Författare Ämne: Bygga en kåpa till lok  (läst 738 gånger)

Mär64klin

• Användare
  • Antal inlägg: 174
Bygga en kåpa till lok
« skrivet: ons 21 feb 2018, 19:57:52 »
Vilken metall ska jag ta för att det blir lätt bygga en kåpa.. mässing eller vitmetall eller ni som har erfarenhet att bygga olika saker till vagn eller lok. Jag vill prova bygga o ha lite fantasi kåpa till lok t.ex typ DA eller så..självklart ska jag såga o fila till rätt storlek till lok.. Jag har aldrig byggt förut o jag tycker det är dags att jag ska börja lära mej att bygga o ett bra sätt som jag kan öva tills jag blivit duktigare att bygga ett lok blir det roligare att göra mer seriöst..

Meccanopojken

• Användare
  • Antal inlägg: 215
SV: Bygga en kåpa till lok
« Svar #1 skrivet: tor 22 feb 2018, 11:21:52 »
Mässing är ett vanlig val av metall. Går att köpa i handeln, inte för hårt när man bockar, filar och borrar. Det är ett otroligt stort jobb att göra allt från grunden, gör man fel på ett ställe är det bara att början på en ny plåtbit! Skaffa en liten enkel byggsats som sparar otroligt med jobb och någon som har vana av detta har tänkt och grunnat i månader på hur det ska vara.
Om du gillar att göra själv och vill bestämma hur det ska se ut när det är färdigt kan du komplettera den lilla t.ex kioskbyggsatsen med några hyllor och en papperskorg som du gör av etsarkets kanter. Övning och åter övning gör att du om några år har full koll på olika material och bearbetningsmetoder så att du utan några större funderingar väljer rätt material till dina kommande byggen där dina vunna erfarenheter säger dej vad du kan åstadkomma!