Författare Ämne: Ny. Het. 2018: Ardelt ångkran  (läst 1251 gånger)

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.069
Ny. Het. 2018: Ardelt ångkran
« skrivet: fre 12 jan 2018, 17:15:48 »
Mätrix kommer i år med en digital motoriserad version av Krupp-Ardelts 57 tons ångkran.
Sådana fanns 3 stycken hos SJ.  En av dem finns kvar (ej körduglig) hos museiföreningen Bergslagernas Järnvägssällskap, BJs.
http://www.bjs-club.se/fordon/tjanstevagnar-1/qan-98600138/
Den som vill veta mer och se bilder kan söka med <sj krupp kran> i väven.

Modellerna har beteckningarna Mä 49570 respektive Trix 23057.
Bild och info finns enbart i nyhetsbladen. Jag har inte funnit några lösa bilder än.

Den medföljande kranarmsvagnen ser ut att vara den modell som hittills mest liknar den svenska bom och verktygslådevagnen.

Ett flertal firmor har givit ut modeller av Ardeltkranar tidigare.
en jämförelse med bilder finns här:
http://alte-modellbahnen.xobor.de/t13302f15-Vergleich-t-Eisenbahndampfdrehkran.html

Weinerts byggsats finns fortfarande till salu hos Lippe för nätta € 330,0
Citera

/Curt

http://streaming.maerklin.de/public-media/nh2018/EN_trix_nh2018_Internet.pdf

http://streaming.maerklin.de/public-media/nh2018/EN_mae_nh2018_Internet.pdf
----------------------------------------------
se även tråden Krupp Ardelt  m.fl. "moderna" Järnvägskranar

« Senast ändrad: fre 12 jan 2018, 17:52:41 av qrt »

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.335
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Ny. Het. 2018: Ardelt ångkran
« Svar #1 skrivet: fre 12 jan 2018, 21:12:45 »
Men de svenska kranarna hade inte så där lång kranarm.... motsvaras väl bland gamla modeller mest av den som Fleischmann gjorde.
Liliput och Klein är mer lika de svenska.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 771
« Svar #2 skrivet: fre 12 jan 2018, 22:02:44 »
Men de svenska kranarna hade inte så där lång kranarm.... motsvaras väl bland gamla modeller mest av den som Fleischmann gjorde.
Liliput och Klein är mer lika de svenska.

SA

Jämfört med alla tidigare kända modeller av Ardelt-kranarna är den kran som finns presenterad i Trix-sortimentet inte nämnvärt mer olik SJ-kranarna än Liliput, snarare tvärt om, vilket dock är en rätt klen tröst då det likafullt återstår många "moddar" innan man når en riktigt övertygande likhet med någon av de två som SJ hade, vilka dessutom båda två överlevt sina tyska sysslingar. SJ's kranar är runt 7 år yngre än den Trix presenterar som förebild vilket syns. SJ-kranarna hade som sagt en kortare kranarm med en kort och karaktäristiskt böjd kranarmstopp utan hjälplyft. Hela övervagnens huvinklädnad och manöverhytten är på de yngre SJ-kranarna helt i mer tidsenligt plåtutförande. Weinert-modellen må hur tjusig den än är, inte ens nämnas som jämförelseobjekt. Den är i helt fel storleksklass.
- o000oo -

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.481
« Svar #3 skrivet: fre 12 jan 2018, 22:22:31 »
Prislappen på MärklinkranvAgnen tyckte jag var ca 10000:-, tror jag kan hitta en hel del annat för dom pengarna.

Mvh UB

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 432
« Svar #4 skrivet: lör 13 jan 2018, 11:39:20 »
Jag hade förmånen att vara med för ett gäng år sen när BJ körde sin kran (för sista gången?), det var en maffig upplevelse! Den kördes i ett litet arbetståg ut till Arendal på Hisingen, och skulle där provlyfta en vikt för att godkännas eller nåt sånt. SJ/Banverket skulle hyra den (!) för ett trafojobb där dom inte hade nån utrustning kvar som var rälsbunden som kunde lyfta trafon. Så dom vände sig till BJ vars kran funkade fortfarande och skulle hyra den, men den var tvungen att provlyfta först. Detta var nån gång 90 talet - jag tror inte att den vart i drift sen dess. Men vilken upplevelse det var! Jag tror inte det blev nåt jobb för BJ dock, det slutade med provlyftet. Sorry offtopic, blev bara påmind.  :) Undrar om jag har några foton av det ögonblicket... Tror inte det tyvärr.

Kranen i modell blir ju en höjdare, den är önskad av tyska fans sen länge. Det angivna priset brukar ju vara nåt max, den går att hitta för mindre normalt, få tyska handlaer kör ju Märklins rekommenderade pris rakt av. Konkurrens är bra.... Nu drabbas vi ju i Sverige av en sjukt dålig Eurokurs i och för sig. Men den gula moderna hade också EUR999 när den kom, men går/gick att hitta billigare än så, 799 tror jag den fanns för ett tag. Ångkranen står som limiterad, men inte hur många ex. Så dom gör så många dom får in beställningar på, sen är den slut. Men lär återkomma igen....  ;)

Men visst, det är mkt pengar.... Den gula sålde ju inte slut som sagt. 10000 spänn för att köra med kranen och tuffa och lyfta lite, det är dyrt det... Men det får ju var och en bestämma.

Överhuvudtaget är det ju väl tilltagna priser på en del....

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.088
« Svar #5 skrivet: lör 13 jan 2018, 11:51:47 »
Men visst, det är mkt pengar.... Den gula sålde ju inte slut som sagt. 10000 spänn för att köra med kranen och tuffa och lyfta lite, det är dyrt det... Men det får ju var och en bestämma.
Synd ingen kan satsa på en digitalt styrd contaierkran, borde ha större användingsområde. För en sådan  här skulle jag gärna betala stora pengar för så man kan få mer automatiserad och styrd aktivitet på banan.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.335
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #6 skrivet: lör 13 jan 2018, 15:52:59 »
Synd ingen kan satsa på en digitalt styrd contaierkran, borde ha större användingsområde. För en sådan  här skulle jag gärna betala stora pengar för så man kan få mer automatiserad och styrd aktivitet på banan.

https://www.google.se/search?q=heljan%2Bcontainerkran&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwio7NmzmNXYAhWBh6YKHTJUAMAQsAQIKg&biw=1360&bih=662

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

PerH

• Stammis
« Svar #7 skrivet: lör 13 jan 2018, 18:49:07 »

https://www.google.se/search?q=heljan%2Bcontainerkran&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwio7NmzmNXYAhWBh6YKHTJUAMAQsAQIKg&biw=1360&bih=662
SA
Är inga som säljs och det var mycket klagomål att den gick sönder. Var den styrd via DCC?

Edit, svar hamnade fel i citeringen
« Senast ändrad: sön 14 jan 2018, 18:25:13 av PerH »

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.791
  • Lindome
« Svar #8 skrivet: sön 14 jan 2018, 08:56:26 »
Den containerkranen som Svante visar finns väl inte i sortimentet längre? Men det som oftast gick sönder var väl kugghjul i plast som ofta sprack mm men en del bytte väl dom till mässingkugghjul o då gick väl kranen fint ?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 820
« Svar #9 skrivet: sön 14 jan 2018, 16:39:20 »
...men en del bytte väl dom till mässingkugghjul o då gick väl kranen fint ?...

Jo, så gjorde i alla fal jag.

PerH

• Stammis
« Svar #10 skrivet: sön 14 jan 2018, 18:25:56 »

Har du en sådan kran? Styrs den via DCC? Du har inte lust att sälja den? ;)

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.791
  • Lindome
« Svar #11 skrivet: sön 14 jan 2018, 18:47:47 »

Har du kollat om det finns nån på blocket?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 820
« Svar #12 skrivet: sön 14 jan 2018, 19:20:24 »

Den containerkran som Jocke Sannagård skriver om i boken kombitrafik är min kran. Du kan läsa lite mer om mina upplevelser där.
Om den går att styra direkt via DCC? Ja, jag har uppfattat det så men ännu inte provat. Jag är inte heller så säker på att någon annan körkontroll skulle vara så mycket smidigare.
Om den är till salu? Nix!