Författare Ämne: SaFre Modelrailroading  (läst 1956 gånger)

SaFre Modelrailroading

• Handlare
  • Antal inlägg: 5
    • SaFre Modelrailroading
SaFre Modelrailroading
« skrivet: tis 05 dec 2017, 00:04:51 »
SaFre Modelrailroading – vad är det?

Jo – det är mitt företag, som tidigare hette MJ-Teknik, i ny tappning! Företaget är i sig aktivt sedan halvårsskiftet, men jag har valt att ligga lågt till en början men är nu handlarregistrerat här. SaFre Modelrailroadings namn är taget efter de inledande bokstäverna i mitt efter- resp. förnamn, som dessutom med lite vilja kan uttalas ”safer” på engelska…  Således ”safer modelrailroading” fast på mitt eget sätt! :)

Vad gör vi då? Jo lite allt möjligt inom digital modelljärnväg faktiskt! Inte minst datorstyrningen som jag kommer till i slutet, men jag kommer att tillhandahålla allehanda konsulttjänster inom digitalteknik. Försöka öka kunskapen om digitalsystem, återkoppling, signaler m.m.

Vi ritar/planerar modelljärnvägar åt betalande kunder – en dyr tjänst p.g.a. att den tar mycket tid i anspråk. Det är inte gjort i en handvändning att få det bra – det vet nog dem av er som prövat. Jag kan även förmedla kontakt för att få en planerad modelljärnväg helt eller delvis byggd. Mer om detta finns att läsa på Planeringssidan, där man också kan anmäla sitt intresse för att planförslag, samt beställa detta (vi jobbar bara med ett fåtal i taget, och tar god tid på oss, så det kan lätt bli köbildning - först till kvarn gäller).

Har du funderingar över hur du ska placera ut signaler på din bana? Skicka din spårplan, så placerar vi ut signaler korrekt åt dig, det kan t.o.m. bli aktuellt med att ge flera alternativ i vissa fall. Detta gäller modern svensk och tysk signalering, samt div. äldre signaleringsformer. Minsta debitering för tjänsten är en timmes arbetstid - i komplicerade fall mer.

Återkoppling och spårledningar (detektering) är ytterligare ett ämne där vi sett ett behov av hjälp, så även här kommer någon form av insats att göras. Om det blir som en kursdag där vi tittar på, och provar, olika lösningar eller något annat – återstår att se. Intresserade får gärna anmäla sig via kontaktsidan och berätta vad ni önskar få reda på.

Samma sak gäller olika digitalsystem – då vi har ett antal olika sorter hemma – kommer det troligen att erbjudas någon kursdag där vi tittar på olika system och hur man använder dem, samt kopplar ihop med olika tillbehör som återkoppling m.m. Enskilda lösningar är också möjliga.

För den som är intresserad av att köpa en (delvis) byggd anläggning kan vi också åta oss kabeldragning för att göra anläggningen körklar (gäller anläggningar där vi förmedlat grundkonstruktionen). Övrigt färdigställande sker av kunden själv.

Digitalisering av framför allt Märklinlok är också något jag utför, men endast på fungerande lok – jag renoverar inte sådant som legat i förvar i åratal. Fungerar det inte i analogt skick – så bygger jag inte om! Jag bygger även om till TCCS (läs mer på hemsidan).

3-räls växlar och återkoppling (vilket jag alltsomoftast förordar): Jag bygger om de flesta 3R-växlar så att de kan användas tillsammans med återkoppling. Det är inte svårt – men jag gör det som en tjänst för dem som inte kan eller vill göra det själva. Det finns dock växlar där jag inte hittat något sätt att bygga om dem för återkoppling och dessa åtar jag mig därför inte att utföra detta på. Mer info finns här.

Digitalsystem - vilket ska du välja? Du får här en objektiv part (gäller alltså digitalsystem med tillbehör - vad gäller mjukvara är jag mer subjektiv...  ;) ) att diskutera med – som har och använder flera olika system och det finns både för- och nackdelar med samtliga som jag kommer att berätta för dig. Sådant tar jag gärna i teknisk konsultation över telefon, men kan också ta med diverse olika utrustning(ar) och komma till dig, eller förevisa hos mig.

Sist men inte minst – så har vi vårt datorstyrningsprogram: MJ-fjärren! Det är under (konstant) utveckling och just nu jobbar jag med att förenkla vissa inställningar. Därför har releasen blivit försenad då jag gjort en del förenklingar för användaren som tågstyrningen måste anpassas för men jag räknar med att släppa version 1 under början av 2018 (t.o.m. tidigare om det vill sig väl).

MJ-fjärren är dock ett ganska dyrt program, som inledningsvis inte har riktigt alla finesser som billigare program kanske har – men man får inte glömma att MJ-fjärren dessutom är specialanpassat för att styra svenska signaler och köra trafik enligt svenska regler. Det har också en direkt anpassning till både SigStyr signaldekoder (trots att denna snart tyvärr fasas ut), samt till MGP:s system. För MGP finns även en specialkoppling i det fall man använder datorstyrning i kombination med lokala ställverk för en, eller flera, stationer. Exempel för detta kommer inom kort på hemsidan.

Men för att det ändå ska ”löna sig” att bli kund hos MJ-fjärren, så kommer nya kunder inledningsvis (efter release) att få sin licens utökad till att gälla minst t.o.m. version 3. Det innebär ett antal år framåt i tiden. MJ-fjärren finns inledningsvis för körning med centralerna: Z21/z21, ECoS & Central Station 2/3(+). Utan licenssticka är programmet fullt funktionsdugligt i c:a en kvart - därefter kan man fortsatt redigera ställverksfönster m.m. men tågstyrning kräver en omstart av programmet.

