Författare Ämne: Loket går inte.  (läst 1082 gånger)

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 534
Loket går inte.
« skrivet: tis 09 jan 2018, 18:45:28 »
Hej på er! Har ett stort ånglok ifrån Liliput, ett BR 05. Sätter jag på tendern på spåret så går det hur bra som helst, motorn i tendern då naturligtvis. Men sätter jag sedan på själva loket på spåret så är det tji. Inte ett liv. Jag förstår ju att någonting kortsluter loket/spåret när man sammankopplar dom. Jag är helt rudis om detta med el/ström. Kan någon ge mig ett första tips om vad jag behöver testa eller kolla för att få en första indikation av vad felet är!

Tacksam för svar!

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 443
SV: Loket går inte.
« Svar #1 skrivet: ons 10 jan 2018, 09:07:55 »
Får du kortslutning om bara loket står på spåret (utan tender)? I så fall är kortslutningen i lokdelen. Kan ju vara något kontaktbleck på den isolerade sidan som går emot chassit. kolla även anslutningskablarna. Uppstår kortslutningen enbart när lok och tender är hopkopplade är det fel på polariteten mellan delarna. Om kopplingen mellan lok och tender är av isolermaterial bör det finnas kablar mellan lok och tender som är felkopplade. Skifta dem.
PLj
PLj

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 168
« Svar #2 skrivet: ons 10 jan 2018, 12:17:02 »
Är det 2R eller 3R?

Antar att man kan mäta på loket med en enkel Ohm-meter och utan räls och utan tender - noll ohm ger i så fall diagnosen kortis:

• 2R: Mät mellan ett hjul på hö och ett på vä sida
  • 3R: Mät mellan släpsko och ett hjul

Chans finns att det är nåt bleck som hamnat snett, en kabel har kommit i kläm, ett hjul har kortslutits (2R) eller att en förbrukare (rökgenerator, högtalare, ljus) har kortis.

Kommer inte på nåt mer...
Mvh /CGN

FONTANA

• Stammis
« Svar #3 skrivet: tor 11 jan 2018, 18:13:46 »
Jag ska kolla i helgen. Tack för svaren, jag återkommer!

Mvh

FONTANA

• Stammis
« Svar #4 skrivet: tis 23 jan 2018, 18:01:58 »
Ursäkta, det tog mig två helger innan jag kunde kolla, fick ett mindre ryggskott. Nåväl, det är loket som kortsluter så jag får väl titta på det när jag får tid och återkomma med undringar. Tack för svaren!

Mvh