Författare Ämne: 3D till moduler  (läst 615 gånger)

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 762
    • Modelljärnvägsmoduler
3D till moduler
« skrivet: sön 21 jan 2018, 19:19:26 »
Nu har jag äntligen börjat använda min 3D-skrivare. Det mesta jag hittills gjort på den är saker till moduler. Efter många försök har jag fått till en del så de blir bra och andra som fortfarande behöver finjusteras. Det ligger mycket jobb bakom en utskrift, men en del beror nog på att det är en billig och just nu dåligt intrimmad skrivare plus att jag behöver lära mig alla dess egenskaper bättre.

1. Grepp för M8-bult
Efter tips på Thingiverse gjorde jag mitt eget huvud/grepp för M8-bult. Tanken är att använda dem på de bultar man använder för att skruva ihop modulerna i en bana.

2. Gavelkrok
Många moduler saknar tyvärr krokar undertill för att hänga upp genomgående kablar. Så jag gjorde en krok som kan hängas på M8-bultarna i modulskarvarna. Då kan man i efterhand komplettera med en krok där det behövs.

3. Modulbensfot
Jag gjorde också en enkel fot till modulben, som ska användas tillsammans med en M6-skruv och -mutter. Diametern är 30 mm medan greppet är 26 mm. Hökden är 20 mm, men alla mått är ju enkla att justera i CAD-programmet...

4. FRED-box
En hållare för FRED-handtag har jag också gjort. Detta är prototypen för ett handtag, men jag har en förbättra version och en för två handtag på gång.

5. Tving
Då jag redan saknade tvingar så gjorde jag en egen till handtagshållaren. Den passar även till LN-boxar och Ekebus-paneler. Läs mer på https://www.infolagret.se/mj/3d-skrivaren/.

6. Vagnhållare
I mina vagnslådor behöver jag ha något som gör att vagnarna ligger stilla. Detta stöd griper tag om en vagns axel och med en hållare per axel ligger vagnen stadigt i lådan.

7. Tumstocks-stopp
Jag fick ett tips om att sätta en träbit 1300 mm upp på en tumstock för att enkelt mäta modulhöjden. Istället för träbit gjorde jag en egen, avtagbar stoppbit.

(Bilden är taget på utebordet i -10 grader.)
---
Mvh Peter

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.773
SV: 3D till moduler
« Svar #1 skrivet: sön 21 jan 2018, 20:08:22 »
Alla delar får  :clap:   :up:

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.454
« Svar #2 skrivet: sön 21 jan 2018, 20:31:06 »
Många smarta delar!  :up:

/Lars

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 762
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #3 skrivet: tor 15 feb 2018, 19:33:25 »
Nu har jag testat skriva ut några olika modulfötter, mest på kul. Från vänster till höger:

• Fyrkantig 25x25 mm som passar snyggt till t.ex. färdiga aluminium fyrkantrör
  • Sexkantig med max ytterdiameter 30 mm
  • Sexkantig med max ytterdiameter 24 mm. Passar mina modulben. Framför ligger en förhöjningsbricka på 5 mm.
  • Rund med 16 mm diameter - passar bra till ben av VP-rör (som jag experimenterar med)

Nu när jag gjort grunddesignen är det ganska lätt att få till olika varianter och storlekar. Det är ju kul det här!!  :)
---
Mvh Peter