Författare Ämne: Plan B?  (läst 6553 gånger)

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 94
Plan B?
« skrivet: tor 21 dec 2017, 21:54:25 »
Jättebanan på kallvinden blev ju nedröstad så vad göra nu då? Bild nedan beskriver yta som skulle kunna vara tillgänglig med platshållande bana inritad (startsats + C1-C5). Jag är redan besviken på att det inte verkar finnas någon C-motsvarighet till M-rälsens 286 mm kurvor. H0 kräver sitt utrymme. Nästa problem är att jag inte riktigt vet vad jag vill. Jag hade ett tänkt tema för vindsbanan kort sammanfattat ungefär gruva-malmbana-stålverk/industri-godsbana-omlastingspunkt där malmbana och godsbana skulle kännetecknas av större avstånd. Det känns svårt att förverkliga i ett normalt rum. Vardagsrummet är uteslutet (om jag inte hittar på en Bond-skurklösning med en bana som går att hissa upp i taket. Läste att någon gjort så i garaget!). I större utrymmena i källaren ska det gå att köra svetsaggregat och slipmaskin så det är inte heller lämpligt. Banunderlaget tänks i det här utförandet som fyra 70 cm breda skivor där ovalen utgörs av två bredvid varandra, bangården av en tredje och dessa förbinds i sin tur av en fjärde på tvären. Redan där är det fel då standardbredd på skivor verkar vara 60 cm men 70 och 70+70 (mmm ja, åtkomst...) är vad som får plats runt fönstret.

Bland de flyktiga minnena av barndomens bana så tronar drömmen om en vändskiva högt över allt annat, så en sådan måste finnas. Jag är inte så pigg på att bygga i nivåer, dolda returspår möjligen undantagna. Litet höjdskillnad ja, men jag vill helst se mina rangerspår.

Epok? Jag tycker det blir lite mer levande ju mer saker rör på sig så + för koppelstänger och semaforer. Tidig elektrifiering eller industrialiseringens bakgator där det kan dyka upp lite vad som. Har luftledning nån funktion på digital bana?

Jag är lite kluven inför landskapsbygge, uppväxt med Lego så är jag ju van vid att kunna bygga om efter behag, blir ju svårare då.

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.359
    • http://www.hattifnatt.se/
SV: Plan B?
« Svar #1 skrivet: tor 21 dec 2017, 22:07:06 »
Skivor kan man ju såga till efter eget behag. Plywood och spånskivor brukar väl vara 120x240cm? Hur stort är rummet? Får jag måtten kanske jag kan knåpa ihop ett förslag. Det var C-räls du skulle bygga med? Det är lätt att fastna i rektanglar och räta linjer när man ritar en spårplan. Den rektangulära banan till höger skulle kunna göras mycket mer intressantare.

Mvh Anton

Patjo

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 21 dec 2017, 22:27:45 »
Rummet är 207*357 mellan golvlisterna. Inritad räls är mest för att få en uppfattning om svängrummet och litet fantasilöst baserat på utbyggnadssatserna och vad som får plats i gratis-SCARM. C-räls ja, men jag har även 12-13 meter M-räls i högst varierande skick. Om du betraktar det som en rolig utmaning så får du gärna lämna förslag.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.507
« Svar #3 skrivet: tor 21 dec 2017, 23:13:19 »
Jag skulle nog säga att om du är ny i gamet - börja inte med att spika fast grejerna, lek lite med olika möjligheter. Böra med en idé men var beredd att flytta om lite och låt dina egna idéer växa fram.
När man bygger mera fast kan plattor hindra landskapsutformningen, men strunta i det och  lattja lite med spåren på en platta. Jag skulle tro att det blir en roligare väg in i MJ-universum. Här kan du utöva konstnärskap, industrihistoria, elektronik med mera. Och oändligt mycket vetande om järnväg och fordon etc.
Välkommen till denna planet för  övrigt!
Bengt W
H0 2R DCC

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.773
« Svar #4 skrivet: fre 22 dec 2017, 08:40:00 »
Om jag tyder spårplanen rätt så ligger växlarna fel på den högra delen. Du kommer in från ena hållet men inte ut utan att byta färdriktning.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.242
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #5 skrivet: fre 22 dec 2017, 08:56:26 »
Om jag tyder spårplanen rätt så ligger växlarna fel på den högra delen. Du kommer in från ena hållet men inte ut utan att byta färdriktning.
-Per

