Författare Ämne: Bo’s spårplan.  (läst 1343 gånger)

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 990
SV: Bo’s spårplan.
« Svar #25 skrivet: mån 12 feb 2018, 20:32:08 »
Spårplanen för mogna lite nu när jag tror mig veta hur jag vill ha det. Passar då bra att fundera på vilket system tittade på Digikeijs verkar var bra priser om man jämför med Roco.

Skall kika på Loconet samt på Möllehems (MGP) produkter.
Vi är många som börjat med MGPs produkter då dom både är prisvärda och har en bra Svensk support. Dessutom är Loconet ett intelligent system och då du redan har den svarta Z21 (mycket bra val för övrigt) har du det dyraste redan. :)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.037
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #26 skrivet: mån 12 feb 2018, 21:02:40 »
Jag har under mina "digitala år" varit helt insnöad på Lenz (tidigt ute) och med avund beskådat alla finesser som dyker upp i nya lösningar..... Z21, Digikeijs, MGP Möllehem Loconet etc....

Jag kan ju inte gärna kasta ut ett befintligt fungerande system till min anläggning som involverar 70 växlar och över 100 blocksensorer plus en del annat.

Tills jag en dag upptäcker att jag kan kombinera mitt Lenz system med prylar från Möllehem då med hjälp av att jag kör systemen med Train Controller som då fungerar som en transperent länk mellan olika digitala system.
Visserligen kan jag på detta sätt kombinera vilka system som helst som TC supportar.

Men nu valde jag MGP Möllehem av samma skäl som PerH beskriver.

Alltså två system som samverkar genom Train Controller.

Nu kan jag ju inte uppmana till att skaffa Train controller för att kombinera två digitala system. Men den som har TC redan och den som planerar för TC har då möjligheten att kombinera och ta ut fördelarna ur respektive digitala system.
Sannolikt kommer det mesta av om och tillbygnad framledes att baseras på Möllehems Loconet.

Så här blev det när MGP Möllehem  kom in i huset och fick samsas med Lenz

Några exempel:

1.  Jag kan från en ny Loconet körpanel med knappar lägga om DCC-styrda växlar i det befintliga gamla Lenz-systemet. Alltså bygga till en smart panel till en låg kostnad som egentligen inte är kompatibel med befintligt Lenz system.

Kommunikationsväg: Panel > Loconet > dator TC > Lenz central > DCC dekoder växel
Knapptryckningarna överförs transparent via Loconetstatus till DCC kommando i TC till DCC-växeln.
Alltså en växel omläggning från ett digitalsystem till ett annat.

2.  Jag kan från en spårindikering (ingångsspår till vändskiva) i Lenz-systemets RS-bus  via en TC–indikering gå direkt ut på Loconet och styra vändskivan så att den ställer in sig mot ingångsspåret där ett lok är på väg in till vändskivan som nu står rätt.
Alltså ett status i ett digitalsystem utför automatiskt  ett kommando i ett annat system.
« Senast ändrad: mån 12 feb 2018, 21:10:23 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

BosseF

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
« Svar #27 skrivet: mån 12 feb 2018, 21:31:00 »
Känns lockande med MGPs produkter surfade runt på hemsida och verkar som det mesta finns för feedback system, Z21 kan man ju blanda lite av varje, har ju valmöjligheter att ändra sig senare utan för den skull behöva starta på nytt.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.037
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #28 skrivet: mån 12 feb 2018, 21:37:21 »
Känns lockande med MGPs produkter surfade runt på hemsida och verkar som det mesta finns för feedback system, Z21 kan man ju blanda lite av varje, har ju valmöjligheter att ändra sig senare utan för den skull behöva starta på nytt.

Har man lyckan att äga en Z21:a (svart) så kan man ju denna väg kombinera olika möjligheter.
DCC-matning, Loconet Möllehem mm.

Hade jag börjat digitalisera idag så hade basen blivit Z21. och sedan vidare utbyggnad.
Nu sitter jag ju med andra prylar och får kombinera på annat sätt.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.726
  • Lindome
« Svar #29 skrivet: mån 12 feb 2018, 22:24:13 »
Spårplanen för mogna lite nu när jag tror mig veta hur jag vill ha det. Passar då bra att fundera på vilket system tittade på Digikeijs verkar var bra priser om man jämför med Roco.

Vi är många som börjat med MGPs produkter då dom både är prisvärda och har en bra Svensk support. Dessutom är Loconet ett intelligent system och då du redan har den svarta Z21 (mycket bra val för övrigt) har du det dyraste redan. :)
Betyder det då att det systemet är bäst då eftersom det är dyrast?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 990
« Svar #30 skrivet: mån 12 feb 2018, 22:34:34 »

Betyder det då att det systemet är bäst då eftersom det är dyrast?

Varma mj-hälsn Stefan
Nope, bara att den dyraste posten redan är införskaffad. ;)
Loconet gäller ju inte bara MGP och Z21...
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)