Författare Ämne: Börja bygga modul  (läst 799 gånger)

Tomas

• Användare
  • Antal inlägg: 46
Börja bygga modul
« skrivet: ons 15 nov 2017, 19:01:52 »
Man kan ju ha lite olika infallsvinklar på det här med modellrallande och många skulle säkert aldrig ens tänka tanken att någon annan skulle bygga delar av en egen ny modul. Men det är ändå det jag nu funderar på, att försöka få hjälp med delar av bygget pga bristande tid och kanske också färdighet att få det så exakt och bra som krävs för god driftsäkerhet. Kanske finns det någon som är duktig på att bygga, har tid, men kanske inte plats eller andra möjligheter att bygga mer till sig själv? Jag funderar på en modul i skala N, ca 240 cm lång, en station med ca 5 genomgående spår plus några stickspår efter en förebild i Dalarna. Det jag i första hand tänker att jag behöver hjälp med är träarbetet att bygga och måla modulerna enligt standard, lägga spår, DCC-säkra växlar, koppla el och växelmotorer och lägga ballast. Kanske beroende på intresse hos byggaren att man kan göra mer. Min tanke är sen att jag med en fungerade körbar modul i lugn och ro kan bygga på det mesta av landskapet själv.

Jag har kollat med proffsbyggare i Tyskland och det jag beskriver ovan att jag skulle vilja ha hjälp med skulle för dom ta ca 40 timmar, men de skulle ha närmre 700 kr/tim, självklart exklusive material, så det faller ju lite på det. Självklart ersätter jag för besväret, men ersättningen behöver vara på hobbynivå och inte kommersiellt, men samtidigt måste såklart rälsläggningen bli noggrant utförd.

Hör gärna av er även med pm vid intresse.

Tomas

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 68
SV: Börja bygga modul
« Svar #1 skrivet: tor 16 nov 2017, 10:10:40 »
Jag skrev ett långt inlägg igår, men det försvann!
Vad jag vill säga är att detta är ett riktigt bra initiativ. Vi har alla olika färdigheter och intressen.
Så att samsas om uppbyggnaden tycker jag är en bra ide'.
Du skulle ju också kunna fråga efter begagnade moduler i N som du kan återuppbygga.

SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 97
« Svar #2 skrivet: tor 16 nov 2017, 11:40:07 »
Har du tänkt köra amerikanskt eller europeiskt?

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 533
« Svar #3 skrivet: tor 16 nov 2017, 12:05:43 »
Det låter lite som att du har höga förväntningar på kvalitet men inte är beredd att betala för det. Det finns nog en viss risk att du inte blir nöjd. "Hjälp" i den här skalan är ju att betrakta som kommersiell tjänst med moms och allt för att det inte ska vara svartjobb. 700 kr inl tysk moms tycker jag låter rimligt om resultatet blir förstklassigt; att det sen är mycket pengar för den privata plånboken är ju en annan sak, och att det alltid är lite jobbigt att ha leverantören långt borta (för ev småfix och garantiarbeten). Är det inte bättre att du slår dig ihop med något modulbyggargäng och får hjälp, råd och dåd att bygga själv?
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

Tomas

• Användare
« Svar #4 skrivet: tor 16 nov 2017, 15:13:21 »
Tack Lasp för idén att köpa en begagnad modul och bygga om. Om jag hittar en lämplig kan det ju bli riktigt bra. Och jag tror också att köpa/sälja en halvt färdig modul rent allmänt kan visa sig vara en bra idé, även om det som sagt nog inte passar alla!

SOL, jag har tänkt köra europeiskt eller egentligen svenskt.

Jonas, tack för dina synpunkter. Det låter som att du inte är positiv till det här upplägget. Det är förstås helt ok. Att söka sig till ett lokalt modellbyggargäng kanske skulle vara möjligt i Sverige, men där jag för tillfället lever och verkar är det inte så många som pratar något språk som jag kan och modelltåg är inte direkt stort här.
Som du skriver blir en svårighet att vara tillräckligt säker på att det blir rätt kvalitet. Jag tänker att ett proffsbyggande företag i Tyskland står för den ena extremen och då kostar det jag vill ha hjälp med inkl deras material närmare 45 000 kr. En nybörjare kanske är den andra extremen. Kanske finns det någon därimellan men som fortfarande bygger som en hobby.
När det gäller uppgifter om beskattningen i ditt svar är de felaktiga under de förutsättningar som jag beskriver. Så länge byggaren säljer/bygger enstaka saker är det inte näringsverksamhet och därmed inte momspliktigt. Huruvida beskattningen ska ske i kapital eller tjänst och i det senare fallet vad som kan dras av före den ev inkomstbeskattningen är väl en tolkningsfråga som man kan ta ställning till beroende på hur det exakt blir.

