Författare Ämne: Ballastvagn Qbx - Fler detaljer  (läst 3432 gånger)

olleF

• Stammis
  • Antal inlägg: 608
    • http://frykmo.se/mj
Ballastvagn Qbx - Fler detaljer
« skrivet: lör 06 jan 2018, 16:01:36 »
Bygge av egna ballastvagnar av typ Qbx i skala N

Efter julhelgen har jag återupptagit arbetet med att försöka få till Qbx ballastvagnar till min anläggning
Det blev liksom ett spin-off projekt från arbetet med byggsatsen till TB-loket.
Tb-loket i modern tappning bara kräver ballastvagnar av den typen och några sådana finns ju inte på marknaden, varken i skala N eller H0.
Med mina nyförvärvade kunskaper i 3D-ritning av smådetaljer spände jag bågen ytterligare och gav mig på geometrin i denna vagn

Det gick givetvis åt ett par provskott, både till Shapeways för baljor och boggier och till etsfirman för plattformarna innan jag var nöjd.
Allt som allt blev det 5 prototyper byggda som nu har fått färg och provrullat ut över broarna.

Slutresultatet blev en vagn som plockas ihop av några delar:

- 3D-printad vagnsöverdel  (Frosted Ultra detail)
- 3D-printade boggier
- 4 Lösa hjulaxlar
- 2 etsade plattformar
- 1 etsat apparatskåp
- 1 3D-printad lastattrapp    (White and flexible)

Och så här ser den ut när delarna har plockats ihop och målats (den här gången i välanvänt utförande)

Så småningom är det dags att bygga ihop ett lite längre ballasttåg av de delar som kom hem i veckan.

« Senast ändrad: tor 25 jan 2018, 21:33:31 av olleF »
OlleF
Skala N - Loconet, Digitrax, TC8 Gold

-besök gärna En mellansvensk anläggning i skala N samt Frykmodell.se

dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 396
SV: Ballastvagn Qbx
« Svar #1 skrivet: lör 06 jan 2018, 21:08:31 »
Wow! Mycket snyggt jobb!

D.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 826
« Svar #2 skrivet: sön 07 jan 2018, 00:32:50 »
[size=150]Bygge av egna ballastvagnar av typ Qbx i skala N[/size]

Efter julhelgen har jag återupptagit arbetet med att försöka få till Qbx ballastvagnar till min anläggning ...

För att vara bara ett försök var det verkligen inte fy skam.

Citera
Med mina nyförvärvade kunskaper i 3D-ritning av smådetaljer spände jag bågen ytterligare och gav mig på geometrin i denna vagn

Är 3D-ritningen baserad på skarpa AGEVE-ritningar, eller är det en frilansad rekonstruktion från annat underlag?

Citera
...

Slutresultatet blev en vagn som plockas ihop av några delar:
...

- 3D-printad vagnsöverdel  (Frosted Ultra detail)
- 3D-printade boggier
- 4 Lösa hjulaxlar
- 2 etsade plattformar
- 1 etsat apparatskåp
- 1 3D-printad lastattrapp    (White and fleible)

...

En aktningsvärd modellbyggarprestation, men också tankeväckande inför möjligheten att även tillgodose ofta vädrad efterfrågan för H0.
Har vagnen, liksom myntet, också en baksida där det genomgående gångbordet längs korgsidan är återgivet?
Är de ljusare gula färgfälten på rambalk och under ena manöverplattformen avsedda att illustrera märktavlorna?
Blev verkligen vagnarna redan under SJ-tiden i övrigt av nedsmutsningen så skarpt orangegula att deras färg skiljer sig så lite från Tb:ns? Under SJ-tiden var visserligen den gula arbetsmaskinfärgen rätt varm i tonen. Efter BV bildande och inlemmande av fordon och maskiner dög inte den SJ-gula färgen överallt. De Qbx från främst norrländska vagnsätt jag observerade under 2000-talet hade med BV-logga en betydligt kallare gul färg som nästan började närma sig pistagegrönt. På dessa syntes rätt bra att de antagligen inte ommålade märktavlorna avvek rätt markant, men ändå inte så att de föreföll orangea.
- o000oo -

olleF

• Stammis
« Svar #3 skrivet: sön 07 jan 2018, 09:36:13 »
Är 3D-ritningen baserad på skarpa AGEVE-ritningar, eller är det en frilansad rekonstruktion från annat underlag?
Citera
Nej, jag har inte haft tillgång till någon ritning.
Modellen är baserad på olika foton från nätet plus ett par egna, skjutna från höften på allt för långt håll.
Så det finns en del skymda areor (t.ex vid mekaniken under baljan) där jag har fått gissa mig fram.

