Enligt info på Stummi så är Krokodilen först ut, det kommer sen införas på alla Telex-lok!
En del götta nyheter var det väl ändå, men lugnare (för mig) än förra året. Kul är att dom nu bygger upp ett litet standard-sortiment för tyska marknaden. Mao, folk får en chans på vissa lok att bläddra i katalogen, drömma och spara ihop pengar och sen köpa loket så småningom. Den där hetsen att beställa och köpa direkt för att inte missa loket är lite tröttsam...
Lite andra nyheter: MÄrklin har fått tag på en Br44, alltså ett riktigt... Det skall ställas utanför deras nya museum som konstrueras för fullt i Göppigen, "Märklineum" heter ju det. Kul! Kanske därför dom gör ett dubbelpack "last edition" på klassiska Br44 nu i år.
Insidermodell 2 är enligt tyska forumet Tyska Br 65, alltså "neubau" loket. Kul! Fleischmanns modell är lite out of date nu. Vi får se i höst om ryktet stämmer, eller om det möjligen blir en helt nyutvecklad Br44 istället, vilket är ett hett tips också.
Vidare sägs det att Märklin så smått kommer annonsera att dom tar över en annan tillverkare. Tyska Tillig eller Gützold (som ju är konkursmässiga) är heta kandidater, vilket kanske också skulle öka deras möjligheter för ex DDR modeller. Där ligger ju Märklin verkligen inte i framkant!
Märklin har tydligen ingått avtal med CocaCola också, att under ett år tillverka lok och vagnar med temat. Efter det kommer inga fler modeller med Cola-tema. De valda modellerna är ju ren fantasi, i min värld tillför dom ingenting. Men hardcore samlarna och Cola-fans kommer ju såklart slå till. Jag är lite tveksam till konceptet, att ingå nåt avtal för att kunna sälja fantasimodeller. Hade hellre hoppats på " VSOP", alltså ett samarbete med Orient-expressen för att kunna göra en up-to-date modell av den aktuella dylika. Det lär också kosta pengar dock....
Om man tycker att nyheterna är lite halvt skrala så får man ju inte glömma att märklin numera släpper Sommar och höstnyheter också som ofta är ganska häftiga. Det årliga stora släppet efter nyår har ju förlorat lite i betydelse, vilket kanske är till gott egentligen.
Att Sverige/Norge/Danmark inte är några prioriterade marknader framgår ju rätt tydligt av nyheterna. Jag hade hoppats på en Ra från Märklin, det hade vart ball!