Författare Ämne: Belysning i svenska personvagnar  (läst 1276 gånger)

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.416
Belysning i svenska personvagnar
« skrivet: ons 20 dec 2017, 10:01:46 »
Hej

Ställde denna fråga på Mötesspåret men det kanske finns större kunskaper här?
Jag skulle vilja ha tips om hur jag ska fixa belysning av mina vagnar. Det handlar om Heljan, Nmj och Rocos vagnar. Även tips om strömupptagning är intressant.
Helst vill jag göra så få ingrepp i vagnarna som möjligt, dvs behålla innerväggar, kupéer osv.
Troligen blir det då svårt att använda färdiga innerbelysningar, eller man kanske kan modifiera dom?

Mvh UB

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.314
    • http://www.hattifnatt.se/
SV: Belysning i svenska personvagnar
« Svar #1 skrivet: ons 20 dec 2017, 15:32:32 »
När det gäller Rocos svenska 80-talsvagnar så är vissa redan förberedda med kontaktbleck som ligger an mot axeltapparna. I de fallen borde resten vara enkelt.

Det går säkert att använda någon befintlig belysningssats och modifiera, men betydligt billigare blir det nog om du använder någon LED-list av något slag som klipps till i lagom längd. Alternativt löder lysdioder på en smal bit experimentkort.

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.191

LarsG

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #3 skrivet: tor 28 dec 2017, 02:49:17 »
Ett annat tips är Digikeijs ledlistsats som innehåller förutom själva ledlisten även strömupptagningsbleck, 2 st kondensatorer ( ser trevligt ut med tänd belysning i stillastående vagnar)
samt en påse passagerare. Kolla på Habohobby. En annan kul grej är att man kan ställa ljusstyrkan
på listen som även är delbar. Bra om du har lite kortare vagnar.

Detta är väl inte det billigaste alternativet, ca 140-150:- per sats

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 285
« Svar #4 skrivet: lör 30 dec 2017, 03:07:18 »
Så här gjorde jag på 40-talarna:

Först handlade jag lite hos MJ-hobby.
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=038&pid=DCF-PS20
och
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=038&pid=DCF-WP12

Men det var ganska onödigt då 40-talarna har plastaxlar och blecken var alldeles för styva i materialet enl. mig.
Blev en egen lösning med 0,25 MS-tråd

En rak tråd som räcker över hjulen på ena sidan, en tråd med ögla löds mitt på (2/boggi).

Borra hål i boggin och trä igenom, fäst med smältlim och lite lagom spänn på tråden (går att ändra om man inte är nöjd).

I med gubbar och rensa ut toa och handfat ur sk*thusen.
Ta gärna något annat än färgglada Kinagubbar, hade inga andra tillgängliga när den här byggdes och orkade inte måla om de.

Borra hål för kabel lite snett från boggin upp till toaletterna, om man gör hål i någon soffa så är det bara att peta dit en gubbe till.

Tyvärr har jag missat att plåta undersidan på boggierna hur kablarna gick, men återkommer när/om jag hittar vagnen.

Montera lite elektronik i ena muggen.

Och en extra konding i den andra.

Schema

Kanske onödigt stora kondingar på 12v sidan när det är en boggivagn, men det flimrar iaf. inte :)

Sen köpte jag 6mm akrylrundstång på Slöjd Detaljer.
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/?search=akrylrundst%C3%A5ng

Borrade hål för LEDar i ändarna och stack ett ca. 0,5mm spår ungefär var 15e mm i svarven (bilden visar prototypen som stacks djupare mot mitten som inte gav bättre ljus).

Lite provning innan kabeldragning.

Målade sedan insidan på taket först mattsvart och sedan silvermetallic.
Vet inte om det behövdes, men med tanke på hur nära det var att bryta av fästena till taket så vågade jag inte chansa om det skulle lysa igenom.
Jag har medvetet struntat i gardiner tillsvidare då jag inte blev nöjd med mina.

30-talarna, 60-talarna och B6 har innerväggar som går ända upp till tak så där blir det annorlunda.

Ett test på en 30-talare, där ska det målas inredning innan jag fortsätter.
Men på de blir det nog 4mm stång när  jag sätter igång.

B6 blir nog många svaga ytmonterade då takinfästningen kommer kasta skuggor annars

Robban
V8

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.677
  • Lindome
« Svar #5 skrivet: lör 30 dec 2017, 08:44:20 »
Hur går vagnen i ex växlar eller korsningsväxlar när du har strömupptagningen på insidan hjulflänsen?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 131
« Svar #6 skrivet: lör 30 dec 2017, 12:18:24 »
ROBBAN !

Snyggt jobbat !

Mycket bra ide med akrylstången.
Suveränt.

Resultatet ser helproffsigt ut !

Hälsningar
Lennart
 :up:

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.229
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #7 skrivet: lör 30 dec 2017, 18:00:40 »
Hur går vagnen i ex växlar eller korsningsväxlar när du har strömupptagningen på insidan hjulflänsen?

Varma mj-hälsn Stefan

Hur skulle den visade placeringen av strömupptagningen kunna påverka hur vagnen går i växlar och korsningsväxlar?

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Erik!

• Användare
  • Antal inlägg: 78
« Svar #8 skrivet: lör 13 jan 2018, 21:29:54 »
Jag har satt dessa i mina Roco 80-talsvagnar och är nöjd med det:
http://www.esu.eu/en/products/interior-lighting-sets/ntt-h0-digital/

Programmerade med blinkande slutbelysning.

Däremot så har jag inte hittat en lösning för strömupptagning som jag är nöjd med. Har just nu ESUs kontaktbleck men de ger ingen tillförlitlig kontakt.

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.677
  • Lindome
« Svar #9 skrivet: sön 14 jan 2018, 08:53:02 »

Varma mj-hälsn Stefan

Hur skulle den visade placeringen av strömupptagningen kunna påverka hur vagnen går i växlar och korsningsväxlar?

SA
Jag uppfattade bilden på ett felaktigt sätt så därmed blev även min fråga fel jag kan bara beklaga att jag har ställt en fråga som inte är relevant.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 238
« Svar #10 skrivet: sön 14 jan 2018, 21:46:30 »
Jag löste det (har i alla fall ett sovande projekt på gång,) med likadan elektronik som Robban, men i stället ett hemmaetsat kretskort och ett antal ytmonterade lysdioder.

Skillnaden mot Robbans elektronik var att jag satte en liten brygga i stället för en enda diod före stabben och hade tre leds i serie. Förmodligen var min rädsla att snedbelasta boostern överdriven. Se mera i den sovande byggtråden  http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=53&t=2075&p=42260&hilit=helle#p42260 . Förhoppningsvis kan det snart bli tid för fortsättning. Efter tre-fyra hektiska år på jobbet har jag gått över till halv statsanställning, men oj vad många projekt som ligger och väntar. :|