Författare Ämne: Plan B?  (läst 8646 gånger)

Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 157
SV: Plan B?
« Svar #25 skrivet: tis 23 jan 2018, 23:09:28 »
Jag tycker fortfarande att det är närmast kränkande att allt jag vill göra ska ta en sån herrans plats.

Kanske läge att gå ner i skala? N, Z eller till och med T (1:450)  ;)

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 121
« Svar #26 skrivet: ons 24 jan 2018, 21:25:43 »
Ja, det vore väl det logiska steget men det känns som att för mig är H0 och MJ så starkt förknippade med varann att det är det ända som gäller. Nu kom jag ju in snett i detta också med tankar på en 12 meter lång bana uppe på vinden, naturligtvis så får jag inte plats på en mindre yta efter det! Sen så ska det väl vara lite utmaning också, att få till nåt vettigt trots begränsningar.

Patjo

• Användare
« Svar #27 skrivet: lör 27 jan 2018, 20:58:14 »
Nästan 58 meter spår, det är väl en början?

Patjo

• Användare
« Svar #28 skrivet: tor 01 feb 2018, 22:41:57 »
Detta är bara ett mindre test av utrymmets lämplighet, atmosfär och känsla. Resultat är under utvärdering.

Patjo

• Användare
« Svar #29 skrivet: sön 18 feb 2018, 21:26:03 »
I husköpet ingick ett äldre kassaskåp som stod så stadigt under trappen att säljaren trodde det var fastskruvat. Nu är det och några lika gamla väggmonterade hyllor flyttat på så att väggar och golv kan målas. Med så mycket plats frigjord känns det plötsligt som slöseri med bra utrymme att placera en helix där. En helix till en undre nivå skulle få plats längst till vänster men inte till någon övre. Jag försöker hitta på en spårplan med vändskivan under trappen men får på nåt sätt ingen balans i det hela.

Vad är vedertagen höjd över golvet? I intervallet 90- 156 cm behöver jag inte bekymra mig om värmeelement eller fönster mer än för ventilations skull. Håller jag mig på 90 cm så får jag ganska gott om utrymme under trappen. Runt 150 cm får jag ju ett trevligt perspektiv i nästan ögonhöjd men det blir ju samtidigt svårjobbat på banan.

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 234
« Svar #30 skrivet: sön 18 feb 2018, 21:43:46 »
Ja, det vore väl det logiska steget men det känns som att för mig är H0 och MJ så starkt förknippade med varann att det är det ända som gäller. Nu kom jag ju in snett i detta också med tankar på en 12 meter lång bana uppe på vinden, naturligtvis så får jag inte plats på en mindre yta efter det! Sen så ska det väl vara lite utmaning också, att få till nåt vettigt trots begränsningar.

Håller med om det där... jag har tänkt tankar på allt från N till Z, men då plötsligt känns det liksom inte roligt längre. Det blir för smått för klumpiga fingrar och skumma ögon och det är dåligt utbud på prylar om man vill köra svenskt. H0 is the shit!  :up: Men så sitter man där med utrymmesproblemen... :'(

Men du har inte tänkt på helix till vänster, nerfart nära väggen, och att få ett lokstall till höger? Jag menar under trappan... det borde kunna funka om du lägger lokstallet lite ut ifrån väggen??

Jag borde rita, men orkar inte... du påbörjar nerfart längs med väggen redan innan du kommer till trappan. Parallellt har du ett spår till lokstallet som håller jämn nivå, eventuellt stiger lite. När du kommer under trappan så svänger detta spår vänster, medan helixen går nära väggen hela tiden. Helixen dyker under lokstallet, och vips kan du bygga nåt annat än lokstall på resten av ditt utrymme!  :up:
« Senast ändrad: sön 18 feb 2018, 21:51:00 av Spirit »

Patjo

• Användare
« Svar #31 skrivet: sön 18 feb 2018, 22:24:14 »
Jag försöker föreställa mig din beskrivning men det är nog för sent på dygnet. Jag hänger upp mig på att det bara blir en undre nivå och den kommer att lida av dålig insyn om jag ska ha huvudnivån på 90 cm. I min ursprungliga plan hade jag en nivå på 90cm, en på 120 och en tredje på 150 och oroade mig redan då för insyn på undre nivån.

