Författare Ämne: Bo’s spårplan.  (läst 3829 gånger)

BosseF

• Användare
  • Antal inlägg: 20
Bo’s spårplan.
« skrivet: lör 03 feb 2018, 10:51:19 »
Ytan är ju vad den är, önskemålet är ju givetvis att få in så mycket som möjligt så här i början!

Första utkast på en enkel skiss på nivå 0, tanken är ett regelverk så man kan åstadkomma nivå under denna så som uppställningsplats, transportsträckor vändslinga etc. även en nivå över på vissa avsnitt.

Nu gjorde jag denna skiss utan närmare eftertanke, ville skapa mig en uppfattning vilken plats spåren tar. Långa personvagnssätt är nog inget att tänka på om man skall ha någon form av station. Skissen är så här lång bara till för att få en uppfattning vad som kan tänkas rymmas på ytan och ha som underlag vid fortsatta funderingar.

Nu gäller det att bestämma sig vad modelljärnvägen skall innehålla för typ av tågtrafik, funderar att skippa station och enbart låta persontågssätt köra någon paradsträcka på plan 0 och försvinna ner en stund plan -1 (undreplan) för att sen komma upp igen möjligtvis en station på kortsidan (2210 cm).
Man får då lite mer rangerings möjligheter, en mindre rangerbangård och en hamn med containertrafik och kanske en industri med ranger möjligheter.

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.694
SV: Bo’s spårplan.
« Svar #1 skrivet: lör 03 feb 2018, 15:53:05 »
Stationen kan förlängas om det finns möjlighet att lägga den diagonalt. Om du har ett spårsystem med bra kurvväxlar är det en möjlighet. I vissa spårsystem är erfarenheterna av kurvväxlar inte så bra, eller att de har för små radier, så då kan du prova att sätta en rak infartsväxel i sista kurvsektionen får du också förlängda mötesspår.

Blandade exempel:

Det råkar vara C-räls, men principerna funkar i de flesta (alla?) spårsystem och skalor.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

BosseF

• Användare
« Svar #2 skrivet: lör 10 feb 2018, 10:52:45 »
Vänt och vridet på detta, har bestämt mig för Roco line H0 utan banvall (eftersom detta redan är inköpt). Skall skissa lite till men undrar om man inte skall bestämma sig för max fyra personvagnar som skall kunna stanna på stationen. Rangering med container blir huvudtemat med hamn och omlastningsbangård.
Längre personvagnssätt får köra runt på paradsträckan och parkeras på bangården på lägsta nivån.
Anläggningen kommer att byggas upp med flera nivåer (minst 4st) möjligt att man kan ha en station likt Stockholmscentralstation som då ligger en nivå under noll nivån.
Tanken är en noll nivå där vi har en nivå över samt en undre nivå, sen så skall det finnas en nivå under dessa som innehåller uppställningsplats samt transportsträckor.
« Senast ändrad: lör 10 feb 2018, 10:54:55 av BosseF »

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 473
« Svar #3 skrivet: lör 10 feb 2018, 21:35:55 »
Go kväll.... läser på din spårplan... Nivå 0 = 700 mm, skall du ytligare en nivå ner så blir det inte mycket att krypa under,  tänker på kabel dragningar mm. I dagens inlägg så räknar du med minst 4 nivåer när det är färdigt, man räknar med max 3cm lutning per meter(det går ha mer, men det är inte rekommenderat)    Du behöver minst 12 meter spår i lutande plan med möjligheter för att tåg att köra av* på olika nivåer, helix eller lutande* plan. Detta tar en del utrymmen från ytan. Jag hade nog byggt högre upp från golvet från start.

* Ramper till o från en helixen tar också yta/spår längd, lutande plan går ju att placera över varandra och bara färdas mellan 2 nivåer åt gången, men som skrivet så blir det ca 4 till 5 spårmeter som måste placeras in och trots dina mått ser ok ut så själ detta en del yta och du har ganska tajta mått på vissa ställen trots att helheten ser bra ut. Täck ytan med enkel skivmatriel  och se va som funkar blir mitt tips.