De 4 kurvväxlarna längst till höger gör väl ändå att det går att komma runt i både inre och yttre ovalen och komma ut utan att byta färdriktning. Visserligen har ju färdriktningen ändrats då man lämnar den högra delen men det är ju en annan sak.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.481
« Svar #6 skrivet: fre 22 dec 2017, 09:31:06 »
Banan blir snyggare med ett öppet regelverk och enbart plywood (undvik spånskiva) under spåren. Då kan landskapet gå både uppåt och nedåt runt spåren. Även om det bara rör sig om några cm så blir det mycket bättre än en platt skiva.
Instämmer med tanken att ha en stor skiva att testa sig fram på, den går ju sedan att såga till spårunderbyggnad.
Alternativt kan du få hjälp av någon erfaren med en bra spårplan och bygga efter den direkt. Även när man byggt en bana klar så går den ju att bygga om. För många är det en del av hobbyn att bygga om sin bana med jämna mellanrum när ens inriktningar ändras, eller bygga helt nytt.

Med vänlig hälsning UB

Per Lind

• Stammis
« Svar #7 skrivet: fre 22 dec 2017, 09:41:30 »
-Per

De 4 kurvväxlarna längst till höger gör väl ändå att det går att komma runt i både inre och yttre ovalen och komma ut utan att byta färdriktning. Visserligen har ju färdriktningen ändrats då man lämnar den högra delen men det är ju en annan sak.
Jag ser bara 2 växlar i rundbanans vänstra nederkant från inner till ytterspår.
Sedan 2 växlar i rundbanans högra nederkant från ytter till innerspår.
Finns det några växlar uppe i högra hörnet från ytter till inner? Är väldigt otydligt så jag kan inte avgöra.
Är det så så håller jag med Dig.
Annars:
Om jag kommer från stationen och håller höger i y-växeln kan jag bara köra runt.
Kör jag till vänster kan jag komma in i inre slingan, men inte ut.
-Per

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.242
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #8 skrivet: fre 22 dec 2017, 12:07:38 »
-Per

Jag ser bara 2 växlar i rundbanans vänstra nederkant från inner till ytterspår.
Sedan 2 växlar i rundbanans högra nederkant från ytter till innerspår.
Finns det några växlar uppe i högra hörnet från ytter till inner? Är väldigt otydligt så jag kan inte avgöra.
Är det så så håller jag med Dig.
Annars:
Om jag kommer från stationen och håller höger i y-växeln kan jag bara köra runt.
Kör jag till vänster kan jag komma in i inre slingan, men inte ut.
-Per

Håller med dig om att det är otydligt men visst är det två kurvväxlar uppe i högra hörnet.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Per Lind

• Stammis
« Svar #9 skrivet: fre 22 dec 2017, 13:48:26 »
Då håller jag med Dig!
-Per

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.668
« Svar #10 skrivet: fre 22 dec 2017, 21:11:54 »
Rummet är 207*357 mellan golvlisterna. Inritad räls är mest för att få en uppfattning om svängrummet och litet fantasilöst baserat på utbyggnadssatserna och vad som får plats i gratis-SCARM. C-räls ja, men jag har även 12-13 meter M-räls i högst varierande skick. Om du betraktar det som en rolig utmaning så får du gärna lämna förslag.

Om du har möjlighet att använda hela rummet kanske du ska satsa på en hyllbana, eventuellt med vissa delar som moduler och vissa fasta delar som är bredare. Ordna med uppfällbar bro vid dörren. Eventuellt kan du ju fundera på att hänga om dörren eller byta den så den öppnas utåt, eller till en skjutdörr. Jag tror att du får ut mest av rummet med hyllbana.

Långväggen på 357 cm kan rymma en ganska rejäl station, särskilt om du lägger några kurvväxlar i infarten och då tänker jag på C-rälsens R3-kurvväxlar. Lägger du dessutom en skuggbangård (kanske i två plan) under så får du ihop utrymme för ett hyggligt MJ-imperium.

Du ska inte vara ledsen över att det inte finns någon C-motsvarighet till M-rälsens 286 mm kurvor. Väldigt många moderna mj-fordon kan nätt och jämt klara 360 mm. Har du möjlighet att långsiktigt undvika de små kurvväxlarna och enbart har R2 eller större så vinner du mycket i driftsäkerhet. Se t.ex. på Marieholms järnväg här på forumet som i princip är utan små kurvväxlar. (Finns det en kvar?)
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Patjo

• Användare
Tomten är tidig!
« Svar #11 skrivet: lör 23 dec 2017, 14:29:24 »
Bland de flyktiga minnena av barndomens bana så tronar drömmen om en vändskiva högt över allt annat, så en sådan måste finnas.

Jag bara kunde inte låta den stå kvar i butiken över julen.

Lite besviken på kontrollern som verkar dåligt justerad. Mellan noll och kontinuerlig drift är det inte ens hårfint. Dessutom linjerar inte spåren i den odrivna änden.

Hur ansluter man bäst paralella spår med typisk växel-mot-växel avstånd? Flexibel K-räls innan övergångsskenan?

Jag har inte tänkt tanken på bro förbi dörren, skulle helt klart öppna upp för möjligheter! Jag hade börjat rita om min spårplan men får nog tänka om igen. Kommer räcka länge , denna hobby!  :up:

Banan blir snyggare med ett öppet regelverk och enbart plywood (undvik spånskiva) under spåren.
Jag har tagit måtten från Biltemas limträskivor för jag har lyckats dra i skruv för hand i sådana tidigare. Är jag helt fel ute? Innan jag bestämmer mig för en spårplan så kommer jag behöva de öppna ytornas flexibilitet, tror jag.

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.805
« Svar #12 skrivet: sön 24 dec 2017, 18:30:16 »
Lite om ramverk (för att understryka vad ub skrev):
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Ramverk
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Patjo

• Användare
« Svar #13 skrivet: ons 27 dec 2017, 02:39:29 »
Tack. Jag är osäker på om ramverk är för mig i det här skedet. Jag brottas fortfarande med att få plats med en spårplan med någon form av tanke bakom. Jag har i alla fall kastat pengar på SCARM nu så jag kan rita mer obehindrat. Har spånat enligt bild:

Tanken är att gult spår försvinner upp i bergen där det lastas malm. Lastning sker på ytterspår och lok kopplas loss och växlas över till innerspår på vilket det tar sig tillbaka till kön, växlas tillbaka och drar malmtåget hemåt. Detta förfarande heter säkert nåt?

Nånstans i det gröna industriområdet, som kanske inte ska ha korsningsväxlar för miljoner, lossas malmen och det produceras nåt som lastas för transport till hamnen på blått spår.

Grå vändskiva med lokstall och några stickspår.

Inte riktigt nöjd. Gult och blått spår går för nära varann norr om lokstallet. Inget känns optimalt. Litet rum är litet.

PaBlo

• Användare
  • Antal inlägg: 476
« Svar #14 skrivet: ons 27 dec 2017, 08:56:21 »
Kul med en trafikidé och en bana med ett syfte. Även om själva spårplanen kan utvecklas så känns grundidén helt ok. Det som du kanske vill att malmen (jänmalmen) ska omvandlas till är pellets (kulsinter) i ett pelletsverk som kan byggas som en kuliss mot väggen vid den gröna stationen.
Exempel på pelletsverk från verkligheten finns här:

Patjo

• Användare
« Svar #15 skrivet: ons 27 dec 2017, 21:09:57 »
Vardagsrummet är uteslutet (om jag inte hittar på en Bond-skurklösning med en bana som går att hissa upp i taket. Läste att någon gjort så i garaget!).

Tanken svindlar!

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.088
« Svar #16 skrivet: ons 27 dec 2017, 22:53:56 »
Du kommer inte kunna nå ett urspårat tåg där du har ordet ”malmbanan” uppe till höger.
Ett lokstall är tufft men stjäl mycket värdefull yta, vilket gör att man får väga in det om det är ”värt” att ha ett lokstall...
Håller med de andra, kul tanke med din trafikplan.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Casimir

• Användare
  • Antal inlägg: 40
« Svar #17 skrivet: ons 27 dec 2017, 23:46:35 »
Hur stort matbord vill familjen ha?

Gör ett bord som består av en långsmal låda med glasskivor som bordsskiva och anläggningen under.

Dammfrit för tågen och på med en du när gästerna kommer.

Patjo

• Användare
« Svar #18 skrivet: tor 28 dec 2017, 00:45:50 »
Du kommer inte kunna nå ett urspårat tåg där du har ordet ”malmbanan” uppe till höger.
Ett lokstall är tufft men stjäl mycket värdefull yta, vilket gör att man får väga in det om det är ”värt” att ha ett lokstall...
Håller med de andra, kul tanke med din trafikplan.

Men visst, det är ett problem jag missade när jag försökte få ihop det.

Vändskivan är ett krav och vad är en vändskiva utan lokstall? Går ju att kompromissa på hur många portar man vill ha. Jag tycker tre portar är lite litet och skulle inte se allvarligt menat ut.
« Senast ändrad: tor 28 dec 2017, 01:01:24 av Patjo »

Patjo

• Användare
« Svar #19 skrivet: tor 28 dec 2017, 01:00:13 »
Hur stort matbord vill familjen ha?

Så stort matrum har jag inte  :O

Jag lockas lite av tanken på en anläggning som försvinner upp i taket. Den skulle kunna maskeras som någon form av plafond. Nackdelen är att jag bara har normalhöjd, 240 cm, så det blir inte utrymme för några större höjdvariationer, kanske inte ens önskvärda byggnader.

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 77
« Svar #20 skrivet: tor 28 dec 2017, 15:11:18 »
Och exakt... där försvann den byggardagen!  :D Om du bygger i två nivåer och lägger till två vändslingor, så kan du även få till mer körning och "paradsträckor", utan att behöva tulla på möjlighet till åtkomst överallt. I förslaget nedan är den blå nedre nivån på 0 cm höjd, och den övre röda nivån på 10 cm höjd. Det ser ut som om stigningen blir ca 3 % vilket bör vara OK. Vill du ha större nivåskillnad (20 cm?) bygger du stigningen ett varv till, som en "helix". Jag gillar att använda de "slimmade" växlarna (2471X), använder du standardväxlarna (2461X) får du naturligtvis längre stickspår. Berget ska byggas högt, så att man kan krypa in under det och enkelt komma åt rälsen... :cool:

Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 797
« Svar #21 skrivet: tor 28 dec 2017, 15:57:41 »
Ett riktigt trevligt förslag det där...bra spårplan på det utrymmet :) :up:

Plan A, dvs kallvinden...var väl aldrig realistisk... ;). Jag har själv en ganska stor kallvind (huset byggt år 2000) och skulle knappast vilja ha min anläggning däruppe....det enda jag ångrar är att jag inte höjde upp vinden ngn meter när vi byggde så man hade kunnat inreda vinden för boende.

/hanlof
« Senast ändrad: tor 28 dec 2017, 16:00:09 av hanlof »
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.088
« Svar #22 skrivet: tor 28 dec 2017, 17:26:17 »
Pefu, där fick du till ett bra förslag, snyggt löst med lokstallet dessutom.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Patjo

• Användare
« Svar #23 skrivet: tor 28 dec 2017, 20:40:55 »
Det där blev bra! Belyser också vinsten med att släppa mina rektangulära byggskivor.

Patjo

• Användare
« Svar #24 skrivet: tis 23 jan 2018, 00:22:49 »
Jag tycker fortfarande att det är närmast kränkande att allt jag vill göra ska ta en sån herrans plats. Det, olägenheter som dörrar och fönster, och en groende ovilja att "offra" ett rum i markplan till detta har lett till att jag börjat snegla på ett utrymme i källaren. Det är nästan lika brett men nära metern längre, endast ett mindre fönster på kortsidan att ta hänsyn till. Det finns en dörr och ett avloppsrör från badrummet ovanför att förhålla sig till. Rummet är till och med beskrivet som hobbyrum på planlösningen! Dörren leder in i ett slutet förvaringsutrymme, det är inte så trångt mellan hörnet och trappen som min hastigt framtagna skiss ger sken av. Under trappen skulle en 2 meter hög R2-helix få plats om jag någonsin skulle behöva en sådan.

En nackdel är att det inte finns någon dörr eller annat sätt att reglera tillgången till utrymmet med. Kan dock byggas. En annan nackdel är att det fortfarande är fullt med flyttkartonger. Kan också åtgärdas.

Jag har skissat lite på vad som skulle kunna vara genomfartsstation, respektive infart i helixen skulle leda upp respektive ned till varsin ändstation. Jag har inte funderat nåt på höjdskillnad inom denna nivå än mer än att den långa raksträckan skulle kunna få vara lite uppförsbacke ut ur helixen. Stickspåren närmast i bild känns lite malplacerade, skippar nog dem till förmån för bättre synlighet för nivån under. Upplever att jag gärna fastnar i tänk med räta vinklar och lateralsymmetri men det var nära till tårarna bara att få ihop helixen och bangården med loopen runt lokstallet.

« Senast ändrad: tis 23 jan 2018, 00:25:06 av Patjo »