Författare Ämne: Nybörjarfrågor  (läst 577 gånger)

Mikke

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
Nybörjarfrågor
« skrivet: lör 13 jan 2018, 16:46:47 »
Hej alla här inne. Jag och min hustru har börjat planera för en tågbana i H0. Vi är båda nybörjare trots att vi kommit upp rejält i ålder.
Vi har hittat en banprofil, eller rättare sagt kopierat en som fanns här på forumet, (hoppas det var ok), och tänkte konvertera den för att passa vårt utrymme.
Jag har laddat ner testvarianten av Scarm men det är en del vi inte kan läsa oss till. Kanske någon här kan förklara för oss.

Vet inte om bilden syns? Det vi skulle vilja göra är att flytta det inre översta spåret så det går parallellt med det yttersta övre spåret.
Sen blir det ju "hål" i rälsen ibland, hur vet man vilka bitar som passar? Kan man klicka där man vill börja och sedan där man slutar?
Mycket frågor men som sagt, är man rookie så är man. Roligt att ha hittat detta forum!

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.008
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: lör 13 jan 2018, 17:06:23 »
Hej, kul med nya till hobbyn.

Sin bana påminner mycket om min start till "Lilla Tullinge" banan.

En sak jag inte gillar med den är de ställen du har två växlar rygg mot rygg mot varandra. Det har du i nedre delen av bilden, varför jag inte gillar det är för att  om första piggen i Märklins växlar är en dummy och om man då har korta släpskor så är risken att du tappar all ström vid låg fart, det sker med ett av mina DA lok från Roco.

Sedan är min lärdom att undvika (om möjligt, vilket det ju inte alltid är i ett hem med begränsade utrymmen) att nyttja R1 radie på växlar och om man gör se till att ha mycket marginal till landskapet runt om, då långa vagnar hänger över mycket.

Sedan om du kan, undvik kurvväxlar, inte eller enkelt, men förbättrar om du slipper.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055