Författare Ämne: Röd snö-huset  (läst 585 gånger)

Ramderb

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
Röd snö-huset
« skrivet: sön 26 nov 2017, 18:55:25 »
Minns ni den gamla tv-serien Röd snö från mitten av 80-talet? (Jag är född -82 så för egen del fick jag upp ögonen för serien vid repriseringen 1994.) Handlingen utspelar sig på ett pensionat i de dalsländska skogarna, nära den norska gränsen. Jag har alltid varit fascinerad av inspelningsmiljöerna och lyckades efter en del letande identifiera själva huset. Jag skulle nu vilja bygga något med motsvarande proportioner och uttryck i H0-skala. Tar tacksamt emot tips på byggsatser åt det här hållet!

Småstad i n-skala. Liten station som trafikeras av lokaltåg och spårvagnar.

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.531
SV: Röd snö-huset
« Svar #1 skrivet: sön 26 nov 2017, 19:25:14 »
Du har ett svårt projekt framför dig, men jag önskar verkligen att du lyckas. Tillfredsställelsen kommer att bli enorm! Till att börja med måste du omvandla proportionerna till din skala. Kolla alla mått du kan fastställa som väsentliga på bilden, höjd på fönster, dörr och notera dem så har du en måttstock. Tänk sedan efter hur de måtten borde vara i fullskalan. Skapa en kvot av skillnaden och utgå ifrån den när du mäter resten av måtten från bilden. Du kommer aldrig till millimeterprecision, men tillräckligt nära. Sedan är det "virke" från Evergreen som gäller. Fönsterkarmar finns att skaffa på nätet hos välsorterade butiker. Annars kanske jag kan hjälpa dig?
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.851
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: sön 26 nov 2017, 20:30:17 »
Ett tips! 

Jag har gjort motsvarande där jag byggde ett fd. järnvägshotell i skala H0.
För att få fram de mått jag behövde kunde jag ju inte gärna åka dit med måttstocken eftersom det nu är en privat bostad
och jag har ingen koll på vem som bor där.

Jag började med att gå in på Eniro karta och använde eniros mätverktyg för att få en hyfsad koll på husets mått uppifrån.
Resterande detaljmått tog jag som referens entredörren som från vägen såg ut att ha ett standardmått (2,10 m).
Jag gick heller inte dit med kameran utan tog bilden från Google streetview.

Utifrån detta som underlag började jag måttsätta husets olika delar.

Huset är byggt i tjock papp med fasad pålimmat papper från skrivare från gult papper. (Panduro)
Samma papper limas på baksida så att inte pappen böjer sig.
Taket är plastark från Heljan och fönsterkamar och övriga lister Evergreen och Plaststruct.

« Senast ändrad: sön 26 nov 2017, 20:35:40 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

Ramderb

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
« Svar #3 skrivet: sön 26 nov 2017, 21:23:50 »
Tack för goda tips! Nu hade jag i första hand tänkt mig en byggfärdig byggsats med proportioner och uttryck åt samma håll som huset på bilden. Helt identiskt behöver det inte vara. Jag är mer än nöjd om det finns en byggsats med samma formspråk och ”känsla” som det här gamla dalsländska hemmanet.

Finns inte det så får jag fundera på att uppskatta mått etc enligt era metoder.  :)
Småstad i n-skala. Liten station som trafikeras av lokaltåg och spårvagnar.

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.714
« Svar #4 skrivet: mån 27 nov 2017, 07:46:36 »
Jag brukar ta reda på längd och bredd, fotografera huset och skriva ut det i den skala jag vill ha. Då får jag allt i de de proportioner jag vill ha.
Torbjörn

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 90
« Svar #5 skrivet: mån 27 nov 2017, 10:24:39 »
Jag brukar ta reda på längd och bredd, fotografera huset och skriva ut det i den skala jag vill ha. Då får jag allt i de de proportioner jag vill ha.

Menar du att du 3d-printar? Och 3d-scannar förlagan?

Eller menar du skriver ut en 2d-kuliss?

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.714
« Svar #6 skrivet: mån 27 nov 2017, 11:46:43 »
Nej jag har inge sånt. Bara en vanlig utskrift på papper som jag kan lägga över på byggnadsmaterialet. Sedan ristar genom papperet och får markering var jag ska skära.
Torbjörn