland kolliderar tåg pga att någon växel inte står som datorbilden visar. På skärmen plottas alltid den väg tåget borde tagit
  • Inget verkar bättre i version TC Gold 9.0

Jag har provat diverse olika val bland "autotrain roles" men förr eller senare sker in kollision. Vid användning "AutoTrain ToolBar" verkar inget bättre

Är det någon som har liknade erfarenheter eller ännu bättre något tips vad som kan vara fel

TC gold 8.0/9.0 + CS2 + 21m C-räls + 12 sektioner + 60883 + 60881 + mfx lok + nybörjare + ....

Mvh
bosse Torstenfelt
TC gold 8.0/9.0 + CS2 + 21m C-räls + 12 sektioner + 60883 + 60881 + mfx lok + nybörjare + allt nytt....

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 443
SV: Kan man lita på TrainController?
« Svar #1 skrivet: mån 05 feb 2018, 07:03:11 »
God morgon,  "snabb svar"  felväxel läge går nog att skylla på märklins växelmotorer, känt faktum och trist situation. Så kallade dead locks uppstår, "verktyget" critical sections finns att tillgå men en sådan pass liten bana så ser möjligheten för riktigt flyt i trafiken ut att bli svår,  starta ett tåg med "Spontainius run" och se hur TC lägger ruter, förmodligen kommer tåget spärra sig själv med korta stopp som följd eller gå i samma lopp då TC "fastnar" i sit tänk/planering, efter en stund starta ytligare ett. Kolla hur många block ett tåg klarar innan TC sätter rött. Tror bana är lite liten för 4 tågsätt,(förmodligen även för 3 tåg sett) körstäckor , möjligheter vs block * antal tågsätt. Om inte TC startar ett kör kommando direkt/lägger tågvägen, typ "Drag and drop" så måste ordern ges igen.  Kolla Dr Railroad bra verktyg.  OT Hectorrail I har ett lok och som det ser ut 3 multade lok ytligare (lok ikoner i blocket), stämmer den situationen, den tunga sanningen är att som "nybörjare" inte känner till vissa delar/saker så måste jag nog hänvisa till manualen. Tc forum har en sök funktion som är "guldgruva" av tips då mycket har blivit utrett där.

Med vänlig hälsning Hans O
« Senast ändrad: mån 05 feb 2018, 07:37:46 av Hans O »
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.236
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: mån 05 feb 2018, 08:41:29 »
När du nämner "drag and drop" med autotrain avser du då "dad" när du skapar en schedule i autotrain eller att du flyttar ett lok med "dad" till rätt startblock för start av en redan definierad schedule.

Jag tror att jag upplevt liknande krångel när det gäller det senare. Om det gäller skapandet av en schedule testa med autotrain via ett fönster och inte "drag and drop".

Samma gäller att flytta ett lok mellan block till startblock. Testa med "delete train" i block och "assign train" i det rätta blocket istället för "dad".

Jag tror nog att man mestadels kan lita på Train Controller däremot tror jag inte att TC litar på mig i alla lägen.  ;)

« Senast ändrad: mån 05 feb 2018, 08:43:49 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

botor

• Användare
« Svar #3 skrivet: sön 18 feb 2018, 15:18:04 »
Mina 9 två-vägssektioner är samtliga längre än mitt längsta tågsätt. Jag har aldrig sätt några problem med återkopplingen. Mina växelmotorer är samtliga nya och vid "manuell" omläggning från TC har jag aldrig noterat några problem. De slår om med ett bestämt ljud. Tågsätten stannar i sektionerna med en precision bättre än 1 cm. Jag brukar mata "Drag and Drop" order mha musen så att 3 av mina tågsätt hela tiden har något att fundera på. Detta fungerar långa stunder och man blir ofta imponerad av hur tägsätten lyckas lösa sina uppgifter på min lilla bana
Men jag kan inte lita på programmet!.
Om jag inte får det att fungera prickfritt så är jag inte säker på att jag vill börja bygga nytt och större.... :'(

Utan att någon gång ha provat realtidsprogramering så misstänker jag något åt hållet:
  • Tågsätt 1 har just stannat i en sektion.
  • Tågsätt 2 finns i sektionen närmast bakom eller har bokat upp densamma.
  • Dispatcher eller Switchboard fönstret visar den väg förbi tågsätt 1 som tågsätt 2 borde ta men växeln är inte omlagd i sitt nya läge!
  • Då kör förstås tågsätt 2 in bakifrån i tågsätt 1. Detta är sällsynt men händer förr eller senare
  • Skulle dert kunna vara så tågsätt 1 inte släppt den bakomvarande växeln när tågsätt trots detta lägger ut sin nya rutt?
  • Eller har det något att göra med hur och när TC får nästa "Drag and Drop" order? Jag har aldrig sett några problem om bara en "Drag and Drop" order finns aktiv samtidigt

TC gold 8.0/9.0 + CS2 + 21m C-räls + 12 sektioner + 60883 + 60881 + mfx lok + nybörjare + ....

Mvh
bosse Torstenfelt
TC gold 8.0/9.0 + CS2 + 21m C-räls + 12 sektioner + 60883 + 60881 + mfx lok + nybörjare + allt nytt....

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.236
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #4 skrivet: sön 18 feb 2018, 16:38:17 »
Med tanke på den objektorienterade uppbyggnaden av TC kan ju olika objekt ...Tåg, växlar, block, signaler mm. kommunicera med varandra med kommandon och status (operations/conditions) vilket innebär att man kan lösa mycket på olika sätt.
Funktioner som att stanna vid en viss punkt på en station kan lösas på flera sätt.
Så har man löst en uppgift i TC i Routes eller Schedules som man inte helt litar på finns oftast ett alternativ som passar bättre för den enskilda funktionen.

Så att generellt säga att man inte kan lita på TC tycker jag är fel. TC är ju ett verktyg så man får alltid ta med i bilden den som håller i verktyget.
Jag har många gånger fått tänka om när något i TC inte fungerat som önskat.

Jag får upprepa vad jag skrev tidigare:

""Jag tror nog att man mestadels kan lita på Train Controller däremot tror jag inte att TC litar på mig i alla lägen.""

« Senast ändrad: sön 18 feb 2018, 17:44:22 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

blid

• Användare
  • Antal inlägg: 71
« Svar #5 skrivet: mån 19 feb 2018, 09:38:29 »
Jag vet att man inte kan lita på Märklins växelmotorer till C-rälsen. Inte ens de nya. Däremot litar jag på TC tills annat bevisats.

I fallet ovan behövs "Position Control" för växeln. När sådant här händer är ju inte det första man gör att kolla hur växelläget visas i TC och CS2. Jag skulle bli mycket förvånad om inte TC och CS2 tror att växeln ligger till det fria spåret, fast den inte gör det. Om växeln inte visas till det fria spåret är det bevisat att TC felar - och det är ett mycket allvarligt fel.

Tyvärr är TC:s kodning för "Position Control" väldigt rudimentär. Jag har försökt få Hr Friewalds att förbättra den, men icke. Den kan inte ens skilja på temporär resp. statisk återrapportering i detta fall. Det gör att växellägena tolkas som "tvärt om" efter strömavbrott när man, som jag, har statisk (s88 mot strömmatning enligt LDT:s exempel). Jag vill ha möjlighet att ange båda mina återrapporteringar per växel i vardera växelläget. Det har jag kodat med diverse "Flagman".
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold.

botor

• Användare
« Svar #6 skrivet: sön 25 feb 2018, 11:01:37 »
Jag satt minst halva dan igår och gjorde "Auto Train Drag and Drop" med Ett tågsätt i taget då jag trimmade in alla bromspunkter för en ny yrrg-fil med hastigheten ökad från 60 till 90.  Inte en enda kollision eller felaktighet under 4 timmar
Jag måste tro på Märklins motor annars är ju Märklin oanvändbart ihop med TC och då behåller jag förstås TC. (man kan ju inte sitta och ratta på trafon...)

Däremot är min erfarenhet att om man skruvar ned en växel för hårt mot ett bara något lite oplant underlag så kärvar den mekaniskt så pass att motorn inte orkar.

Begreppet "position Control" säger mej inget. Har inte läst manualen till version 9.0 än. Har den bara som pdf. Det jag läst verkar bättre än version 8.0 som ju mest beskriv vad man kan göra och hur mycket bättre Gold än de övriga. Så många sidor borde kunna vara mer informativa...

Skall tanka ut 9.an och förbereda ett mail till Juergen. Han har hittills svarat och det snabbt. (Undrar hur han hinner mad...) Jag vill bara att det ska vara så vederhäftigt som möjlig.

Mina korta erfarenhet med min 90-yrrg fil är att tågsätt 2 hittills inte kört in bakifrån på tägsätt 1.

lasse0

• Användare
  • Antal inlägg: 397
« Svar #7 skrivet: sön 25 feb 2018, 22:51:48 »
Man ska ha i åtanke att manualen i stort sett beskriver VAD man kan göra. HUR man gör det finns beskrivit i den inbyggda Hjälptexten som finns i Properties-fönstren.
Lasse Larsson