Författare Ämne: Modulbenlås  (läst 1776 gånger)

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 917
SV: Modulbenlås
« Svar #25 skrivet: ons 03 jan 2018, 15:34:08 »
Enklare möbelvinkeljärn för några kronor/st finns, vilket är betydligt billigare. Skåran är lite kort för att rymma två skruvar men då kan man sätta skruvar utanför som vinkeljärnet kan glida mot för att hindra att det trillar runt vid upplåst.

En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

ArneL

• Användare
  • Antal inlägg: 450
« Svar #26 skrivet: ons 03 jan 2018, 22:15:45 »
Lysande!

Nu kan jag på allvar börja ersätta de gamla gavelmonterade benen på Saltskogs sektioner med dessa smidigare ben.

Med ett extra benpar blir det enkelt att resa en sektion i taget - ett ben i varje hörn, hopfogning och sedan bort med de ben som är närmast skarven. På så sätt räcker det med två ben till varje sektion. (Mittsektionen vilar ju på fyra ben med hyllor emellan.)

/A
/Arne
MMM, Järfälla MJK, (kör H0)
Behöver inte gummi

Gissberg

• Stammis
« Svar #27 skrivet: tor 04 jan 2018, 07:35:38 »
Lysande!

Nu kan jag på allvar börja ersätta de gamla gavelmonterade benen på Saltskogs sektioner med dessa smidigare ben.

Med ett extra benpar blir det enkelt att resa en sektion i taget - ett ben i varje hörn, hopfogning och sedan bort med de ben som är närmast skarven. På så sätt räcker det med två ben till varje sektion. (Mittsektionen vilar ju på fyra ben med hyllor emellan.)

/A

Jag tänker själv ersätta flera av mina tidigare modulers ben, då dessa är väldigt osmidigt gjorda och varje benfäste unikt så benen måste vara märkta för att hamna rätt.

En reflektion.
Träläkt som jag använt till klotsar och som man även skulle kunna använda till ben är aldrig exakta i dimensionerna vilket aluminiumben är.

Benet stoppas ju in under utstickande delen av excenterlåset som håller det på plats i djupled. Är klotsen 1 mm mindre än benet går det inte att sticka in under excenterlåset. Genom att placera en liten bit tjockare papper under excenterlåset när man skruvar dit det blir låset placerat högre så att tillräckligt utrymme blir för benet. Eftersom aluminiumben alltid har samma dimensioner kan man se till att klots och aluminiumben alltid är lika i dimension.

Traveller

• Användare
  • Antal inlägg: 119
    • Flickr
« Svar #28 skrivet: tor 04 jan 2018, 09:45:30 »
Enklere går også utmerket! - benfeste til Fremo-moduler:

En løs klemplate festes med to monteringsskruer på den ene siden av føringene.

Viktig: Monteringsskruene skal ikke sitte for stramt, platen skal kunne bevege seg.

Beinet stikkes inn og klemplaten strammes med en karrosseribolt (heter "vagnsbult" hos Clas Ohlson).

Fordelen er at all høydejustering skjer oppe i modulen, så man ikke trenger kravle rundt på gulvet. Og det er svært lite hardware ...

Mvh Traveller
Traveller
Fremo, Berlin abstakt

Gissberg

• Stammis
« Svar #29 skrivet: tor 04 jan 2018, 09:59:31 »
Jo, jag har den konstruktionen på några av mina moduler. Men tycker ändå det är lite bökigt sikta in benet och skruva precis lagom så att det går att höja sänka och sedan skruva vidare så att det sitter fast. Med excenterlåset går det lätt att höja uppåt/nedåt innan man låser, vridratt i benfoten behövs ju inte. Det är förstås en vana och det är först i praktiken efter ett tags användning man ser hur det funkar.