Författare Ämne: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn  (läst 2204 gånger)

MikaelS

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« skrivet: tor 23 nov 2017, 11:22:45 »
Hej på er!
Jag har äntligen tagit beslut om att bygga upp en bana och då i N-skala och det av två anledningar, platsbrist och att min första kontakt med modelljärnväg var när jag 6år gammal och fick en startsats från Fleischmann N-skala i julklapp. Så nu tänkte jag att detta blir min julklapp till mig i år, ca:38år senare :D

Nu har jag tittat på olika digitala startsatser från Fleischmann och har inte riktigt bestämt för viken det blir men det lutar åt denna:
http://www.model-craft.se/modelljarnvag/n-skala-1160/startset/z21-digital-set-diesel-locomotive-series-212
Vad tror ni?

I övrigt så har jag en fundering när det gäller räls, kommer att köra Fleischmanns/Roco räls utan ballast, känns som man har mer frihet att få det att se ut som man själv vill. Min fundering är vart kan man hitta räls till bra priser, har tittat runt och tycker mig inte hitta något speciellt? Eller är det begagnat marknaden som är gällande om man vill komma ner i priser? Är öppen för köp från utlandet.

Är även öppen för tips och idéer på andra områden också. :)


Mvh Micke


ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.475
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #1 skrivet: tor 23 nov 2017, 11:52:25 »
Hej

Ett liknande lok finns från Trix med ljud, kan ju vara bra att känna till om man gärna vill ha ljud.
Det borde dock gå att få in dekoder med högtalare i Fleischmann-loket men det är säkert en del jobb med det.

Annars är väl startsatsen bra med dom begränsningar som finns i den vita start-z21.
Bara lok och vagnar kostar lika mycket som startsatsen om du köper dom i lösvikt.

Mvh UB

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.759
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #2 skrivet: tor 23 nov 2017, 19:09:52 »
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

MikaelS

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #3 skrivet: lör 02 dec 2017, 13:36:30 »
Tack så mycket för era svar, har läst i ny börjar wikin bra info.

Har köpt två startsatser nu kommer lägga upp bilder på dom lite senare i dag förhoppningsvis, det ska ju börja julpyntas i dag med så vi får ju se hur mycket tid jag har för detta :)
Men jag har provat startsatserna och de funkar bra, köpte för någon vecka sedan en vagn av märket Arnold kopplade det till etta av loken och började köra vid växlarna spårade vagnen ur hela tiden. Vid närmare titt så verkar det som om hjulen tar emot i själva växeln. Då tänkte jag att ni som har koll kanske vet om det är skillnad på hjulen på Arnold vagnar vs Fleischmann vagnar?

MVH MikaelS

tufftuffen

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 88
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #4 skrivet: lör 02 dec 2017, 14:18:55 »
gamla Arnold vagnar och lok har lite högre hjulflänsar. jag vet inte vad du har för spårmaterial? försök att se var det  händer & om du kör framåt eller backar mm
Berra
N så klart lenz TC silver

MikaelS

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #5 skrivet: lör 02 dec 2017, 19:33:02 »
Hej Berra!
Jag har piccoloräls än så länge, kommer nog att byta till Peco c50, tror det var så dom hette.  :???:

Du har helt rätt det verkar som hjulflänsen är högre på Arnold vagnen än på Fleischmann.
Det är här som det sker:



Hur är det med andra märken typ minitrix?

Men det går väl att byta hjul eller hur?
« Senast ändrad: lör 02 dec 2017, 19:37:55 av MikaelS »

Pjlund

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 20
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #6 skrivet: mån 04 dec 2017, 07:34:06 »
Hej!
Angående startsatser så varför inte köpa den här..
https://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=313&entity=61254
Svenskliknande vagnar och ett lok som man kan måla om till en T25:a (look a like). (se bild nedan).



« Senast ändrad: fre 15 dec 2017, 13:22:00 av Pjlund »

MikaelS

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #7 skrivet: tis 12 dec 2017, 21:17:37 »
Hej Pjlund!
Ja det skulle man kanske ha tänkt på innan jag köpte mina två startsatser, tyvärr räcker inte min budget för ett tredje inköp även om jag skulle vilja :D

Här nedan kan man se första test körningen med första start sättet, riktigt kul. Både jag och grabben hade en bra stund där :)



andersb

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.684
    • http://www.mollehem.se
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #8 skrivet: ons 13 dec 2017, 12:31:24 »
Hej Pjlund!
Ja det skulle man kanske ha tänkt på innan jag köpte mina två startsatser, tyvärr räcker inte min budget för ett tredje inköp även om jag skulle vilja :D

Å andra sidan passar det lok du valde, utmärkt till att få nya kläder i form av en sådan här byggsats :-)

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

Pjlund

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 20
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #9 skrivet: fre 15 dec 2017, 13:19:02 »
Hej Anders!

Passar Fleischmann loket till T43 etsplåten?  Visst är det Brawa´s V100 lok som etsplåten är gjord för?
Men man kanske kan fräsa ur lite i loket under motorn och rotera motorn 90 grader så kanske det passar.

andersb

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.684
    • http://www.mollehem.se
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #10 skrivet: fre 15 dec 2017, 14:27:37 »
Hej Anders!

Passar Fleischmann loket till T43 etsplåten?  Visst är det Brawa´s V100 lok som etsplåten är gjord för?
Men man kanske kan fräsa ur lite i loket under motorn och rotera motorn 90 grader så kanske det passar.

Ja, just så. Man för gröpa ur lite under motorn och vrida den 90grader.
Jag tog av kretskortet eftersom motorns övre kant kommer högre upp, men när motorn var vriden så såg jag att det antagligen inte hade behövts.

Fleischmannloket finns i många målningar och ofta utförsäljning på någon udda variant. Det är en fin konstruktion som går mycket bra!
Brawas V100 är OK men kan få rätt stora problem med strömupptagningen.

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 372
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #11 skrivet: fre 15 dec 2017, 15:07:49 »
När vi ändå talar om konvertering så ser de tre containervagnarna ut att vara av rätt typ för att konvertera till Lnps timmervagnar med hjälp utav Swed-N's fina ets detaljer.  www.swed-n.se

Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Pjlund

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 20
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #12 skrivet: lör 16 dec 2017, 10:02:37 »
Citera
Ja, just så. Man för gröpa ur lite under motorn och vrida den 90grader.
Jag tog av kretskortet eftersom motorns övre kant kommer högre upp, men när motorn var vriden så såg jag att det antagligen inte hade behövts.

Ok det låter intressant så det räcker med att ersätta kretskortet med en lokdekoder?
Vad gäller gångegenskaper så är absolut Fleischmannloket att föredra.

andersb

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.684
    • http://www.mollehem.se
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #13 skrivet: lör 16 dec 2017, 13:50:08 »
Citat från: andersb
Ja, just så. Man för gröpa ur lite under motorn och vrida den 90grader.
Jag tog av kretskortet eftersom motorns övre kant kommer högre upp, men när motorn var vriden så såg jag att det antagligen inte hade behövts.

Ok det låter intressant så det räcker med att ersätta kretskortet med en lokdekoder?

Nä, inte så jag menade.
När jag gjorde konverteringen så trodde jag inte kretskortet skulle passa efter att motorn vridits, så jag sågade sönder det för att det skulle passa  :ouch:
Men efter motorvridningen så verkade det som kretskortet faktiskt hade kunnat sitta kvar helt intakt.
Bäst är att behålla kretskortet intakt då t.ex. dekodern har snabbfäste där (om jag nu minns rätt).

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

FONTANA

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 527
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #14 skrivet: mån 18 dec 2017, 19:54:12 »
Här är det fina med ett forum, det går åt alla håll. Just nu om konverteringar och dylikt som inte alls var MikaelS fråga ifrån början utan om rälsfrågor. Jag tycker du har gjort ett bra val ang F-mann/Roco räls utan rälsbädd. Visst det är mera jobb med ballasteringene än F-manns färdiga rälsbädd men det kan bli fan så mycket snyggare. F-mann/Roco - Minitrix- Atlas-Lima är alla kompaktila med varandra. Ingenting behövs att göras, bara sätt ihop dom. Pecos växlar är knepiga, be ett proffs här på forumet förklara, gentemot dom andra ang det elektriska. Jag bygger just nu min bana med Minitrix o Roco och om man pratar om att kunna köpa dessa räls på e-bay så finns det massor av delar/objekt i Tyskland. Se bara upp med fraktpriserna. Det tips jag kan ge dig förutom det andra, köp växlar med ledande växelgator!

Pjlund

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 20
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #15 skrivet: ons 20 dec 2017, 16:04:41 »
Hej Fontana!

Nu frågade MikaelS också om förslag till startsatser. Men det kanske "spårade ur" lite om konverteringar. :D
Så jag ber om ursäkt till trådskaparen om att jag kapade tråden lite :handshake:

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.758
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #16 skrivet: tor 21 dec 2017, 10:06:36 »
Arnold-vagnen:
Är den av nyare produktion eller är det en vagn från "forntiden"?
Idag är flänsarna lägre än förr så det räcker nog att byta hjul.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.