Författare Ämne: Märklin nyheter 2018  (läst 1370 gånger)

dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 383
Märklin nyheter 2018
« skrivet: fre 12 jan 2018, 14:31:36 »
Märklin har precis släppt sina 2018 nyheter som PDF:
https://www.maerklin.de/de/produkte/neuheiten/

Lite "nygammla" svenska nyheter men väldigt trevliga tyska och franska nyheter tycker jag :)

D.

yrrej

• Användare
  • Antal inlägg: 96
SV: Märklin nyheter 2018
« Svar #1 skrivet: fre 12 jan 2018, 16:59:32 »
Och Trix kommer med ett brunt Ub med ljud, sidan 114
http://streaming.maerklin.de/public-media/nh2018/EN_trix_nh2018_Internet.pdf
//Jerry

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 230
« Svar #2 skrivet: fre 12 jan 2018, 18:46:50 »

Ett sådant här lok står högt på önskelistan. Med ljud och allt!  :up: Det blir en beställning snarast möjligt, ack dessa oförutsedda utgifter  ;)

Enda tråkiga är att det är utan digitala koppel...

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.488
« Svar #3 skrivet: fre 12 jan 2018, 21:21:22 »
Kul att dom fortsätter ge ut gamla klassiker med moderna finesser :up:

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.065
« Svar #4 skrivet: lör 13 jan 2018, 11:41:03 »

Ett sådant här lok står högt på önskelistan. Med ljud och allt!  :up: Det blir en beställning snarast möjligt, ack dessa oförutsedda utgifter  ;)

Enda tråkiga är att det är utan digitala koppel...
Nu kan jag inte Mätrix och digitala koppel men det står ju:
Telex coupler on the rear
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.464
« Svar #5 skrivet: lör 13 jan 2018, 12:20:13 »
Det står även Telex Coupler on the front...
Bengt W
H0 2R DCC

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.462
« Svar #6 skrivet: lör 13 jan 2018, 12:21:27 »
Hittar ingen info om när det kommer under året. Hur brukar dom göra med sådan info?
Roco lägger ofta ut vilket kvartal modellerna kommer har jag sett.

Mvh UB

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.008
« Svar #7 skrivet: lör 13 jan 2018, 18:47:00 »
Hittar ingen info om när det kommer under året. Hur brukar dom göra med sådan info?
Roco lägger ofta ut vilket kvartal modellerna kommer har jag sett.

Mvh UB

Jo, det brukar komma upp på denna sida, så man får hålla koll där emellanåt.

https://www.maerklin.de/de/produkte/produkt-informationen/liefertermine-preise/

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.464
« Svar #8 skrivet: sön 14 jan 2018, 00:47:35 »
Det finns tecken som tyder på att det telexkoppel loken får är av en helt ny konstruktion. Kika på den här presentationsfilmen från Märklin där principen för ett nytt telexkoppel visas.  En Marknadssnubbe pratar om vad som pågår. en ny krokodil visad. 
6 min 40 sek in rör det sig i 3D-bild. Ett nytt telexkoppel. Är den stansade biten av minnesmetall?
youtube.com/embed/LIVCuBG7IUI?r[/youtube]el=0&start=400&end=418&autoplay=1]https://www.
el=0&start=400&end=418&autoplay=1
« Senast ändrad: sön 14 jan 2018, 00:50:36 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.008
« Svar #9 skrivet: sön 14 jan 2018, 19:25:41 »
Det stämmer att Insider krokodilen har en helt ny Telex konstruktion. Dock är ju frågan hur den kommer vara kompatibel med andra koppel och så, återstår att se. Samt vilka fler lok som kommer få detta. Antar att Märklin själva insett att den Telex de har nu är lite opålitligt.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 419
« Svar #10 skrivet: sön 14 jan 2018, 19:56:09 »
Enligt info på Stummi så är Krokodilen först ut, det kommer sen införas på alla Telex-lok!

En del götta nyheter var det väl ändå, men lugnare (för mig) än förra året. Kul är att dom nu bygger upp ett litet standard-sortiment för tyska marknaden. Mao, folk får en chans på vissa lok att bläddra i katalogen, drömma och spara ihop pengar och sen köpa loket så småningom. Den där hetsen att beställa och köpa direkt för att inte missa loket är lite tröttsam...

