Författare Ämne: Magdbyn  (läst 2633 gånger)

tummenmittihanden

• Användare
  • Antal inlägg: 491
Magdbyn
« skrivet: ons 24 jan 2018, 16:05:19 »
Väntar på lite material till mina 3r moduler Tratten(Trn) och Finkel(Fkl) så då tänkte jag passa på att bygga ihop en linjemodul med enkelspår. Tänkte försöka göra ett kuperat norrländskt sommarlandskap med en liten stuga, tillhörande uthus och med en anslutande skogsväg. Stugan blir en förenklad modell av vårt eget sommarhus byggt 1897 av min farfars far. Gavlarna till modulen är köpta och av ssm-typ så vi får se vilket årtal jag kommer att återspegla.....

/ mvh Micke

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.481
SV: Magdbyn
« Svar #1 skrivet: ons 24 jan 2018, 16:18:47 »
Spännande, ser ut som du limmar långsidorna och sedan kapar av dom jämns med gaveln?

Mvh UB

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #2 skrivet: ons 24 jan 2018, 16:32:55 »
Stämmer bra.
/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 25 jan 2018, 18:43:24 »
Kommit en liten bit på väg, först lite gips

Sen lite spån som fått en vatten/färg blandning

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #4 skrivet: tor 25 jan 2018, 20:51:37 »
Blev tyvärr lite mer fixande ikväll. Ett varningens finger, att bygga moduler är beroendeframkallande, har man väl byggt en så kan man inte sluta. Borde finnas nån form av avgiftning.

/ mvh Micke

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 145
« Svar #5 skrivet: fre 26 jan 2018, 13:30:10 »
Fantastiskt bra dokumenterat, bra bilder men jag blir lite orolig att det är beroendeframkallande nu när jag ska till med att börja bygga  ;)
mvh TNR

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #6 skrivet: fre 26 jan 2018, 15:58:05 »
Det är sjukt beroendeframkallande, man får idéer till nya moduler hela tiden. Här kommer fortsättningen, lite mer strömaterial samt att jag gjorde om platsen där stugan ska stå, blev även lite mer stenar/berg/klippor. Efter en lättare dammsugning släppte lite ballast men det ska fixas till under morgondagen. Vi får se hur allt blir när det torkat

/ mvh Micke

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.904
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #7 skrivet: fre 26 jan 2018, 16:20:38 »
Vänta lite nu, för två dagar sedan la du upp bilden på en tom modulram,
menar du att du gjort resten på två dagar??   Sjukt tempo i så fall....och snyggt blev det dessutom !!
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #8 skrivet: fre 26 jan 2018, 16:41:55 »
Det stämmer när det gäller tempot, hemma med vård av barn och då har man chans att vara kreativ.
/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #9 skrivet: lör 27 jan 2018, 11:16:59 »
Nu har 99%  torkat. Fyllde på med ballast där det hade lossnat samt målade ena sargen i svart. Nu är grunden klar för dekoration. Med lite tur kanske det blir någorlunda okej.

/ mvh Micke

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.791
  • Lindome
« Svar #10 skrivet: lör 27 jan 2018, 12:23:40 »
Det behövs nog inte så mycket tur för det är riktigt fint redan nu.  :D

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #11 skrivet: lör 27 jan 2018, 12:35:32 »
Tack Stefan för de snälla orden. Men man ska inte ropa hej förrän man gått över bäcken. Har lite fix kvar på undersidan ,  några kablar som ska fästas lite bättre, så vi får se vad som händer när jag ställer modulen på högkant. Mitt mål är säkert som alla andra modulbyggare att allt ska vara så pass bra limmat att sånär som på inget släpper när det är dags för servicearbete på undersidan. Nått litet strömaterial släpper förvisso alltid men det är och ska vara minimalt. Ett tips, snåla inte med lim.  Stefan: hur går det själv med modulbyggandet, har du kommit igång ännu. Hör av dig om du vill ha tips och råd från en snål gladbyggare.
« Senast ändrad: lör 27 jan 2018, 12:39:33 av tummenmittihanden »
/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #12 skrivet: lör 27 jan 2018, 16:27:05 »
Två husgrunder på plats, en för torparstugan och en för uthus/dass. Provade att påbörja husbygget med kapaskiva men det blev inte bra, ska köra i balsaträ istället.