Med vänlig hälsning Hans O

Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 242
« Svar #4 skrivet: lör 10 feb 2018, 23:28:12 »
Vänt och vridet på detta, har bestämt mig för Roco line H0 utan banvall (eftersom detta redan är inköpt).

Jag tror att redan inköpt eller ej så är Roco line ett utmärkt val. Jag har själv gått på detta. Tillräckligt bra kvalitet, det finns fasta radier och spår liksom flex och jag tycker att dom är tillräckligt snygga. Sen tycker jag Rocos växlar är lite klumpigare än tex Pecos rent utseendemässigt, men ändå mycket lättare att hantera (med strömförsörjning i hjärtstycken etc).

Sen är det tycke, smak och prioriteringar. Någon kommer att rekommendera Peco eller Tillig eller någonting annat, men det är alltid en avvägning. Inget hindrar dig att exempelvis kombinera Peco och Roco, eftersom båda är code 83.

Hur som, Roco är ett av de bättre valen. :up:

BosseF

• Användare
« Svar #5 skrivet: sön 11 feb 2018, 12:11:23 »
Blev en tankevurpa angående detta med stigningar, var inne på grader i stället för procent, på något sätt så översatte (läste) jag 3% som 3°.
Blir en viss skillnad på 3,0cm (3%) och 5,24cm (3°) var 100cm, så max stigning är c:a 1,8°.

Om man då leker med tanken att bangården skall ligga 45cm under noll nivån (vilket känns som ett minimått för att kunna komma åt innersta spåret på max 90cm in) så blir det en stäcka på 15 meter spår. Kanske skulle fungera om man körde längs väggen och tillbaks, men man skall ju kunna köra både upp och ned samtidigt vilket blir en hel del spår som skall kommas åt överallt! 

Om man nu leker med tanken att göra helix, minsta stigningen per var är då c:a 9cm, om jag har förstått rätt så är 3% stigning förmycket i kurvor, om man utgår ifrån max färdig radie på roco line R6 R=604,4 så får vi  en sträcka på c:a 37,95cm per varv, vid en stigningen på 9cm per varv så är stigning 2,4%. Om 2,4% är en för brant stigning så måste man lägga in rakor (oval) tills man får en acceptabel stigning.
Diametern blir då 127cm vilket inte kommer att fungera, rummet medger inte en sådan placering av denna att man kan komma åt runt om för eventuella urspårningar etc.

Om man istället gör en helix med minsta radien R2 R=358 och bygger denna som en oval med stigning på c:a 2,4% (om nu denna stigning är ok kanske den är med tanke på rakorna) hela längden på ovalen skulle då bli c:a 158cm vilket teoretiskt skulle fungera att ha där hamnen är placerad på första utkastet, man har c:a 77,6cm in till innersta spåret som man kommer åt på ena kortsidan samt ena långsidan, rummet känns nog lite för litet för nivå till en undernivå för uppställningsplats trots allt.

Blir till ruta 1 igen och fundera på om man inte skall ha två nivåer. Övre nivå som då ligger c:a 10cm över undernivån, övrenivå går längs väggarna i princip, kanske man kan då få till både upp/ned stigningar samt lite broar som går över nivån under, och försöka få till någon slinga här också.
Blir nog så att tågbana på golvet blir kvar en lång stund till, innan man har fått till det med den permanenta, vilket inte är så tråkigt då man kan testa en del som man har till nytta vid planeringen.