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #5 skrivet: tor 16 nov 2017, 15:34:34 »
Tack Lasp för idén att köpa en begagnad modul och bygga om. Om jag hittar en lämplig kan det ju bli riktigt bra. Och jag tror också att köpa/sälja en halvt färdig modul rent allmänt kan visa sig vara en bra idé, även om det som sagt nog inte passar alla!

SOL, jag har tänkt köra europeiskt eller egentligen svenskt.

Jonas, tack för dina synpunkter. Det låter som att du inte är positiv till det här upplägget. Det är förstås helt ok. Att söka sig till ett lokalt modellbyggargäng kanske skulle vara möjligt i Sverige, men där jag för tillfället lever och verkar är det inte så många som pratar något språk som jag kan och modelltåg är inte direkt stort här.
Som du skriver blir en svårighet att vara tillräckligt säker på att det blir rätt kvalitet. Jag tänker att ett proffsbyggande företag i Tyskland står för den ena extremen och då kostar det jag vill ha hjälp med inkl deras material närmare 45 000 kr. En nybörjare kanske är den andra extremen. Kanske finns det någon därimellan men som fortfarande bygger som en hobby.
När det gäller uppgifter om beskattningen i ditt svar är de felaktiga under de förutsättningar som jag beskriver. Så länge byggaren säljer/bygger enstaka saker är det inte näringsverksamhet och därmed inte momspliktigt. Huruvida beskattningen ska ske i kapital eller tjänst och i det senare fallet vad som kan dras av före den ev inkomstbeskattningen är väl en tolkningsfråga som man kan ta ställning till beroende på hur det exakt blir.

Det blir som du skriver en tolkningsfråga baserat på en eventuell helhetsbedömning Skattemyndigheten gör om det bli aktuellt. Om du tittar dig omkring i MJ Sverige finns det många hobbyleverantörer. Någon momsfri försäljning har inte jag sett... Lycka till med ditt projekt i vilket fall.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Tomas

• Användare
« Svar #6 skrivet: tor 16 nov 2017, 16:07:28 »
Citera
Det blir som du skriver en tolkningsfråga baserat på en eventuell helhetsbedömning Skattemyndigheten gör om det bli aktuellt. Om du tittar dig omkring i MJ Sverige finns det många hobbyleverantörer. Någon momsfri försäljning har inte jag sett... Lycka till med ditt projekt i vilket fall.
Tack så mycket.  :) Den som vill kan ju läsa på om skatt vid hobbyverksamhet hos Skatteverket eller ta upp en fördjupad diskussion i en annan tråd. Det kan säkert finnas mycket att diskutera i ämnet.

Synpunkter, både positiva och negativa, på min idé ovan är så klart fortsatt välkomna! Kanske blir det inte någon som nappar på det jag söker, eller så blir det just det. Men det kräver ju att man försöker!

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.262
« Svar #7 skrivet: tor 16 nov 2017, 17:43:58 »
Momsfri (Momsbefriad) är försäljning som på årbasis uppgår till max 37 500 (ink "moms"). Används denna befrielse får man inte heller avdrag för ingående moms.
Bengt W
H0 2R DCC

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 90
« Svar #8 skrivet: tor 16 nov 2017, 20:29:57 »
Kul idé!

Jag blir nyfiken, hur tänker du använda en N-Re station om du inte bor i närheten av andra som kör n-skalemoduler? Mycket växling?  :D

Tyvärr är jag fel person att leverera något sådant. Lyckas jag bygga en station behåller jag den nog själv. :)

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #9 skrivet: tor 16 nov 2017, 23:14:58 »
Momsfri (Momsbefriad) är försäljning som på årbasis uppgår till max 37 500 (ink "moms"). Används denna befrielse får man inte heller avdrag för ingående moms.
Tror denna beloppsgräns (30000 exkl moms) är avskaffad och att det sedan några år är en bedömning av verksamhetens art som är vägledande (pga ensning med EU:s regler) helt oberoende av beloppets storlek. Läs som sagt vidare hos Skatteverket.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Tomas

• Användare
« Svar #10 skrivet: fre 17 nov 2017, 00:27:40 »
Kul idé!