Citat från: d680ae
Har vagnen, liksom myntet, också en baksida där det genomgående gångbordet längs korgsidan är återgivet?
Citera
Hmmm, där ser man nackdelen med att använda "lånade" foton utan att själv ha gått runt vagnen och noterat alla detaljer, man ser vad man vill se ;)

Jag hade hoppats att slippa det längsgående gångbordet, det blir så känsligt att hantera vagnen med många tunna och klena räcken (i alla fall i skala N :???:)

Tolkade fotona som om att det inte var alla vagnar som hade detta gångbord, utförandet på plattformarna skiljer sig ju faktiskt mellan olika vagnar.
Men när du nu ställde frågan ser jag ju att alla vagnar har gångbord på ena sidan, men inte på den andra. Man lär sig.........

Nåväl etsplåten med plattformar och räcken behövde ändå ritas om för att göra få till en enklare montering av stegarna, så det är bara att bita ihop och klura lite till :wacko:

Citat från: d680ae
Är de ljusare gula färgfälten på rambalk och under ena manöverplattformen avsedda att illustrera märktavlorna?
Blev verkligen vagnarna redan under SJ-tiden i övrigt av nedsmutsningen så skarpt orangegula att deras färg skiljer sig så lite från Tb:ns? Under SJ-tiden var visserligen den gula arbetsmaskinfärgen rätt varm i tonen. Efter BV bildande och inlemmande av fordon och maskiner dög inte den SJ-gula färgen överallt. De Qbx från främst norrländska vagnsätt jag observerade under 2000-talet hade med BV-logga en betydligt kallare gul färg som nästan började närma sig pistagegrönt. På dessa syntes rätt bra att de antagligen inte ommålade märktavlorna avvek rätt markant, men ändå inte så att de föreföll orangea.

De ljusa fläckarna på rambalken skall just illustrera de "tvättade" fälten där märktavlorna finns.
Normalt är inte Qbx:erna så här nedsmutsade.
Men eftersom dessa vagnar är prototyper med en del skavanker och felkonstruktioner har jag valt att måla dom som de allra mest smutsade vagnarna jag sett på bild
för att dölja dessa brister.
Dessutom behöver jag öva lite till på målningen för att det få det gula att lysa igenom slumpvis på fler ytor.
Nästa omgång vagnar skall få en betydligt renare "look" med en färg som är varmare gul än vad de flesta Tb-lok har i sitt gula utförande.

Banverksgult är en intressant färgbeskrivning, fri för tolkningar ;)
« Senast ändrad: sön 07 jan 2018, 09:44:43 av olleF »
OlleF

d680ae

• Stammis
« Svar #4 skrivet: mån 08 jan 2018, 14:19:27 »
...
Nej, jag har inte haft tillgång till någon ritning.
Modellen är baserad på olika foton från nätet plus ett par egna, skjutna från höften på allt för långt håll.
Så det finns en del skymda areor (t.ex vid mekaniken under baljan) där jag har fått gissa mig fram.
...

Vilka delar saknar mest underlag, vibratoranordningen, bandmataren eller ...?  Kan det gå att lindra med ...

?
Eller behövs mer?

(Undvik citat med ovanstående  bildlänkar i, bildernas URL:ar kan komma att ändras)
- o000oo -

olleF

• Stammis
« Svar #5 skrivet: tis 09 jan 2018, 21:55:20 »
Vilka delar saknar mest underlag, vibratoranordningen, bandmataren eller ...? 
Det var väl kanske vibratoranordningen och de anslutande delarna innanför "staketet" som ser olika ut beroende hur de stannat efter senaste tjänstgöring
som förvirrat mig på de bilder jag tidigare har.
Men egentligen är jag nog nöjd nu, det behövs inte mer detaljer för utseendet, i alla fall inte i min lilla skala.
Jag var nog mest nyfiken på hur delarna fungerar och sitter samman i verkligheten för att få en trovärdig kompromiss på modellen.

