Författare Ämne: Några frågor om MGP signaldekoder  (läst 319 gånger)

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.680
    • http://www.mollehem.se
Några frågor om MGP signaldekoder
« skrivet: lör 13 jan 2018, 08:27:25 »
startar denna tråd istället för att "kapa" TC/loconet-tråden...
mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

andersb

• Stammis
SV: Några frågor om MGP signaldekoder
« Svar #1 skrivet: lör 13 jan 2018, 08:28:30 »
...
För signaler är det lite annorlunde. MGP's signaldekoder använde s.k. SE-meddelanden
det stöds inte av JMRI så fullständiga signalbilder kan jag inte få i JMRI. MGP's signaldekoder
skickar dock det som kallas för "signalernas grundläge" som vanlig LocoNet paket vilka
man kan använda från JMRI.
Men man kan ställa om så att MGP's dekoder använder "växlekomandon" som feedback för "signalbilder".
Men då förlorar man möjligheten att påverka signalerna grundlägen.
Titta mer här. http://www.mollehem.se/doc/instruktioner/Instruktion_Signal10.pdf
Anders B kan förklara detta mycket bättre än mig ...
...

Jag vill korrigera biten som lyder:
Men man kan ställa om så att MGP's dekoder använder "växlekomandon" som feedback för "signalbilder".
Men då förlorar man möjligheten att påverka signalerna grundlägen.

Man förlorar inte möjligheten att påverka signalernas "grundläge", det fungerar fortfarande som vanligt.

Det man förlorar är möjligheten att få rapport om signalens grundläge - rapporten blir då istället vad signalen faktiskt visar mot tågen.
Det enda det innebär är t.ex. att man inte kan sätta en LED i ett ställverk för att visa grundläget - den LED'en kommer istället att visa faktiska läget.

mvh/anders

PS.
  För er som undrar vad tusan "grundläge" och "faktiskt läge" är för något:
  "Grundläget" är det som signalen har order om att visa, t.ex. "KÖR". Men ett upptaget spår gör kanske att signalen inte kan visa "KÖR" utan istället visar "STOPP". När spåret blir ledigt kommer signalen då att slå om till "KÖR" eftersom "grundläget" var "KÖR".
  Det "faktiska läget" är vad signalen verkligen visar för tågen. I exemplet ovan är "faktiska läget" "STOPP" ända tills spåret blir ledigt och då byter det till "KÖR".
DS.
« Senast ändrad: lör 13 jan 2018, 08:47:57 av andersb »

andersb

• Stammis
« Svar #2 skrivet: lör 13 jan 2018, 08:39:10 »
Varför skall en signal öht ha ett grundläge? Är det inte i varje situation "nuläget" man vill reflektera?

För att visa status på ett ställverk är det helt klart vanligast med det faktiska läget, "nuläget".

För att styra signalen så är det dock smidigt med "grundläget".
Ett exempel är om man vill ha helt automatiska signaler, t.ex. signaler som visar grönt om en blocksträcka är ledig men rött om den är upptaget.
Då sätter man signalens grundläge till "KÖR". Signalens visning kan då följa spåret baserat på ledigt eller upptaget.
Vill du tvinga signalen att visa "STOPP" oavsett om spåret är ledigt eller ej, då sätts grundläget till "STOPP".

Sen kan man ju tänka sig att man vill visa både "grundläget" och det "faktiska läget" i ett ställverk.
Skall båda visas samtidigt så måste ställverket klara "SE-meddelanden", vilket var det som Pär ursprungligen kom in på...

mvh/anders
« Senast ändrad: lör 13 jan 2018, 08:43:56 av andersb »

P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 847
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #3 skrivet: lör 13 jan 2018, 09:26:08 »
Hej !

Jag styr mina tåg i huvudsak med script från JMRI och då använder jag möjligheten att ställa om grundläget
från scriptet. Annars sköts mina signaler helt automatiskt från regler i MGP's signaldekoder som tar information
från växlars lägen, andra signaler och avkänning på olika spår och växlar. När jag ställer om grundläget så
sköter dekodern sedan automatiskt att ändra andra signaler som beror av den jag ändrat grundläget för.

Jag har fysiska paneler som visar om spår är upptagna och växlar lägen med hjälp av MGP's paneldekodrar.
Jag har valt att inte visa signaler på panelerna då jag tycker det skulle bli lite rörigt, men jag kanske ändrar
mig i framtiden vem vet.
Sedan har jag också paneler i datorn med hjälp av JMRI via LocoNet så kan jag sedan ändra växlar mm från
dator, fysiska paneler, körkontroller etc och både fysksika och paneler i datorn uppdaters automatiskt.

Det finns en enbyggd funktion för att hantera signaler i JMRI där man kan bygga godtyckliga signaler med
olika antal ljus och defeniera olika "bilder" för signalerna. Vad bilderna visar kan man styra med vanliga
LocoNet växelmeddelanden det går inte att göra med LocoNet SE meddelanden vad jag har förstått. Jag
har för mig att jag testat med JMRI's LocoNet minitor att SE medelanden inte dyker upp där. För mig gör
det inte så mycket då jag nog ändå inte tänkte ha signalbilder i JMRI. Jag vill dock kunna påverka grundläget
för signalerna.

Anders, du får rätta mig om jag har fel ... hoppas jag inte rör till det  ;)

LocoNet paket som styr MGP's olika signalbilder är SE paket dessa kan MGP's olika komponenter hantera.
I alla fall styr man grundläget med växlekomandon på den adress som är förknippad med signalen.
I vanliga fall så meddelar Signaldekodern tillbaka när grundläget är ändrat som en bekräftelse på att
växelkommandot är utfört.

Men kan ställa om så att Signaldekodern istället skickar bekräftelse på vad signalen visar. Då blir det väl
så att bekräftelsen skickas inte som kvittens på att ett växelkomando meddelande är utfört utan som
bekräftelse på ett SE meddelande ?

Den bekräftelsen säger väl också bara om signalen visar kör eller stop ? Det innehåller väl ingen information
om det är "Kör 40" eller andra mer komplicerade signalbilder ?

MvH
Pär

andersb

• Stammis
« Svar #4 skrivet: lör 13 jan 2018, 12:47:46 »
OBS, det här är rätt långt nere bland meddelandena som skickas mellan dekodrarna.
Normalanvändaren ser inte mycket om detta utan gör önskade inställningar i dekodrarna mha MGP's app för inställningar.

Exempel 1:
Vill man att en LED i ställverket ska lysa när signal 175 visar "Kör", då går man in i paneldekodern på den LED'en och anger att den ska lysa när signal 175 visar kör - klart.

Exempel 2:
Vill man att signal 175 skall vara en försignal till signal 200, då går man in i signaldekodern på signal 175 och anger att "nästa signal" är 200 - klart.

Frågorna här gäller den "magi", dvs de meddelanden som skickas i kabeln och som gör att ovanstående kan fungera.

...
Anders, du får rätta mig om jag har fel ... hoppas jag inte rör till det  ;)

LocoNet paket som styr MGP's olika signalbilder är SE paket dessa kan MGP's olika komponenter hantera.
I alla fall styr man grundläget med växlekomandon på den adress som är förknippad med signalen.
I vanliga fall så meddelar Signaldekodern tillbaka när grundläget är ändrat som en bekräftelse på att
växelkommandot är utfört.
Korrekt

Citera
Men kan ställa om så att Signaldekodern istället skickar bekräftelse på vad signalen visar. Då blir det väl
så att bekräftelsen skickas inte som kvittens på att ett växelkomando meddelande är utfört utan som
bekräftelse på ett SE meddelande ?
Ungefär så.
Men både SE-meddelandet och "växel-statusen" är status meddelanden.
Båda skickas i detta läge och är båda en bekräftelse på att signalen bytt signalbild.

Citera
Den bekräftelsen säger väl också bara om signalen visar kör eller stop ? Det innehåller väl ingen information
om det är "Kör 40" eller andra mer komplicerade signalbilder ?
Korrekt, "växelstatusen" säger bara "Stopp" eller "Kör".