MJ-fjärren är till en del ”självkonfigurerande” (d.v.s. det ”upptäcker” själv när vissa tekniska finesser finns på anläggningen), och det kan hjälpligt kalibrera lok under normal körning, men: -Bäst är och blir det dock när loken kalibreras ordentligt! Gärna på rullbock med hastighetsmätare. En sådan enhet finns för uthyrning (anslutning via CdB) till kunder som önskar detta. Med denna inkopplad sköter MJ-fjärren hela kalibreringen helt automatiskt och ställer in önskad topphastighet hos mfx-lok (endast i kombination med CS2/3).

MJ-fjärren syftar till att få styrningen från ställverket (”fjärren”) så realistisk och verklighetstrogen som möjligt. Ett antal funktioner har byggts in för att efterlikna hanteringen vid den verkliga fjärrtågklarerarens arbetsplats – samtidigt som varje station konstruerats för att efterlikna styrningen av en verklig sådan. Tåg- & växlingsvägar kan naturligtvis ställas både manuellt och per automatik, tågen kan välja olika vägar på olika sätt (i den mån det finns olika vägar på anläggningen).

Ställverket jobbar också med säkerhet i första hand! Tågvägar skyddas både frontalt och med sidoskydd. Vilket ibland gör tågföringen lite ”trög” – men det är också avsikten – för att spegla verkligheten! Det går därför inte heller ”alltid” att göra vissa manövrer ”enkelt” i MJ-fjärren – för att det inte är enkelt i verkligheten…

Det k-a-n vara lite krångligt till en början för den som inte är riktigt van i ”järnvägsvärlden” – men jag tror att de flesta relativt snabbt kommer in i tänket när de förstår hur det fungerar. Kurs(er) kommer givetvis att erbjudas – och support kommer alltid att finnas tillgängligt på olika sätt. Programmet är givetvis på svenska!

Slutligen förkommer även försäljning av överbliven testmateriel.

Ja – det var lite om SaFre Modelrailroading – välkommen att titta på våra hemsidor:

Vi finns även på facebook, men är inte så aktiva där (än): https://www.facebook.com/safremodelrailroading/

All kontakt och ev. beställningar avvecklas via hemsidan eller kontakt@safre-modelrailroading.se. Jag föredrar ePost framför kommentarer i denna tråd!

SaFre Modelrailroading är ett registrerat företagsnamn, och innehar F-skattsedel samt är momsregistrerat.

Kul att du läste ända hit och inte somnade på vägen - tack för visat intresse!  :D
Mvh,

Fredrik

SaFre Modelrailroading

SaFre Modelrailroading

• Handlare
    • SaFre Modelrailroading
SV: SaFre Modelrailroading
« Svar #1 skrivet: tor 11 jan 2018, 02:44:38 »
Återkommande ser jag frågor om återkoppling och digitalsystem - även om jag f.n. saknar lämplig lokal för det - finns det intresse för endagsseminarier i detta ämne? Kan troligen inte ta mer än 4-5 st. intressenter per gång, så en 1000-lapp (+ moms) är ett riktpris, lör- eller söndag.

Vad gäller återkoppling tänker jag mig att man får prova på och koppla upp, se vad som händer hur, när och varför man ska göra på vissa sätt - och man får prova med ett antal olika utrustningar i både 2R och 3R (flera centraler och återkopplingssystem). Z21, Loconet, ECosLink, CAN-bus (Märklin), S88, ECoS, LDT & Digikeijs för att nämna några av de som kommer att visas och provas med.

Digitalsystem - där får man prova ett antal olika, även där koppla upp och köra och känna på utrustningen. Där kan det handla om ett specifikt system (för dem som har/är intresserade av just det) - eller flera olika för den som är i valet och kvalet. Beror också på antalet intresserade i resp. fall.

Datorstyrningen med MJ-fjärren - tar tyvärr lite längre tid innan den blir klar för nedladdning... Men vill du ha ett korrekt ställverk för svensk trafik och på svenska, så kanske du ska avvakta med investering i styrprogram ett tag! ;)
Mvh,

Fredrik

SaFre Modelrailroading

SaFre Modelrailroading

• Handlare
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #2 skrivet: tor 11 jan 2018, 14:35:02 »
Nu ligger tider för våra seminarier uppe på hemsidan.
Mvh,

Fredrik

SaFre Modelrailroading

SaFre Modelrailroading

• Handlare
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: fre 29 jun 2018, 21:32:26 »
Nya tider finns nu på hemsidan för två av våra seminarier:

Här finns information om pris och bokning: Seminarier.

Se även övriga tjänster på SaFre Modelrailroading.
Mvh,

Fredrik

SaFre Modelrailroading

SaFre Modelrailroading

• Handlare
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #4 skrivet: mån 24 dec 2018, 16:20:48 »
GOD JUL!

SaFre Modelrailroading lanserar som julklapp en speciell licensversion som är helt obegränsad för innehavaren. D.v.s. alla kommande versioner av programvaran ingår! Men det finns bara 100 exemplar av den licensen.

Nu är ju programmet i sig fortfarande inte släppt så det förväntas ingen strid ström av nya kunder just nu. Men när det väl blir dags är det först till kvarn som gäller, läs mer på: SaFre Modelrailroading.
Mvh,

Fredrik

SaFre Modelrailroading