Författare Ämne: Finns det verktyg för att kontrollera koppel höjd på US, N skala vagnar + lok?  (läst 1516 gånger)

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 950
Hej!

Finns det något liknande verktyg som Kadee's "Coupler Height and Multi-Purpose Gauge" för HO
även i N-skala! Det är ju lika viktigt som god elförsörjning till spår, att även koppel höjd är
korrekt över spåren som mellan vagnar och lok! Sitter de för lågt kan delar fastna i växlar
så urspårning sker! Samma sak att kopplen på vagnarna inte får ha olika höjd mellan
varandra för att undvika att vagnar kopplas loss under färd.
Det finns säkert någon NMRA standard för höjd, men vet inte om det finns
något verktyg att använda!

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

PaBlo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 476
Jodå finns för N-skala också, tror det är NMRA som ger ut sådana. Finns att köpa hos t.ex. micromark https://www.micromark.com/NMRA-Gage-N-Scale_2

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 761
Jodå finns för N-skala också, tror det är NMRA som ger ut sådana. Finns att köpa hos t.ex. micromark https://www.micromark.com/NMRA-Gage-N-Scale_2

Hur gör man för att kolla koppelhöjden med denna mall?
- o000oo -

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 950
Mallen för N går inte att kolla koppelhöjden med!

Det finns en motsvarande mall för HO och med den
kan man kolla koppelhöjden! Det finns ett litet
avlångt hål på nedre delen på mallen för att kolla
koppel höjden. Det hålet saknas på mallen
för N skala!

Se bild!
https://fthmb.tqn.com/Lu2L7I-n5sZ8oqPDxM0t8qt2woM=/960x0/filters:no_upscale()/nmra-gauge-56a632815f9b58b7d0e05c2f.JPG

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

SOL

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 105
Micro Trains har en lite kul kontrollbit. Jag skulle kunna tänka mig att Habo Hobby ev kan ha den hemma.



PaBlo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 476
Sorry, tänkte inte till hela varvet runt innan jag svarade där ;)

Själv så har jag inget verktyg för koppeljustering, använder mig av en vagn med korrekt inmätt höjd på kopplet som referens och kollar av  resten mot den. Korrekt höjd till centrum av kopplet till rälsen ovankant ska visst vara 5,5mm

Här växlar jag lite på min N-skalabana: https://youtu.be/wZkwsNm8Z1o
« Senast ändrad: fre 29 dec 2017, 10:25:22 av PaBlo »

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 950
Sorry, tänkte inte till hela varvet runt innan jag svarade där ;)

Själv så har jag inget verktyg för koppeljustering, använder mig av en vagn med korrekt inmätt höjd på kopplet som referens och kollar av  resten mot den. Korrekt höjd till centrum av kopplet till rälsen ovankant ska visst vara 5,5mm

Ingen fara PaBlo! Det är bara märkligt att det går att mäta koppel höjden med HO mallen men inte med N mallen! Borde vara samma och måttet
stämmer ganska bra 5.48mm +- 0.25 mm för (top of rail to knuckle center)

Mvh

Alf k
En som inte kan men vill mer!

PaBlo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 476
Det hålet på HO-verktyget ser inte så exakt ut, är säkert större toleransområde i HO och därför så blir det svårt att mäta med bara ett hål i N-varianten. Måste nog vara en utstickande pigg eller koppel för att man ska se lika bra i N.
« Senast ändrad: fre 29 dec 2017, 10:51:29 av PaBlo »

PaBlo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 476
Jag gjorde för skojs skull iordning en koppelhöjdsmätare själv nu, en riktig lowtech variant, men verkar gå att kunna mäta in ganska exakt.


AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 950
Det där funkar alldeles utmärkt Pablo!
 :up:

Jag funderar på att göra en mall själv
av en enklare variant!
 :)

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

PaBlo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 476
Tack! Ja verkar visa ganska bra, såg att många vagnskoppel blivit för låga, de glappar och hänger ned efter tags användande/kopplande.
En lite elegantare lösning på mätverktyg är att ta ett 5mm tjockt plattjärn och punkta dit ( med TIG-svets) en 1mm tjock utstickande plåtbit (indikator) som fasas i ovan och underkant, vilket också ger 5,5mm höjd. Finjustering av indikatorn gör man genom att knacka lite lätt på den. Ska göra en sådan när jag är tillbaka på jobbet nästa vecka.

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 950
Jag tror att man bör kolla regelbundet höjden på kopplen
på rullande material. När man gör rent hjul på vagnar och lok
regelbundet så kan man också kolla höjden på kopplen.

Med NMRA mallen som nämnts tidigare kan man kontrollera
hjulaxlar att dessa håller sig inom referens måtten.
Plasthjul med axlar är svårt att åtgärda om dessa avviker för stort
från referens mått, eftersom dessa oftast är helgjutna!
Metallhjul går att justera och felaktiga hjul kan orsaka urspårningar
i växlar mm.

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.326
  • On the foothills of the Headlines...
Ganska så lustigt att ni kom på det här just nu.
För det var precis vad jag pysslade med veckan innan jul. Jag retade mig på att det var så oexakt att bara jämföra med ett annat koppel i förmodat rätt höjd så jag byggde mig en passar/passar inte tolk för kopplen.

Där får jag avkopplingskrokens minimihöjd och koppelhuvudets min och maxhöjd. Enkelt uppbyggd av Evergreenlister... alltså icke kortslutande som tydligen Kadees egen är.



SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 950
Den där mallen blev bra Svante!
 :up:
Jag hade börjat fundera på att
göra nåt med Evergreen plast själv.

Bra bild förresten, där det syns tydligt
hur viktigt att " avkopplingskroken" klarar
minimihöjden. Skulle den vara för lågt är
det risk att den fastnar i växlar med
urspårning som följd!

Mvh

Alf k
En som inte kan men vill mer!

Stefan E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 394
    • -
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

qrt

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.062
Den enklaste varianten hittills fick jag häromdagen:
Ett koppel odugligt (trasigt) i koppelficksänden fastlimmat på en träbit.



Vid konstruktionen av mallen utgår man antingen ifrån en koppelmall eller från en vagn med den höjd som passar för det heltåg vari kopplen sitter.
Det kan ju vara så att alla vagnar utom en är av samma fabrikat, med skillnad på kopplens höjd mellan fabrikaten.
Även om den ensamma vagnen har rätt koppelhöjd så blir det ändå mängden som styr.
Jag finner ingen nytta med att justera alla de andra väl fungerande kopplen så länge vagnarna aldrig ska gå i något annat tåg.

Eftersom kostnaden är försumbar så kan jag på detta sätt ha flera olika mallar för de olika heltågen.

/Curt
« Senast ändrad: tis 29 maj 2018, 18:01:33 av qrt »

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 950
Tack för ett ytterligare bra tips Curt!
 :up:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!