Författare Ämne: Nitton kvadratmeter, till vad?  (läst 2269 gånger)

bromsarn

• Användare
  • Antal inlägg: 47
  • Med rumpan knappast lyft ur fåtöljen
Nitton kvadratmeter, till vad?
« skrivet: sön 19 nov 2017, 17:52:35 »

Hej forumet!

Undertecknad har fått tag på nitton kvadratmeter källare i min bostadsrättsförening. Tanken är att i någon form idka modelljärnväg där.

Inte ett smack utöver ett fåtal husmodeller är ännu byggt. Vad det ska bli av det hela är ännu ganska obestämt.

Det ska i alla fall bli Deutsche Bundesbahn (för jag är för slö för att bygga saker från scratch + att jag ändå gillar Tyskland) och epok 3. Skala H0, tvåräls likström.

Första frågan: är jag i rätt forum för en sån här sak?

Rummet är på 3,5 x 5,45 meter. Här borde väl det väl få plats med lite järnväg?

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
SV: Nitton kvadratmeter, till vad?
« Svar #1 skrivet: sön 19 nov 2017, 18:34:43 »
Hej!

Jag började skriva till dig, men plötsligt halkade jag ut ur Forumet och kom inte tillbaka. Jag återkommer. Du är i helt rätt Forum.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.381
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: sön 19 nov 2017, 18:43:06 »
Det är få förunnat att får ett MJ-rum på halsen när man "går in i väggen"  :D
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.111
« Svar #3 skrivet: sön 19 nov 2017, 18:55:33 »
Innan du har byggt fast dig kommer här några spontana tips:
Du behöver kolla
-ventilationen
-närhet till toalett
- att rummet inte är för fuktigt och eller att klimatet varierar för mycket mellan de olika årstiderna.
 (en enkel väderstation+ papper och penna  duger till det i ett första skede)
-  nödutgångar
-  hur mycket ström du har tillgång till, såväl för tåg och belysning som för  eventuellt behov av AC/Avfuktning/värme.

/Curt

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.536
« Svar #4 skrivet: sön 19 nov 2017, 19:00:01 »
Kolla skala Z. Mycket tåg o spår och även en del maffiga byggnader (stora stationshallar).
Bengt W
H0 2R DCC

bromsarn

• Användare
« Svar #5 skrivet: sön 19 nov 2017, 19:26:24 »
Tack till Curt för lite handfast input!

Klimatet är stabilt i rummet så det kan nog inte vara något problem. Möbler, saker och dokument har klarat sig där utmärkt förr. Dass ligger två dörrar bort. Vad gäller ventilation blir det lite intressantare. I rummet finns en ventil:

Som leder ut till gatan:

Luften känns fräsch att andas. Jag har ingen aning på hur man ska resonera i övrigt...

Beträffande ström så har lokalen endast två vägguttag. För min del tänker jag mig inte att köra med mycket mer än ett tåg i taget. Majoriteten växlar tänker jag mig lägga om för hand. Lyktstolpar och husbelysning drar väl inte så mycket nuförtiden när man har LED?

Väggar och golv är fula som stryk men jag har knappt sett något dammkorn där för det...

/bromsarn

qrt

• Stammis
« Svar #6 skrivet: sön 19 nov 2017, 20:44:09 »
Ström:
- Kolla hur stor säkringen är och hoppas på att det är en automatsäkring som du kan komma åt.
- Även om du inte tror dig om att göra av med ström så behöver du i alla fall fler vägguttag.
Typ ett 4-vägars i varje hörn.  Lösa skarvsladdar på golvet riskerar din hälsa i onödan.
Dessutom får man inte ansluta hur mycket som  helst i ett uttag.

http://torpetaggarp.blogspot.se/2013/10/el-i-torpet.html

Bra med en ventil.  Börja med att sätta ett dammsugar- eller labb(kaffe)filter där så ser du hur mycket skit som kommer in.
Jag skulle dammsuga ur ventilen ordentligt och sedan sätta dit en enklare reglering så jag snabbt kan öppna och stänga.
Citera
Vill du ha AC eller avfuktare så har du ju redan ett hål i väggen för utblås av varmluften.

