Författare Ämne: Höjd på beröringsskydd?  (läst 570 gånger)

ArneL

• Användare
  • Antal inlägg: 449
Höjd på beröringsskydd?
« skrivet: mån 20 nov 2017, 11:38:15 »
Det är hög tid att montera beröringsskydd på mina moduler - Saltskog, m.fl. För många fingrar har varit framme, små som stora, och med ökad detaljering börjar det bli mer angeläget med skydd.

Några har satt upp plastglas på framsidan, vilket jag också tänker göra. Men hur högt bör det vara? Det vore ju trevligt om det är ungefär lika högt på alla moduler.

Jag tänker mig ca 15 cm över räls överkant. Har ni några idéer eller tips?

/Arne
/Arne
MMM, Järfälla MJK, (kör H0)
Behöver inte gummi

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.841
    • www.mj-magasinet.se
SV: Höjd på beröringsskydd?
« Svar #1 skrivet: mån 20 nov 2017, 12:24:01 »
Jag tror redan ett så lågt skydd som 3cm över rök kommer ta bort 90-95% av allt fingrande. jag upplever nämligen att det mesta fingrandet är av ren obetänksamhet, och bara det sitter något där överhuvudtaget så kommer folk sluta vila händerna på kanten eller pilla utan at tänka sig för.
Fördelen med en låg kant är ju att den inte är (så mycket) ivägen för alla som gillar att fotografera modulerna, ovh vi är rätt många :)

För de mer medvetna fingrarna torde 10-15 cm räcka långt, då börjar det bli obekvämt att komma åt, medan de rent långfingrade knappast stoppas förrän man når högre  höjder eller har lock på också.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.714
« Svar #2 skrivet: mån 20 nov 2017, 12:29:45 »
Kan dom komma åt så kommer dom att tåtta på grejorna. 15 cm blir nog bra.
Torbjörn

ArneL

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 20 nov 2017, 12:31:46 »
Nicke, du resonerar klokt, tycker jag. Det stämmer bra med mina egna iakttagelser.
/A
/Arne
Behöver inte gummi

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.841
    • http://hakang.zmn.se/
« Svar #4 skrivet: mån 20 nov 2017, 13:07:26 »
Ett alternativ till plexiskydd, om problemet i huvudsak handlar om obetänksamma fingrar, är att sätta ett stängsel i modulkanten. Stolpar av pianotråd nerstuckna i modulen med tråd emellan, exv. sytråd eller sån där tunn ståltråd(?) som Panduro säljer.

/H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 693
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #5 skrivet: mån 20 nov 2017, 17:06:34 »
Stolpar av pianotråd nerstuckna i modulen med tråd emellan, exv. sytråd eller sån där tunn ståltråd(?) som Panduro säljer.

... kopplad till en elektrisk flugracket.  :evil:  :)
---
Mvh Peter

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.714
« Svar #6 skrivet: mån 20 nov 2017, 17:10:00 »
Självutlösande elpistoler  :D :D :D
Torbjörn

ArneL

• Användare
« Svar #7 skrivet: mån 20 nov 2017, 19:00:19 »
Ett alternativ till plexiskydd, om problemet i huvudsak handlar om obetänksamma fingrar, är att sätta ett stängsel i modulkanten. Stolpar av pianotråd nerstuckna i modulen med tråd emellan, exv. sytråd eller sån där tunn ståltråd(?) som Panduro säljer.

/H
Obetänksamma fingrar och armbågar stoppas säkert i stor grad av ett stängsel, det håller jag med om. Det kan ju också möjligen stoppa ett tåg på rymmen, på väg mot avgrunden.

Men jag tror ett stängsel har liten inverkan på målmedvetna, reptilsnabba barnfingrar. Det är där jag ser fördelen med plastglaset.
/A
/Arne
Behöver inte gummi

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.262
« Svar #8 skrivet: mån 20 nov 2017, 23:09:00 »
Om det är barnen som är den stora faran bör tyvärr rutan vara lite högre. Då gäller det att hindra inte att anvisa. "Vertauen ist gut, Kontrolle ist besser".
Bengt W
H0 2R DCC

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.653
  • Lindome
« Svar #9 skrivet: tis 21 nov 2017, 06:03:34 »
Ett alternativ till plexiglas är ett stängsel som läggs ner dvs det är ca 50cm vågrätt ut från modulen som gör att man inte kommer så nära. Det kan ju oxå vara som ett komplement till plexiglaset.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.262
« Svar #10 skrivet: tis 21 nov 2017, 19:12:23 »
En konvex plexiskiva ungefär som skyltfönsten i gamla tider bredvid biografen Spegeln vid Stureplan? Man kunde inte nå dem så det gick inte att tumma ner dem med glass på fingrarna. Kanske onödigt komplicerat, det ska ju vara avhållande men inte frånstötande antar jag. Säkrast är ju att inte ställa ut och låsa dörrarna men då är ju övningen inte till någon nytta (glädje).  :geek:
Bengt W
H0 2R DCC

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 904
« Svar #11 skrivet: ons 22 nov 2017, 01:20:55 »
Lite lagom glest planterade tallar längs kanten med stadiga stammar av 3-4mm stål skulle ju kunna funka på vissa platser kanske?

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!

Peter som även är Citroëntokig!

Och medlem i modulsyd.

H02R  DCC
(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
Och så händer det ju att jag kör 3R också!  ;-)

http://ekebus.se/