Författare Ämne: Råd önskas vid lödning av rälsskarvar. Spåren vilar på foam liknande material!  (läst 1562 gånger)

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 955
Jag ska löda skarvjärn mellan spårskarvar men undrar vad jag ska tänka på
för att undvika skadegörelse av material! Spåren skall vila på underlagsmatta
från Woodland Scenics typ foam och jag tror att det inte gillar värme!
Jag har peanger för att avleda värme ,men är ändå rädd för att värme går ned
i foamen! Jag ska löda med löd-station och tror att det blir ganska varmt!

Någon som har erfarenhet och bra
råd att delge?

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

PaBlo

• Användare
  • Antal inlägg: 476
Jag använder själv en 2mm tjock rostfri plåtbit som jag skjuter under.

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 290
Väl rengjort, lödvatten och snabb lödning, så hinner inte värmen sprida sig så långt.
Väl att tänka på om man löder ihop långa sträckor är dock att man hindrar spårets rörlighet i längsledd. Spåret håller ganska konstant bredd om inte innertemperaturen varierar alltför våldsamt, men trävirket växer avsevärt från februari tills man sätter på värmen på hösten och krymper under perioden man har värmen på. Det kan resultera i avsevärda "solkurvor".

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.571
    • http://arstuga.se/jvg.htm
Tipset om plåt under låter bra. Dessutom kan du sätta en krokodilklämma uppåtriktade på var sida om lödstället, det leder bort värmen effektivt och på så sätt smälter heller inte plastsliprarna intill (eller mer sällan).
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

AlfTm36

• Stammis
Tack för tipsen!

Har peanger och krokodilklämma
så det ska nog gå bra! Ska kolla på
verkstan om de har nån spillbit av
plåt över jag kan ta.
Vatten i närheten om det skulle behövas!

Mvh!

Alf K

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.335
  • On the foothills of the Headlines...
De enda skarvar som ska lödas på en modelljärnväg är på flexräls i kurvor.
På resten av banan är åtskilligt mycket bättre att istället löda matning till varje rälsbit. Visst... blir en massa kabel men det är betydligt mycket bättre i strömmatningssynpunkt.

En som har sett ljuset!
youtube.com/watch?v=sQE_l2NA40g[/youtube]]https://www.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

AlfTm36

• Stammis
Tack Svante!

Har flexräls och det blir fler strömkalar mellan
spår och huvud ledning för strömmen!

Mvh!

Alf

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.507
Som kylning skulle jag ha föreslagit en bit fuktig Wettexduk. Men jag tror PaBlos plåtfix verkar klart bättre.
Bengt W
H0 2R DCC

Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 525

På resten av banan är åtskilligt mycket bättre att istället löda matning till varje rälsbit. Visst... blir en massa kabel men det är betydligt mycket bättre i strömmatningssynpunkt.

SA
På anläggningen i Kalmar har vi gjort så...
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Svante Andersson

• Veteran

SA
På anläggningen i Kalmar har vi gjort så...

Jo, det märks ju när man har lagt ballast och väderbitit spår och växlar... då upphör den tidigare relativa säkerheten i strömförsörjningen.

På SWB:s bana får även alla växlar sina räler och tungor anslutna med lödda kablar direkt till den under banan befintliga matningsbussen.

En annan detalj i det hela... värmeavledande attiraljer kan ibland få totalt motsatt effekt då man har vårt att uppnå rätt lödtemperatur och istället får värma så länge att alla möjliga delar av spåret börjar smälta.
Så jag börjar alltid med att slipa av lödstället på rälen (du vet aldrig vilka föroreningar som finns där även på sprillans nya räler) och förtenna denna, förtenner kabeln och med ca 360 grader och så stor spets på lödpennan som möjligt löder jag snabbt som ögat kabeln på plats. Och jag använder 80 W Weller lödstation.

SA
« Senast ändrad: mån 25 dec 2017, 23:04:48 av Svante Andersson »

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.088
De enda skarvar som ska lödas på en modelljärnväg är på flexräls i kurvor.

En som har sett ljuset!
youtube.com/watch?v=sQE_l2NA40g[/youtube]]https://www.

SA
Intressant o tydlig video, tack för den Svante.
Däremot undrar jag om det verkligen är lämpligt att ha så tätt mellan spåren på en dold bangård? Förvisso enbart raksträckor och det lär inte vara mycket mötande trafik i kurvorna in/ut ur bangården, men ändå? Vad anser ni forumrävar?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Svante Andersson

• Veteran
Däremot undrar jag om det verkligen är lämpligt att ha så tätt mellan spåren på en dold bangård? Förvisso enbart raksträckor och det lär inte vara mycket mötande trafik i kurvorna in/ut ur bangården, men ändå? Vad anser ni forumrävar?

Den här bygaren skulle bara köra de färdiga tågen in och ut från sin uppställningsbangård. Han förklarde det när han visade hur han ställde in avståndet... 12 mm ply mellan Pecospår ger ett centrumavstånd på ca 42 mm.

Och jag är av samma uppfattning... för nära mellan spåren för att använda i exempelvis trafikspel. Det som byggs hos SWB och på mina egna moduler är det antingen det gamla Roco/Västeråsmodul/MMM avståndet på 57 mm som gäller eller om vi är lata så tar vi 60 mm för enkelhetens skull.

SA

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.088

Den här bygaren skulle bara köra de färdiga tågen in och ut från sin uppställningsbangård. Han förklarde det när han visade hur han ställde in avståndet... 12 mm ply mellan Pecospår ger ett centrumavstånd på ca 42 mm.

Och jag är av samma uppfattning... för nära mellan spåren för att använda i exempelvis trafikspel. Det som byggs hos SWB och på mina egna moduler är det antingen det gamla Roco/Västeråsmodul/MMM avståndet på 57 mm som gäller eller om vi är lata så tar vi 60 mm för enkelhetens skull.

SA
Jo, jag lyssnade på hela videon och min fråga var mer specifikt om det tighta mellanrummet (c/c 42 mot c/c 57) kan fungera just på en dold bangård, inte på en regelrätt bansträcka...
10 spår bredd ger ju trots allt 15 cm mindre att sträcka sig över så jag kan se fördelen. Om det dock inte fungerar är det ju inte en fördel värd att nämnas. :)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)