Jag blir nyfiken, hur tänker du använda en N-Re station om du inte bor i närheten av andra som kör n-skalemoduler? Mycket växling?  :D

Haha, nja hoppas kunna vara mer hemma i Sverige om nått år :)

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.392
« Svar #11 skrivet: fre 17 nov 2017, 09:16:18 »
Jag skickade ett pm till Tomas men har inte fått något svar.
Tänkte själv bygga mig en modulstation på 3-4 meter i N-skala och skulle väl inte vara något stort problem att bygga två samtidigt.
Kan dock inte utlova någon tid när det ska vara klart, eller att det ens blir klart.
Det är väl skillnaden på en kommersiell beställning och något man gör på sin lediga tid, man vill göra det man känner för helt enkelt.

Sedan kan det väl finnas någon slags gråzon, dvs man får en ersättning som inte är rent marknadsmässig men ändå en del pengar, då kan man diskutera en leveranstid.

En grej som kan vara lite problematisk i det här fallet är om den man bygger åt inte kan kolla in status löpande så finns risken att det uppstår fel i bygget jmf förväntningar och att beställaren inte tycker att utförandet är tillräckligt bra.

Sedan tycker jag att det vore bra om stationen någon gång i framtiden kommer att delta på modulmöten och inte bara användas för hemmabruk. Jag skulle känna mig mer motiverad att bygga något som kan bli en del av modulverksamheten i stort än ett rent privat projekt.

Mvh UB

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 866
« Svar #12 skrivet: fre 17 nov 2017, 10:19:09 »
Från skattemyndighetens senaste momsbroschyr.

Du ska alltid – oavsett hur mycket du säljer föranmäla dig för registrering om du är skyldig att ta ut (debitera) moms. Anmälan ska lämnas innan verksamheten påbörjas.

Försäljning av tjänst är ALLTID momspliktig, i annat fall, som detta fallet skulle omfattas av ifall han bodde i Sverige, är att behöva betala in skatt och arbetsgivaravgift utöver den betalda ersättningen så lönge den som levererar tjänsten inte kan uppvisa en F-skatt..
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 223
« Svar #13 skrivet: fre 17 nov 2017, 11:02:43 »
Har byggt en del modeller/modellbilar åt folk och fått förfrågan på moduler med. Ska det ens gå runt behöver man ta ut 300 plus moms i timmen.
Och jag gör aldrig jobb till någon annan på fast pris utan per timme. Annas kan man stå där och det ta bra mkt längre tid än vad man tro

Tomas

• Användare
« Svar #14 skrivet: fre 17 nov 2017, 11:46:48 »
Jag skickade ett pm till Tomas men har inte fått något svar.
Tänkte själv bygga mig en modulstation på 3-4 meter i N-skala och skulle väl inte vara något stort problem att bygga två samtidigt [...]

Hej Urban!
Jag hade inte fattat att jag fått pm, men nu har jag hittat det! Vad roligt att du möjligen skulle kunna vara öppen för en sån här idé. Jag ska skriva svar till dig på pm!

Har nu sett att jag fått fler svar via pm som jag så klart också kommer svara på! Kul!

Tomas

• Användare
« Svar #15 skrivet: fre 17 nov 2017, 12:08:42 »
Har byggt en del modeller/modellbilar åt folk och fått förfrågan på moduler med. Ska det ens gå runt behöver man ta ut 300 plus moms i timmen.
Och jag gör aldrig jobb till någon annan på fast pris utan per timme. Annas kan man stå där och det ta bra mkt längre tid än vad man tro

Okej! Jag skriver pm!

När det gäller tiden har jag också fått till mig att det nog skulle ta mer än 40 timmar att bygga detta och det kan jag bara hålla med om. 40 timmar är ju av yrkesmodellbyggare som har en mycket effektiv och utvecklad tillverkningsprocess.. för alla andra kommer det nog ta längre tid.

CalleA

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.984
« Svar #16 skrivet: lör 18 nov 2017, 10:09:13 »
Du skulle ju också kunna fråga efter begagnade moduler i N som du kan återuppbygga.

Det här tycker jag är ett bra råd, det är inte helt ovanligt att modulbyggare säljer av gamla moduler för att få plats med nya.
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal