Författare Ämne: Plan B?  (läst 8151 gånger)

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 121
SV: Plan B?
« Svar #50 skrivet: tor 22 mar 2018, 22:40:24 »
Sena nätter brinna flitens lampa...

Steg 1
Jag har varit skeptisk till dubbelspår och rundbana, det är inte vad jag vill göra egentligen men nu blir det av nöd ändå i princip en sluten bana när jag behöver(?) ha båda helixarna i samma ände. Bangården med lokstation är knutpunkt mellan två slutstationer. Luckorna i blå linjen är i Steg 1 utfyllda med ersättning för varsin slank växel. Tunneln ser lite larvig ut i det här skedet, kanske bättre om ett eventuellt berg skulle omfatta även en bit av rosa linjen, som jag egentligen inte vill ha men varför inte även dubbelspår när det ändå blir rundbana?

Steg 2
Undre nivå och helix till denna tillkommer. Har inte tänkt igenom slutstationen så mycket än men den lånar lite från spårplaner jag sett online.

Steg 3
Övre nivå ochHelix till denna tillkommer. Om jag nöjer mig med fyra portar i lokstationen så jag får plats med dubbelspåret så får jag två portar över att använda nån annan stans. Denna ändstation fortfarande lätt inspirerad av lokala industrispåret men nu delvis i kurva. Det borde dock vara industribyggnader, istället för lokstall, ur vilka lastade vagnar rullas söderut för att invänta hämtning.

Patjo

• Användare
« Svar #51 skrivet: fre 30 mar 2018, 01:47:48 »
1200x600x50mm cellplast, 29 kr/skiva.

Kompletterar med gammal m-räls för att få lite längd på provsträckan, gudars skymning så rasslig den är jämfört med ny c-räls.

Min MS2 har krashat vid flera tillfällen. Oftast har allt bara stannat men senast så fortsatte loket sin färd medan MS2an startade om. Inget stoppkommando hjälpte då naturligtvis. Är detta vanligt förekommande? Vid tillfället kördes två lok på C-räls.

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 631
« Svar #52 skrivet: fre 30 mar 2018, 11:26:55 »
Nu börjar det ju likna nå't! En "man-cave" i vardande  :beer:. Glad påsk!
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

Patjo

• Användare
« Svar #53 skrivet: lör 21 jul 2018, 21:42:18 »
Tänkte egentligen ta det lungt med detta till i höst men den svala källaren är enda platsen jag står ut i under denna värmebölja, så jag får anpassa verksamheten så att jag får vara där.  :handshake:

Steg 1 minus inre dubbelspår förverkligat i K-räls. Några delar restade så jag får klara mig med tre uppställningsspår tills vidare. Som vanligt har jag inte läst på ordentligt, slanka korsningsväxlar behöver tydligen två motorer, dessutom ska dessa styras individuellt?

Patjo

• Användare
« Svar #54 skrivet: tis 28 aug 2018, 21:16:37 »
Jag har börjat vela kraftigt kring detta. En modulbana skulle lösa mycket av platsproblemet men hittills har jag hållt fast vid att en nedpackad bana inte inbjuder till spontankörning.

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 840
« Svar #55 skrivet: ons 29 aug 2018, 06:36:02 »
... slanka korsningsväxlar behöver tydligen två motorer, dessutom ska dessa styras individuellt?
Så är det!

Patjo

• Användare
« Svar #56 skrivet: ons 29 aug 2018, 20:42:07 »
Jag har kommit lite längre sedan dess!

Patjo

• Användare
« Svar #57 skrivet: tis 04 sep 2018, 18:26:20 »
Avkopplande?

Jag hade tänkt lägga avkopplingsskenor vid gröna markeringar (inte de gröna spåren vid vändskivan) men varför ska linjeloken in där om jag har ett växellok med Telex? Hur ska jag tänka? De gulmarkerade spåren är buffertspår för växling in på och ut från uppställningsspåren. Rosa slingan finns ej (än?).

Vidare så har jag provkört en avkopplingsskena på likström och det fungerar (Under TYSTNAD!!  :clap:  :party: ) men måste jag tänka på något? Halvvågslikriktning just nu om jag minns symbolerna rätt.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.453
« Svar #58 skrivet: tis 04 sep 2018, 18:39:29 »
Ett växellok med telex löser inte "problemet" med avkoppling annat än om du kör med heltåg.
Skall du rangera på riktigt så skall tågen delas upp lite här och var, och då behövs avkopplingsspåren.

Du behöver inte ett "gult spår" för varje rangerspår, räcker med ett längre spår, längre än längsta tåget , t.ex. det gula som fortsätter i rosa slingan.

/Lars

Patjo

• Användare
« Svar #59 skrivet: tis 04 sep 2018, 22:36:25 »
Där har du en poäng, jag har nog mest tänkt heltåg hittills.

Det är inte fjärran att det blir bara ett gult spår ändå, det norra är ju redan antytt att bli dubbelspår. Det södra har under testerna ofta varit uppställningsspår för ellok.

Jag kommer nog dra detta några varv till, jag har börjat få modulfunderingar efter att redan ha misströstat över åtkomligheten på delar av banan. Skulle jag bygga i lösa sektioner så är ju modulerna nästan redan där.

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.675
« Svar #60 skrivet: sön 09 sep 2018, 13:43:38 »
Jag föreslår att du sätter avkopplingsskenor i ändarna på spår 2 och 3 så att inkommande tåg kan koppla ifrån linjeloket där för t.ex. rundgång eller fortsatt växling.

På Linfallets station har jag placerat avkopplingsskenor i ändarna av alla genomgående stationsspår där det varit möjligt. Vid  kurvor och lutningar var det inte möjligt.

Avkopplingsskenor symboliseras (oftast) med röd knapp i bilden. Pga platsbrist på spårplanstavlan så är några avkopplingsskenor styrda från annan knapp, dvs det finns ännu fler avkopplingsskenor på banan än vad som syns på ställverksplanen.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning