Författare Ämne: PC låst BIOS  (läst 684 gånger)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.851
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
PC låst BIOS
« skrivet: ons 06 dec 2017, 19:50:43 »
Jag har övertagit en stationär PC som vid ursprunglig försäljning var förinstallerad med Windows Vista.
Datorn är helt OK för mitt ändamål ........2 Ghz CPU och 3GB RAM.

Däremot vill jag köra en annan version av Windows och skall göra en ominstallation.
Detta har jag gjort åtskilliga gånger genom åren och har då börjat med att ändra bootsekvensen
i BIOS för att starta från en USB floppy med ett DOS-prog ..... "Clear /HD Yes".
Detta för att starta en installation till en "tom" hårddisk .

Har sedan ställt om bootsekvensen i BIOS med CD först och sätter i en installations CD med ett nytt Windows.

Men denna gång kommer jag inte långt efter att gjort ändringar i BOOTsekvensen i BIOS.
Trots att jag sätter CD eller USB-floppy (aktiva i BIOS) före hårddisken i startsekvensen
så startar alltid datorn med hårddisken.   Inaktiverar jag denna så finns inget att starta.

Jag har googlat lite på detta problem och det ser ut som leveratören av den förinstallerade datorn (HP)
med Microsofts goda minne låser datorn till i detta fall Vista och betraktar allt som en fast produkt som inte skall ha något annat.

BIOS är således låst för nya installationer.  Förslag på nätet finns att man skulle kunna låsa upp via säkerhetsfunktionerna i BIOS.
Något jag försökt mig på men får varningar att detta kan göra moderkortet oåtkommligt permanent.
Så här var det inte läge att testa för mycket.

Andra rykten säger att det kan finnas en bygling på moderkortet som BIOS känner av för att låsa BIOS och att denna kan tas bort ????

Har någon erfarenhet av denna låsning och något tips för att komma vidare?

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.262
SV: PC låst BIOS
« Svar #1 skrivet: ons 06 dec 2017, 19:57:58 »
Det brukar finnas en Securitas- meny med password där man kan låsa BIOS till den inbyggda hårddisken . Är detta password satt så kommer du nog inte så långt utan att känna till det.
Bengt W
H0 2R DCC

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.714
« Svar #2 skrivet: ons 06 dec 2017, 19:59:25 »
Inte riktig det, men har lyft ur biosbatteriet hos vänner som glömt lösen. Sedan kan man i en del fall installera ett os över ett annat.
Torbjörn

paj2

• Veteran
« Svar #3 skrivet: ons 06 dec 2017, 20:17:14 »
Det brukar finnas en Securitas- meny med password där man kan låsa BIOS till den inbyggda hårddisken . Är detta password satt så kommer du nog inte så långt utan att känna till det.

Jag var inne i just denna "Securitas- meny" och kunde för att komma vidare sätta ett eget password och så långt kände jag mig trygg
men när jag gick vidare och varningarna om permanent låsning dök upp kände jag att jag var ute på "tunn is" och gick ur bios utan att spara något.

Jag hittade under "Säkerhet"  fliken "Embedded Security Device Support"..... "Avaktivera"
Är det här jag skall gå in?

« Senast ändrad: ons 06 dec 2017, 20:26:17 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

BenWah46

• Veteran
« Svar #4 skrivet: ons 06 dec 2017, 22:09:14 »
Jäklar vad datorerna är där och ändrar. Security förstås. Om du inte har ändrat det redan, avstå en stund. Hewlett-Packard, HP har ett system med detta namn (Enhanced Security Device) som skall låsa Bios till en viss hårddisk, så det kan bli svårt att komma åt hårddisken om systemet stängs av.
1: Bios brukar ha ett nummer som flashar upp under startsekvensen. Med det numret  (och tillverkarens namn som också visas, t.ex Award BIOS) kan man inte sällan hitta manualer till moderkortet.
2:Har du möjlighet att sätta in disken i en annan dator och se om du kommer åt den. Fungerar det kan du ju sedan arbeta lite ledigare.
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

• Veteran
« Svar #5 skrivet: ons 06 dec 2017, 22:25:46 »
Jäklar vad datorerna är där och ändrar. Security förstås. Om du inte har ändrat det redan, avstå en stund. Hewlett-Packard, HP har ett system med detta namn (Enhanced Security Device) som skall låsa Bios till en viss hårddisk, så det kan bli svårt att komma åt hårddisken om systemet stängs av.
1: Bios brukar ha ett nummer som flashar upp under startsekvensen. Med det numret  (och tillverkarens namn som också visas, t.ex Award BIOS) kan man inte sällan hitta manualer till moderkortet.
2:Har du möjlighet att sätta in disken i en annan dator och se om du kommer åt den. Fungerar det kan du ju sedan arbeta lite ledigare.

Jag har inte ändrat något i bios security.... avvaktar tills jag kollat upp mer.
Jag kan pröva en installation på disken i en annan dator.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 645
« Svar #6 skrivet: ons 06 dec 2017, 22:52:06 »
Ser fram mot lösning. Har samma problem med en HP dator som fick från jobbet!
BJ

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 634
« Svar #7 skrivet: ons 06 dec 2017, 23:22:41 »
...
Jag har inte ändrat något i bios security.... avvaktar tills jag kollat upp mer.
Jag kan pröva en installation på disken i en annan dator.

HP själva knusslar inte med information om hur deras säkerhetslösningar fungerar. Kan vara läsvärt även om dokumentet är riktat mot laptops ur deras affärssortiment.
« Senast ändrad: ons 06 dec 2017, 23:30:41 av d680ae »
- o000oo -

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 139
« Svar #8 skrivet: tor 07 dec 2017, 10:08:38 »
Hmm... jag brukar - när nån äldre kärra ska användas - försöka starta upp den med befintligt operativsystem för att först uppdatera BIOS/UEFI om det nu finns uppdateringar därvidlag. Om det inte funkar följa instruktioner för uppdatering av BIOS/UEFI via USB-sticka.
Mvh /CGN

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.841
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #9 skrivet: tor 07 dec 2017, 12:55:42 »
Jag hittade under "Säkerhet"  fliken "Embedded Security Device Support"..... "Avaktivera"
Är det här jag skall gå in?

Jag har gjort det på en laptop för några år sedan, det gick bra,
men det var inte en HP (Asus eller Lenovo om jag minns någorlunda rätt) så jag kan inte lova nåt...
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

BJ

• Stammis
« Svar #10 skrivet: tor 07 dec 2017, 16:56:18 »
Kan detta vara något.
Reset to Bios default. (videon handlar om att ta bort PW men det är egentligen att resetta bios till utgångsläge)
BJ
[/youtube]
« Senast ändrad: tor 07 dec 2017, 17:01:02 av BJ »

paj2

• Veteran
« Svar #11 skrivet: tor 07 dec 2017, 17:21:17 »
Videon som visar att komma runt ett password är ju intressant och viktigt i sig men är inte relaterat till mitt problem som jag beskrivit i tråden.

Jag kan gå in i BIOS.

Min BIOS låsning gäller ju bootsekvensen som oavsett hur den är inställd ändå alltid bootar från disken... alltså låst till disken.
Så vägen blir att gå blir inställningar i "Embedded Security Device Support" som skall avaktiveras i BIOS.

Har inte haft möjlighet att testa ännu. Men efter tipsen i denna tråd och en del googlande pekar allt åt det hållet.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

BenWah46

• Veteran
« Svar #12 skrivet: tor 07 dec 2017, 17:39:51 »
Finns det ett menyval som heter "Reset authentication credentials"?
Tror det i så fall kopplar loss bindningen mellan BIOS och hårddisken så den kan accessas innan man stänger av säkerhetschipet.

"Embedded security device" är ett specialchip som kopplas till hårddisken mha BIOS.
Om du ändå ska installera ett nytt system är det ju ingen förlust av data du riskerar.
Det skulle dock bli mindre famlande om datormärke och modell vore känt.

Den här texten beskriver nog samma  procedur som BJ:s film.
https://support.hp.com/us-en/document/c03503730

Och här beskrivs hur man nollställer TPM inifrån Windows.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc749022(v=ws.10).aspx

Tacksam för feedback (Rückmeldung).

Kör "TPM" och i Windows se vad det  kommer upp.
Det är väl inte bergis att det finns drivrutiner för att hantera den datorn korrekt under XP.
« Senast ändrad: tor 07 dec 2017, 17:55:35 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

• Veteran
« Svar #13 skrivet: tor 07 dec 2017, 20:52:08 »
Finns det ett menyval som heter "Reset authentication credentials"?
Tror det i så fall kopplar loss bindningen mellan BIOS och hårddisken så den kan accessas innan man stänger av säkerhetschipet.

"Embedded security device" är ett specialchip som kopplas till hårddisken mha BIOS.
Om du ändå ska installera ett nytt system är det ju ingen förlust av data du riskerar.
Det skulle dock bli mindre famlande om datormärke och modell vore känt.

Den här texten beskriver nog samma  procedur som BJ:s film.
https://support.hp.com/us-en/document/c03503730

Och här beskrivs hur man nollställer TPM inifrån Windows.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc749022(v=ws.10).aspx

Tacksam för feedback (Rückmeldung).

Kör "TPM" och i Windows se vad det  kommer upp.
Det är väl inte bergis att det finns drivrutiner för att hantera den datorn korrekt under XP.

Datorn är en stationär HP Compaq dc5800  Microtower,  Intel Core2 Duo 3 Ghz,  2 Gb RAM

Jag tog med datorn till en bekant som  kopplade loss bindningen mellan BIOS och hårdisken och installerade  ett XP en annan väg
från en USB-CD.    Hur ???

Datorn fungerar nu med sitt nya operativsystem men får jag för mig att installera om på vanligt sätt med att försöka sätta den inbyggda CD`n som första i Boot-sekvensen är jag tillbaka på ruta noll.

Om det mot förmodan skulle bli dags för en ominstallation får man ta det den dagen.
Denna dator går endast som styrsystem till MJ-anläggningen med Train Controller och har ingen övrig kontakt med omvärlden
så risken att att något skall hända som kräver ominstallation av operativet är väldigt låg.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

BJ

• Stammis
« Svar #14 skrivet: tor 07 dec 2017, 23:30:01 »
Videon som visar att komma runt ett password är ju intressant och viktigt i sig men är inte relaterat till mitt problem som jag beskrivit i tråden.

Jag kan gå in i BIOS.

Min BIOS låsning gäller ju bootsekvensen som oavsett hur den är inställd ändå alltid bootar från disken... alltså låst till disken.
Så vägen blir att gå blir inställningar i "Embedded Security Device Support" som skall avaktiveras i BIOS.

Har inte haft möjlighet att testa ännu. Men efter tipsen i denna tråd och en del googlande pekar allt åt det hållet.

Hallå där.
Meningen är att "resetta" Bios till "System default"
Alltså fixa så Bios är inställt som det var när datorn lämnade HP. Innan någon på serviceavdelningen mixtrade med bios.
BJ

paj2

• Veteran
« Svar #15 skrivet: tor 07 dec 2017, 23:49:06 »

Jag kan gå in i BIOS.

Hallå där.
Meningen är att "resetta" Bios till "System default"
Alltså fixa så Bios är inställt som det var när datorn lämnade HP. Innan någon på serviceavdelningen mixtrade med bios.
BJ
Hjälper inte att "resetta BIOS" eftersom default inställningen  av BIOS  är gjord för att leverera en "embedded product" i samförstånd mellan HP och Microsoft där ingen från någon "serviceavdelning" varit involverad.  Bra avtal för HP.

En produkt som är levererad och såld i ett bestämt utförande utan möjlighet att kunna ladda in en alternativ mjukvara.
Man kan göra jämförelser i bilbranschen.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

d680ae

• Stammis
« Svar #16 skrivet: fre 08 dec 2017, 00:13:25 »
...
Hjälper inte att "resetta BIOS" eftersom default inställningen  av BIOS  är gjord för att leverera en "embedded product" i samförstånd mellan HP och Microsoft där ingen från någon "serviceavdelning" varit involverad.  Bra avtal för HP.

En produkt som är levererad och såld i ett bestämt utförande utan möjlighet att kunna ladda in en alternativ mjukvara.

Varifrån härstammar underlaget för den slutsatsen?
Ingenting jag hittat i HP:s dokumentation antyder att man någonsin haft en så användarfientlig strategi.
Om HP Drive Lock är aktiverat hjälper inget manipulerande av BIOS. Den inställningens nycklar lagras oläsbart på hårddisken.
Jag föreslår i stället att beakta av cgn1954 tillämpad procedur att med befintligt OS gå in och återställa säkerhetsfunktionerna, även de som är implementerade genom inställningar i BIOS, ta bort Drive Lock m m. Börja med att söka hos HP. Det torde finnas instruktioner och mjukvarustöd hos HP support hur det går till. 
- o000oo -

paj2

• Veteran
« Svar #17 skrivet: fre 08 dec 2017, 08:33:26 »
...

Varifrån härstammar underlaget för den slutsatsen?
Ingenting jag hittat i HP:s dokumentation antyder att man någonsin haft en så användarfientlig strategi.
Om HP Drive Lock är aktiverat hjälper inget manipulerande av BIOS. Den inställningens nycklar lagras oläsbart på hårddisken.
Jag föreslår i stället att beakta av cgn1954 tillämpad procedur att med befintligt OS gå in och återställa säkerhetsfunktionerna, även de som är implementerade genom inställningar i BIOS, ta bort Drive Lock m m. Börja med att söka hos HP. Det torde finnas instruktioner och mjukvarustöd hos HP support hur det går till.

Jag får väl backa på det utalandet från min sida att det skulle vara  en "manipulerande strategi"  men jag kan inte bortse från att jag känner mig lurad och det är ju en slutsats jag får stå för själv.

Det är ju inte långsökt att tänka så när det tycks vara svårt att fixa denna låsning i BIOS och hitta en konkret lösning med hur man gör.  Fallet är ju inte på något sätt unikt.

Inte helt ovanligt att ärliga tillverkare hamnar händerna på marknadsfolk som manipulerar produkter i kommersiellt syfte.

Jag kan ta ett exempel från 1970-talet då bordskalkylatorerna gjorde sitt intåg före PC`ns introduktion.
Fabrikatet Compucorp (USA) lanserade en serie produkter som såldes med olika innehåll av matematiska funktioner med stora prisskillnader. Det visade sig att alla modeller hade exakt samma innehåll och det var endast folien som täckte underliggande tryckknappar utan topp med dolda funktioner som skiljde.
Kunderna kom snabbt på detta och kunde med en penna trycka hål på folien och komma åt knappen där det inte fanns någon markering och därmed få fram samliga funktioner på den billiga enkla modellen.   Surt för den som gjort den stora investeringen.

Här hade verkligen markandsfolket varit framme utan att tekniskt göra någon jämförelse med BIOS-problemet.

« Senast ändrad: fre 08 dec 2017, 10:49:06 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

d680ae

• Stammis
« Svar #18 skrivet: fre 08 dec 2017, 11:21:11 »

... när det tycks vara så komplicerat att öppna upp BIOS då ingen hittills i tråden kommit med ett konkret besked med hur man gör. ...

Är BIOS ö.h.t. låst? I så fall krävs ju lösenord för att komma åt det, vilket jag inte förstått är fallet i den aktuella maskinen. De beskrivna problemet behöver väl inte heller vara en följd av illvilligt gnet av HP. De kan ju lika gärna vara resultat av att föregående ägare aktiverat funktioner för att trygga sina data mot obehörig åtkomst och att dessa nu visar sig göra just vad dom skall göra. Lösningen på det bör lämpligen vara att förse sig med kunskaper och behörigheter att upphäva dem på det sätt som HP erbjuder.
Jag har själv aldrig stått inför precis det beskrivna problemet även om åtskilliga HP-datorer, i synnerhet mobila passerat mina händer. Flera har av tidigare brukare försetts med annat operativ än det de ursprungligen licensierats med. Som regel har det då handlat om uppgraderingar som kan ha gjorts på enklaste sätt över det tidigare.
Så jag följer med spänning vedermödorna som behöver genomlidas för att klara av en nedgradering av en HP.
- o000oo -

paj2

• Veteran
« Svar #19 skrivet: fre 08 dec 2017, 12:36:51 »
Jag har kanske uttryckt mig slarvigt  avseende "låst BIOS" men jag tycker att det framgår av mitt inledande inlägg att det inte går att komma åt andra enheter än hårddisken oavsett bootsekvensen i BIOS.

Jag har talat med tidigare ägare (en ägare) som köpt datorn ny hos återförsäljare och denne ägare har inte ändrat något i BIOS.
Det är ju inte uteslutet att återförsäljaren har fått för sig att ändra i BIOS.  Vem vet?

Jag började jobba med HP`s minidatorer på 70-talet och har följt hela resan med Digital Equipment och Compaq som båda försvann in i HP. Min dotter jobbade flera år på HP`s maknadsavdelning.

Så det får ursäktas om mina tankar om teknik versa marknadsföring ibland inte alltid från leverantörens sida verkar gå kundens väg.
Men i detta fall må erkännas att jag förmodligen har fel.

Alltså fullständigt onödigt att fullfölja "vedermödorna" att ifrågasätta HP eftersom jag i detta ärende fick backa på mina elaka tankar om HP och Microsoft.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.714
« Svar #20 skrivet: fre 08 dec 2017, 13:06:37 »
Ack ja. Kommer ihåg tiden då det var installationsdisketter till allting. Så blev det ett riktigt blåhäng. Å fram med disketterna. Glad för utvecklingen
Torbjörn

BenWah46

• Veteran
« Svar #21 skrivet: fre 08 dec 2017, 17:32:54 »
Provade du någonsin det du själv var inne på:
"Embedded Security Device Support"..... "Avaktivera"  Är det här jag skall gå in?
Det skall väl leda till att detta chip och dess funktioner inte körs. Och om säkerhetsfunktionerna skall ha nån verkan så är det väl just när det chipet är med i bilden som bootup från andra enheter  än hårddisken ska avaktiveras. Om chipet är avaktiverat borde menyn för bootsekvenser poppa upp och sparas. Jag har för mig att HP har nån speciell väg med kontrolfrågor först och bekräftelse vid omstarten som man måste följa när man vill spara ändringar i BIOS. I varje fall hade jag en sån maskin som förde ett himla väsen om man poppade in en annan startdisk och ville bli tröstad först.
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

• Veteran
« Svar #22 skrivet: fre 08 dec 2017, 17:58:12 »
Jo jag tror att det varit rätt att gå den vägen men stannade upp för att jag blev osäker och ringde en bekant.
Han tog sig an datorn och installerade mitt Win XP en annan väg via en USB-CD och skippade att det inte gick att nå den inbyggda CD´n via bootsekvensen.   Hur han bar sig åt har jag inte koll på men datorn fungerar i övrigt som den ska med det nya operativet.

Alla "hackare" är inte så bra på att tala om hur de bär sig åt med trollspöt.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

BenWah46

• Veteran
« Svar #23 skrivet: fre 08 dec 2017, 18:48:52 »
Märkligt nog tror jag man kommer in med F9 under startsekvensen, "one-time". Men man kommer nog inte åt data på hårddisken den vägen och det var nog den som skulle skyddas.
Funkar CD:n för vanlig läsning/skrivning även om den inte är bootbar?
« Senast ändrad: fre 08 dec 2017, 19:51:48 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

• Veteran
« Svar #24 skrivet: fre 08 dec 2017, 19:39:37 »
Märkligt nog tror jag man kommer in med F9 ubnrer startsekvensen, "one-time". Men man kommer nog inte åt data på hårddisken den vägen och det var nog den som skulle skyddas.
Funkar CD:n för vanlig läsning/skrivning även om den inte är bootbar?

Ja.... CD`n fungerar som vanligt för läsning/skrivning.
Jag kan således installera program från CD`n etc.

Men som sagt ej bootbar.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer