Snygg modell! Har du behövt bearbeta 3D-utskrifterna mycket, eller är de klara att måla vid leverans? Är imponerad över finishen, att det funkar för N-skalamodeller. 
Tack, jag hade stora betänkligheter kring materialet när jag började, men har blivit positivt överraskad under arbetet.
Men visst behöver man bearbeta ytorna innan de målas, det ingår tyvärr i konceptet med att beställa från Shapeways i detta material.
Hur mycket beror förmodligen lite slumpvis på vilken körning man varit med i.
På de första provskotten med en singel-vagn har randningen varit mer framträdande än på den sista omgången då det ingick 6 stycken vagnar i varje print-sats.
Orsaken har jag inte koll på, slump eller beroende på hur man placerat objekten i printern.
Först behöver man tvätta modellen för att bli av med feta rester från printprocessen.
Jag har använt en liten ultraljudstvätt och kör några svängar i vatten med några dropppar diskmedel.
Det blir betydligt bättre än när jag gått på andra rekommendationer där man skulle använda aceton eller andra fettlösande kemikalier.
I de fallen har en del spännande kemiska reaktioner ibland uppstått, inte så att modellen förstörts, men den börjar lukta eller att materialets konsistens har påverkats........
För att kolla skillnaderna mellan det två aktuella materialvalen Frosted Ultra Detail och det lite dyrare Frosted Extreme Detail beställde jag en sats av varje.
Det var ytterst svårt att se någon skillnad. På de öppna ytorna nästan ingen alls, i hålrummen under baljan där mer stödmaterial behövts hade FUD:en ett lite grövre raster.

Bilden visar en vagn i det billigare materialet. Randningen är betydligt mindre än vad jag sett på andra modeller, men den finns och behöver bearbetas.

Det som kan vara jobbigare än randningen är den frostliknande mjöliga utfällningen av materialet som ibland uppkommer efter att
modellen fått ligga till sig några dagar. Det är någon sorts kemisk oxidering.
Den här leveransen saknade nästan helt denna frostfällning, syns t-ex vid tappen för boggiefästet på nedre vagnen och på buffertarna på den övre.
Men den förra prototypen hade sådana utfällningar på många ytor och betydligt kraftigare.

Qbx-modellen verkar av en slump vara rätt bra anpassad för 3D-printningen.
De ytor där randningen kan framträda är lättillgängliga och helt släta utan detaljer så man kan relativt lätt slipa dessa ytor.
- Baljans ytterkanter och de fyra stödväggarna
"Pulvret" har satt sig i hålorna under baljan, på baljväggar och de tunna skiljeväggarna.
För att komma åt att slipa med lite kontroll på de lite känsliga delarna (materialet är ju rätt sprött) har jag tillverkat egna slippinnar av nedskurna, vanliga papp-nagelfilar med två slipgrader.
På baljornas utsidor bör man gå efter med finast möjliga slippapper efteråt. Men i hålorna och andra undanskymda delar räcker det med slippinnarna.
Om man grundmålar en omgång och går över igen med fint slippapper på de öppna exponerade ytorna har man gjort en fyllande slipstrykning som tar bort det mesta av randningen.
Där det fäller ut frostigt pulver, så verkar det återkomma några dagar efter att man slipat.
Men efter grundmålning dyker det inte upp igen då man skyddat ytan från direkt syretillförsel eller vad det är för kemisk reaktion som uppstår.
(Om det sedan återkommer gradvis efter några år återstår att se........)
Men det är bra att göra en sista frostslipning precis innan grundmålning.