Författare Ämne: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn  (läst 760 gånger)

MikaelS

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 8
Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« skrivet: tor 23 nov 2017, 11:22:45 »
Hej på er!
Jag har äntligen tagit beslut om att bygga upp en bana och då i N-skala och det av två anledningar, platsbrist och att min första kontakt med modelljärnväg var när jag 6år gammal och fick en startsats från Fleischmann N-skala i julklapp. Så nu tänkte jag att detta blir min julklapp till mig i år, ca:38år senare :D

Nu har jag tittat på olika digitala startsatser från Fleischmann och har inte riktigt bestämt för viken det blir men det lutar åt denna:
http://www.model-craft.se/modelljarnvag/n-skala-1160/startset/z21-digital-set-diesel-locomotive-series-212
Vad tror ni?

I övrigt så har jag en fundering när det gäller räls, kommer att köra Fleischmanns/Roco räls utan ballast, känns som man har mer frihet att få det att se ut som man själv vill. Min fundering är vart kan man hitta räls till bra priser, har tittat runt och tycker mig inte hitta något speciellt? Eller är det begagnat marknaden som är gällande om man vill komma ner i priser? Är öppen för köp från utlandet.

Är även öppen för tips och idéer på andra områden också. :)

Mvh Micke

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.392
SV: Äntligen dags att ta upp den gamla hobbyn
« Svar #1 skrivet: tor 23 nov 2017, 11:52:25 »
Hej

Ett liknande lok finns från Trix med ljud, kan ju vara bra att känna till om man gärna vill ha ljud.
Det borde dock gå att få in dekoder med högtalare i Fleischmann-loket men det är säkert en del jobb med det.

Annars är väl startsatsen bra med dom begränsningar som finns i den vita start-z21.
Bara lok och vagnar kostar lika mycket som startsatsen om du köper dom i lösvikt.

Mvh UB

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.682
« Svar #2 skrivet: tor 23 nov 2017, 19:09:52 »
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

MikaelS

• Nykomling
  • **
« Svar #3 skrivet: lör 02 dec 2017, 13:36:30 »
Tack så mycket för era svar, har läst i ny börjar wikin bra info.

Har köpt två startsatser nu kommer lägga upp bilder på dom lite senare i dag förhoppningsvis, det ska ju börja julpyntas i dag med så vi får ju se hur mycket tid jag har för detta :)
Men jag har provat startsatserna och de funkar bra, köpte för någon vecka sedan en vagn av märket Arnold kopplade det till etta av loken och började köra vid växlarna spårade vagnen ur hela tiden. Vid närmare titt så verkar det som om hjulen tar emot i själva växeln. Då tänkte jag att ni som har koll kanske vet om det är skillnad på hjulen på Arnold vagnar vs Fleischmann vagnar?

MVH MikaelS

tufftuffen

• Användare
  • Antal inlägg: 87
« Svar #4 skrivet: lör 02 dec 2017, 14:18:55 »
gamla Arnold vagnar och lok har lite högre hjulflänsar. jag vet inte vad du har för spårmaterial? försök att se var det  händer & om du kör framåt eller backar mm
Berra
N så klart lenz TC silver

MikaelS

• Nykomling
  • **
« Svar #5 skrivet: lör 02 dec 2017, 19:33:02 »
Hej Berra!
Jag har piccoloräls än så länge, kommer nog att byta till Peco c50, tror det var så dom hette.  :???:

Du har helt rätt det verkar som hjulflänsen är högre på Arnold vagnen än på Fleischmann.
Det är här som det sker:

Hur är det med andra märken typ minitrix?

Men det går väl att byta hjul eller hur?
« Senast ändrad: lör 02 dec 2017, 19:37:55 av MikaelS »

Pjlund

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #6 skrivet: mån 04 dec 2017, 07:34:06 »
Hej!
Angående startsatser så varför inte köpa den här..
Svenskliknande vagnar och ett lok som man kan måla om till en T25:a (look alike). (se bild nedan).

https://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=313&entity=61254

« Senast ändrad: mån 04 dec 2017, 07:38:54 av Pjlund »