Författare Ämne: Slutljus i svenska vagnar  (läst 547 gånger)

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.462
Slutljus i svenska vagnar
« skrivet: lör 06 jan 2018, 09:53:51 »
Moderna personvagnar har blinkande slutljus, har det alltid varit så?
Funderar på hur det ska se ut i 30 - 60talsvagnar tex.

Mvh UB

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.045
SV: Slutljus i svenska vagnar
« Svar #1 skrivet: lör 06 jan 2018, 11:07:30 »
Moderna personvagnar har blinkande slutljus, har det alltid varit så?
Funderar på hur det ska se ut i 30 - 60talsvagnar tex.

Mvh UB
"Alltid", törs jag inte stå för, men i vart fall, under mycket lång tid, har slutsignalerna blinkat. Åtminstone med betoning på "moderna".
När slutsignalerna hängdes på utsidan av vagnarna, så visade de även blinkande vitt sken framåt. Detta för att lokpersonalen skulle kunna se att sista vagnen var med.
Troligen fanns blinkande sken redan på 1930-talet, men 30-talsvagnarna gick ju även på på 1980-talet.
På senare år, har blinkande slutsignaler, börjat ersättas med fast sken.

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.462
« Svar #2 skrivet: lör 06 jan 2018, 12:42:23 »
Slutsignal heter det, läste någon gammal tråd där du beskrev det här med olika slutsignaler, skärmar etc. När det gäller slutsignaler med ljus så funderar jag på om man använde dubbla sådana eller om dom bara satt på ena sidan?
intressant det där med fast sken, har du sett det på svarta 80-talsvagnar nu?

Mvh UB

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.045
« Svar #3 skrivet: lör 06 jan 2018, 14:43:17 »
Slutsignal heter det, läste någon gammal tråd där du beskrev det här med olika slutsignaler, skärmar etc. När det gäller slutsignaler med ljus så funderar jag på om man använde dubbla sådana eller om dom bara satt på ena sidan?
intressant det där med fast sken, har du sett det på svarta 80-talsvagnar nu?

Mvh UB
Slutsignalerna sattes upp på båda sidor. En av lokbiträdets uppgift var, att hålla uppsikt bakåt. Då skulle han bl.a. kontrollera att sista vagnen var med. Om endast en slutsignal fanns tillgänglig, skulle den sitta på förarsidan. D.v.s. tågets vänstra sida.
Osäkert, om jag sett någon 80-talsvagn, med fast sken, i slutsignalen. Jag rör mig inte bland tågen så ofta, numera. Säkert är att jag sett det på X2. Det lär bero på att SJ vill få bort en felkälla, och att det blir billigare.