Författare Ämne: Backar  (läst 2015 gånger)

starhawk

• Användare
  • Antal inlägg: 67
Backar
« skrivet: tis 24 jul 2018, 08:23:40 »
Har utökat min spårplan med typ en andra "våning" dvs räls som huvudsakligen går över den "vanliga" rälsen. Har dock problem med dom här backarna som behövs när ett räls går från "marknivå" till övre nivå. För tåg gäller ju 4% som den högsta lutningen men modelltåg klarar 6% har jag läst. Det är ändå utrymmesproblem med de långa ramper detta medför, kan man klämma in en 7% eller t.o.m. 8%? Till detta kommer att det blir växlar på broarna och inte så långt ifrån är det ytterligare en växel i marknivå. Vet inte riktigt hur jag skall lösa detta.

Dessutom, om man använder såna här Inclines av frigolit till backarna så måste ju dom ha en banvall av nåt material ovanpå, det finns dom här av kork men kan man skruva fast räls i kork? Vill inte limma fast rälsen, bör kanske tilläggas att jag använder Märklins C-räls.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.499
SV: Backar
« Svar #1 skrivet: tis 24 jul 2018, 10:03:48 »
Nej, modelltåg klarar inte 6% !! Snarare 3% max.
Tänk på att det inte bara är uppför som tåget skall klara utan även nedför. Det skjuter på ganska bra nedför i branta backar.

/Lars

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 992
« Svar #2 skrivet: tis 24 jul 2018, 11:00:03 »
Vi har ju den estetiska aspekten också. Man ser väl sällan ens allmänna bilvägar med 8% lutning. När jag byggde modelljärnväg runt väggarna i ett 12 kvadratmeters rum gick rälsen ett varv runt rummet för att förflytta sig en våning och fick då snåla med höjden, för uppför saktade tågen och nerför gick det för fort med risk i växlarna. Nu var det här på den analoga tiden.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 851
« Svar #3 skrivet: tis 24 jul 2018, 11:18:15 »
... problem med dom här backarna som behövs när ett räls går från "marknivå" till övre nivå. För tåg gäller ju 4% som den högsta lutningen men modelltåg klarar 6% har jag läst. Det är ändå utrymmesproblem med de långa ramper detta medför, kan man klämma in en 7% eller t.o.m. 8%? Till detta kommer att det blir växlar på broarna och inte så långt ifrån är det ytterligare en växel i marknivå. Vet inte riktigt hur jag skall lösa detta.

Beträffande praktiska begränsningar för spårplaneringen kan man med fördel ta del av tillämpligt avsnitt i Svensk MJ-Wiki. Några andra quick-fix-lösningar än omsorgsfullt genomtänkt spårplanering är knappast att räkna med.

- o000oo -

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.972
« Svar #4 skrivet: tis 24 jul 2018, 11:40:45 »
Det beror lite på vad man kör med. Lok utan slirskydd, långa vagnset, börjar stigningen i en kurva, är vagnarna tunga att dra?
Torbjörn

d680ae

• Stammis
« Svar #5 skrivet: tis 24 jul 2018, 12:08:56 »
...

Dessutom, om man använder såna här Inclines av frigolit till backarna så måste ju dom ha en banvall av nåt material ovanpå, det finns dom här av kork men kan man skruva fast räls i kork? Vill inte limma fast rälsen, bör kanske tilläggas att jag använder Märklins C-räls.

Att använda kork som underlag till Märklin C-räls eller andra spårsystem med integrerad banvallsimitation är väl inte helt optimalt. Den fabrikstillverkade banvallen förväntas väl ersätta det arbete och materialinsats som förebildstroget banvallsbygge med profilerade korkremsor annars kräver. Uppgiften för underlaget blir främst att erbjuda möjlighet att fixera spåret i läge. Plywoodstråk i lämplig tjocklek låter som ett bättre alternativ om man vill kunna skruva. Den kan ju läggas och limmas ovanpå prefabricerade "risers". Lämpligt utformad kan den dessutom hjälpa till att undvika knickar och skarpa radier i vertikalplanet som annars kan vålla bekymmer om man bygger branta ramper.
- o000oo -

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 696
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: tis 24 jul 2018, 12:19:41 »
Jag hade 7% på ett avsnitt av min gamla bana och det funkade faktiskt men inte jättebra. Det blev dessutom en kraftig "knix" i nederänden hur man än bar sig åt. Att det överhuvudtaget fungerade tror jag beror på att det var en raksträcka. Dessutom var den dold för som flera säger, ser det mycket konstigt ut med en sådan stor lutning. Jag skulle inte rekommendera att gå över 3% faktiskt. Men som sagt, kortare tåg, bra dragkraft så kanske det fungerar.

Vill du skruva rälsen återstår nog bara att göra banbädden i tunn plywood och skruva i den. Blir till att såga med figursågen..
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

starhawk

• Användare
« Svar #7 skrivet: tis 24 jul 2018, 14:54:08 »
Tja i så fall återstår bara att slå sig ner med SCARM och planera om hela "övervåningen" nedre planet får vara som det är, det innehåller inga trånga backar (tror jag). Kan tillägga att Woodland Scenes Incline/Decline set har exempel på baksidan hur man åstadkommer både 5% och 6% stigning.

Frågan om korken är för att det var en enklare lösning än den självklara: Plywood! Jag har ju ett jigsawbord för min elektriska sticksåg så det är inget problem att såga till det oavsett hur kurviga sträckor det rör sig om.

LLJ

• Veteran
« Svar #8 skrivet: tis 24 jul 2018, 20:47:37 »
Det går att ha backar > 5% om de är raka och man kör med korta tåg (lok + 5st 2-axliga vagnar).
Men så fort man har kurvor, och speciellt snävare sådana (radie < 1m) så blir det problem med längre tåg då de vill gå rakt fram pga trycket bakifrån när man kör nedför.
Uppför brukar fungera bättre, då hänger de mest på om loket orkar.

/Lars

d680ae

• Stammis
« Svar #9 skrivet: tis 24 jul 2018, 21:31:12 »
Det går att ha backar > 5% om de är raka och man kör med korta tåg (lok + 5st 2-axliga vagnar).

Går det ö h t att med så enkel analys bestämma ett samband mellan stigning/lutning och tågsammansättning? Vill man laborera med stigningsvärden så långt bortom etablerade rekommendationer bör man nog provköra aktuell sammansättning för att bestämma gränsvärden.
Citera
...
Uppför brukar fungera bättre, då hänger de mest på om loket orkar.

/Lars

Loket skall alltid orka men gränsen sättas av om det har tillgång till erforderlig adhesion. Om inte så slirar loket.
Om loket inte "orkar" kommer man ofelbart att steka motorn om den inte är garderad av termoskydd t.ex. i en dekoder.
Att öka lokets adhesionsvikt med barlast är en risktagning, och för att förbättra backtagningsförmågan bara måttligt effektivt
- o000oo -

LLJ

• Veteran
« Svar #10 skrivet: tis 24 jul 2018, 22:03:39 »
Kan ge ett konkret exempel från en tidigare anläggning jag byggde.
Hade backar på 5%, kurvradie c: 60 cm.
Körde med amerikansk förebild och försökte dra upp ett godståg med ett lok och åtta vagnar. Kom inte så långt, loket slirade och tåget stod still.
När jag vred lokets pådrag till 0 så gled tåget sakta nedför backen!!
Tilläggas bör att loket inte var försett med slirskydd (är enbart för "fegisar"). I USA kopplar man bara till ett lok till om det behövs.
Så det blev till att använda dubbla lok eller påskjutlok i godstågen på den banan.  Men det gav en extra krydda till körningen, särskilt med digital styrning då påskjutloket kunde köras tillbaka oberoende av godståget.

/Lars

starhawk

• Användare
« Svar #11 skrivet: mån 30 jul 2018, 15:07:20 »
Har designat om banan en del men jag har fortfarande ett ställe där jag behöver komma upp minst 4 cm på en sträcka av c:a 75 cm sen svänger spåret. Något problem med draget skall det väl inte vara eftersom det tilltänkta loket är en F6:a med dubbla motorer.