Har nu knåpat ihop och kompletterat etsunderlaget med den längsgående plattformen och tror att jag fått till hur den skall fästas i rambalken.
Men då går det tyvärr åt en ny provkörning, både vid etsfirma och hos Shapeways, så jag får ge mig till tåls innan vagnen blir komplett

Tänkte också passa på att återuppväcka mina gamla Qax-plåtar till de båda typerna av generatorvagnar som går med i ballasttågen.

Här ett rykande färskt bygge av den FV1-baserade varianten från den sista plåten i gamla upplagan.
« Senast ändrad: tis 09 jan 2018, 22:32:40 av olleF »
OlleF

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.373
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #6 skrivet: ons 10 jan 2018, 01:24:45 »
Snygg modell! Har du behövt bearbeta 3D-utskrifterna mycket, eller är de klara att måla vid leverans? Är imponerad över finishen, att det funkar för N-skalamodeller.  :O

olleF

• Stammis
« Svar #7 skrivet: ons 10 jan 2018, 18:32:29 »
Snygg modell! Har du behövt bearbeta 3D-utskrifterna mycket, eller är de klara att måla vid leverans? Är imponerad över finishen, att det funkar för N-skalamodeller.  :O
Tack, jag hade stora betänkligheter kring materialet när jag började, men har blivit positivt överraskad under arbetet.

Men visst behöver man bearbeta ytorna innan de målas, det ingår tyvärr i konceptet med att beställa från Shapeways i detta material.
Hur mycket beror förmodligen lite slumpvis på vilken körning man varit med i.
På de första provskotten med en singel-vagn har randningen varit mer framträdande än på den sista omgången då det ingick 6 stycken vagnar i varje print-sats.
Orsaken har jag inte koll på, slump eller beroende på hur man placerat objekten i printern.

Först behöver man tvätta modellen för att bli av med feta rester från printprocessen.
Jag har använt en liten ultraljudstvätt och kör några svängar i vatten med några dropppar diskmedel.
Det blir betydligt bättre än när jag gått på andra rekommendationer där man skulle använda aceton eller andra fettlösande kemikalier.
I de fallen har en del spännande kemiska reaktioner ibland uppstått, inte så att modellen förstörts, men den börjar lukta eller att materialets konsistens har påverkats........

För att kolla skillnaderna mellan det två aktuella materialvalen Frosted Ultra Detail och det lite dyrare Frosted Extreme Detail beställde jag en sats av varje.
Det var ytterst svårt att se någon skillnad. På de öppna ytorna nästan ingen alls, i hålrummen under baljan där mer stödmaterial behövts hade FUD:en ett lite grövre raster.

Bilden visar en vagn i det billigare materialet. Randningen är betydligt mindre än vad jag sett på andra modeller, men den finns och behöver bearbetas.

Det som kan vara jobbigare än randningen är den frostliknande mjöliga utfällningen av materialet som ibland uppkommer efter att
modellen fått ligga till sig några dagar. Det är någon sorts kemisk oxidering.
Den här leveransen saknade nästan helt denna frostfällning, syns t-ex vid tappen för boggiefästet på nedre vagnen och på buffertarna på den övre.
Men den förra prototypen hade sådana utfällningar på många ytor och betydligt kraftigare.

Qbx-modellen verkar av en slump vara rätt bra anpassad för 3D-printningen.
De ytor där randningen kan framträda är lättillgängliga och helt släta utan detaljer så man kan relativt lätt slipa dessa ytor.
- Baljans ytterkanter och de fyra stödväggarna
"Pulvret" har satt sig i hålorna under baljan, på baljväggar och de tunna skiljeväggarna.