/ mvh Micke

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #13 skrivet: lör 27 jan 2018, 19:47:57 »
Tack Stefan för de snälla orden. Men man ska inte ropa hej förrän man gått över bäcken. Har lite fix kvar på undersidan ,  några kablar som ska fästas lite bättre, så vi får se vad som händer när jag ställer modulen på högkant. Mitt mål är säkert som alla andra modulbyggare att allt ska vara så pass bra limmat att sånär som på inget släpper när det är dags för servicearbete på undersidan. Nått litet strömaterial släpper förvisso alltid men det är och ska vara minimalt. Ett tips, snåla inte med lim.  Stefan: hur går det själv med modulbyggandet, har du kommit igång ännu. Hör av dig om du vill ha tips och råd från en snål gladbyggare.
Jag var hos Hobbycenter idag o köpte på mig lite landskapsmaterial bl a Fine turf T44, T46, T64 samt scenic cement s191 och grass-kleber xl 61131 vi får se vart det leder  :)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #14 skrivet: sön 28 jan 2018, 12:00:50 »
Kommit en liten bit på väg, först lite gips

Sen lite spån som fått en vatten/färg blandning

Vad har du under gipset för att komma upp i nivå med rälsen mm?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #15 skrivet: sön 28 jan 2018, 15:02:49 »
Gjort kuddar av tidningspapper. När gipset torkat är det bara att plocka bort tidningspaperet och då har man ett hårt skall
/ mvh Micke

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 189
« Svar #16 skrivet: sön 28 jan 2018, 16:51:24 »
Gjort kuddar av tidningspapper. När gipset torkat är det bara att plocka bort tidningspaperet och då har man ett hårt skall

Så gipset hänger fritt i luften, underifrån sett?

Har också funderat på detta.

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #17 skrivet: sön 28 jan 2018, 17:28:28 »
Är det inte svårt att fästa träd el dylikt när du bara har en tunn skorpa med gips?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #18 skrivet: sön 28 jan 2018, 19:40:47 »
Ska bifoga bilder på hur gipset ser ut på undersidan, gips är relativt starkt. Nackdelen med gipslandskap är just att det är svårt att fästa träd, gör man ett hål i gipskalet åket oftast trädstammen rakt ner till bara trädkronorna sticker upp. Men jag har hittat två sätt att gå runt det hela. Jag behärskar inte tekniken att göra egna träd så detta baseras på köpeträd. Oftast följer det med en plastfot till köpeträden och då går det att limma fast foten för att sedan kamouflera denna med strömaterial. Alternativ två är att limma fast bitar av styrofoam på tvärbalkarna på undersidan där träden skall placeras, jag föredrar alternativ 1 i den mån det går.
/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #19 skrivet: sön 28 jan 2018, 19:57:03 »
Här kommer en bild från undersidan. I det här fallet har jag satt fast två rosa block för att jag har slut på trädfötter. Det mesta av tidningspapperskuddarna är borta, lite paooersrester kvar. Kablar är på plats men labbproppar ska lödas.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #20 skrivet: mån 29 jan 2018, 10:28:27 »
Uppdatering sen igårkväll, lite sly, svartfärg och en stolpe. Det blev inte roligare än så.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #21 skrivet: mån 29 jan 2018, 17:56:41 »
Påbörjat bygge av en liten stuga, blir ett halvt scratchbygge så jag tar hjälp av skrivaren till fönster och dörrar då det blir för pillrigt, ser okej ut ändå Rälsen är ommålad i annan kulör Vallejo Modelair Golden Brown.
Det börjar faktiskt likna en modul snart.

/ mvh Micke

dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 391
« Svar #22 skrivet: mån 29 jan 2018, 18:08:48 »
Wow, du har verkligen farten uppe. Ser riktigt bra ut - superkul att följa!  :up: :up:

D.

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #23 skrivet: mån 29 jan 2018, 18:56:51 »
Det här är kul att följa verkligen intressant tycker jag, vad är det för sågspån du använder? Köper du det i lösvikt?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #24 skrivet: mån 29 jan 2018, 19:14:28 »
Vad kul att ni tycker det är intressant. Har tagit i med överkant när det gäller virke på undersidan men jag hade gott om regelvirke hemma och då blev det så. Något tyngre men jäkligt stabilt. Sågspånen har jag fått av en modulkompis och det är väl vanligt snickerispån. Forts följer
/ mvh Micke