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 90
« Svar #12 skrivet: mån 30 jul 2018, 17:01:33 »
På 80-talet hade jag en M-rälsbana med 10 % lutning i en tunnel (med 10 cm stigning). Inleddes och avslutades med R1-kurva. Var aldrig något problem eftersom loken har slirskydd, körde dock ganska korta tåg eftersom banan var liten och hade korta mötesspår. Nu maxar jag 3 % i gömda partier och 2 % i synliga partier med C- och K-räls. Det verkar som om nästan alls lok som byggs för 3-räls fortfarande levereras med slirskydd, oavsett fabriket.
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.624
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #13 skrivet: mån 30 jul 2018, 17:10:31 »
Har designat om banan en del men jag har fortfarande ett ställe där jag behöver komma upp minst 4 cm på en sträcka av c:a 75 cm sen svänger spåret. Något problem med draget skall det väl inte vara eftersom det tilltänkta loket är en F6:a med dubbla motorer.

Du kan såklart ha lutning även i kurva men det är bra om den är lägre där än på raksträckor. Växlar bör däremot ligga plant.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

starhawk

• Användare
« Svar #14 skrivet: tis 31 jul 2018, 08:05:55 »
Tja första böjda rälsen går bra att stiga med men den andra är över banan intill så då måste den gå klart, för sent att stiga där. Läste någonstans och såg på exempel att man bör börja med en lugnare stigning men jag har en C-24360 där så jag får se om jag kan stjäla en 24172 och en 24188 någon annanstans på banan eller jag har visst några överblivna 24094 och/eller 24064. Jag har slirbana på alla mina lok, i dom flesta fall t.o.m. på flera av drivhjulen så greppet är nog inget problem.

Växlarna är lugnt, den nya designen har inga växlar i backar, dom ligger alla plant, fast en del ligger rätt högt och på broar men det är väl knappast nåt problem? Jag har ändå tänkt att bygga lite broar från scratch.
« Senast ändrad: tis 31 jul 2018, 08:08:38 av starhawk »

Tågman

• Användare
  • Antal inlägg: 260
« Svar #15 skrivet: tis 31 jul 2018, 13:05:54 »
På min förra bana hade jag en backe med för hög stigning, vissa lok med för många vagnar började slira i backen och stannade där.
Då var det att backa dit ett lok som hjälpte till att dra, och då funkade det!
Vet inte om det är så realistiskt men kul var det

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.804
« Svar #16 skrivet: tis 31 jul 2018, 18:40:22 »
Framförallt i Tyskland var det väldigt vanligt, speciellt i Schwarzwald. Där var (och är?) hjälploken stationerade på stickspår för att snabbt vara på plats.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 193
« Svar #17 skrivet: tis 31 jul 2018, 20:06:15 »
Så även i USA (och Canada) under ånglokstiden. Numera körs det säkert som ett inslag i trafikspel.
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Mär64klin

• Användare
  • Antal inlägg: 183
« Svar #18 skrivet: lör 18 aug 2018, 17:20:50 »
Jag har provat med det som är högre än 3% o tyckte det var inte roligt. Så rev jag bort som det var tur att det var påbörjat på anläggningen. Jag har provat olika grad.. det bästa är 2% som är max.

starhawk

• Användare
« Svar #19 skrivet: lör 18 aug 2018, 22:17:07 »
Vad var det för lok och hur många vagnar?

Har kikat på en kille på youtube som drog uppför en rejäl backe med ett lok, den klarade visst bara fyra vagnar, då kopplade han på ett lok till det gick att dra en hel del vagnar men det gick lite trögt. Då kopplade han på en motorvagn, ni vet det klassiska amerikanska trevagnarsetet med ett bemannat lok, ett obemannat lok och ett bemannat till, då kunde han dra en massa vagnar utan något direkt problem.

Själv har jag ju Challenger-loket som byggdes för att klara backarna utan att behöva hjälp av ett draglokomotiv, och den har en rätt rejäl motor med snäckväxlar och sen har vi Alaska-loket (när jag nu får det tillbaka) som är ett tredelat set med två motorer. Mitt GG-1 lok är också en baddare som jag tror mycket på.

starhawk

• Användare
« Svar #20 skrivet: mån 20 aug 2018, 12:39:24 »
Alltså, frågan i förgående inlägg var inte retorisk, jag är verkligen intresserad av svaret:

Vad var det för lok och hur mångas vagnar?