För att komma åt att slipa med lite kontroll på de lite känsliga delarna (materialet är ju rätt sprött) har jag tillverkat egna slippinnar av nedskurna, vanliga papp-nagelfilar med två slipgrader.
På baljornas utsidor bör man gå efter med finast möjliga slippapper efteråt. Men i hålorna och andra undanskymda delar räcker det med slippinnarna.
Om man grundmålar en omgång och går över igen med fint slippapper på de öppna exponerade ytorna har man gjort en fyllande slipstrykning som tar bort det mesta av randningen.

Där det fäller ut frostigt pulver, så verkar det återkomma några dagar efter att man slipat.
Men efter grundmålning dyker det inte upp igen då man skyddat ytan från direkt syretillförsel eller vad det är för kemisk reaktion som uppstår.
(Om det sedan återkommer gradvis efter några år återstår att se........)
Men det är bra att göra en sista frostslipning precis innan grundmålning.

« Senast ändrad: ons 10 jan 2018, 18:37:53 av olleF »
OlleF

d680ae

• Stammis
« Svar #8 skrivet: tor 11 jan 2018, 01:09:50 »
...
Det var väl kanske vibratoranordningen och de anslutande delarna innanför "staketet" som ser olika ut beroende hur de stannat efter senaste tjänstgöring
som förvirrat mig på de bilder jag tidigare har.
Men egentligen är jag nog nöjd nu, det behövs inte mer detaljer för utseendet, i alla fall inte i min lilla skala.
Jag var nog mest nyfiken på hur delarna fungerar och sitter samman i verkligheten för att få en trovärdig kompromiss på modellen.

...

Jag har inte krupit in och granskat hur mycket man ö.h.t. kan se av de rörliga delarna som kan påskina att vibratormotorerna kan stanna i olika lägen och därmed förvirra slutsatser om representativt statiskt utseende. Vad som däremot kan vålla tveksamheter om man inte är införstådd med konstruktionen är att var och en av de två vibratormatarna drivs av två motorer med olika storlek och effekt. Det innebär att från vardera vagnsidan ser man gavlarna till en större och en mindre motor. Anordningen syftar till att möjliggöra 4 olika matningskapaciteter genom att köra olika kombinationer av matningsmotorer, vid behov växelvis mellan de båda vibratormatarna för att få en symmetrisk tömning av de båda "baljorna".
« Senast ändrad: tor 11 jan 2018, 01:30:02 av d680ae »
- o000oo -

P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 859
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #9 skrivet: tor 11 jan 2018, 10:14:32 »
Hej !

Kul att se det blir ju jättefint  :up:

Är det stor skillnad på detaljeringsgraden man kan få med det två olika materialen ?

MvH
Pär

olleF

• Stammis
« Svar #10 skrivet: tor 11 jan 2018, 12:10:55 »
Vad som däremot kan vålla tveksamheter om man inte är införstådd med konstruktionen är att var och en av de två vibratormatarna drivs av två motorer med olika storlek och effekt. Det innebär att från vardera vagnsidan ser man gavlarna till en större och en mindre motor. Anordningen syftar till att möjliggöra 4 olika matningskapaciteter genom att köra olika kombinationer av matningsmotorer, vid behov växelvis mellan de båda vibratormatarna för att få en symmetrisk tömning av de båda "baljorna".

Tack för den informationen  :handshake:

När vi ändå är inne på detaljer och funktion:
En del vagnsset har på första/sista vagnen en liten ful hytt.

Någon som känner till vad har den för funktion?
Funderar eftersom den inte finns med på alla vagnsset.
För observation/manövrering/apparatrum eller bara för att kunna krypa in och komma under tak?

Är det stor skillnad på detaljeringsgraden man kan få med det två olika materialen ? Med vänlig hälsning, Pär

Nej, på den här modellen är skillnaderna knappt synliga för ögat.
Randningen blir aningen mindre synlig, det dyrare materialet är väl utskrivet med högre upplösning.
Men skillnaden blir i detta fall inte så stor att det är värt den extra kostnaden (tycker jag i alla fall)
« Senast ändrad: tor 11 jan 2018, 12:14:15 av olleF »
OlleF

d680ae

• Stammis
« Svar #11 skrivet: tor 11 jan 2018, 12:31:51 »
....
En del vagnsset har på första/sista vagnen en liten ful hytt.

Någon som känner till vad har den för funktion?
Funderar eftersom den inte finns med på alla vagnsset.
För observation/manövrering/apparatrum eller bara för att kunna krypa in och komma under tak?
...

Eftersom den är försedd med tyfon och extra strålkastare i spårriktningen ser det mest ut som ett väderskydd för personal som håller uppsikt i färdriktningen från främsta fordonet när man trycker vagnsättet framför loket längre sträckor. Om man ballasterar nybyggnadssträckor kan man nog få avsevärt behov att färdas långa sträckor på det sättet.
- o000oo -

d680ae

• Stammis
« Svar #12 skrivet: tor 11 jan 2018, 14:17:22 »
...
Jag har inte krupit in och granskat hur mycket man ö.h.t. kan se av de rörliga delarna som kan påskina att vibratormotorerna kan stanna i olika lägen och därmed förvirra slutsatser om representativt statiskt utseende. Vad som däremot kan vålla tveksamheter om man inte är införstådd med konstruktionen är att var och en av de två vibratormatarna drivs av två motorer med olika storlek och effekt. Det innebär att från vardera vagnsidan ser man gavlarna till en större och en mindre motor
...

Det är inte mycket man ser av detaljer i utrymmet mellan baljorna.

Växlar och excentrar som skapar vibrationerna är väl helt kapslade i de hus man bara skymtar innanför motorerna.
Det är onekligen inte mycket att offra resurser för att findetaljera, varken i skala N eller H0. Men det som ändå oundvikligen syns kan ju få vara rätt utformat för ett trovärdigt intryck. Det blir väl då i första hand elmotorerna, deras gavlar, fötter och anslutningsplintar och så vibratormatarnas upphängningsfjädrar med konsoler.
- o000oo -

olleF

• Stammis
« Svar #13 skrivet: tor 11 jan 2018, 15:58:31 »
Det är onekligen inte mycket att offra resurser för att findetaljera, varken i skala N eller H0.
Men det som ändå oundvikligen syns kan ju få vara rätt utformat för ett trovärdigt intryck.

Stort tack! Jag har nog fått klart för mig det jag behöver veta och känner mig nöjd med den tolkning som finns på modellen.

Men visst är det märkligt (eller egentligen, kanske inte alls.....)
Man börjar med en modell med ganska summariskt vetande och utförandet blir därefter.
Sedan blir man allt djupare intresserad och vill veta mer, intill "nördnivå"  :geek:
Och för varje gång man vill göra en mindre justering hittar man fler detaljer som man tolkat på annat sätt tidigare och vill justera även dessa.

Jag trodde att jag var klar med vagnen förra veckan, men är just nu mitt uppe i ännu en en revidering av både etsplåt och 3D-detaljer.
Fast det är rätt kul......... ;)
OlleF

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.675
« Svar #14 skrivet: tor 11 jan 2018, 21:30:34 »
Fint projekt! Du får spara filerna och skala upp om något år. Jag tror det finns en liten marknad även för h0.

Modellåtergivning och de kompromisser som bör göras är en av mina käpphästar vilket gör att jag tycker man bör ha en viss konstnärlig inställning i vissa frågor när det gäller avbildning. Det är ofta bättre att resultatet ger rätt känsla och ser rätt ut än att alla mått är exakta. Dessutom så kan många mått vara olämpliga att göra exakta då t.ex. materialtjocklek blir så klen att modellen blir för ömtålig eller får usla gångegenskaper.

Lycka till med fortsättningen och det vore kul att även få se den där hyttvagnen. Jag har nog en bunt foton på olika delar av Qbx ifall du behöver fler.

H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

d680ae

• Stammis
« Svar #15 skrivet: fre 12 jan 2018, 01:23:30 »
Fint projekt! Du får spara filerna och skala upp om något år. Jag tror det finns en liten marknad även för h0.

Modellåtergivning och de kompromisser som bör göras är en av mina käpphästar vilket gör att jag tycker man bör ha en viss konstnärlig inställning i vissa frågor när det gäller avbildning. Det är ofta bättre att resultatet ger rätt känsla och ser rätt ut än att alla mått är exakta.

Tänk så olika inställningar till modellframställning det kan finnas. För egen del värderar jag mer att man är noggrann med mått snarare än konstnärlig. Med att vara noggrann menar jag att var och en av modellens dimensioner bör vara resultat av ett medvetet beslut baserat på kännedom om förebildens egenskaper. Det innebär dock inte att väl genomtänkta kompromisser skulle vara bannlysta. Men de bör vara tillkomna genom någon form av konsekvensanalys där trohet mot förebildens utseende ställs mot behovet av att anpassa modellen till icke skalbara förutsättningar. Precis som du påpekat kan det handla om material- och hållfasthetstekniska förutsättningar, men även produktionstekniska och andra kostnadsreglerande förutsättningar. Det kan också handla om olika kompensationsåtgärder mot andra påtvingade kompromisser som t.ex. standarder. Särskilt viktigt är det att inte i onödan tumma på dimensioner som skänker modellen karaktäristiska proportioner och synnerligen signifikanta detaljutseenden. Här kan det väl möjligen vara nyttigt med ett konstnärsöga för att kunna urskilja vilka delar och detaljer som mest bidrar till modellens karaktär och därmed bör prioriteras undan från kompromissande.
Omotiverade mått- och detaljavvikelser uppenbart tillkomna bara som resultat av dålig research och bristfälligt underlag från förebilden är däremot synnerligen frustrerande och nedslående.
Kanske landar de olika inställningarna till slut i samma resultat, men jag känner klart större förtroende för tillvägagångssätt som bygger på att man vet vad man gör, hellre än att man utnyttjar den konstnärliga friheten att tolka förebilden som man känner för.
- o000oo -

olleF

• Stammis
« Svar #16 skrivet: sön 14 jan 2018, 11:55:59 »
Nu kan jag svara bättre på Pärs fråga

Är det stor skillnad på detaljeringsgraden man kan få med det två olika materialen ?Med vänlig hälsning, Pär

Detaljeringsgraden är den samma för de båda materialen, men det skiljer lite i finish..........

Skillnaderna mellan de två materialen syns bättre när man fått på lite färg på ytorna.
- Högst upp FED ( Frosted Extreme Detail), skrivs ut med högre upplösning och blir lite dyrare
- Längst ned FUD (Frosted Ultra Detail)

På de stora släta ytorna har jag kommit åt att slipa med slipstickor och slippapper på båda modellerna.
Efter slipning blir båda modellerna lika släta på dessa ytor och de är dom ytorna som kommer att synas.
De ytor där jag inte kommer åt att slipa randningen "ligger mer i skugga" på modellen.
Så för helhetsintrycket spelar materialet fortfarande ,enligt min uppfattning, ingen roll.
Det är ju inte en singel vitrinmodell jag bygger utan varje vagn är ju bara en del i ett förhoppningsvis långt ballasttåg.

På det viset är Qbx:en  en modell som passar bra för dagens nivå på 3D-printteknik där jag kan gå rätt hårt åt ytorna med slippappret
utan att skada modellen eller av misstag slipa ner viktiga detaljer.
« Senast ändrad: sön 14 jan 2018, 23:08:45 av olleF »
OlleF

Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 157
SV: Ballastvagn Qbx - Detaljstudie - Skillnad mellan de två 3D-materialen
« Svar #17 skrivet: sön 14 jan 2018, 12:41:12 »
Tack för den jämförelsen. Det är en sak att du inte tycker att skillnaden spelar roll för den här vagnen, även om jag tycker det. Men desto viktigare är jämförelsen för andra projekt. Tittar man på fjädrarna under trågen så ser man verkligen skillnaden på FUD och EFD. Det är spännande att se hur utvecklingen går för 3D-skrivarna och vad man kan göra.

olleF

• Stammis
« Svar #18 skrivet: sön 14 jan 2018, 13:03:24 »
Jo, det är alltså tydliga skillnader mellan materialen, och man bör nog tänka efter till vilken typ av modell eller detalj man vill använda tekniken.

Men betänk, detta är skala N, på bilden är detaljerna ungefär tre gånger större än i verkligheten.
Med sådan förstoringsnivå skall man aldrig normalt visa upp sin modell  :pinch:

Det man också får ta med i beräkningen är att det inte är billigt att printa ut modeller om man kör via Shapeways
och FED är ungefär 47% dyrare än FUD:en, vilket blir kännbart om man vill ha tio vagnar i rad...........
Skulle vi sedan prata H0, då går det åt mycket printmassa..............

Men allt utvecklas och blir allt eftersom både bättre och mindre kostsamt, fast då brukar det ju finnas nya dyrare varianter man vill ha :cool:
« Senast ändrad: sön 14 jan 2018, 23:09:05 av olleF »
OlleF

P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 859
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #19 skrivet: mån 15 jan 2018, 11:27:10 »
Hej !

Tack så mycket för jämförelsen  :up:
Är materialen ungefär lika ”styva” ?

Kul att möjligheten att göra detta finns,
kanske skulle man prova vid tillfälle.

Mvh
Pär

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 230
« Svar #20 skrivet: mån 15 jan 2018, 15:08:30 »
Med den kvalitén på den finare varianten gör mig helt klart sugen på att försöka 3D-rita något! :)

kasoe

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.280
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
« Svar #21 skrivet: mån 15 jan 2018, 16:47:14 »
Är det någon som har koll på stabiliteten över tid ("år") på dessa material? Shapeways har ju funnits ett tag nu så någon bör ha en "gammal" printning liggande...

Jag har hittat lite olika printningar av Nmodells Y6 kåpa som fanns i allt från plast till metall. Metallkåpan var kalasfin medan de i plast hade lite olika upplösning. Men en sort trillade nästan i bitar när jag hittade den medan den andra verkar "som ny"... Vet inte material, det är inte printat på SHapeways i alla fall...

Någon som har erfarenhet angående "tidsaspekten"?

Undrar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 121
« Svar #22 skrivet: mån 15 jan 2018, 18:18:50 »
Jag har haft en PLA-skrivare i 2,5 år och de första delarna jag skrev ut är fortfarande hela. PLA ska tydligen vara baserat på majsstärkelse och bryts ned över tid. Jag har sett fall där tråden blivit spröd sista biten innan skrivhuvudet om den stått ett tag men det är inget jag märkt av.

Sen finns det ju skrivare som klarar ABS, nylon och annat, det är beständigt (beständigare?) men kan medföra ohälsosamma utsläpp vid utskrift.

Edit: Snygg vagn! :up:

kasoe

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.280
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Ballastvagn Qbx - Skillnad mellan de två 3D-materialen(hos Shapeways)
« Svar #23 skrivet: mån 15 jan 2018, 18:46:52 »
De jag har som verkar "hålla" ser ut som de som Olle visar här, jag är inte så oroad för dom om någon trodde det. Blev bara nyfiken då en jag tog i trillade i bitar vid beröring, men det var en annan plast (numera slängd så jag kan tyvärr inte kolla...).

Gjorde en SLA i jobbet för många år sen, den verkar också hålla bra men ändrade form... Det var dock en gammal teknik, dagens är definitivt bättre!

Jag minns ett argument mot resin jag hört var att man funderade på om det höll över tid på samma sätt som lödd mässing, idag tror jag det är bevisat... :)
Och dåliga lödningar gör ingen glad över tid de heller...

Som sagt, blev bara nyfiken och Shapeways har ju funnits så länge nu att jag tänkte att någon borde ha en gammal printad pryl som de kan kika på...

/Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

olleF

• Stammis
SV: Ballastvagn Qbx - Skillnad mellan de två 3D-materialen(hos Shapeways)
« Svar #24 skrivet: mån 15 jan 2018, 18:58:14 »
Jag är nyfiken jag också!

Det finns ju en del funderingar kring materialet, kemiska förändringar, utfällningar och formstabilitet som skulle kunna dyka upp efter ett tag.
Det är ju aldrig roligt med "bananvagnar" om det inte är ett par Fyffes-varianter förstås  ;)

Har främst funderingar kring hur pass boggierna kommer att hålla över tid när vagnarna rullat ett tag.
De kräver dessutom en viss försiktighet när man klämmer in hjulaxlarna på plats och de bör sedan helst aldrig plockas ur igen..............
OlleF