Lite andra nyheter: MÄrklin har fått tag på en Br44, alltså ett riktigt... Det skall ställas utanför deras nya museum som konstrueras för fullt i Göppigen, "Märklineum" heter ju det. Kul! Kanske därför dom gör ett dubbelpack "last edition" på klassiska Br44 nu i år.

Insidermodell 2 är enligt tyska forumet Tyska Br 65, alltså "neubau" loket. Kul! Fleischmanns modell är lite out of date nu. Vi får se i höst om ryktet stämmer, eller om det möjligen blir en helt nyutvecklad Br44 istället, vilket är ett hett tips också.

Vidare sägs det att Märklin så smått kommer annonsera att dom tar över en annan tillverkare. Tyska Tillig eller Gützold (som ju är konkursmässiga) är heta kandidater, vilket kanske också skulle öka deras möjligheter för ex DDR modeller. Där ligger ju Märklin verkligen inte i framkant!

Märklin har tydligen ingått avtal med CocaCola också, att under ett år tillverka lok och vagnar med temat. Efter det kommer inga fler modeller med Cola-tema. De valda modellerna är ju ren fantasi, i min värld tillför dom ingenting. Men hardcore samlarna och Cola-fans kommer ju såklart slå till. Jag är lite tveksam till konceptet, att ingå nåt avtal för att kunna sälja fantasimodeller. Hade hellre hoppats på " VSOP", alltså ett samarbete med Orient-expressen för att kunna göra en up-to-date modell av den aktuella dylika. Det lär också kosta pengar dock....

Om man tycker att nyheterna är lite halvt skrala så får man ju inte glömma att märklin numera släpper Sommar och höstnyheter också som ofta är ganska häftiga. Det årliga stora släppet efter nyår har ju förlorat lite i betydelse, vilket kanske är till gott egentligen.

Att Sverige/Norge/Danmark inte är några prioriterade marknader framgår ju rätt tydligt av nyheterna. Jag hade hoppats på en Ra från Märklin, det hade vart ball!
« Senast ändrad: sön 14 jan 2018, 20:02:25 av Turbocab »

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 230
« Svar #11 skrivet: sön 14 jan 2018, 19:58:46 »
Så länge det inte är Roco som dom tar över, så är väl allt frid och fröjd. Lite konkurrens behövs.

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.664
« Svar #12 skrivet: sön 14 jan 2018, 22:16:09 »
Jag hade hoppats på en slank dubbelkorsningsväxel eller någon annan nyhet i C-räls-programmet.

Det hade varit kul med en DB WGmz 825 i blå tågets målning, med pianobaren. Den vagnen finns så vitt jag förstår inte från någon tillverkare i dagsläget. Borde ju säljas i tysk målning så Märklin eller någon annan tillverkare får ihop investeringen.

Timmervagnarna är förmodligen nya driftnummer men i övrigt identisk med tidigare Hector-rail.

Intressant med Vectron från Hector, men där borde kanske Märklin väntat, eller är det en Vectron med last mile?

Jag tror tyvärr inte Märklin kommer med någon ny svensk modell i det närmaste då man förmodligen känner av konkurrensen från övriga tillverkare och den svenska marknaden är ganska välförsedd med många intressanta modeller, och med ytterligare några högintressanta som ska levereras (ånglok E, Y1 och nya 80-talsvagnar).

Frågan är om det finns något svenskt lok kvar för Märklin/Trix som inte någon annan gör och som skulle kunna sälja i tillräcklig volym. Tb vore ju häftigt och den är ju dessutom tacksam att köra dubbel.

En vagn som skulle kunna vara av intresse är så klart en ballastvagn, ingen har ju ännu gjort Qbx. Ett set med 5 Trix och 5 Märklin med olika nummer så har man 10 vagnars-setet klart.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

lasse0

• Användare
  • Antal inlägg: 397
« Svar #13 skrivet: lör 20 jan 2018, 13:35:27 »
Jag väntar på Rd och en Td, det borde väl vara dags för det snart.
Lasse Larsson