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.135
« Svar #6 skrivet: sön 11 feb 2018, 12:35:50 »
Tänk på att om du skall ha en Helix med dubbla spår (du skrev att man skulle kunna köra upp och ned samtidigt) så kan du inte ha mindre än R3/4 med Roco Line för långa personvagnar slår i varandra om dom möts, även R3/4 är lite för tight varför man ofta kör R5/6 så man kan ha lite marginal...
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.694
« Svar #7 skrivet: sön 11 feb 2018, 13:30:52 »
Professionella spårplanerare som Brima anser att man bör undvika att ha helixar. De tar mycket utrymme och orsakar långa körsträckor i det dolda. Jag håller med och man för försöka att få till lutningarna som körsträcka längs med anläggningens olika plan.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

PerH

• Stammis
« Svar #8 skrivet: sön 11 feb 2018, 15:04:39 »
Professionella spårplanerare som Brima anser att man bör undvika att ha helixar. De tar mycket utrymme och orsakar långa körsträckor i det dolda. Jag håller med och man för försöka att få till lutningarna som körsträcka längs med anläggningens olika plan.
Jag håller åxå med i grunden, men skall du ha en körsträcka mellan dold bangård och lägsta synliga nivå så blir ju körsträckan ungefär densamma då exvis 45 cm medför 15 meters körsträcka oavsett Helix eller ej, ett halvt extravarv i Helixen blir en marginell skillnad.
Däremot mellan olika synliga våningsplan bör man följa Brimas (och flera andras) råd att undvika Helix.

BosseF

• Användare
« Svar #9 skrivet: sön 11 feb 2018, 16:14:08 »
Om mellanrummet är tillräckligt med höjdskillnad 36cm så skulle jag kunna få till 12 meter räls för stigningarna ner/upp om jag gjorde något sådant här. Genom att spåren byggs så nära väggen som möjligt så borde man kunna få till det så att man kommer åt det mesta man får ju så klart huka sig under nivå 0.

Har en reservplan om inte gubben klarar det få skicka in något av barnbarnen  ;) 

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 813
« Svar #10 skrivet: mån 12 feb 2018, 01:12:21 »
Vänt och vridet på detta, har bestämt mig för Roco line H0 utan banvall (eftersom detta redan är inköpt).

Jag tror att redan inköpt eller ej så är Roco line ett utmärkt val. Jag har själv gått på detta. Tillräckligt bra kvalitet, det finns fasta radier och spår liksom flex och jag tycker att dom är tillräckligt snygga. Sen tycker jag Rocos växlar är lite klumpigare än tex Pecos rent utseendemässigt, men ändå mycket lättare att hantera (med strömförsörjning i hjärtstycken etc).

Sen är det tycke, smak och prioriteringar. Någon kommer att rekommendera Peco eller Tillig eller någonting annat, men det är alltid en avvägning. Inget hindrar dig att exempelvis kombinera Peco och Roco, eftersom båda är code 83.

Har Rocos växlar strömförsörjning i spårkors (hjärtstycken)? Det är inget som jag har märkt  :).

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

PerH

• Stammis
« Svar #11 skrivet: mån 12 feb 2018, 07:12:55 »

Har Rocos växlar strömförsörjning i spårkors (hjärtstycken)? Det är inget som jag har märkt  :).

/hanlof
Då har du/dom antingen kopplat fel eller gama utrustning. ;)

hanlof

• Stammis
« Svar #12 skrivet: mån 12 feb 2018, 08:23:53 »

/hanlof

Förklara gärna. I Rocos räls utan banvall finns ingen strömförsörjning i spårkorset i orginalskick. Antar samma sak gäller Rocoline utan banvall och Geoline.

När det exempelvis gäller Trix C-räls finns en liten spak under växeln som man kan ställa in, dvs om man kan köra upp växeln eller inte, dvs ej strömförsörjning eller strömförsörjning. Förklara gärna som sagt...

/hanlof

PerH

• Stammis
« Svar #13 skrivet: mån 12 feb 2018, 09:49:28 »

/hanlof

Förklara gärna. I Rocos räls utan banvall finns ingen strömförsörjning i spårkorset i orginalskick. Antar samma sak gäller Rocoline utan banvall och Geoline.

