Författare Ämne: Tratten (Trn) och Finkel (Fkl)  (läst 3739 gånger)

tummenmittihanden

• Användare
  • Antal inlägg: 495
Tratten (Trn) och Finkel (Fkl)
« skrivet: tor 11 jan 2018, 20:37:26 »
2018 är året då jag hade tänkt att göra 4 mindre lastplatser och två linjekurvor. Och först ut blir två 40cm långa 5 graders linjekurvor i radie 4445 enligt mitt spårplaneringsprogram. Stommarna är klara, rälsbärare, banvall och räls, detta kommer på plats under morgondagen. El borde bli klart under helgen och till veckan grönskande landskap. Namnet Tratten och Finkel kändes ganska bra till två identiska moduler.

En liten förhandsgranskning kommer även på den första lastplatsen, som kommer att bli den numera nedlagda Gullfiberfabrikens utlastningsplats till järnvägsvagnar i den lilla bruksorten Söråker ca 3 mil norr om Sundsvall.Spårplanen blir inte exakt som förebilden men det blir nog bra ändå. Detta bygge kommer få en egen tråd när det väl är dags.

Först min ritning, lagermagasinet kommer jag att scratchbygga så gott det går sen tänkte jag försöka mig på att göra en schysst järnvägsövergång på ena sidan av lagret.

Här är några bilder från förebilden

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #1 skrivet: fre 12 jan 2018, 13:29:51 »
Lite mer fixande idag. Tratten och Finkel har fått rälsbärare och korkbanvall, ska även få stöd på mitten. Gjorde en testmontering av flexrälsen på Tratten och det ser bra ut. Dessa två linjemoduler får fake "betongslipers"  dvs omlackad K-räls med modern ballast. Givetvis blir det kontaktledningsstolpar.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
SV: Tratten (Trn) och Finkel (Fkl)
« Svar #2 skrivet: lör 13 jan 2018, 20:10:16 »
Rälsläggningen på Tratten(Trn) klar. Väntar på att färgen och limmet ska torka så jag kan använda spårmallarna till Finkel(Fkl) Kablar är fastöödda i K-rälsen så om man gud förbjude vill så kan man besudla dessa genom att även kunna köra 2r :D , de är alltså 2r/3r kompatibla.

Sjukt lätt att löda kabel i den annars svårlödda K-rälsen om man använder med Z-flussmedel. Fäster på en gång, helt otroligt.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 15 jan 2018, 22:42:40 »
Lite gipsande och ballast blev dagens jobb

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #4 skrivet: tis 16 jan 2018, 12:37:17 »
Tratten(Trn) har fått ytbehandling i form av sågspån, därefter färg och lite blandad landskapsströssel

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #5 skrivet: tis 16 jan 2018, 22:18:01 »
Räls målad och även sargen fick ett grundlager färg. Svart är grymt snyggt då det framhäver landskapet på ett helt annat sätt än den gröna färgen. Men denna modul kommer att målas grön så fort jag tar mig ut till lokalen i Huddinge och hämtar min färgburk. Säger normen grönt som den är i 3r så ska det vara grönt, annars skär det sig när vi bygger banor.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
SV: Tratten (Trn) får lokpålyftning
« Svar #6 skrivet: ons 17 jan 2018, 16:10:48 »
Hemma från jobbet och det kliade i fingrarna att lyfta på ett lok på Tratten(Trn) nu när allt har torkat, sagt och gjort, lite bortskrubbning av färg på rälsen sen ett pålyft av Hectorrail 241 007 Bond. Blev bättre än förväntat av nån som från början och delvis fortfarande har Tummen mitt i handen.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #7 skrivet: ons 17 jan 2018, 21:07:07 »
Finkel(Fkl) har börjat att få sin grund, gips och ballast blev var det enda jag hann med ikväll.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #8 skrivet: tor 18 jan 2018, 23:00:15 »
Första ihopsättningen efter landskapet och det ser väl okej ut.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #9 skrivet: sön 21 jan 2018, 17:35:22 »
Blir för knöligt att publicera bilder på modulbygget på två forum så fortsättningsvis blir det enbart på svenskt modul forum.
/ mvh Micke

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.791
  • Lindome
« Svar #10 skrivet: mån 22 jan 2018, 06:06:32 »
Blir för knöligt att publicera bilder på modulbygget på två forum så fortsättningsvis blir det enbart på svenskt modul forum.
Det var tråkigt tycker jag, för dina inlägg har varit trevliga och undehållande att titta på :(

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 298
« Svar #11 skrivet: mån 22 jan 2018, 08:06:26 »

Förstår dig. Här inne är responsen väldigt liten på inlägg man gör om moduler.

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 77
« Svar #12 skrivet: mån 22 jan 2018, 08:31:54 »
Sjukt lätt att löda kabel i den annars svårlödda K-rälsen om man använder med Z-flussmedel. Fäster på en gång, helt otroligt.

Kul! Ser att du löder rälerna från undersidan, elegant  :up: Vad använder du mer exakt för lödtenn, fluss, lödkolv och temperatur?
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.947
« Svar #13 skrivet: mån 22 jan 2018, 09:27:38 »

Kan hålla med liiite. Det läses som vanligt men kommentarerna är färre. Därmed inte sagt att nu måste ni kommentera mera, men det är synd om forumet tynar bort.
Torbjörn

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 298
« Svar #14 skrivet: mån 22 jan 2018, 09:45:39 »

Kan hålla med liiite. Det läses som vanligt men kommentarerna är färre. Därmed inte sagt att nu måste ni kommentera mera, men det är synd om forumet tynar bort.

Finns tyvärr vissa personer här inne som tro dom vet bäst därför jag slutat lägga upp så mkt här inne.
Då är grupperna på facebook betydligt bättre och även modulsyds forum

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.481
« Svar #15 skrivet: mån 22 jan 2018, 10:36:05 »
Antalet visningar som ett inlägg ger visar väl att forumet läses en hel del.
För egen del tänker jag försöka skriva och visa fler bilder här.
Svenskt modulforum är bra men jag tycker det är bra om fler än bara dom modulintresserade får möjlighet att läsa om modulbyggen.
Förstår samtidigt att det är jobbigt att uppdatera på flera ställen, man kanske ska se det som en styrka att det finns så många olika ställen att läsa och skriva om mj?

Mvh UB

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #16 skrivet: mån 22 jan 2018, 14:32:31 »
Använder Meltolit Z-flussmedel och en enkel lödstation med ställbar värme från Kjell&co likaså blyfritt lödtenn från samma ställe, inga lyxgrejor :) tror jag har haft den på 175 grader. Flusset är jordens mirakelmedel för K-räls. Bjussar på två bilder på två nästan färdiga kurvor.

/ mvh Micke

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 751
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #17 skrivet: mån 22 jan 2018, 17:24:54 »
Tack för ännu ett inlägg!  ;)
För jag tycker som föregående skrivare att det vore tråkigt om du slutade helt, men förstår att det är knöligt. Själv kör jag lite varannan gång mellan forum- och blogginlägg.

(Min notering är att aktiviteten i formet gick ner när man började stänga av en del skribenter och meddela att "otrevliga inlägg" skulle straffas. Först trodde jag det var sommaren som orsakade nergången, men den höll i sig. Jag tror folk blev mer osäkra på vad som är tillåtet och tänker sig för innan man skriver annat än glada tillrop eller rena presentationer. Åsikter och diskussioner har tyvärr blivit mer riskabelt att ha, för då kan det råka hetta till och bli fel...)
---
Mvh Peter

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.947
« Svar #18 skrivet: mån 22 jan 2018, 17:31:55 »
Tack för ännu ett inlägg!  ;)
För jag tycker som föregående skrivare att det vore tråkigt om du slutade helt, men förstår att det är knöligt. Själv kör jag lite varannan gång mellan forum- och blogginlägg.

(Min notering är att aktiviteten i formet gick ner när man började stänga av en del skribenter och meddela att "otrevliga inlägg" skulle straffas. Först trodde jag det var sommaren som orsakade nergången, men den höll i sig. Jag tror folk blev mer osäkra på vad som är tillåtet och tänker sig för innan man skriver annat än glada tillrop eller rena presentationer. Åsikter och diskussioner har tyvärr blivit mer riskabelt att ha, för då kan det råka hetta till och bli fel...)

Vissa saker diskuteras fortfarande livligt men intensiteten och mängden inlägg verkar ha minskat.
Torbjörn

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #19 skrivet: tis 23 jan 2018, 08:55:35 »
Anledningen till att man lägger upp saker på forum är ju för mig två saker, det ena är att motivera och inspirera andra byggare med mina "gladbyggen" och det andra är att få konstruktiv kritik på vad som är bra och vad som är mindre bra och kan bli bättre. Jag har hållit på i lite mer än två år med modulbyggande och känner mig fortfarande som nybörjare då man hela tiden hittar nya idéer och byggsätt, mycket tack vare tips och idéer  från andra byggare. Även om jag väljer mitt sätt att bygga så använder man ändå enormt delar från inspirationen på dessa forum. Och jag håller med Peter, det känns som att det blivit väldigt svalt med feedback på detta forum kontra svenskt modul forum, där man får mycket till sig av både sms, pm och det roligaste av allt när nån ringer och vill bolla idéer.

Nåväl, igår fixade till avverkningsplatsen så att den ser lite mer nyröjd ut och fick samtidigt ner stubbarnas höjd en aning. Eller ska man säga att man säkrat modulen mot fallande träd.

/ mvh Micke

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.481
« Svar #20 skrivet: tis 23 jan 2018, 10:08:16 »
Hur gör du marktäckningen ovan på gipset?

Mvh UB

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #21 skrivet: tis 23 jan 2018, 11:57:56 »
Kul att du frågar Urban, Testade en ny teknik denna gång. I vanliga fall smetar jag ut en blandning av gipspulver, vatten och färg på de räfflade gipsbindorna och sen strösslar jag strömaterial på det blöta underlaget. Nu testade jag att ösa på sågspån direkt på gipsbindelandskapet och därmed också fylla på med spån där det var lite väl gropigt. När spånet är på plats duschar jag allt från en halvmeters höjd med vatten/diskmedelsblandning fylld i en gammal ajax fönsterspraysflaska, denna har en väldigt bred stråle, mer som en mjuk vattendush, och då rör sig heller inte landskapet när det blir träffat. Därefter täcker jag spånet med en tunn blandning av burnt umber färg och vatten o h vips blir spånet brunspräckligt och samtidigt agerar färgen som lim,  det tränger ner i spånet och fäster allt. I och med att landskapsgrunden är fuktig av vatten och färg så tar det en stund för allt att torka och då kan man passa på att gå loss med strömaterial. Sitter stenhårt när det torkar. Ett tips för husfriden är att hålla till på diskbänken.
/ mvh Micke

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.791
  • Lindome
« Svar #22 skrivet: tis 23 jan 2018, 18:42:04 »
Det glädjer mig att du fortsätter att lägga ut bilder här, jag är själv på planeringsstadiet att börja med några moduler mest för att komplettera min fasta anläggning. Så tack för bilderna samt dina förklaringar.  :up: Men för husfridens skull så håller du väl inte till på diskbänken samtidigt som maten tillagas  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #23 skrivet: tis 23 jan 2018, 19:03:00 »
Ha ha ha, nejdå, jag har pysseltid mellan 1930-2100 få är det safe från alla former av mat.
/ mvh Micke

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.507
« Svar #24 skrivet: tis 23 jan 2018, 19:11:27 »
170 år?
Bengt W
H0 2R DCC