Författare Ämne: Belysning i vagnar etc.  (läst 1971 gånger)

fortuna

• Användare
  • Antal inlägg: 357
Belysning i vagnar etc.
« skrivet: tis 09 jan 2018, 18:28:15 »
Är det någon som testat detta eller vet var denna lilla elektroniska sak heter som sitter på ledstripen. , den som tänder / reagerar /står till vid rörelse och sedan helt sonika stänger av efter några minuter.

http://www.train-tech.com/index.php/lighting/interior-coach-lighting

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 820
SV: Belysning i vagnar etc.
« Svar #1 skrivet: tis 09 jan 2018, 18:50:12 »
Kan vara en typ av accelerometer. Finns bland annat att köpa till Arduinoprojekt om man vill labba lite.

fortuna

• Användare
« Svar #2 skrivet: tis 09 jan 2018, 18:53:33 »
AHhh Ok , ska kolla, finns det små accelerometers också?
Kan vara en typ av accelerometer. Finns bland annat att köpa till Arduinoprojekt om man vill labba lite.

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 230
« Svar #3 skrivet: tis 09 jan 2018, 18:58:47 »
Det här var ju en intressant produkt! Enda felen är att ledstripsen är lite för korta. Nyfiken på om någon försökt sig på ett bygge.

fortuna

• Användare
« Svar #4 skrivet: tis 09 jan 2018, 19:11:42 »
Tycker som du
Det här var ju en intressant produkt! Enda felen är att ledstripsen är lite för korta. Nyfiken på om någon försökt sig på ett bygge.

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 621
« Svar #5 skrivet: tis 09 jan 2018, 19:22:38 »
Smart liten pryl. Man slipper tänka på strömupptagning, är helt oberoende av strömsystem och får en automatisk funktion. Om man inte kör väldigt mycket borde batteriet räcka tills det faller för åldersstrecket.

fortuna

• Användare
« Svar #6 skrivet: tis 09 jan 2018, 19:38:34 »
Sant, och batterierna är nog inte så dyra att byta  heller..
Smart liten pryl. Man slipper tänka på strömupptagning, är helt oberoende av strömsystem och får en automatisk funktion. Om man inte kör väldigt mycket borde batteriet räcka tills det faller för åldersstrecket.

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 534
« Svar #7 skrivet: lör 13 jan 2018, 16:25:15 »
Det där tillbehöret låter ju helt fantastiskt i mina helt el-odugliga ögon/öron. Att kunna få ljus i sina vagnar utan att löda o trixa och fixa. Jag har egentligen inget intresse av att ha en massa ljus på min anläggning i hus och av lampor på bangård och dyligt, för när jag kör så är det ljust i tågrummet. Men med en bra innerbelysning i ens personvagnar så kan man ju montera ett gäng figurer i varje vagn. Och då syns dom bra även när man som jag vill köra i ljus, och det tror jag förhöjer intrycket ordentligt på en mj-bana och likaså att det finns en förare i loken. Det här borde ju MJ-Magasinet eller AoH ta och kolla upp och syna, istället för att ha ett husprojekt på 7-8 sidor. Kan inte du "fortuna" tipsa dom eller ska jag göra det?

MVH

fortuna

• Användare
« Svar #8 skrivet: lör 13 jan 2018, 16:54:08 »
Visst låter det bra för mig med, dock sett i efterhand på facebook en som heter Gunnarsson, tydligen provat och installerat mycket nöjdsamt
 Du får givetvis sprida detta vidare precis så mycket du vill..
O det är bra för mig med  mvh Micke
Det där tillbehöret låter ju helt fantastiskt i mina helt el-odugliga ögon/öron. Att kunna få ljus i sina vagnar utan att löda o trixa och fixa. Jag har egentligen inget intresse av att ha en massa ljus på min anläggning i hus och av lampor på bangård och dyligt, för när jag kör så är det ljust i tågrummet. Men med en bra innerbelysning i ens personvagnar så kan man ju montera ett gäng figurer i varje vagn. Och då syns dom bra även när man som jag vill köra i ljus, och det tror jag förhöjer intrycket ordentligt på en mj-bana och likaså att det finns en förare i loken. Det här borde ju MJ-Magasinet eller AoH ta och kolla upp och syna, istället för att ha ett husprojekt på 7-8 sidor. Kan inte du "fortuna" tipsa dom eller ska jag göra det?

MVH
« Senast ändrad: lör 13 jan 2018, 19:13:21 av fortuna »

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.012
« Svar #9 skrivet: lör 13 jan 2018, 16:59:25 »
Micke, i samband med att jag länkade till Gunnarssons inlägg på FB till dig där så kollade jag in tillverkarens hemsida.

För de som kör 2R så finns det även signaler som verkar mycket smidiga och som hyfsat enkelt borde gå att försvenska.

Som ett tips till er andra.

// Jörgen W
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

fortuna

• Användare
« Svar #10 skrivet: lör 13 jan 2018, 19:15:06 »
Det är superkanon o veta, Tackar Jörgen.   :up: :up:
Micke, i samband med att jag länkade till Gunnarssons inlägg på FB till dig där så kollade jag in tillverkarens hemsida.

För de som kör 2R så finns det även signaler som verkar mycket smidiga och som hyfsat enkelt borde gå att försvenska.

// Jörgen W

mangeP

• Användare
  • Antal inlägg: 366
« Svar #11 skrivet: lör 13 jan 2018, 23:24:25 »
Mycket intressant
HADE en liten anläggning i skala N.
Min tråd på svensktmjforum.

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 621
« Svar #12 skrivet: sön 14 jan 2018, 10:13:19 »

// Jörgen W

Signalerna borde ju i så fall fungera även i 3R om man har utrustning med DCC.

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.571
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #13 skrivet: mån 15 jan 2018, 13:48:20 »
... Det här borde ju MJ-Magasinet eller AoH ta och kolla upp och syna, istället för att ha ett husprojekt på 7-8 sidor. ...

Då har jag beställt en varmvit och en kallvit belysning för synare i nästa nummer av MJ-magasinet. ;)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 534
« Svar #14 skrivet: mån 15 jan 2018, 16:12:43 »
Trevligt Arstuga! Det här är väl 100% av hur ett forum skall fungera och jag ser fram emot en intressant artikel!

MVH

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.908
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #15 skrivet: tis 16 jan 2018, 09:27:39 »
Vi tar gärna emot tips på vad som önskas testat,
sen kan vi inte lova att allt kommer med, men det är fritt att föreslå :)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.088
« Svar #16 skrivet: tis 16 jan 2018, 21:10:03 »
... Det här borde ju MJ-Magasinet eller AoH ta och kolla upp och syna, istället för att ha ett husprojekt på 7-8 sidor. ...

Då har jag beställt en varmvit och en kallvit belysning för synare i nästa nummer av MJ-magasinet. ;)
:up: :up: :up:
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

fortuna

• Användare
« Svar #17 skrivet: ons 17 jan 2018, 19:51:03 »
Toppen!!

// Jörgen W

Signalerna borde ju i så fall fungera även i 3R om man har utrustning med DCC.
« Senast ändrad: ons 17 jan 2018, 19:53:41 av fortuna »

fortuna

• Användare
« Svar #18 skrivet: ons 17 jan 2018, 19:53:13 »
 :up: :up: :up: Riktigt trevligt.

Arstuga

• Veteran
« Svar #19 skrivet: tis 23 jan 2018, 08:55:46 »

Fått hem, första intryck: listen som sagt lite kort, passar sämre för en lång personvagn (t.ex. 80-talsvagnar) men hyfsat i t.ex en 40-talare; få dioder på listen som inte lyser jättestarkt; känslig rörelsesensor; dioderna lyser rätt länge. Ska köpa helt nya batterier och se hur de beter sig då, samt provköra på bana. :)
Hälsningar
Stefan Nilsson

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 751
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #20 skrivet: tis 23 jan 2018, 17:09:57 »
Tycker idén verkar bra, men så kom jag på ett bekymmer för oss modulmänniskor: Vi åker en bit till våra träffar i en 'skakig' bil...

Tror ni rörelsesensorn är så känslig att vagnen kommer lysa hela tiden bilen är i rullning?
---
Mvh Peter

fortuna

• Användare
« Svar #21 skrivet: tis 23 jan 2018, 18:10:28 »
Super bra.. toppen.

Fått hem, första intryck: listen som sagt lite kort, passar sämre för en lång personvagn (t.ex. 80-talsvagnar) men hyfsat i t.ex en 40-talare; få dioder på listen som inte lyser jättestarkt; känslig rörelsesensor; dioderna lyser rätt länge. Ska köpa helt nya batterier och se hur de beter sig då, samt provköra på bana. :)

Arstuga

• Veteran
« Svar #22 skrivet: tis 23 jan 2018, 23:45:56 »
Tycker idén verkar bra, men så kom jag på ett bekymmer för oss modulmänniskor: Vi åker en bit till våra träffar i en 'skakig' bil...

Tror ni rörelsesensorn är så känslig att vagnen kommer lysa hela tiden bilen är i rullning?

Definitivt. Sensorn är väldigt känslig.
Hälsningar
Stefan Nilsson

fortuna

• Användare
« Svar #23 skrivet: ons 24 jan 2018, 05:24:08 »
Kan du ta en bild på den?,

Definitivt. Sensorn är väldigt känslig.

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.908
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #24 skrivet: ons 24 jan 2018, 12:07:41 »
Hmm, lät ju som en bra idé, men inte lika bra om alla batterier är slut när man kommer fram till en avlägsen körning
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)