Författare Ämne: Falurödfärg  (läst 1362 gånger)

mj

• Användare
  • Antal inlägg: 25
Falurödfärg
« skrivet: sön 04 feb 2018, 22:03:44 »
Hej,
som rubriken lyder. Vad använder ni för färg och/eller färgkombination när ni ska måla en faluröd byggnad?

Mvh
Magnus

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.327
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Falurödfärg
« Svar #1 skrivet: mån 05 feb 2018, 01:25:05 »
Humbrol... blandas av  #60, Scarlet och #70, Brick Red.

Går inte att säga vilken blandning som är rätt... använd ditt eget öga!
https://www.google.se/search?q=falu+r%C3%B6df%C3%A4rg&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiD8oGSwY3ZAhXIfiwKHbsaDAoQiR4IrQE&biw=1360&bih=662

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 949
« Svar #2 skrivet: mån 05 feb 2018, 07:11:46 »

Ska det inte vara nymålat och att du inte har för grälla färger i övrigt på gräs och så kan du blanda Vallejo 10818 och 70814 i lika delar.

Det blir lite brunrött, jämför med duetten och damernas kläder. Vill man ha mer av nymålat får man lägga till lite rent röd.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.481
« Svar #3 skrivet: mån 05 feb 2018, 08:50:45 »
En grej att tänka på är vilken epok man bygger. Jag har läst att falu rödfärg var betydligt ljusare före 1950 ca.
Tror jag sett att den även idag finns i en ljusare variant.

Mvh UB

mj

• Användare
  • Antal inlägg: 25
« Svar #4 skrivet: tis 06 feb 2018, 22:17:15 »
Hej,
ett stort tack för de matnyttiga tipsen.

Mvh
Magnus

hemi392

• Användare
  • Antal inlägg: 66
« Svar #5 skrivet: tis 13 mar 2018, 08:15:04 »

här är en riktig snikmålning biltemas rödprimer på sprayburk o sen lite torrborstning av röd pastell följt av lite tunnad grå vallejo

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 622
« Svar #6 skrivet: tis 13 mar 2018, 12:26:15 »
Snik eller inte. Snyggt och trovärdigt blev det!
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 851
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #7 skrivet: tis 13 mar 2018, 14:27:37 »
Hej !

Det blev bra tycker jag också  :up:

MvH
Pär

Larsess

• Användare
  • Antal inlägg: 48
« Svar #8 skrivet: tis 13 mar 2018, 16:37:52 »
Hej!
Det är rätt att äldre falu rödfärg var ljusare och något brunare. En ändring av receptet kom omkring decennieskiftet 1970. Då gjordes pigmentet något mörkare, enligt hörsägen för att se litet "gamblare" ut redan från start. Olyckligtvis visade det sig att denna ändrade färg åldrades genom att kulören blev "blåare" röd medan den gamla åldrades mycket vackrare, åt det brunröda hållet!
Vid Stora Kopparbergs Bergslags AB:s 700-årsjubileum (tror det var 1987 eller -88, -världens äldsta aktiebolag) återlanserades den gamla färgen, nu som "Falu Ljus" till oss byggnadsantikvariers och en kunnig allmänhets stora glädje! Så det är Falu Ljus som gäller när ni målar om er vedbod nästa gång! ....Även i HO.
Jag brukar, som gärna använder Humbrol o dyl, blanda rött, brunt och litet svart till en bra nyans. litet mer svart i nederkant för att fingera litet fukt-väderbitning, med lyckat resultat. I varje fall i det ljus vår klubbana har brukat "bada i" vid våra körkvällar. (Nu håller anläggningen tyvärr på att rivas då klubben är uppsagd efter 22 år...)
För övrigt är den mest "rätta" NCS-koden för falu ljus S 4550-Y80R. faktiskt samma som ren "Engelskt Röd"!
lycka till; Larsess
Larsess

Göran T

• Användare
  • Antal inlägg: 34
« Svar #9 skrivet: sön 25 mar 2018, 11:23:19 »
Många Faluröda kåkar har det blivit genom åren för min del och något standardrecept har jag inte. So det sägs i tråden så hänger det ihop med vilken tidsepok man vill skildra, om huset skall vara nystruket eller med lite åldrat utseende; här finns mängder av nyanser nämligen. Det man skall passa sig för (tycker jag) är att använda för mycket rött eftersom det gärna kan ge känslan av akrylat med s k Faluröd nyans. Tänk också på att Faluröd är bara blank innan den torkat. Därefter är den helmatt!!!

Denna lada har grundats med Herdins silvergrå bets och innan denna torkat har jag målat med utspädd Vallejo Röd/brun/gul
/Göran T
TC Vestra Wetterns Järnväg
Medlem i Smalspårsfrämjandet
www.smalsparigt.org