Författare Ämne: Train Controller och Loconet  (läst 824 gånger)

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.371
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Train Controller och Loconet
« skrivet: fre 12 jan 2018, 13:02:20 »
Utgångsläget är ett internt Loconet system utan styrning från centralenhet där all kontroll till växlar och signaler samt avkänning av ockuperade block sker från en panel ansluten till Loconet via en paneldekoder. Allt enligt Möllehems koncept.

Om man dessutom till detta Loconet nätverk ansluter en dator med Train Controller via en Locobuffer
är det helt klart att de kommandon som utförs i TC kommer att påverka växlar och signaler via Loconets dekodrar
i nätet samt att TC kan ta emot blockstatus från Loconet via Locobuffer.

Men om ett växelkommando med en adress utförs från panelen kommer då TC att "se" detta kommando via Locobuffer och
påverka växelsymbolen på datorskärmen när växeln lägges om. Samma fråga gäller då signaler.

Om TC kan fungera så är det då Guldversionen som gäller?   Någon som vet...testat.

OBS!  "Smarthand" är inte involverad i denna frågeställning.



« Senast ändrad: fre 12 jan 2018, 13:06:40 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

nohab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.911
    • www.mj-magasinet.se
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #1 skrivet: fre 12 jan 2018, 14:00:28 »
Vet ej, och har ej testat, så detta får ses som ett antagande:
Om TC kan ta emot blockstatus via Locobuffer så vore det väl märkligt om den inte kan ta emot växellägen?
« Senast ändrad: fre 12 jan 2018, 14:26:25 av nohab »
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 865
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #2 skrivet: fre 12 jan 2018, 14:10:27 »
Hej !

Jag har i princip samma uppställning som det du visar men med JMRI.
JMRI reagerar på alla "vanliga" LocoNet" paket och det spelar ingen ingen roll om man styr
växlar eller annat från MGP paneler eller från datorn både panel och datorn reagerar.
Jag har tex en panel i JMRI där växlar läggs om och spår markeras som upptagna via
LocoNet meddelandena som skickas från MGP's saker.

För signaler är det lite annorlunde. MGP's signaldekoder använde s.k. SE-meddelanden
det stöds inte av JMRI så fullständiga signalbilder kan jag inte få i JMRI. MGP's signaldekoder
skickar dock det som kallas för "signalernas grundläge" som vanlig LocoNet paket vilka
man kan använda från JMRI.
Men man kan ställa om så att MGP's dekoder använder "växlekomandon" som feedback för "signalbilder".
Men då förlorar man möjligheten att påverka signalerna grundlägen.
Titta mer här. http://www.mollehem.se/doc/instruktioner/Instruktion_Signal10.pdf
Anders B kan förklara detta mycket bättre än mig ...

Jag använder JMRI för att styra signalernas grundläge och har valt att inte visa signaler i JMRI's panel.

Jag vet inte om det är så att Traincontroller kan hantera SE-medelanden eller inte.

MvH
Pär

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.371
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #3 skrivet: fre 12 jan 2018, 19:09:18 »
Vet ej, och har ej testat, så detta får ses som ett antagande:
Om TC kan ta emot blockstatus via Locobuffer så vore det väl märkligt om den inte kan ta emot växellägen?

Visst kan TC ta emot växellägen om de skickas som ett status på samma sätt som blockstatus. Självklart!
Med detta kräver extra hårdvara som feedbackkanal för varje växel.

Men frågan var om TC  från Loconet kan snappa upp det växelkommando som panelen sänder.
Man kan jämföra detta med en handkontroll som via en central lägger om en växel...... det ser TC och ändrar  symbolen på skärmen.
Men i detta fall finns ingen centralenhet.
« Senast ändrad: fre 12 jan 2018, 19:11:40 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.371
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #4 skrivet: fre 12 jan 2018, 19:16:04 »
Hej !

Jag har i princip samma uppställning som det du visar men med JMRI.
JMRI reagerar på alla "vanliga" LocoNet" paket och det spelar ingen ingen roll om man styr
växlar eller annat från MGP paneler eller från datorn både panel och datorn reagerar.
Jag har tex en panel i JMRI där växlar läggs om och spår markeras som upptagna via
LocoNet meddelandena som skickas från MGP's saker.

För signaler är det lite annorlunde. MGP's signaldekoder använde s.k. SE-meddelanden
det stöds inte av JMRI så fullständiga signalbilder kan jag inte få i JMRI. MGP's signaldekoder
skickar dock det som kallas för "signalernas grundläge" som vanlig LocoNet paket vilka
man kan använda från JMRI.
Men man kan ställa om så att MGP's dekoder använder "växlekomandon" som feedback för "signalbilder".
Men då förlorar man möjligheten att påverka signalerna grundlägen.
Titta mer här. http://www.mollehem.se/doc/instruktioner/Instruktion_Signal10.pdf
Anders B kan förklara detta mycket bättre än mig ...

Jag använder JMRI för att styra signalernas grundläge och har valt att inte visa signaler i JMRI's panel.

Jag vet inte om det är så att Traincontroller kan hantera SE-medelanden eller inte.

MvH
Pär

Hej

Jag googlade på denna fråga och dök rakt in i JMRI som jag insåg fixade detta.
Något svar om detta avseende Train Controller hittade jag inte.

Jag har ställt frågan på TC Forum så vi får väl se om någon har koll på detta.
Freiwald själv brukar svara på TC-forum när det gäller frågor om support tlll andra system.

« Senast ändrad: fre 12 jan 2018, 19:17:37 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.371
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #5 skrivet: fre 12 jan 2018, 22:35:04 »
Jag fick ett bra svar snabbt på TC-forum.

"""Regardless of the source of the commands if they are on the LocoNet they will be received by TC."""

TC lyssnar således även på kommandon från annat håll som finns på Loconet och inte bara status från feedback.
Här skall man skilja på kommandon och statusmeddelanden.

Så svaret på den ursprungliga frågan blir.

Om ett växelkommando ges från en extern panel kopplad till Loconet och fysiskt lägger om växeln så ändras växelsymbolen på TC-skärmen utan att TC tagit emot ett feedbackstatus om växelns läge. Endast "lyssnat" på panelkommandot.


« Senast ändrad: fre 12 jan 2018, 22:41:39 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

andersb

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.710
    • http://www.mollehem.se
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #6 skrivet: lör 13 jan 2018, 07:09:55 »
Hoppas du kan få mer positiva svar.
Om det är enda sättet TC kan hantera det så finns det risk att TC hamnar fel.

En växel kan vara låst av någon anledning, t.ex. att den ingår i en tågväg eller att man lagt in spåravkänning för att hindra omslag när tåg passerar växeln.
Om växeln är låst så kan man fortfarande skicka order om omslag men växeln svara då att den stannat i det låsta läget.
Förstår jag ovanstående svar rätt så skulle TC i detta läge förutsätta att växeln lydde kommandot istället för att lyssna på svaret.

Håller tummarna för fler svar.

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 865
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #7 skrivet: lör 13 jan 2018, 07:17:50 »
Hej !

Finns det ingen TC och MGP användare som provat detta ?

MvH
Pär

andersb

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.710
    • http://www.mollehem.se
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #8 skrivet: lör 13 jan 2018, 07:32:17 »
...
Men man kan ställa om så att MGP's dekoder använder "växlekomandon" som feedback för "signalbilder".
Men då förlorar man möjligheten att påverka signalerna grundlägen.
...

Lite off topic, men måste bara korrigera lite...

Man förlorar inte möjligheten att påverka signalernas "grundläge", det fungerar fortfarande som vanligt.

Det man förlorar är möjligheten att få rapport om signalens grundläge - rapporten blir då istället vad signalen faktiskt visar mot tågen.
Det enda det innebär är t.ex. att man inte kan sätta en LED i ett ställverk för att visa grundläget - den LED'en kommer istället att visa faktiska läget.

mvh/anders

PS.
  För er som undrar vad tusan "grundläge" och "faktiskt läge" är för något:
  "Grundläget" är det som signalen har order om att visa, t.ex. "KÖR". Men ett upptaget spår gör kanske att signalen inte kan visa "KÖR" utan istället visar "STOPP". När spåret blir ledigt kommer signalen då att slå om till "KÖR" eftersom "grundläget" var "KÖR".
  Det "faktiska läget" är vad signalen verkligen visar för tågen. I exemplet ovan är "faktiska läget" "STOPP" ända tills spåret blir ledigt och då byter det till "KÖR".
DS.
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.534
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #9 skrivet: lör 13 jan 2018, 07:55:28 »
Varför skall en signal öht ha ett grundläge? Är det inte i varje situation "nuläget" man vill reflektera?
Bengt W
H0 2R DCC

andersb

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.710
    • http://www.mollehem.se
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #10 skrivet: lör 13 jan 2018, 08:41:19 »
Föreslår att MGP-signalerna hoppar till egen tråd, där också svar på ovanstående nu finns.
mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.371
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #11 skrivet: lör 13 jan 2018, 09:57:57 »
Hoppas du kan få mer positiva svar.
Om det är enda sättet TC kan hantera det så finns det risk att TC hamnar fel.

En växel kan vara låst av någon anledning, t.ex. att den ingår i en tågväg eller att man lagt in spåravkänning för att hindra omslag när tåg passerar växeln.
Om växeln är låst så kan man fortfarande skicka order om omslag men växeln svara då att den stannat i det låsta läget.
Förstår jag ovanstående svar rätt så skulle TC i detta läge förutsätta att växeln lydde kommandot istället för att lyssna på svaret.

Håller tummarna för fler svar.

mvh/anders

Jag följer TC-forum och hoppas på mer svar.

Men intressant det du skriver. Även om TC lyssnar och registrerar kommandon från annan källa som sker på Loconet och därmed rättar symboler för växlar och signaler på datorskärmen så lär väl resultatet av dessa förändringar finnas med i TC-logiken.
Intressant är dock hur? som du skriver vid automatkörning och låsta växlar.

Detta kan ändå jämföras med då jag startar en schedule i Auto train och ett tåg tar sig fram längs denna sträcka genom växlar som är "låsta".  Om jag då försöker lägga om någon av dessa "låsta" växlar med Multimusen via Lenz-systemet och vidare via USB-porten till TC  så går det inte att manuellt med handkontrollen lägga om växeln......låst!

Jag tänker mig att detta blir samma sak för TC som att lyssna på och registrera ett växelkommando på Loconet.

Detta skulle vara intressant att testa från Loconet. Även om jag har ett Loconet anslutet till datorn via Locobuffer parallellt med mitt Lenz-system så har jag inga Loconet prylar som kan generera ett växelkommando.... bara dekodrar på Loconet bussen.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

andersb

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.710
    • http://www.mollehem.se
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #12 skrivet: lör 13 jan 2018, 12:26:59 »
Detta skulle vara intressant att testa från Loconet. Även om jag har ett Loconet anslutet till datorn via Locobuffer parallellt med mitt Lenz-system så har jag inga Loconet prylar som kan generera ett växelkommando.... bara dekodrar på Loconet bussen.

Du kan skicka växelkommandon från MGP-appen. Kika under menu-valet "terminal".
Väl inne i "terminal" kan du med "add turnout" lägga upp flera växlar att leka med.
mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.371
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Train Controller och Loconet
« Svar #13 skrivet: lör 13 jan 2018, 12:39:00 »
Detta skulle vara intressant att testa från Loconet. Även om jag har ett Loconet anslutet till datorn via Locobuffer parallellt med mitt Lenz-system så har jag inga Loconet prylar som kan generera ett växelkommando.... bara dekodrar på Loconet bussen.

Du kan skicka växelkommandon från MGP-appen. Kika under menu-valet "terminal".
Väl inne i "terminal" kan du med "add turnout" lägga upp flera växlar att leka med.
mvh/anders

Anders,  exakt detta kom jag på nu på förmiddagen och har redan testat.
Så nu har jag börjat få koll på samspelet mellan TC och Loconet när det gäller kommandon.

Jag har skickat ett PM  till dig med detaljer kring hur det gick till.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal