Författare Ämne: 3D-printad Z49 skala 0  (läst 3502 gånger)

rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 28
3D-printad Z49 skala 0
« skrivet: tor 30 nov 2017, 21:59:01 »
Efter att ha fått hjälp med ritningsunderlag till Z49 i den här tråden
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=7031.0
tänkte jag delge mina försök till bygga ett så bra lok som jag kan
utifrån dom förutsättningar jag har, och dom är:

Jag måste kunna rita dom delar som behövs
Mina 3D-skrivare måste kunna skriva ut delarna
Loket måste fungera bra, funktion går före utseende

Jag har gjort några tester med vagnar i skala 0 så jag tycker att principen är inte dum alls.
Nu vill jag ta det ett steg längre och göra det mer skalenligt och med bättre finish.

Målet är att bygga en modell av Z49 i skala 0, det mesta 3D-printat
men en del material köps för att det ska fungera riktigt bra.
Har beställt hjulaxlar och koppel av Lenz fabrikat.

Jag är usel på att rita så jag använder ett gratisprogram som heter OpenSCad
för att framställa dom filer som 3D-skrivaren behöver. Det är ett lite bakvänt
sätt att rita, man skriver kod så ritar datorn i stället för tvärtom.

Vet inte hur intresset för 3D-utskrivna modeller är på detta forumet men det återstår att se.
Återstår också att se hur länge bilderna visas, rätt som det är vill DropBox ha betalt  :(

Nog om detta, jag har börjat rita lite på chassiet (heter det så?) till loket och skrivit ut en prototyp.
Jag är kanske lite gammaldags men jag tycker det är enklare att hitta fel och ändringar
om man kan känna på grejorna. Dessutom är plasten billig.

Så här ser det ut just nu, översida:

Undersida:

rcmodeler

• Användare
SV: 3D-printad Z49 skala 0
« Svar #1 skrivet: tis 05 dec 2017, 23:04:23 »
Fortsätter att rita delar och printa ut allt eftersom.
Del av buffertar och en "planka" att sätta dom på.
Fler monteringshål på chassiet.
Är bara prototypdelar så det blir den färg jag har i skrivarna för tillfället.

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.930
« Svar #2 skrivet: ons 06 dec 2017, 08:06:19 »
Mycket intressant, ska kul att följa  :up:
Torbjörn

McDOZ

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
« Svar #3 skrivet: ons 06 dec 2017, 14:08:30 »
Hej RCModeler

Kul att det finns fler som 3D printar Nolle modeller.
Har själv en halvfärdig Z4 / Z49 på byggbordet.
MLJ skall det stå på hyttsidorna, Malmö - Limhamns Järnvägar.
Går och grunnar på drivet.
Skall ta några bilder och publicera här så småningom.
// McDOZ

rcmodeler

• Användare
« Svar #4 skrivet: ons 06 dec 2017, 23:31:34 »
Trevligt att det finns intresse  :)
Har faktiskt kommit en bit på väg, hytt och motorhuvar är printade och provmonterade.
Det blir ett par utskrifter av varje innan man får alla monteringshål och klackar rätt.
Lenz-hjul har anlänt (har även 3D-printade hjul men det är lite dålig strömupptagning).
Lenz-koppel har jag liggande, har även 3D-printade kopior som funkar rätt hyfsat.

Sedan återstår en massa detaljer som ska till, men det är ju sånt som är skoj.
För att inte tala om spackling, slipning och målning.
Och några dekaler.
Och........

rcmodeler

• Användare
« Svar #5 skrivet: lör 09 dec 2017, 22:58:06 »
Visste inte att forat hade bilduppladdning, det får vi testa  :)

Måste ju få dit hjulen så det blev lagerboxar och fjädring (dock ej fungerande)   :D

rcmodeler

• Användare
« Svar #6 skrivet: tis 12 dec 2017, 14:32:56 »
Hade en skvätt gul plast kvar på en rulle så det fick bli lite mer testbitar.

rcmodeler

• Användare
« Svar #7 skrivet: lör 16 dec 2017, 15:55:07 »
Har provat att sätta ihop lite delar. Passar ihop rätt bra, faktiskt.
Observera att det är helt obearbetat, så där är mycket att pyssla med finishen.
Men det ser inte så tokigt ut och det är förbanne mig i rätt skala, skiljer max 1mm.

Lite bilder:

kattjaevel

• Stammis
« Svar #8 skrivet: lör 16 dec 2017, 15:57:40 »
Ser bra ut det där.
Torbjörn

rcmodeler

• Användare
« Svar #9 skrivet: fre 22 dec 2017, 12:21:42 »
(H)julburen  :D

rcmodeler

• Användare
« Svar #10 skrivet: ons 27 dec 2017, 17:14:59 »
Nu när mått och hopsättning på själva överbyggnaden börjar likna något så kan man titta lite på detaljer.
Blir en jä--a massa smådelar att rita. Sedan ska jag, så gott det går, ha monteringshål/klackar för så mycket som möjligt.
Har lite problem med hur jag ska få till drivningen. Har en H0-motor liggande och ett par andra motorer är på väg från Kina.
Men sedan? Antar att snäckskruv är vettigast/enklast? Hur få till kugghjul på hjulaxeln? Dra av hjul från axeln? Delbart kugghjul?
Många frågetecken att räta ut. Har även beställt lite kugghjul från Kina, tar lite tid men det har jag gott om.

Snart dags att börja titta på elektroniken också. Tanken är att det skall vara en standard DCC-dekoder i loket.
Behöver också fixa någon bra strömupptagning från hjulen.

Lite bilder på senaste prototyperna  :)

kattjaevel

• Stammis
« Svar #11 skrivet: ons 27 dec 2017, 17:24:59 »
 :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up:
Torbjörn

rcmodeler

• Användare
« Svar #12 skrivet: lör 30 dec 2017, 13:51:15 »
Mycket pyssel med alla smådelar, som sagt. Men allt ska monteras och passa innan jag börjar med finish-versionen.
Är tyvärr rätt ofta man man tänker lite fel eller glömmer något så passar det inte riktigt ihop.
Ser man exempelvis på vissa räcken som är för korta, hade glömt att ändra monteringshålen på några delar.
Men det börjar likna nånting, i varje fall. Snart är alla delar till överbyggnaden färdiga.

Det mesta monterat på överbyggnaden, det svarta vid taket är en kabelkanal för dom röda lysdioderna + hållare för innerbelysning.

Eftersom det ska vara belysning i hytten så ska det ju finnas lite inredning, i alla fall.

Det börjar bli några plastmodeller  :)
Det gula skalet står löst på ett Lenz vagnschassie.

rcmodeler

• Användare
« Svar #13 skrivet: fre 26 jan 2018, 21:55:10 »
Så har då kugghjulen ankommit från mina vänner på andra sidan muren, och konstruktionen av chassiet kan fortsätta.
Behöver ju ha metallhjul för att fiska upp energi från rälsen så jag köper kompletta hjulaxlar från Lenz.
För att få kugghjulen på hjulaxeln behöver ett hjul demonteras och då kan det vara praktiskt att ha ett verktyg för detta ändamål.
Har man inte det så gör man ett.

Hade införskaffat och testkört en, i mitt tycke, perfekt motor. Rätt stor och tung. Tyvärr hade jag nog mätt lite fel (igen) för den vart några millimeter för lång. Nåväl, jag har en betydligt mindre motor på lager, vi får väl se vad den orkar med. Hålet i mitten på chassiet är för den större motorn, får ta och rita om lite grand. Motorn har genomgående axel så gängstången skall kapas och motorn skall sitta i mitten. I andra ändarna blir det kullager.

kattjaevel

• Stammis
« Svar #14 skrivet: lör 27 jan 2018, 07:17:35 »
Vi gör lite lika, tänker en gång för lite ibland. Fortsätt att visa ditt arbete. Intressant  :up: :up: :up:
Torbjörn

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 994
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #15 skrivet: sön 28 jan 2018, 06:25:37 »
Tack för mycket fina bilder.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

rcmodeler

• Användare
« Svar #16 skrivet: tis 06 mar 2018, 20:07:34 »
Lyckades få dit den stora motorn utan att ändra axelavståndet.
Klippte till ett par mässingsbleck som strömupptagare och hängde på en standarddecoder från Lenz.
Dags för provkörning  :beer:

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 951
« Svar #17 skrivet: ons 07 mar 2018, 07:34:14 »
Tack för fina bilder!

Ser mycket bra ut och det måste vara svårt att få till drivningen
med motor och hjulaxlar på plats! Krävs precision att allt sitter
med rätt avstånd mm!
Mycket bra gjort!
 :up:

Mvh!

Alf
En som inte kan men vill mer!

rcmodeler

• Användare
« Svar #18 skrivet: sön 11 mar 2018, 12:30:29 »
En liten video från provkörningen:

Blev både ris och ros  :D
Principen fungerar som tänkt, även på prototypstadiet (finns mycket att finjustera).
Men en stor miss kom fram. Den går utmärkt på raksträckor och svängar.
Men den stannar på växlar och korsningar  :(
Vad beror det på? Den har ju strömupptagning på alla hjul och axelavståndet är ju längre än det oanslutna hjärtstycket på växeln.
Det verkar som att det inte är helt plant vid hjärtstycket, dvs eftersom jag har fast hjulupphängning så "vickar" modellen just där och tappar kontakten med rälsen.

Trodde faktiskt inte att det skulle kunna bli så, men om man kollar på Lenz lilla Köf så är ena axeln rejält pendlande.
Så jag antar att det är bästa lösningen, frågan är bara hur jag skall få till det  :emm:

En lösning är ju kondensator. Det skall ju jag ha ändå men det lär ju krävas en större modell i så fall.

Får ta på tänkarmössan......

rcmodeler

• Användare
« Svar #19 skrivet: sön 11 mar 2018, 13:20:49 »
Och när vi ändå hade en testbana uppe så provade vi Z70 också.
Ingen motor ännu så den fick bogseras.

Ola Trygve Kvitle

• Användare
  • Antal inlägg: 67
« Svar #20 skrivet: tor 15 mar 2018, 20:14:28 »

Men den stannar på växlar och korsningar  :(
Vad beror det på? Den har ju strömupptagning på alla hjul och axelavståndet är ju längre än det oanslutna hjärtstycket på växeln.
Det verkar som att det inte är helt plant vid hjärtstycket, dvs eftersom jag har fast hjulupphängning så "vickar" modellen just där och tappar kontakten med rälsen.

Trodde faktiskt inte att det skulle kunna bli så, men om man kollar på Lenz lilla Köf så är ena axeln rejält pendlande.
Så jag antar att det är bästa lösningen, frågan är bara hur jag skall få till det  :emm:

Du er nok inne på noe. Dersom skinnegangen er 100% kan det skje at bare 2 hjul er i kontakt.
Losningen er et såkalt "compensated chassis" der den ene akslingen er fast mens den andre ligger i en slags vugge som
igjen er lagret opp mot midten av chassis. Da vil alltid alle 4 hjul ligge mot skinnene.
(her burde vel vaere mulig å lagre vuggen på drivakselen uten å gjore så mye ellers med chassis)

Blir det mulig å kjope dette lokomotivet som byggesett?

Ola Trygve Kvitle

rcmodeler

• Användare
« Svar #21 skrivet: tor 15 mar 2018, 21:39:43 »
Jo, jag hade faktiskt "fjädrande" upphängning på en axel redan från början, men ersatte det med fast upphängning på bägge axlarna.
Det visade sig nämligen att snäckväxeln på den fjädrande axeln kunde kugga över i vissa lägen.
Så ena axeln behöver kunna pendla men sitta fast vid kugghjulen i mitten, om ni förstår min krystade beskrivning.
Det blir inte lätt att få till, men skam den som ger sig.
Steg 1 blir i vilket fall som helst att få dit en kondensator/supercap, och byta decoder så det finns anslutningar för en dylik.

Köpa? Byggsats? Kors, det har jag aldrig ens tänkt på.
Får jag till bättre köregenskaper så, visst.
Behöver inte ens bli så dyrt, men det är ju en del slipa och måla. Klart mindre jobb än på en mässingsmodell, dock.

Edit:
En enkel lösning på problemet är ju givetvis att bara ha drivning på en axel, men hur kul är det?  :(
Hmmmmm.......
« Senast ändrad: tor 15 mar 2018, 22:57:53 av rcmodeler »

pek54

• Användare
  • Antal inlägg: 52
« Svar #22 skrivet: lör 31 mar 2018, 18:38:33 »
@ -> rcmodeler:

Nu blev jag rejält nyfiken! - Vilken modell av 3D-skrivare och vilket fabrikat på filament använder du? Resultatet ser nämligen alldeles otroligt slätt och fint ut! Om nu inte ögat bara blir en aning lurat, eftersom du jobbar i skala 0...

Själv har jag tagit fram ett antal alster i H0 på min Velleman 8400, men jag printar aldrig ut hela korgar i ett stycke. Istället hanterar jag sidostycken respektive gavlar, tak och dörrar var för sig, så resultatet blir ett antal "byggsatsdelar" att senare limma ihop på traditionellt manér. Detta tycker jag underlättar den ofrånkomliga och mödosamma finslipningen av detaljerna.

Tror förresten att jag skall skapa en tråd om mitt senaste 3D-bygge som tagit form nu under påskhelgen...

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en A29.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

rcmodeler

• Användare
« Svar #23 skrivet: lör 31 mar 2018, 18:59:59 »
Jag skriver ut det mesta på en Prusa I3-klon, ett "hembygge" som jag köpte färdigbyggd av en kompetent man.
Har även en lite större skrivare (också hembygge) som jag köpt färdigbyggd av samme man.
Använder mest vanligt standardfilament, PLA, köpt hos 3D-grottan.
Visst måste det spacklas och slipas men jag tycker att utgångsmaterialet är rätt hyfsat

Nu har jag även beställt en ny DLP-skrivare för att skriva ut delar med finare detaljer, får se hur det blir.
Alltid lika roligt att lära sig nya saker  :D

Om ni orkar kolla på dom två Youtube-klippen jag la upp i inläggen ovanför så syns två stycken öppna flakvagnar, stakvagnar.
Dom är 3D-utskrivna och där behövs egentligen ingen efterbehandling alls, dom duger som dom är rakt ut från skrivaren.
Den ljusa flakdelen är utskriven med trä-PLA. Blir rätt fräckt, faktiskt.

Ser fram mot din tråd, pek54  :)