Författare Ämne: Bana på oisolerad vind?  (läst 1235 gånger)

Patjo

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
Bana på oisolerad vind?
« skrivet: ons 06 dec 2017, 00:55:29 »
När jag var riktigt liten hade jag en bana monterad på en skiva som fick plats under sängen. Pappa byggde den av spårmaterial som "ärvts" av släktingar och av skicket på delar av rälsen att döma så var sannolikt inte de heller de första ägarna. Jag har bara flyktiga minnen av denna bana och någon gång rivs den. Senare, någon gång i tidig tonårsålder, har en klasskamrat en bana. Mycket mer avancerad med elektriska växlar och byggd efter Märklins program med utbyggnadssatser. Jag vill minnas att den hade luftledning på hela banan. Jag blir förstås vansinnigt nyfiken på detta men det är lönlöst att få köra nåt, bara titta på. Troligen är det prat om detta hemma som renderar en startsats 2950-1 i julklapp men sen tar det stopp där. Jag minns idag inte hur det gick till med på något sätt rann det ut i sanden. Tidigt 90-tal försöker jag sälja de äldre rälsdelarna men blir skrattad i ansiktet när jag tror att jag ska få nåt för dem. Så allt göms undan uppe på vinden och glöms bort.

Samtal med en MJ-praktiserande kollega väcker något slumrande under gångna året. Som så många andra så har jag aldrig haft plats för någon egentlig bana och jag tänker att det är väl lika bra det, jag har ju snabbt räknat redan 3-4 hobbys ändå. Lågintensiva sådana men ändå. För min bilhobbys skull köpte jag hus nyligen men det finns inget utrymme för MJ ändå.

Trodde jag, ja.

Sent en kväll slog det mig att jag nu har 100 kvadratmeter oinredd kallvind, sen sov jag inte mer den natten. Nu försöker jag hitta argument för men kanske än mer emot. Den tilläggsisolering som är gjord stjäl mycket av takhöjden och effektiv verkar den också vara då jag redan mätt upp minusgrader nattetid. Vägen upp på kallvinden är krånglig och takstolarna gör ju inte ytan mer lättutnyttjad. Skulle jag få för mig att flytta isoleringen upp under yttertaket så skulle jag vinna mycket yta och få nästan precis ståhöjd under nock men jag skulle troligen vara tvungen att förstärka takstolarna. Intressant nog så är de dock byggda i kraftigare virke än vad ritningen på huset visar.

Än så länge är återfallet begränsat till en startsats 29468, en utbyggnadssats C5 och motorer till växlarna. Jag slog till på några övergångskenor också ifall jag vill exerimentera med min gamla M-räls. Den digitala MJ-världen är helt ny för mig och jag kan inte säga att datorisering lockar mig, skulle hellre bygga gammal hederlig kontrollpanel med knappar. Lokfunktionerna är kul däremot men jag skulle vilja ha bromsgnissel utan att ha dieselljudet aktiverat. Det blir oskiljbart från oväsen efter ett allt för kort tag...

En hängiven entusiast hade väl redan börjat skyffla ut stenullen men hur tycker ni jag ska hantera situationen? Jag har inte sett fuktspår men elektroniken kan väl inte gilla minusgrader? Damm från isoleringen är väl rena döden också gissar jag?

Staffan

• Användare
  • Antal inlägg: 417
SV: Bana på oisolerad vind?
« Svar #1 skrivet: ons 06 dec 2017, 07:30:48 »
Kul projekt! Även jag har mj i ett ouppvärmt utrymme. Förutom att det kan vara kallt för lokföraren är det inga problem. Det fungerar lika bra när det är kallt. Aldrig sett ett spår av korrosion.

Staffan

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.851
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: ons 06 dec 2017, 09:26:38 »
Det är inte bara lokföraren som får kämpa med "klimatet" på vinden.

Betänkt de stora skillnaderna sommar / vinter när det gäller både temperatur och luftfuktighet.
Det mesta av en MJ-bana är ju baserat på trävirke... ett "levande" material.
Höga temperaturer med ökad fuktighet på sommaren och kallt och torrt på vintern
ger rörelser med sprickor och förskjutningar i trävirket och påverkan på landskapsmaterial.

Så det är inte bara "korrosion" det handlar om.

Jag har vid ett tillfälle förvarat MJ-moduler i oisolerad vindsmiljö
sprickor och sneda ramar i trävirket blev resultatet.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

Staffan

• Användare
« Svar #3 skrivet: ons 06 dec 2017, 09:42:43 »
Då måste man väl helt enkelt bygga så att små rörelser i träet inte inverkar på trafiksäkerheten :-)
Det har jag uppenbarligen gjort omedvetet. Det är väligt mycket som är löst och kan röra sig hos mig.

Staffan

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.714
« Svar #4 skrivet: ons 06 dec 2017, 09:51:55 »
Sedan är det ju frågan om fuktighet. Låg fuktighet liten rörelse.
Torbjörn

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.262
« Svar #5 skrivet: ons 06 dec 2017, 10:45:57 »
Om du vill flytta isoleringen i huset behöver du nog tänka på var du skall ha en fuktspärr som skyddar virket i byggnaden mot att fukt från varm inneluft slår ut på oisolerade byggnadsdelar. Och kanske orda en ventlation. Snacka med någon byggkunnig eler hitta en bok om saken som kan  hjälpa dig så inte huset görs fel.
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.851
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #6 skrivet: ons 06 dec 2017, 11:55:38 »
Då måste man väl helt enkelt bygga så att små rörelser i träet inte inverkar på trafiksäkerheten :-)
Det har jag uppenbarligen gjort omedvetet. Det är väligt mycket som är löst och kan röra sig hos mig.

Staffan

""Det är väldigt mycket som är löst och kan röra sig hos mig.""

Kan var en lösning,  men ställer man lite krav på sin MJ-anläggning avseende spårläggning och landskap
blir det svårt att "ha mycket löst".
Detta oavsett en fast stationär bana eller moduler för träffar.

« Senast ändrad: ons 06 dec 2017, 11:59:10 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.392
« Svar #7 skrivet: ons 06 dec 2017, 12:18:29 »
För moduler och även permanenta banor så ska det väl räcka med en kapning av spåret på varje halvmeter. Dom tiondelarna ska vara tillräckligt vid normal förvaring.
Minns att vi hade enorma problem med detta på en N-skalebana på Leksaksmuseet. Det var en ca två meter lång bro och spåret vred sig hela tiden. Jag tror att en anledning var underlaget som till stor del var spånskiva som säkert drog åt sig fukt som ett läskpapper(den som har kollat lite närmare på spånskivor har säkert sett att det finns olika kvaliteter, en del täta och en del som nästan faller samman när man sågar i dom, det här måste ha varit en riktigt dålig kvalite).
Först försökte vi löda ihop spåret, men det gjorde ju saken värre. Sedan gjorde vi några rejäla kapningar och då blev det betydligt bättre.

Mvh UB

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 120
« Svar #8 skrivet: ons 06 dec 2017, 14:29:04 »
Hej  om du bygger med markskivor som är ett dött matrial så minimerar du rörelsen  och lägger rälsen löst så går det nog sen kanske det inte är så roligt att bygga  o köra i minus grader
mvh TNR

Patjo

• Nykomling
  • **
« Svar #9 skrivet: tor 07 dec 2017, 00:29:07 »
Kul gensvar!

Jag hittar texter om både luftspalt och ångspärr men inget om dimensionskrav om jag ska hänga isoleringen i takstolarna. Kör jag ut det gamla kutterspånet så sparar jag förvisso en del vikt.

Just nu är miljön lite otrevlig med den lösa isoleringen, kylan och avsaknad av belysning. Dessutom verkar jag har små svansförsedda vänner som springer lösa där uppe. Måste tas tag i.

Jag vet inte vilken prio jag ken ge detta, badrummet ligger först när lägenheten är såld. Kul att drömma lite så länge.

Patjo

• Nykomling
  • **
« Svar #10 skrivet: lör 09 dec 2017, 22:17:16 »
Aha, så det går att ladda upp bilder?

Stämningsbild från den obrutna vildmarken...

Sen har jag roat mig med att utifrån ritningar från 1962 rita upp takstolarna i 3D. Jag har ritningar som visar övre brädor som är 47x170 eller 47x195 men mina är 47x180. Jag vet inte vad det betyder.

Staffan

• Användare
« Svar #11 skrivet: sön 10 dec 2017, 07:10:25 »
Hur högt är det i "tak" under de tvärgående balkarna? Ståhöjd?

Staffan

Patjo

• Nykomling
  • **
« Svar #12 skrivet: sön 10 dec 2017, 13:54:10 »

Röd höjd är 225 cm men botten är ej ämnad att gå på.
Blå höjd är 208 cm.
Grön höjd är 186 cm.
Gul är höjd över den landgång (upp till samma punkt som grön men slarvigt ritad) som är byggd över tilläggsisoleringen, 148 cm.

Inritat är även kutterspån och tilläggsisolering.

Det upplevs som väldigt trångt när jag kryper omkring på landgången men står jag på takstolsramen så blir det plötsligt ganska så luftigt. Det är ju dock alla reglar i takstolarna som stjäl utrymme. Fick ett PM om kutterspån och ångspärr, jag har diffusionstät papp i botten idag. River jag ur kutterspånet och bara har kvar ullen för att kunna bygga golv direkt på takstolen så behöver jag alltså helt ny ångspärr under allt? Känns som ett alltför omfattande jobb. Flyttar jag upp isoleringen under yttertaket så blir jag av med en del av luftigheten. Inget litet jobb det heller. Känns som att återstående alternativet då är att bygga ett golv så lågt över isoleringen som möjligt så att det tillåter ventillation runt det samma och hålla det helt oisolerat.

berserken

• Användare
  • Antal inlägg: 54
« Svar #13 skrivet: sön 10 dec 2017, 14:58:53 »
Verkar bli svårt att röra sej där sen .Du har inte plats med en friggebod i trädgården ?