När det exempelvis gäller Trix C-räls finns en liten spak under växeln som man kan ställa in, dvs om man kan köra upp växeln eller inte, dvs ej strömförsörjning eller strömförsörjning. Förklara gärna som sagt...

/hanlof
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20455.msg207802#msg207802
Någon spak för att kunna göra strömlöst finns inte, själv avser jag datastyra och tycker inte ”köra upp växel” är rätt lösning. ;)

Spirit

• Användare
« Svar #14 skrivet: mån 12 feb 2018, 12:02:37 »

Som sagt, ingen spak på Roco. Men i de växlar jag köpt (nya rocoline code 83 under 2017) så finns det tre små kontakter på sidan av växlarna. Där kan man koppla körström via växelmotorn. Jag tror inte att den äldre typen rocoline hade detta.

Dom syns nere till höger på denna bild (bortse från dom kopplade trådarna)

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.607
« Svar #15 skrivet: mån 12 feb 2018, 12:50:16 »
2006 fanns dom där.
Bengt W
H0 2R DCC

hanlof

• Stammis
« Svar #16 skrivet: mån 12 feb 2018, 15:11:59 »
Hej, jovisst, känner ju till detta, men av ett av inläggen ovan så lät det som om allt redan var klart från fabrik och så är det ju inte. Man måste mecka en del själv med Roco-växlarna givetvis.

/hanlof

PerH

• Stammis
« Svar #17 skrivet: mån 12 feb 2018, 16:11:23 »
Hej, jovisst, känner ju till detta, men av ett av inläggen ovan så lät det som om allt redan var klart från fabrik och så är det ju inte. Man måste mecka en del själv med Roco-växlarna givetvis.

/hanlof
Förmodar du åsyftar mitt inlägg och jag vet inte vart du fick ”klart från fabrik” när jag skrev ”Då har du/dom antingen kopplat fel”.
Det är ju motorn/dekodern som styr vilken polaritet hjärtstycket skall ha, det är väl ganska självklart i vår digitala värld?

hanlof

• Stammis
« Svar #18 skrivet: mån 12 feb 2018, 16:47:06 »
 Hjärtstycke? Tror det heter spårkors om vi skall vara noga  :).

Digitala värld? Nja, jag kör digitalt, men har inga digitala växlar. Växlarna är manuella eller utrustade med växelmotorer utan dekoder, dvs ej digitala. Det är alltså inte motorn/dekodern som styr polariteten, utan hur växeln ligger oavsett hur den hamnat i växelläget  :)

Att hålla på och löda på ett antal punkter i en växel är knappast något som kan anses som en fördel. Notera som sagt Trix C-räls...där man under växeln styr med ett enkel flytt av en plastdel om spårkorset skall vara strömlöst eller inte. Det kallar jag användarvänligt.

/hanlof

PerH

• Stammis
« Svar #19 skrivet: mån 12 feb 2018, 18:29:53 »
Hjärtstycke? Tror det heter spårkors om vi skall vara noga  :).

Digitala värld? Nja, jag kör digitalt, men har inga digitala växlar. Växlarna är manuella eller utrustade med växelmotorer utan dekoder, dvs ej digitala. Det är alltså inte motorn/dekodern som styr polariteten, utan hur växeln ligger oavsett hur den hamnat i växelläget  :)

Att hålla på och löda på ett antal punkter i en växel är knappast något som kan anses som en fördel. Notera som sagt Trix C-räls...där man under växeln styr med ett enkel flytt av en plastdel om spårkorset skall vara strömlöst eller inte. Det kallar jag användarvänligt.

/hanlof
Nu handlade dock inte din fråga om användarvänlighet utan om ”Har Rocos växlar strömförsörjning i spårkors (hjärtstycken)” vilket du har fått flera lösningar på.
Dessutom är det stor humor att du försöker göra dig lustig över att jag använde ordet hjärtstycke när det ordet kom från dig själv i ursprungsfrågan bäste Hanlof... ;)

hanlof

• Stammis
« Svar #20 skrivet: mån 12 feb 2018, 18:48:28 »

/hanlof

Jaså? Menar du detta? Kom detta ordet från mig själv i ursprungsfrågan? Är min fråga ursprungsfrågan?  :). OK.

För mig är användarvänlighet viktigt. Fast det är klart, det finns ju folk som i olika sammanhang som älskar komplicerade lösningar på ett ganska enkelt problem, eller krångla till det så mycket det går, men det är ju deras sak. Nämnde att Trix och deras C-räls har en användarvänlig lösning på strömförsörjning eller inte i spårkors, som ingen annan tillverkare har i 2R. Jag skrev hjärtstycken inom parentes för att jag noterade att man skrivit det begreppet här.

Den sk ursprungsfrågan;"Har Rocos växlar strömförsörjning i spårkors (hjärtstycken) och svaret på detta är NEJ. Rocos växlar har ingen strömförsörjning, utan det får man fixa själv i så fall. De lösningar som presenterats kände jag redan till.

/hanlof

« Senast ändrad: mån 12 feb 2018, 19:00:24 av hanlof »

BosseF

• Användare
« Svar #21 skrivet: mån 12 feb 2018, 19:02:45 »
Blir en undre nivå med uppställningsplatser, personvagnssätt/godståg skall kunna försvinna en stund från övre plan så att man upplever banan lite längre än vad den är. Denna möjlighet finns nu genom vändslingan bakom uppställningsplatsen, den skall även användas för att tågsätten skall kunna köra runt och backa in på bangården. 
Skall försöka få till växelvägarna på något sätt för till/från uppställningsplatsen. Övre plan kommer att utformas snarlikt det första inläggets skiss.

Medans skissningen på spårplanen pågår så måste man ju också fundera på vilket feedbacksystem man skall ha, om jag förstår rätt så har man en hel del att välja mellan då basen för digitalstyrningen är en svart Z21.
Så där blir en del att söka information på detta innan man kan börja köpa in och testa lite på banan på golvet.

Spirit

• Användare
« Svar #22 skrivet: mån 12 feb 2018, 19:25:36 »
Medans skissningen på spårplanen pågår så måste man ju också fundera på vilket feedbacksystem man skall ha, om jag förstår rätt så har man en hel del att välja mellan då basen för digitalstyrningen är en svart Z21.
Den här processen är jag också just inne i. Jag har kommit så långt som att jag bestämt mig för Loconet. Sneglar mot Möllehems (MGP) produkter, och har köpt lite provgrejor därifrån.

BosseF

• Användare
« Svar #23 skrivet: mån 12 feb 2018, 19:39:32 »
Spårplanen för mogna lite nu när jag tror mig veta hur jag vill ha det. Passar då bra att fundera på vilket system tittade på Digikeijs verkar var bra priser om man jämför med Roco.

Skall kika på Loconet samt på Möllehems (MGP) produkter.

PerH

• Stammis
« Svar #24 skrivet: mån 12 feb 2018, 20:30:37 »
Hanlof, eftersom du verkar ha ett så starkt behov av att bemästra andra så får du gärna lära okunniga som mig vilken lösning på strömförsörjning som de andra växlarna ni diskuterade har?
Varken Roco, Peco eller Tilliq har så vitt jag vet någon strömförsörjning utan man måste alltid koppla in trådarfrån en extern enhet.
Men som sagt, jag har inte din eminenta kunskap så upplys mig så jag lär mig. Att du ser en fördel med Trix räls har vi förstått och självklart är det en fördel i vissa fall. Själv föredrar jag att koppla det så det blir strömförande och har inget behov av en sådan switch.

För övrigt var det inte svårt att koppla in utifrån Rocos beskrivning, är övertygad om att även du löser det så du slipper ha problem med inte bara dina tvåaxliga lok, typ Z65, utan t o m Rocos Da, Jecos senaste Du m fl...