Författare Ämne: Ändstycken till moduler.  (läst 551 gånger)

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 247
Ändstycken till moduler.
« skrivet: mån 22 jan 2018, 12:30:26 »

Tycker att det är svårt att få till det med skarvarna mellan modulerna. Skulle vilja ha någon typ av styrning som man kunde skruva fast i ändan av modulerna.
Har tillverkat egna av hårdplast där jag fräst ut ett spår så att jag kan pressa ner spåret. Under spåret har jag borrat ett hål. När jag ska montera ihop modulerna sätter jag in ett stift i hålet vilket resulterar i att det blir millimeterpassning mellan modulerna.
Den korta använder jag om det är en rak anslutning mellan modulerna. Har jag en modul där spåret går i en kurva över modulerna använder jag den längre som jag skruvar fast i modulerna och sedan sågar av den så den kommer kant i kant med modulen. På mina gamla moduler hade jag ofta problem med urspårning om spåret gick i en kurva över modulerna.
Om man behåller standardhöjden och ser till att styrningen inte går över kanten är det bara att dra ut stiftet och ansluta till andras moduler.
Någon som har bra kontakter och kan serietillverka något liknande med hög tolerans så man kan koppla ihop med andras moduler.
Håller på och byggen nya moduler och kom fram till att det inte var några problem med att köra över modulerna inte ens om det var en kurva mellan modulerna och centrifugalkraften gör sitt till för att lok och vagnar ska spåra ur.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.471
SV: Ändstycken till moduler.
« Svar #1 skrivet: mån 22 jan 2018, 14:08:10 »
Hur kan du använda den långa för moduler i kurva? Spåret skall ju gå i kurva ända fram till gaveln.

/Lars

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 764
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #2 skrivet: mån 22 jan 2018, 17:34:12 »
Har du fler bilder på hur du menar?

Jag tänker att man kanske kan 3D-skriva sådana bitar? Men hur blir precisionen bättre med dessa? Det är väl lika svårt att löda/limma rälsen på rätt plats, som det är att skruva fast dessa styrbitar på rätt plats? Eller har jag inte förstått?

Och styrstift finns det hål för i alla fall i MMM 2R-standarden, men du kanske bygger annat?
---
Mvh Peter

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 247
« Svar #3 skrivet: ons 31 jan 2018, 20:37:00 »
Jag kapar bitarna så dom blir lagom långa. Så fräser jag ut sidorna så att det ser ut som en bro som sitter i ändan på modulen.
Har testat att använda kretskortslaminat där jag lött fast rälsen. Dessvärre ser det inte så snyggt ut. Tycker att det är svårt att få till det om man skruvar ihop modulerna med skruv och vingmutter. Brukar räcka med att man knuffar till modul så den kommer på snedden och tågen spårar ut.
Har tillverkat mina ändstycken i tjock vinylplast. När jag bygger modulerna sätter jag ihop modulerna och skruvar fast ändstycket i skivan varefter jag monterar
L- vinkelprofiler med borrade hål under skivan. L vinkelprofilerna sitter ihopskruvade så att hålen kommer på rätt plats. Om allt ser ok ut tar jag en japansåg och sågar av ändstycket och lägger i rälsen. Därefter är det bara att lossa skruvarna i L- profilen och dra isär modulerna och trycka in ett stift i hålet i ändstycket så att det blir millimeter passning på skarven.