Väggar och golv ser skitiga och mörka ut.
Vit färg på och du behöver inte lika stark belysning.

Finns det ingen dörr ännu ?
En stabil plåtdörr och en tvärslå med stort hänglås kanske är bra. Eller också lockar det.
En klassisk källardörr i plåt med skyddade lås och gångjärn är nog inte så uppseendeväckande i alla fall.

/Curt
« Senast ändrad: sön 19 nov 2017, 21:01:57 av qrt »

berserken

• Användare
  • Antal inlägg: 77
« Svar #7 skrivet: sön 19 nov 2017, 20:49:56 »
Är det en 10 a säkring till det rummet så tål den 2300 w men risken är väl stor att säkringen delas med nåt annat rum med

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
« Svar #8 skrivet: sön 19 nov 2017, 21:10:29 »
Bygg modulärt. Du vet inte hur länge du kan behålla lokalen.

Placera alltid plastbit eller metall mot väggen och inte trä direkt, särskilt mot golv eller yttervägg. Väggarna suger förmodligen upp lite fukt, och du vill inte få mikrobiell påväxt på trä.

Inbrottssäkerhet, säkerhetsdörr?
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.804
« Svar #9 skrivet: mån 20 nov 2017, 11:27:27 »
Håller med om moduler. Du blir "färdig" med varje modul snabbare och har lättare att modifiera. Kan ta med modulen hem till köksbordet för att pula. Och som LeoArietis skrev - Du måste förr eller senare flytta.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

qrt

• Stammis
« Svar #10 skrivet: mån 20 nov 2017, 12:29:11 »
Att bygga modulärt är det enda riktiga.  MEN så länge du inte planerar att ta med modulerna till någon modulträff så kan de och indelningen ju se ut hur som helst.
Istället handlar det primärt om att kunna få ut bitarna genom dörren och uppför (den slingrande) trappan och in i (den alltför lilla) flyttbilen och in i nya huset och ner på plats i den nya lokalen............

Och några synliga eller ens delbara skarvar behövs inte. Det enda viktiga är att komplicerade eldetaljer, växelgator eller den vackraste kulle du någonsin har byggt inte ska befinna sig just mitt i där du kanske måste sätta sågen om, säg, tio år.

/Curt

http://gtspeed.us/2015/06/06/this-is-how-this-man-build-a-car-in-the-kitchen/

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #11 skrivet: mån 20 nov 2017, 14:45:31 »
Du har fått många bra tips redan. Våra medlemmar tar bra hand om nykomlingar. Det handlar om ett hyreshus förstår jag, hur inbrottssäkert är utrymmet? Det ser ut att sitta en dörr med trådnät in till rummet, inget som hindrar en tjuv från att ta sig in. En plåtdörr är visserligen ett bra skydd (dyr), men samtidigt försvinner ventilationen om du monterar en massiv dörr. Den bör ha en ventil, precis som väggen. En trädörr kan göras ganska säker med tappar i dörrkarmen och T-list vid låskolvarna. Mins inte vad den kallas, men en låssmed vet vad jag talar om.

Tycker inte att du ska behöva montera eluttag i varje hörn, du har två eluttag och belysning i rummet. Behöver du fler uttag kan du skaffa sladdosor i stället, men låt dem inte ligga på golvet, häng upp dem på krokar. Eldragningen är modern och bör vara avsäkrad med 10A säkring, räcker gott och väl för en anläggning, särskilt om du använder LED. Jag har säkert 100 ljuspunkter på min bana och de förbrukar knappt 1,5A vid 12V. Det blir 18VA. Jämförbart med ungefär 0,08A vid 230VAC.

Moduler är praktiska som det sägs när det blir dags för flytt, men jag vill också påpeka att de flesta som bygger sin första modelljärnväg inser att det mesta de byggt inte har blivit som de önskat och så river de hela anläggningen och börjar om (själv är jag inne på min 5:e). Då kan det kvitta om det är moduler eller fast anläggning. Väljer du fast anläggning så rekommenderar jag att du använder samma typ av hyllbärare som redan sitter på ena väggen. Då slipper du ben som stör vid justeringar under banan och vid städning. De längsta hyllbärarna är ca 60 cm och de kortaste ca 15. De bär 90 kilo. Lätt att skapa stigningar och olika nivåer. Bygger du en halvö in i rummet blir du tvungen att använda minst ett ben. Rekommenderar 10-12 mm plywood för en fast anläggning, tunnare vid stigningar.

Dörröppningen ger ett problem. Antingen bygger du en fast bro över den och får ducka varje gång du (och andra) ska in eller ut, eller så bygger du en löstagbar eller fällbar bro över öppningen. En tredje lösning är att bygga vändslingor på var sida om dörren.

Du har redan bestämt dig för H0, håll fast vid det. Där finns det största utbudet av både nytt och begagnat.

Oavsett hur du går vidare så uppskattar vi att få se hur bygget går framåt och se vilka vägar du väljer. Får du problem så finns vi kvar här.

Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

bromsarn

• Användare
« Svar #12 skrivet: lör 25 nov 2017, 07:06:48 »
Tack alla som skrivit! Det är trevligt med forum som välkomnar nykomlingar!

Fokus ligger nu på att fixa hus så de är klara att sättas på plats när själva anläggningen tar form. Eftersom jag eftersträvar en idylliserad sydtysk lantlighet så blir det rätt mycket korsvirke. Jag försöker att vädra åtminstone taken för att undvika den allra värsta plastigheten (och i den här belysningen lyckas det ju inte så där över hövan...).

Sedan behövs det ju en spårplan också. För mig så haltar det lite för varje gång jag börjar rita i SCARM så vill jag hellre rita med den analoga schablonen och varje gång jag ritar med schablonen så vill jag rita med SCARM!

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.381
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #13 skrivet: lör 25 nov 2017, 08:20:12 »
Satsa på ett ritprogram så vinner du på enkelheten att ändra och lägga till och dessutom får allt bra dokumenterat
och kan dessutom använda underlaget för att ställa tydligare frågor om spårplanen på forumet.

Visst kan en del programvaror till synes vara lätt att komma igång med och ändå ha en ingångströskel
som i efterhand inte var så svår att passera.

Lägg undan ritmallen för du använder väl inte den gamla räknestickan?  ;)

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

bromsarn

• Användare
« Svar #14 skrivet: tor 10 maj 2018, 06:51:22 »

Nu har jag varit utövande hobbyist i ett knappt halvår. Det som har åstadkommits under den tiden är vad som syns på bilden. En hylla med byggnader... Åtminstone så har jag kommit mer än halvvägs på husbyggarfasen. Det innebär att det KAN bli dags att börja snickra ramverk till vintern.

Man får jobba långsiktigt i den här hobbyn...

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 314
« Svar #15 skrivet: tor 10 maj 2018, 12:47:05 »
Det tar sig' sa' pyromanen.
 Jag ser att du haft förstånd, kunskap, tålamod framsynthet, eller vad det kan bero på, att göra i ordning lokalen först. Hoppas du målat golvet också med tålig färg, det blir mycket lättare att städa och hålla dammfritt då. För vidare bygge: bygg stabilt, inte för tunt material och bygg i löstagbara sektioner. Det behöver inte nödvändigtvis betyda standardmoduler, om du inte planerar att ta med modulerna ut på modulträff, men det möjliggör flyttning och underlättar oerhört om du behöver jobba med framför allt undersidan av en sektion. Om du inte börjar med en bakgrundskuliss, kan du vilja ha det sedan, då går det lättare, om man kan plocka undan banan. En enkel masonitremsa målad i himmelsblått gör underverk för landskapsupplevelsen.
Hur tror du jag kommit på detta? Lär av andras misstag, du blir aldrig gammal nog att göra alla själv. Forum eller klubb är bra sätt.