Författare Ämne: Senaste inköp  (läst 923 gånger)

Ångloket

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 46
Senaste inköp
« skrivet: tis 21 nov 2017, 18:34:00 »
Senaste fyndet på tyska Ebay, Brawa 3R och digitalt, lätt patinerat, Württembergische AD från början av seklet. Går som en dröm och kan inte se mig mätt på det. Begagnat, men till ett bra pris. Nu ska bara lokförare och eldare på plats!


« Senast ändrad: tis 21 nov 2017, 18:38:42 av Ångloket »

dennisb

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 368
SV: Senaste inköp
« Svar #1 skrivet: tis 21 nov 2017, 22:41:00 »
Trevligt inköp!

Stefan E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 357
    • -
SV: Senaste inköp
« Svar #2 skrivet: ons 22 nov 2017, 14:22:05 »
Vacker liten maskin!  :up:

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.653
  • Lindome
SV: Senaste inköp
« Svar #3 skrivet: tor 23 nov 2017, 08:00:05 »
Det var ett trevligt lok en riktig juvel, Brawa är duktiga på lok mm.  :up:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.531
SV: Senaste inköp
« Svar #4 skrivet: tor 23 nov 2017, 16:57:28 »
Grattis, jag förstår att du är nyförälskad. Som novis på loktypen blev jag nyfiken på röret mellan de båda domerna, kan du berätta något om det?
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Ångloket

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 46
SV: Senaste inköp
« Svar #5 skrivet: tor 23 nov 2017, 17:27:12 »
Nästan en kuggfråga! Men efter lite letande så är det troligen ett utjämningsrör. Se länk för tekniken!

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ngpanna

Gillar Brawas modeller, både lok och vagnar. Detaljrika och välgjorda.


BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.262
SV: Senaste inköp
« Svar #6 skrivet: tor 23 nov 2017, 17:38:31 »
Javisst, man försökte få ut mer ånga helt enkelt med större yta för ångavgivning och provade med dubbla domer med ett förbindelserör. Det var ingen framtidslösning.
https://de.wikipedia.org/wiki/W%C3%BCrttembergische_AD
« Senast ändrad: tor 23 nov 2017, 17:49:52 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

Ångloket

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 46
SV: Senaste inköp
« Svar #7 skrivet: tor 23 nov 2017, 17:52:26 »
Tanken var väl att få högre effekt. Vet du varför det inte var en bra idé?
Ger ju loken en speciell profil. Tydligen var detta en typisk lösning för "Maschinenfabrik Esslingen", som var stor leverantör till de Württemburgska järnvägarna.

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.180
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Senaste inköp
« Svar #8 skrivet: tor 23 nov 2017, 18:18:42 »
Det enda ett rör mellan domerna kan göra är att öka storleken på de icke vattenberöda delen av pannan samtidigt som man får större yta mot utsidan av pannan... borde ge en nettoförlust på grund av värmebortledning genom den större ytan.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 866
SV: Senaste inköp
« Svar #9 skrivet: tor 23 nov 2017, 18:27:12 »
Det enda ett rör mellan domerna kan göra är att öka storleken på de icke vattenberöda delen av pannan samtidigt som man får större yta mot utsidan av pannan... borde ge en nettoförlust på grund av värmebortledning genom den större ytan.

SA
Borde inte ”dubbla pipor” medföra högre ånguttag vilket är en del av syftet med en ångpanna?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Ångloket

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 46
SV: Senaste inköp
« Svar #10 skrivet: tor 23 nov 2017, 19:49:45 »
Visst är svartvitt vackert....
O som Spirre så rätt påpekar, kärlek vid första ögonkastet!

Dessutom så kul med alla inlägg, man lär så länge man lever!



BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.262
SV: Senaste inköp
« Svar #11 skrivet: tor 23 nov 2017, 20:30:35 »
Det enda ett rör mellan domerna kan göra är att öka storleken på de icke vattenberöda delen av pannan samtidigt som man får större yta mot utsidan av pannan... borde ge en nettoförlust på grund av värmebortledning genom den större ytan.

SA
Det får du ta upp med de badensiska ingenjörerna.
Bengt W
H0 2R DCC