Jag lekte lite med tanken på en löstagbar del framför dörren till det inre förrådet, sen kom det snart att jag även kunde ha en löstagbar del förbi ingången till utrymmet!  :party:

Jag ska leka vidare med denna tanke veckan som kommer.

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.102
« Svar #32 skrivet: mån 19 feb 2018, 00:39:37 »
Vart är trappan på nedre spårplanen?
Får inte ihop hur ditt rum är, då blir det svårt att ge tips...
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Patjo

• Användare
« Svar #33 skrivet: tis 20 feb 2018, 07:11:45 »
Trappan är längst till vänster i bild med högsta punkt över helixen. Titta på sista bilden på föregående sida.

Patjo

• Användare
« Svar #34 skrivet: tor 22 feb 2018, 23:48:08 »
Nästan helt planlöst gladbygge.

Försöker hålla mig max 500 mm från väggarna förutom under trappan, detta för att kunna använda vägghängda hyllor. Ingen helix just nu. Gula linjen är bara en dum rundbana, det var inte vad jag ville. Blå linjen är schematiskt inspirerad av industrispåret här i Boxholm. Har dock inte sett någon industri i bergrum här. Måste förenkla detta område om biten framför dörren ska vara löstagbar. Grönt stationsområde. Vändskiva med lokstallar, yttre klargöringsplatser och bergrum för beredskapsreserven. Vända på undre halvan av bangården?

« Senast ändrad: tor 22 feb 2018, 23:50:16 av Patjo »

Patjo

• Användare
« Svar #35 skrivet: fre 23 feb 2018, 22:13:27 »
Filar vidare...

Patjo

• Användare
« Svar #36 skrivet: lör 24 feb 2018, 18:52:40 »
Nu har jag ritat med C-räls av bara farten för att jag har lite sånt. Vad skulle eventuella fördelar med K-räls vara?

Patjo

• Användare
« Svar #37 skrivet: sön 25 feb 2018, 00:01:27 »
Hade missat att det skulle vara några bitar till närmast vändskivan, nu tar den ännu mer plats. För att visualisera förutsättningarna lite bättre så har jag även ritat in trappa, fönster och väggar. Väggarna går naturligtvis ända upp till taket på riktigt men då syns väldigt litet i 3D.

Hittade några träd också, var det nytt med 1.2.0?

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 459
« Svar #38 skrivet: sön 25 feb 2018, 21:31:17 »
God kväll, Gjorde om din rums ritning lite.

Drog spåret mellan trappstegen och går längs med vägen i stället, gör utrymmet du står i betydligt "större" själv skulle jag offrat bredden på trappan för att smita förbi med ett eller 2 spår bred eller i höjd.

En förlängning mot/under hatthyllan är möjlig för lite "uppställning". Den nedre högra delen var väl ett förråd,  hade gjort sig fint om det gick att bygga "in" hyllbanan där inne,  själva spåret snor inte så mycket plats. Är det träväggar "runt" förrådet?

Den röda "cirkeln" är en möjlighet för långa tågsätt att vända färd riktning, ett måste för min egen del.

Ritade denna i Raily för några år sedan, tyvärr finn inte själva Raily filen tillgänglig bara en bild från programmet så jag kan inte få fram art nummer på rälsbitarna, dock så skall alla dessa bitar vara standard C räls och spår anslutningsbiten 7287 som behövs. Så lite arbete måste läggas för att få C rälsen att gå i hop med 7287. Förmodligen så byggs allt detta lättast i K räls och förmodligen snyggast också.

Med vänlig hälsning Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner.

Patjo

• Användare
« Svar #39 skrivet: tis 27 feb 2018, 00:33:38 »
God kväll, jag kompletterade din variant med hur det ser ut i angränsande utrymmen...

Din föreslagna utvidgning av gula linjen skulle bli en opraktisk inskränkning i nyttjande av och tillgång till lokalerna. Och jag är inte så långt gången än att jag sätter sågen i trappan!  :D

Däremot är förrådet och matkällaren i riskzonen för framtida annektering. Samtliga väggar är murade eller gjutna. Åtminstone väggen mot förrådet är icke bärande konstruktion.

Jag ritade om i K mest för att känna på det men blev glad när jag fann att det finns slanka korsningsväxlar. Blå linjen ej omritad än.
Har tänkt tanken att blå linje skulle fortsätta över bron i ett dolt undre spår och ansluta till det grå stickspåret bakom lokstallet men blå är avsett som slutstation. Grå skulle kunna bli en underjordik vändslinga men det är avsett som buffertspår vid växling från stickspåren ut på linjen.

De gröna spåren som förbinder grå spår med vändskivan är genomfartsspår till bergrummen med beredskapsloken. Genomfart för att det kanske måste gå fort dit och därifrån men också för att kunna härbärgera lok som är längre än vad vändskivan klarar. Visst visar din Raily-bild 7,5 graders delning mellan spåren? När jag köpte vändskivan fick jag förklarat för mig att sånt tar betydligt mer plats.

Gul är fortfarande en förhållandevis ospännande ovalbana.

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 459
« Svar #40 skrivet: ons 28 feb 2018, 20:02:15 »
God kväll,  du har lite otur med murade innerväggar, dock känns rummet "smalt" så dom borde inte vara bärande så vida du inte har murat på våningen över. Svävade ut lite och rensade hela "ytan" flyttade tvättstugan och fick lite trevlig långsida att bygga på och du slipper såga i trappan  ;) 

Förstår förstås att det blir "omöjlig" scenario, men det kunde bli en trevlig liten bana längs med väggen och lokstallet hade passat perfekt under trappan med trevliga växel kombinationer åt båda hål och inte dit jag flyttade den på ritningen.

Med vänlig hälsning Hans O   

Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner.

Patjo

• Användare
« Svar #41 skrivet: ons 28 feb 2018, 23:02:15 »
Hehe, bra där Hans, det gäller att våga om det ska bli nåt spektakulärt.

Snabbt vidare till veckans praktiska övningar så här långt. Spanade in ett hyllsystem hos det stora varuhuset med bil som tema. Det bygger på traditionella listhängda hyllkonsoler där listerna själva hänger i en list på väggen. De kan därför flyttas efter behov för ökad flexibilitet.

Framgår det hur jag tänker?

Långa ribbor är 110 cm, korta är 50 cm. Jag har 24 långa och 6 korta efter att ha kasserat en garderobsmöbel som befanns överflödig efter flytten. Några av de långa skulle kunna bli dubbelt så många 55 cm långa ribbor om jag vill ha lite extra ut från väggen. En nackdel är att konsolen vinklas uppåt för att lossa den från listen, alla spår, landskap och byggnader måste tillåta detta utan att ta i listen eller väggen. Listerna kan upplevas som lite svajiga men väggen är rätt så vågig så fasta lister hade blivit ett elände att få bra. Lite vikt på dem så blir det nog bra. Rummets enda väggutag hoppar in i bild som en liten glädjedödare bland mina lister...

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.102
« Svar #42 skrivet: ons 28 feb 2018, 23:32:26 »
En nackdel är att konsolen vinklas uppåt för att lossa den från listen, alla spår, landskap och byggnader måste tillåta detta utan att ta i listen eller väggen. Rummets enda väggutag hoppar in i bild som en liten glädjedödare bland mina lister...
Du kan ju ha en ram med dina lister som sitter fast på konsollerna sedan ligger tågmodulerna ovanpå, då kan du demontera tågmodulerna utan att behöva vinkla uppåt.
Vägguttaget måste ju verkligen användas om det är det enda i rummet och som du säger sitter det dum monterat. Är det betongväggar eller gips, tänker om du kan byta ut uttaget mot en infälld kopplingsdosa och förlänga ned till golvhöjd och få uttaget där istället så det inte syns? Annars måste du även göra ”hål/uttag” i tågmodulen så du kan få ned elkabeln under tågmodulerna...
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Patjo

• Användare
« Svar #43 skrivet: ons 28 feb 2018, 23:55:27 »
Eluttaget är mest ett problem för att det krockar med den hängande listen. Nu har jag hunnit räkna lite och om jag sågar ner 110 cm ribborna till 90 cm så kan jag använda standard hyllplan till förvaring samtidigt, det blir jämna 5 sektioner på längden och den hängande listen missar eluttaget! Win-Win-Win!

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 637
« Svar #44 skrivet: tor 01 mar 2018, 07:19:43 »
Kul att du kommit igång. Vägguttaget blir väl bara ett estetiskt problem då hängskenorna kan flyttas fritt. Om det känns svajigt kommer svajigheten att försvinna när du belastar hyllsystemet. Att ha flera hyllplan stabiliserar också. Med tanke på att en modelljärnväg inte väger sååå mycket kanske du också hade klarat dig med färre hängskenor, dvs ökat cc mått.
« Senast ändrad: tor 01 mar 2018, 07:55:37 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

kronans

• Användare
  • Antal inlägg: 231
« Svar #45 skrivet: tor 01 mar 2018, 07:38:05 »
Varför inte köra på flera plan med en helix i ena änden? Skulle väl få plats med tre plan kanske.

Patjo

• Användare
« Svar #46 skrivet: tor 01 mar 2018, 18:26:06 »
Tidigare i tråden så figurerar ett utkast till planlösning med tre nivåer och en helix under trappan. Efter att ha fått bort gamla inventarierna under trappen så drabbades jag av plötslig ångest över att bygga igen utrymmet med en helix. Jag har inte kommit över det än riktigt.

C-C 90 cm kanske är överdimension för själva järnvägen men det skulle låta mig använda standard konsolhylla över och under järnvägen för förvaring av stinsmössa, kolskyffel, koppelstångsfett, etc.

Patjo

• Användare
« Svar #47 skrivet: fre 02 mar 2018, 21:57:07 »
Fredagsmys med hyllmontering.

Like a glove!

Stresstestar konstruktionen. Jag hade helt förträngt att jag hade en järnvägskanon i gömmorna. Lite kul nu när MJ-intresset vaknat, men fel skala.

Patjo

• Användare
« Svar #48 skrivet: fre 09 mar 2018, 23:39:39 »
Jag tycker jag har svårt att överträffa 58-metersbanan, den kändes inte så fyrkantig med bangården lite på snedden och på nåt sätt vill lokstationen hålla sig i högra hörnet. Tills vidare har jag gått tillbaka till att hålla mig uppmed långväggen och under trappan.

Steg 1, rundbana med bangård och lokstation. Gränsfall för åtkomst i hörnen vid urspårning men inte lika illa som att komma åt övre hyllan under trappan. Tämligen valfritt vilken höjd över golvet jag vill ha banan. Ingen speciell höjdskillnad inom spårplan.

Steg 2, om det fortfarande är roligt. Blå spår går in i nedåtgående helix, gult spår går in i uppåtgående helix. Gul helix är av mindre radie och förskjuten norrut för att gå fritt trappan. Blå och gul ändstation kommer sannolikt inspireras av sina motsvarigheer från 58-metersbanan.

Patjo

• Användare
« Svar #49 skrivet: sön 11 mar 2018, 19:19:35 »

Rådet för Strategisk Materialhantering har låtit sig imponeras och Test- och Utprovningssektionen, Spår har beviljats medel för fortsatt utredning. Ett Ue-lok och ytterliggare två tunglastvagnar SSym 46 har säkrats för verksamhetens omedelbara behov. Körprov på vägghängd bana inledda, personal drabbad av akut höjdskräck har skickats på kurs i Telex-underhåll.