Patjo

• Nykomling
  • **
« Svar #14 skrivet: sön 10 dec 2017, 17:17:06 »
Ytan finns nog men det som inte är kuperat är infart. Men det är klart, bygger jag i slänten så kan jag ha gräsklippargarage under bon istället för i carporten. Då har jag plats för en Alfa till! :up:

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.626
« Svar #15 skrivet: sön 10 dec 2017, 18:05:49 »
Om du vill flytta isoleringen i huset behöver du nog tänka på var du skall ha en fuktspärr som skyddar virket i byggnaden mot att fukt från varm inneluft slår ut på oisolerade byggnadsdelar. Och kanske orda en ventilation. Snacka med någon byggkunnig eller hitta en bok om saken som kan  hjälpa dig så inte huset görs fel.
+1
Gör du fel får huset väldigt dyra och otrevliga problem. Det är tyvärr svårt att få plats på så liten höjd med isolering, fuktspärr och innertak. Även med begränsad tjocklek på isolering så är det ju frågan hur mycket höjd som sedan finns kvar att vara på.

Jag vet tyvärr att kostnaden blir ganska hög och du får ett utrymme med väldigt lågt i tak. Hade själv först den idén med skrotade den när jag började kolla på kostnaden och övriga byggnadstekniska problem och hur litet utrymme som blir kvar. 

Hur brett är det mellan balkarna i ditt golv? Du kanske behöver förtäta då jag tycker det ser ut att vara 1200 mm cc mellan takstolarna.

Oisolerat så är en råvind ett hårt klimat med stora temperatursvängningar, varierande fuktighet och nästan aldrig lagom varmt. Det blir en tuff miljö för elektronik och landskap.

Har du plats för en friggebod (max 15), eller attefallshus (max 25 kvm byggnadsyta) på tomten så tror jag att den lösningen blir både billigare och bättre.

Vill man gå all-in så kanske du ska undersöka även en bygglovspliktig åtgärd, som t.ex. tillbyggnad eller att höja taket? Prata med din kommun vad som gäller just för din fastighet. Det kan även finnas möjlighet till annan bygglovsbefriad åtgärd (15 kvm).

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/lov--anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/

En tillbyggnad till huset kanske kan verka dyrbar, men du kan ju samtidigt se det som en investering i mer boyta.

En hel- eller halvisolerad friggebod eller ett attefallshus kan kosta mindre per kvadratmeter och det finns många mer eller mindre kompletta byggsatser på marknaden.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.169
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #16 skrivet: Igår kl. 01:04:33 »
Det är totalt olämpligt att ha en MJ-bana på en sådan vind - och när du väl fått den iordning så att den är lämplig - så är det "inget" kvar av den... Jag skulle inte låta mina prylar bo däruppe.

Hitta en bättre lösning! Uppvärmt utrymme rekommenderar jag (skulle själv inte använda något annat), och spara pengarna som vindslösningen skulle kosta.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector, CS3 + CdB, TC (G) 8.0 G2/MJ-fjärren

Miccas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.953
    • Tyresö Vindsbana 3.0 Skala N
« Svar #17 skrivet: Igår kl. 20:04:31 »
Vet inte om jag kan tillföra någonting, men jag har ju en vind där jag har min anläggning, ca 24m2.
Den var helt oisolerad när vi köpte huset och då var det ju samma temperatur där som ute.
2011 isolerade vi den, vi satt in 18 stycken luftventiler från utsidan, en mellan varje takstol, under takpannorna, gjorde en luftspalt på 45 mm på insidan så att isoleringen har det måttet från yttertaket, isolerade med 190 mm. Därefter ångspärr (läs byggplast) toppat med plyfa och gips.
Silikon runt alla ytterskarvar slutade jag med.
Känner att jag skulle haft lite tjockare isolering, men det är inga problem.
Jag har trots allt valt att ha ett litet el-element påslaget under den kalla årstiden för att det inte på något sätt ska påverka den känsliga elektroniken som finns i anläggningen.
Tilläggas kan att jag har drygt 2 meter i takhöjd i mitten.

Så gjorde jag !  :cool:

//Micke
http://vindsbana.blogspot.com/

Peco skala N Code 80

x137abe

• Användare
  • Antal inlägg: 35
« Svar #18 skrivet: Idag kl. 08:59:58 »
En annan aspekt! Ljusfrågan?

Får du in något dagsljus?

Vänligen