Författare Ämne: Självavkoppling  (läst 777 gånger)

Robin

• Användare
  • Antal inlägg: 71
Självavkoppling
« skrivet: tis 09 jan 2018, 14:18:36 »
Har problem med tappade vagnar. Gäller Fleischmanns svenska passvagnar med dom nya kortkopplen. Det kan funka fint en lång stund, men rätt vad det är, så står det en vagn (eller flera) där och på olika ställen. Funderar på att byta koppel och det gör mig inget om avståndet blir lite längre mellan vagnarna. Kan också tänka mig något fast koppel, då tanken är att vagnarna ska gå i samma tåg hela tiden. Så jag är tacksam för lite tips om ett bra koppel!

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 918
SV: Självavkoppling
« Svar #1 skrivet: tis 09 jan 2018, 16:11:47 »
Hej Robin!

En orsak kan vara att kopplen inte sitter
i samma höjd. Jag är ingen expert på kortkopplen, men
kanske för små kurvradier spelar roll också!

Du kan kolla denna tråd om koppelhöjd!
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20357.0

Mvh

Alf K

En som inte kan men vill mer!

Robin

• Användare
« Svar #2 skrivet: ons 10 jan 2018, 11:01:31 »
Hej Alf!
Tack för länken, men kan det måttet verkligen stämma? På alla mina vagnar får jag 3-3,5 mm. Då från räls överkant till mitten av kopplen. Kanske det blir andra mått med kortkopplen. Funderar på att byta tillbaka till dom gamla kopplen, kan inte minnas att jag hade problem med dessa. Kör med Katos räls, men det kan väl inte påverka?

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 918
« Svar #3 skrivet: ons 10 jan 2018, 12:27:59 »
Hej Robin!

I Europa är motsvarande NEM normerna
och nu hittade jag bara länkar som är
på tyska!

http://www.miba.de/morop/index.htm
http://www.miba.de/morop/nem356_d.pdf
http://www.miba.de/morop/nem352_d.pdf

Det viktiga för din del är att kopplen har
samma höjd och inte har för stora skillnader
i höjdled! Var det är för märke på rälsen har
ingen betydelse, men är radierna för lite så
kan det ställa till problem med kort kopplen.
Vagnarna kan ta i varandra!

Om du har möjlighet kan du prova med större
kurv radier och se om det löser problemet!

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.664
« Svar #4 skrivet: ons 10 jan 2018, 20:23:56 »
Min erfarenhet, men då från h0, är att spårläget och vertikala övergångskurvor oftast ställer till problem. Med andra ord att spåret ändrar läge i höjd för snabbt och för mycket. Knickar mellan rälsbitar kan vara en stor bov.

Allt annat lika så blir ju då en millimeter fel i n-skala ett relativt sett större fel än i h0.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Bertil D.

• Användare
  • Antal inlägg: 69
« Svar #5 skrivet: ons 10 jan 2018, 20:42:33 »
En lösning på problemet som jag använt är att låsa den vertikala rörelsen som kopplet har för frånkoppling. jag använder en droppe silikonkitt ( samma som man tätar i badrum med ) , på stången på undersidan av kopplet. En annan lösning finns beskrivet i Nbahnmagazin 4/ 2015 där man sätter in en koppartråd som låsning av kopplet.
Bertil D.

Robin

• Användare
« Svar #6 skrivet: fre 12 jan 2018, 21:32:32 »
Tack pojkar för länkar och tips! Märkte att skruvarna under boigerna (stavas det så?)var ganska dåligt åtdragna på några av vagnarna, drog dessa och vips, så fungerade det så väldigt mycket bättre! Ska även prova Bertils tips med silikon.
Robin

Andrew

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
« Svar #7 skrivet: fre 12 jan 2018, 21:57:13 »
Jeg har en happy RC2 som kjører rundt her nå med 4 SJ vogner, alt er Fleischmann. Jeg er sykt opptatt av kortkoblinger. Prøvde å modifisere disse gamle vognene med ny kulisse, men arbeidet er for omfattende, så jeg ga faen. Derimot bestilte jeg ekstra korte kortkoblinger til eksisterende "boggikoblinger", og det ser pent ut, cirka 2-3mm mellom hver vogn. Jeg la og merke til at når jeg bakker dette togsettet ut fra mitt parkeringsområde (der jeg har syndet ved å bruke R1) ... detter av og til en vogn ut. Har og lagt merke til med FL skinner at koblingene sitter nok en mm eller to for lavt, måtte bøye litt opp på RC'en. Men nå kjører togsettet perfekt her på mitt anlegg som stort sett er R4 og R3, med R2 overganger inn til stasjonen. Jeg klager ikke, men nyter synet :beer:

Og takker for tips om den skruen ... må sjekke dette da halve togsettet er brukt.
« Senast ändrad: fre 12 jan 2018, 21:59:42 av Andrew »